Erikdejong schreef :
boarderbas schreef :
Nee dat zeg en bedoel ik niet. Ik heb het over dacron. Je bent erg stellig, maar er zijn vele triradiaal te verwerken dacron op de markt, en met reden.
je hebt het hier over minder dan een tiende procent van alle Dacron Zeilen, dat valt in de kleine groep uitzonderingen die ik in al mijn posts genoemd heb...
Mijn huidige praktijk is indd nog steeds dat het merendeel van de geweven doeken crosscut is. Dit neemt niet weg dat de populariteit van radiale "wovens" enorm toeneemt, zo ook de diverse 'wovens' die er geschikt voor zijn. Duurder en dus meer marge voor de zeilmaker. Beter? Dat ligt er maar aan.. En er zijn meer 'wovens' geschikt om radiaal te verwerken dan hier genoemd overigens. Voordelen radiaal is hier grappig omschreven maar verre van compleet, dat hoeft verder ook niet. Tevens is het niet (altijd) waar dat er 'extra shape' gecreëerd wordt bij radiale panelen in zeilen. Dat bepaalt de zeilontwerper.. en die kan ook radiale paneelzeilen maken waarbij de radiale panelen gewoon nul bijdragen aan shape in het ontwerp. Dit kan overigens prima zijn voor bewuste zeilmaker/zeil (oordeel ik verder maar niet over) en is zoveel makkelijker assembleren.. en ontwerpen.. geen klant die het kan zien overigens.. En ja, dit gebeurt en komt vaker voor dan mensen geloven..
Net zo populair als radiaal zijn de 'wovens' met daarin vectrans, dyneema/spectra of polyester ribstop er in verweven. Na het wegvallen van diverse typen (cruising) laminaten met bijzondere vezels bij de doekfabrikanten (omdat membraan, zeggen ze mij, betere opties kent en men dus zoekt naar producten die er niet mee concurreren) is er volop ontwikkeling gaande bij de 'wovens'. Dat is mooi voor cruising markt! Iedereen die een vormvast zeil wenst, en daar de nadruk en focus op legt, kiest niet voor een 'woven'. Als (performance) wedstrijdzeilen daarbij ook belangrijk is dan kies je ook niet voor alles waar crusing in of bij staat... laat staan taffeta.
Komende jaren zal marketing en "beleving" nog sterker worden.. omdat nagenoeg elke doekfabrikant wel vergelijkbaar geweven doek kan leveren (paar uitzonderingen daargelaten). De meeste laten de 'wovens' ook door derde partijen maken en huren de experts in die hier goed in zijn (Dimension Polyant is hier absoluut anders in, deze partij maakt nagenoeg alles zelf). Welk doek je zeilmaker graag verkoopt is inderdaad vaak ook ingegeven door kortingen.. die hij/zij krijgt. Het is gewoon een markt. In NL ken ik maar 1 type doek dat hier geweven wordt/werd. En dat is niet eens van een NL merk.. want Contender maakt niets in NL. Die heeft alleen een groot magazijn. Nou ja, een magazijn. Ze verkopen inmiddels steeds minder vanuit hier, de nylons zijn ook weg verhuisd uit NL. Want tja, wie maakt er nog zelf spi's of gennakers.. bijna niemand meer (al geloven de meeste nog heilig dat het wel gebeurt, en dat is prima).
Over 'art' is hier ook gesproken. Dat bestaat mijns inziens wel degelijk al moet je dit niet te letterlijk nemen. Er zijn bepaalde zeilmakers actief (in NL ken ik ze niet echt, in de UK en FR is daar meer markt voor blijkbaar) die afwerking zeer bijzonder maken. Nodig is dit niet perse.. (dat is een zeil sowieso niet) maar de mooie afwerking heeft vaak wel een gunstig effect op het zeil. Het is soms ook ervaring en traditie (ik heb het hier niet direct over met de hand ingenaaide folklore... overigens) of gewoon altijd willen gaan voor mooiste oplossing/hardware. In bijna alle gevallen maakt het het zeil wel duurder. Daarom wellicht niet zo populair hier.