Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: lengte lijn Barton single line reefing system

lengte lijn Barton single line reefing system 05 okt 2019 17:49 #1090208

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6690
Gewoon proberen. Meestal is het grootste struikelblok dat je giek geen openingen heeft heeft om de lijn omhoog i.p.v. omlaag te voeren door de schijven.
Verder wat spelen met het aanknooppunt van de reeflijn op de giek. Dat kan wat verder naar achteren moeten.
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 05 okt 2019 17:54 #1090209

Deels juist maar deels ook niet.
Een echte toerzeiler zeilt ook alleen/hoofdzakelijk om te toeren en niet om een wedstrijd te houden c.q. zo snel mogelijk te kunnen.
Net zoiets als het verschil tussen automobilisten die alleen van A naar B willen kunnen en zich niet direct bekommeren over de tijd die zoiets duurt en andere automobilisten die altijd zogenaamd "sportief" wilt rijden ( lees dus meestal te hard) en zich bij elk oponthoud vreselijk ergeren .
Als ik dus aan het zeilen ben trek ik me weinig van aan als er iemand anders sneller is . Wat niet wil zeggen dat ik het niet leuk vind als ik sneller ben maar echt veel moeite zal ik daar nooit voor doen.
Maar misschien is dat ook het verschil met een jongere generatie waar alles zo nodig sneller en gehaaster moet . Daarom kan ik me ook nogal ergeren aan bijv. het opheffen van tussenstops van treinen tussen Groningen en de randstad ten koste van de aanwonenden . Dat alleen om iets van 7 tot hooguit 15 minuten eerder in het westen te zijn.Om over het willen investeren van miljarden in een HSL lijn om 30 minuten te "besparen" maar te zwijgen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 05 okt 2019 18:55 #1090230

Volgens mij wil een toerzeiler vooral met weinig fuzz en moeite van A naar B.

Weinig fuzz betekent helaas ook een hoge vorm van desinteresse in het leren van de kneepjes van de sport. Dat brengt ze door de wispelturighied van de natuur onvoorbereid in situaties die tot paniek leiden. Dat resulteert weer in de aanschaf van "systemen" om voorgaande ervaring niet meer voor te laten komen.

De wedstrijdzeilen is bezig met bootbeheersing. De reden waarom wedstrijdboten nooit getooid gaan van "systemen" als snuffers, single line reefsystemen, maindrops etc.

Dat resulteert weer in sport en hoon van het toerzeilersgilde dat een wedstrijdzeilen investeert in zaken die zijn schip prettig en effectief hanteerbaar maken. Enige kritiek op het monteren van nodeloze toevoegingen van de toerzeiler word niet geduld.
Laatst bewerkt: 05 okt 2019 18:58 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 05 okt 2019 19:54 #1090243

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 760
Erikdejong schreef :
zeekraal schreef :
Of waarom geen LFR-reefoog op de markt brengen. Zou best een fraaie oplossing zijn (al zeg ik zelf).

En de prijs? Ach.......... ;)
De standard ingeperste ogen zijn al LFR's. Vrijwel iedereen scheert de smeerreep van een conventioneel rif rechtstreeks door het schoothoekoog heen.

Hallo Erik, bedankt voor je reactie. Is dat altijd zo? Dat zou natuurlijk wel heel mooi zijn. ik zal het bij mijn zeilmaker navragen, ze zijn nog behoorlijk nieuw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 05 okt 2019 20:05 #1090248

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 760
boarderbas schreef :
Volgens mij wil een toerzeiler vooral met weinig fuzz en moeite van A naar B.

Weinig fuzz betekent helaas ook een hoge vorm van desinteresse in het leren van de kneepjes van de sport. Dat brengt ze door de wispelturighied van de natuur onvoorbereid in situaties die tot paniek leiden. Dat resulteert weer in de aanschaf van "systemen" om voorgaande ervaring niet meer voor te laten komen.

De wedstrijdzeilen is bezig met bootbeheersing. De reden waarom wedstrijdboten nooit getooid gaan van "systemen" als snuffers, single line reefsystemen, maindrops etc.

Dat resulteert weer in sport en hoon van het toerzeilersgilde dat een wedstrijdzeilen investeert in zaken die zijn schip prettig en effectief hanteerbaar maken. Enige kritiek op het monteren van nodeloze toevoegingen van de toerzeiler word niet geduld.

Hallo Boarderbas, ik heb je bijdrage (met afbeeldingen) op mijn vraag in een ander draadje zeer gewaardeerd en ga je adviezen daarin zeer zeker gebruiken. Ik heb niet de indruk dat je inhoudelijke bijdragen niet worden gewaardeerd. Ik heb mede op jouw advies een geweldig Harken vioolblok (gebruikt) aangeschaft. En ik geloof dat onze opvattingen over aan de boot klussen helemaal niet uiteenlopen. Maar over wat fijn zeilen is wel, dat geeft toch niks? Maar mensen die een rolreefsysteem hebben of van uit de kuip willen reven zijn niet dom of gek, ze hebben gewoon aan andere manier van genieten van het zeilen. Het is voor mij het enige moment dat mijn tinnitus even weg is, dat is mijn geluk. Ik geloof dat er erg veel ellende komt van de onbedwingbare behoefte om andere mensen ons idee van geluk op te dringen. Ik hoop als beginnende tourzeiler nog veel adviezen (gevraagd of ongevraagd) van je te krijgen.

Zo hee en dat allemaal met de vraag hoe lang een lijntje moet worden.
Bert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 05 okt 2019 20:29 #1090256

Dat is gek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 05 okt 2019 21:12 #1090264

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2178
Nachtvlinder schreef :
Uitgaande van het eerste rif op je foto; wanneer je óók het tweede rif wilt zetten, wat gebeurt er dan met het extra doek dat je tov het eerste rif ergens kwijt moet? Ik neem aan dat de rode lijn aan SB kant van het lummelbeslag het tweede rif is. Dat gaat nu toch niet goed, gezien het doek tussen lijn/blokje en waar dat het lummelbeslag uit komt?

Moet je dan niet alsnog naar voren voor wat trek- en duwwerk?

Soms wel, soms ook voor het eerste rif. Zoals Erik al aangaf (ten minste, ik neem aan dat ie dat bedoelt) kun je je zeil kapot maken als je de boel aantrekt zonder te kijken hoe het zeil erbij hangt. Wij reven maar zetten de boel nog niet door, dan even controleren of het zeil netjes achter het blok en lijn gevouwen zit. Vervolgens reeflijn doorzetten. Meestal gaat dat in 1 keer goed en hoef je niet naar voren.

Ik heb in de praktijk nog geen last gehad dat het met een tweede rif niet wou omdat het zeil in de weg zat. Ik zal eens opletten hoe dat uitpakt. Wij houden bewust redelijk wat ruimte tussen het reefblok bij de mast en de giek, om ruimte te laten voor de flinke flappen stug laminaatzeil. Voor bij de mast een blokje, bij het achterlijk LFR's waar de lijn doorheen loopt.

In de praktijk werkt het bij ons perfect met 8 mm dyneema lijnen - ik kan er wat sneller en met minder flapperen van het zeil mee reven dan "vroeguh" met reefhaken. Tegen geen van beide systemen bezwaar, maar duidelijk voorkeur voor het huidige.
Laatst bewerkt: 05 okt 2019 21:13 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 06 okt 2019 01:58 #1090274

Bert65 schreef :
Hallo Erik, bedankt voor je reactie. Is dat altijd zo?
Tenzij er goedkope rotzooi in je zeil gebruikt is is dat inderdaad altijd het geval.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 06 okt 2019 07:05 #1090290

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6690
Iemand ervaringen met dat Seldén singleline reef systeem?

De halshoek lijkt ver van de mast te komen en daardoor misschien ook weinig spanning op het onderlijk te geven?

"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Laatst bewerkt: 06 okt 2019 07:08 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 06 okt 2019 08:24 #1090303

Booms for standard slab reefing have a different "S"

Een andere "S" maat impliceert een aanpassing aan het zeil! Wat je zegt klopt volgens mij: omdat de (gereefde) halshoek bij dit Seldén systeem verder naar achteren komt dan bij slabreefing, dient positie van het reefoog in het zeil óók naar achteren vermaakt te worden.

Hier wat bij een standaard (slab) reefsysteem gemeten wordt. Bij een aftermarket reefsysteem zul je moeten zorgen dat je zo dicht mogelijk bij deze maten uit komt (als je het ziel niet aan wilt passen):



Je zeilmaker dient dus rekening te houden met het toegepaste reefsysteem. Gebeurt ook; op de inmeet-formulieren neemt de zeilmaker vele maten op rondom het lummelbeslag. Andersom: héb je al een zeil en ga je het reefsysteem aanpassen, dan moet je rekening houden met waar de (gereefde) halshoek(en) in het zeil geplaatst zijn! Dat heb jij (mss onbewust) gedaan door het geleideblokje op de mast zo ver naar voren te plaatsen: dat beïnvloedt de trekrichting. De resultante bij jou komt heel dicht bij de oorspronkelijke plek van de reefhaak:
Laatst bewerkt: 06 okt 2019 08:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 06 okt 2019 09:13 #1090314

Wanneer je de krachten bekijkt, zien die er voor het Selden systeem ongeveer zo uit:


Met jouw systeem bereik je zelfde 2x vertraging: op het voorlijn staat de dubbele spanning van die in de reeflijn (iets minder door de grotere hoek...) en op de schoothoek idem.

Ik zie eigenlijk het voordeel niet van het Seldén systeem: krachten en hoeken zijn ongeveer gelijk (en die hoeken kun je tweaken...) en het Seldén systeem loopt over 6 rollen/glijogen en dat hele ding in de giek die vrij moet lopen. Bij jou over 5 blokken: Minder wrijving dus.

Voor het tweede rif moet bij het Seldén systeem de ruimte in de giek bovendien groter zijn dan de reefhoogte. Voor een HA zeil/derde rif past dat wellicht niet: de giek is simpelweg te kort.

Eigenschap van alle 1-lijns reefsystemen is in elk geval dat je met de valspanning óók de onderlijkspanning beïnvloedt. Met een slab-reef systeem zijn die onafhankelijk te trimmen. Da's wel handig voor een laminaat zeil dat je met minder voorlijkspanning vaart tov onderlijk dan een dacron zeil.

In de praktijk maakt het vast niet zoveel uit allemaal: zelfs onze wedstrijdzeiler BB werkt met dogbones, dat ook de positie van de gereefde halshoek op een andere plek legt dan de zeilmaker bedoeld heeft.
Laatst bewerkt: 06 okt 2019 09:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 06 okt 2019 09:46 #1090328

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6284
Ik heb zo'n Selden systeem, werkt prima indien je de beperkingen accepteert. Je reefogen aan het voorlijk zitten er zo in dat je wel spanning kan zetten. Lastig uitleggen zonder foto, maar het komt erop neer dat het oog (ring) iets van het voorlijk af zit richting het achterlijk.

Wat Nachtvlinder concludeerde is juist. Je ruimte in de giek met die karren bepaalt de hoogte van je reefoog in het zeil en daarmee je weg te halen oppervlak. Mijn eerste rif is conform hun systeem, geen klachten. Mijn tweede rif loopt buiten de daarvoor bedoelde kar om. Dit omdat ik meer wil weghalen dan de kar toestaat. Dat betekent dat ik naar de mast moet om het reefoog bij de mast te borgen. Ik heb geen reefhaak, maar mijn cunningham met snapsluiting loopt via het lummelbeslag en is van dyneema. Deze zet ik maximaal door en wordt zodoende mijn reefhaak, ik bevestig daar het reefoog aan van dat tweede rif en indien nodig ook het derde rif.

De lijn voor het derde rif heb ik niet ingeschoren, al heb ik wel plek daarvoor in mijn giek. Ervaring leert dat ik die niet nodig heb als in onverwachts 7 BFT of meer op mijn nek krijgen. Ik ontwijk die omstandigheden niet, maar in de haven scheer ik mijn lijnen even om. Eerste wordt tweede en tweede wordt derde. Ik vertrek dan inderdaad met een tweede rif gestoken, wat voor mijn zeil eigenlijk betekent dat ik het oppervlak heb van een eerste rif ten opzichte van een ' normaal' zeil van een D34.
Laatst bewerkt: 06 okt 2019 11:01 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 06 okt 2019 10:11 #1090338

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 760
De boot waar wij les op hebben gehad had het Selden systeem. Dat is natuurlijk veel te weinig ervaring om er echt iets over te zeggen. Ik wist toen wel:
Reven kan je het best in de haven doen.
Ik wil ook een single line reefsystemen.
Reven geeft een hoop controle terwijl je geen snelheid inleverd.

Verder heb ik het niet zo op blokjes waar ik niet bij kan en die ik niet kan zien.

Bert

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 06 okt 2019 10:21 #1090341

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6284
Ach, zie ze als een tandwiel of schakeling als in je keerkoppeling of pruttel. Die zie je toch ook niet en krijgen heel wat meer voor hun kiezen dan zo'n karretje of blokje in de giek. Ik herken namelijk erg weinig van de ervaringen met wrijving en krachten en als er iemand vaak een rif zet ben ik het (ook).

Zo goed als alles haal ik met de hand door. Het enige waar kracht bij komt is het weer even aanzetten met de lier aan het einde van de procedure van de val en de reeflijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 06 okt 2019 10:46 #1090347

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7250
Als je alleen in de haven reeft wat is dan nog het nut van een eenlijnssysteem ?
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 06 okt 2019 11:26 #1090359

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2763
Noballast schreef :
Als je alleen in de haven reeft wat is dan nog het nut van een eenlijnssysteem ?

Dat je ook in de haven de kuip niet uit hoeft!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 06 okt 2019 11:37 #1090361

Sneaker schreef :
Noballast schreef :
Als je alleen in de haven reeft wat is dan nog het nut van een eenlijnssysteem ?

Dat je ook in de haven de kuip niet uit hoeft!

Dat lukt alleen als je ook het eenlijnslandvastsysteem hebt!
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 06 okt 2019 12:42 #1090367

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2592
Beauty schreef :
Zo goed als alles haal ik met de hand door. Het enige waar kracht bij komt is het weer even aanzetten met de lier aan het einde van de procedure van de val en de reeflijn.
En bij mijn vorige mast was zelfs dat niet nodig (die lier dus).
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 06 okt 2019 12:45 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 06 okt 2019 13:29 #1090379

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6690
Dat heb jij (mss onbewust) gedaan door het geleideblokje op de mast zo ver naar voren te plaatsen: dat beïnvloedt de trekrichting. De resultante bij jou komt heel dicht bij de oorspronkelijke plek van de reefhaak:
Het blokje is wat verder naar voren gekomen uiteindelijk maar inderdaad in de trekrichting van de reefhaak. Ook aan de achterkant van de giek moet je wat experimenteren met het aanknooppunt van de reeflijn. Niet recht onder het oog maar een beetje schuin naar achteren.
Leidend is in dit verhaal de giek die je hebt. Niet ieder exemplaar leent zich hier zo gemakkelijk voor omdat er geen openingen aan de bovenkant zitten bij het lummelbeslag waar de reeflijnen naar binnen kunnen bijvoorbeeld.
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 06 okt 2019 13:39 #1090381

Ik zie bij het Selden systeem geen enkel voordeel van de blokken en rail in de giek tov een rechtstreekse lijn door de giek. Bij Selden is de lijn uiteindelijk ook nog veel langer en heeft dus meer rek, Hoewel relatief als je bij een dyneema lijn.

Holtere: de bevestiging van de lijn is schuifend om de giek en daardoor hoef je geen rekening te houden met het aangrijpingspunt.

En bij mij trok je aan de voorzijde het reefoog tot vrijwel op het blok in de giek bij het lummelbeslag. Vrijwel direct op de plek van de reefhaken dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 06 okt 2019 16:14 #1090410

Zat nog wat te googlen op eenlijnreefsystemen. Kwam dit als tweede resultaat tegen. Zegt genoeg, denk ik. :whistle: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl