Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: lengte lijn Barton single line reefing system

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 12:50 #1089610

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3682
Gebruik het Harken systeem al 2,5 seizoen probleemloos op mijn Etap 22.
Er lopen geen lijnen door de giek en niet alle blokken zijn Harken.
Belangrijk zijn de afstandshouders (veertjes) onder de blokken aan
de mast. Zonder deze kan je de boel kapot trekken. Ook belangrijk zijn
de geleidings-ogen op de giek, zonder deze kan de boel vreselijk in de
war raken en vastklemmen aan objecten op het dek.
Alvorens de reefprocedure te beginnen is het handig dat je de kraanlijn
doorzet, daarna grootzeilval los en lieren maar tot de reeflijn echt
strak staat, grootzeilval weer doorzetten en kraanlijn vieren.
De schoothoek bind ik daarna nog naar beneden met een zeilband.
Het is voor kleinere zeiljachten een uitstekend systeem, Harken geeft
zelf aan dat het voor jachten is tussen de 22- en 27 voet en een
grootzeil van maximaal 14 vierkante meter.
Ikzelf zou het ook niet instaleren op een 38 voeter.

Edit; op de afbeelding van SydeLiefde kan het onderlijk nooit doorgezet
worden.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 03 okt 2019 12:53 door AdB. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 13:00 #1089614

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Waarom niet?
Dat blokje achterop de giek zorgt daar toch voor?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 13:37 #1089618

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3682
Vinni schreef :
Waarom niet?
Dat blokje achterop de giek zorgt daar toch voor?

Vinni

Een paar posts terug heeft YB de tekeningen van Harken en Pfeifer
geplaatst, daar staan de blokken op de mast 45 graden tov de halshoek.
Deze geven dus weerstand in verticale en horizontale richting, op de
afbeelding van SydeLiefde geeft het blok alleen weerstand in verticale
richting, daardoor krijg je onderlijk nooit strak. En dat is nu juist
wat je wilt bij een beetje wind.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 03 okt 2019 13:42 door AdB. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 13:48 #1089621

Vinni schreef :
Waarom niet?
Dat blokje achterop de giek zorgt daar toch voor?

Vinni

Nee , want aan de voorkant zit zo geen enkele voorziening om het onderlijk strak te houden. Aan een vertikale lijn gaan trekken levert pas trekkracht op wanneer er een flinke kink in komt en dan zit het reefoog al te ver van de mast af , zeker als je geen Dyneema gebruikt. Om dezelfde reden buigt een voorstag onder het zeilen altijd door , hoe strak je het ook zet. En wat dacht je waarom hoogspanningslijnen zover doorhangen?
Bij die 45 graden wordt die knik in feite door dat blokje op de mast geleverd waardoor je kracht kunt zetten.
Zoals ik in feite al schreef , daar is best wel door iemand met zeilkennis over nagedacht :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 03 okt 2019 13:50 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 13:56 #1089623

Vinni schreef :
Waarom niet?
Dat blokje achterop de giek zorgt daar toch voor?

Omdat:
- de kracht (door de grootschoot) op die smeerreep heel groot is
- die kracht gaat dus op zoek naar ruimte in de lijnen
- dan blijkt dat voorlijk en val samen zomaar 20cm of meer gaan rekken als je er lekker hard aan trekt (met de grootschoot, via die reeflijn).
- al die ruimte gaat naar de plek waar het hardst wordt getrokken: achteraan het onderlijk.
- en dan heb je een veel te bol grootzeil.

Nu is reven vooral nodig aan de wind, en juist dan wil je die bolling niet. Een onderlijk moet snaarstrak kunnen worden gezet.

Om die reden heeft een goed eenlijnssysteem een forse vertraging voor de smeerreep in de giek zitten. Dan kan je hard genoeg aan de smeerreep trekken, 4 of 8 keer zo hard als aan het mast-deel van de reeflijn.

Verder is er natuurlijk wel enig kwaliteitsverschil tussen de genoemde merken.
Harken is topkwaliteit, Barton en Pfeiffer zijn op zijn best B-merken....

Het is eigenlijk een keuze tussen iets meer werk bij het reven zelf en daarna prima kunnen varen (reefhaak en smeerreep) of iets minder werk bij het reven zelf en daarna uiterst beroerd aan de wind kunnen zeilen ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 14:04 #1089624

Ik begrijp niet welk probleem dit systeem op zou moeten lossen: in twee of drie stappen ben je bij de mast om de reefhaak in te haken/de snapshackle daar te sluiten. Als (en dat heeft een grote kans...) de boel vastloopt tussen al dat extra lijn en blokjes moet je sowiezo naar voren om het zeildoek tussen de blokjes weg te prutsen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 14:26 #1089629

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
Sydeliefde schreef : het zal mijn beperkte ervaring wel zijn maar ik vind zo'n enkellijnssysteem he-le-maal ruk.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 14:27 #1089632

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16277
mmmhh, wij hebben ook een single reef maar dan zelfbouw en met RABjes natuurlijk in de zeilogen.
Naar de mast toe rennen doe ik niet graag buitengaats en dit werkt toch wel meer dan uitstekend. Toegegeven, de onderlijkspanning is weleens wat lastiger.
De neerhouder drukt de giek wat omhoog en we lieren de reeflijn aan. Ondertussen laten we de grootzeilval slippen tot het merkteken en zo komt de boel langzaam en beheerst op zijn plaats.
Mits alles goed op zijn plek gemonteerd, goede lijnen en soepellopende blokken werkt het fantastisch maar dat was wel wat puzzelen en corrigeren.
Nooit meer anders en je spaart ook nog twee lijnen in de kuip :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 14:31 #1089633

AdB schreef :
Vinni schreef :
Waarom niet?
Dat blokje achterop de giek zorgt daar toch voor?

Vinni

Een paar posts terug heeft YB de tekeningen van Harken en Pfeifer
geplaatst, daar staan de blokken op de mast 45 graden tov de halshoek.
Deze geven dus weerstand in verticale en horizontale richting, op de
afbeelding van SydeLiefde geeft het blok alleen weerstand in verticale
richting, daardoor krijg je onderlijk nooit strak. En dat is nu juist
wat je wilt bij een beetje wind.

A

Gereefd zit het gewoon snaarstrak en dat is wat ik wil. Het blok in de giek bij het lummelbeslag zit zo ver voorin dat het exact op dezelfde afstand van de mast zit als de anders aanwezige reefhaken.

Ik snap Thomas wel met een vertraging, dat het dan sneller gaat. Dat is bij langere trajecten niet noodzakelijk en dan wil je juist geen blokken in de giek en zo min mogelijk schavielmogelijkheden. Voor mij sluit dit systeem dat zoveel mogelijk uit. Daarom ook geen blokjes bij de reefogen. Ook omdat met een blokje vooraan je de boel weer klem trekt.

Je kunt het ook gewoon uitproberen, je hebt er namelijk vrijwel geen enkele extra hardware voor nodig. Het voetblokje had je toch, omdat je de smeerreep naar de kuip wilt.

Hier laat ik het bij, ga nu even lekker varen...... :whistle:
Laatst bewerkt: 03 okt 2019 14:40 door Account op verzoek verwijderd 12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 14:41 #1089636

Baasklusje schreef :
Om die reden heeft een goed eenlijnssysteem een forse vertraging voor de smeerreep in de giek zitten. Dan kan je hard genoeg aan de smeerreep trekken, 4 of 8 keer zo hard als aan het mast-deel van de reeflijn.

Om diezelfde reden gebruik is de lieren op het kajuitdak om de reeflijnen strak te kunnen krijgen. Ik heb er vier waarvan er twee in gebruik genomen kunnen worden voor beide reven. Nodig is dat laatste trouwens nooit want het eerste rif kun je uiteraard gewoon oplossen als je het tweede moet steken ( wat overigens ook het steken van jet tweede rif vergemakkelijkt).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 17:23 #1089665

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
holtere schreef :
wij hebben ook een single reef ... dit werkt toch wel meer dan uitstekend. Toegegeven, de onderlijkspanning is weleens wat lastiger.
zoals ik al zei: "het ligt vast aan mijn beperkte ervaring" maar ik kreeg nooit het onderlijk strak, Ik leer graag wat bij wat dat betreft...

Ik heb het zo:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 17:49 #1089672

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1364
Op mijn Etap 39s zat standaard een enkellijns reefsysteem, weet niet meer hoe dat precies liep, maar had zelfs twee blokken in/aan het zeil (gelukkig zaten er ook gewoon ringen in).
Heb het één jaar aangekeken, best veel gebruikt, en er gedecideerd een ‘gewoon’ reefsysteem van gemaakt: wereld van verschil, veel minder bolling in het zeil en sneller en makkelijker gezet.

Moest wel even naar voren om in te haken, maar daar heb ik minder moeite mee, ook omdat ik snel (begin 5) moest reven en er in de haven vast een eerste rif in legde.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 20:12 #1089704

TuuLeVi schreef :
holtere schreef :
wij hebben ook een single reef ... dit werkt toch wel meer dan uitstekend. Toegegeven, de onderlijkspanning is weleens wat lastiger.
zoals ik al zei: "het ligt vast aan mijn beperkte ervaring" maar ik kreeg nooit het onderlijk strak, Ik leer graag wat bij wat dat betreft...

Ik heb het zo:


En die lichtgroene lijn is dan de luiwammessenlijn. Ik heb daar een reefhaak voor. 3 passen, werkt beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 20:28 #1089706

het rode lusje meer naar de achterkant van de giek vastmaken.
dat lijkt me een antwoordt op de vraag.
en beterweters hebben het over een luiwammesen lijn :huh:
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 21:19 #1089724

Met 2 s-en :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 21:26 #1089727

was te lui voor 2 essen. B)
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 21:44 #1089732

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
AdB schreef :
Edit; op de afbeelding van SydeLiefde kan het onderlijk nooit doorgezet
worden.
Niet juist!
Het reefoog zal iets meer naar achteren getrokken worden omdat de kracht in het blok op de mast al een horzontale component heeft maar dat krijgt die verticale lijn ook zodra die iets naar achteren wordt getrokken.
Sterker nog die beweging heeft in principe iets van het effect dat mastbuiging ook heeft.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 22:00 #1089734

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Yellow Boat schreef :
Aan een vertikale lijn gaan trekken levert pas trekkracht op wanneer er een flinke kink in komt ........
Ben je nu niet een beetje mis? :whistle:
Als je je grootzeil heist en doorzet zit er dan een knik in het voorlijk? De trekkracht wordt groter, dat wel, maar de trekkracht is er dan al.
En waarom een hoogspanningslijn zo ver doorhangt?
Das nu juist om om de trekkracht niet te groot te laten worden.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 03 okt 2019 22:16 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 03 okt 2019 22:01 #1089735

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
helmsman 38 schreef :
was te lui voor 2 essen. B)
Een goeie timmerman bewaart zijn essen voor een nuttiger toepassing. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 04 okt 2019 04:51 #1089744

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Precies, Holtere!

De reden voor mij om het te installeren, was een tocht van Fen Oever naar Oudeschild. Op enig moment moest hey tweede rif er in, maar door wind tegen stroom dorst ik niet naar voren om het te doen.

Het effect van een verkeerde onderlijkspanning is me nog nooit ecut opgevallen. Zal er eens naar kijken. Mogelijk is dat sub optimaal.

Niet kunnen reven was toen potentieel gevaarlijk. Smalle geul, solo, niet naar voren durven. Niet chill.

Als je met je 40 ft op de Kagerplassen zit, zijn je overwegingen misschien anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 04 okt 2019 06:51 #1089756

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
helmsman 38 schreef :
het rode lusje meer naar de achterkant van de giek vastmaken.
dat schuift over de giek naar achteren tijdens het aanhalen van de smeerreep :)
boarderbas schreef :
die lichtgroene lijn is dan de luiwammessenlijn. Ik heb daar een reefhaak voor. 3 passen, werkt beter.
ik vind jou heul flink maar ik heb graag alles naar de kuip, dan hoef ik niet naar voren...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 04 okt 2019 06:52 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 04 okt 2019 07:07 #1089759

zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :
Aan een vertikale lijn gaan trekken levert pas trekkracht op wanneer er een flinke kink in komt ........
Ben je nu niet een beetje mis? :whistle:
Als je je grootzeil heist en doorzet zit er dan een knik in het voorlijk? De trekkracht wordt groter, dat wel, maar de trekkracht is er dan al.
En waarom een hoogspanningslijn zo ver doorhangt?
Das nu juist om om de trekkracht niet te groot te laten worden.

V.w.b. het eerste ; een grootzeil zit ook aan de voorkant vast op de giek en kan daarom dan niet naar achteren . Gereefd wordt dat anders. Alleen bij klassiek reven met een haak voor op de giek zit het zeil natuurlijk daar vast.
En v.w.b. dat doorhangen.
Natuurlijk doen ze dat omdat anders de trekkracht te hoog zou moeten worden . Overigens is het ook fysich gewoon onmogelijk een kabel horizontaal 10,0000% recht te trekken . Dat de kabel naar beneden doorhangt komt enkel en alleen door het gewicht ervan en ook dat is een kracht loodrecht op de trekrichting.
Maar om diezelfde reden heb je dus ook maar relatief weinig kracht nodig om een vertikaal gespannen lijn en een knik/bocht te trekken. Om precies die reden zit een grootzeil ook met leuvers in de mastgroef vast .
Bij reven zou het dus ook werken als een leuver in gereefde toestand vrijwel tot op hoogte van de giek zou komen amar dat is maar zelden het gevalomdat gereefd dan de bult zeil daar in de weg zit. Bij mijn vroegere Varianta zat dat overigens wel zo ,vandaar dat dat ook goed werkte.

Maar als je dat allemaal niet gelooft, doe dan zelf eens een proefje met een gespannen lijn waar je haaks ok de lijn aan trekt.
Ad
Laatst bewerkt: 04 okt 2019 07:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 04 okt 2019 07:15 #1089762

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
boarderbas schreef :
TuuLeVi schreef :
holtere schreef :
wij hebben ook een single reef ... dit werkt toch wel meer dan uitstekend. Toegegeven, de onderlijkspanning is weleens wat lastiger.
zoals ik al zei: "het ligt vast aan mijn beperkte ervaring" maar ik kreeg nooit het onderlijk strak, Ik leer graag wat bij wat dat betreft...

Ik heb het zo:


En die lichtgroene lijn is dan de luiwammessenlijn. Ik heb daar een reefhaak voor. 3 passen, werkt beter.
Moet je wel naar de mast. Kun je dus net zo goed de hele reefprocedure daar afwerken. Gaat sneller en kost veel minder kracht.
Overigens zit het bij mij ook zo. Zij het dat de luiwammessenlijn :laugh: aan de andere kant weer naar het lummelbeslag gaat. Dubbel geschoren dus.
Verder gaat de smeerreep, zoals getekend, met een strop om de giek, door het reefoog naar een schijfje op het eind van de giek en naar voren. Een zeer inefficiente manier van strak trekken.
Schilpadblok op de juiste plaats op de giek en het eind van de smeerreep aan een oog aan de andere zijde van de giek werkt veel beter.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 04 okt 2019 07:34 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 04 okt 2019 07:20 #1089765

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Yellow Boat schreef :
zeekraal schreef :
Yellow Boat schreef :
Aan een vertikale lijn gaan trekken levert pas trekkracht op wanneer er een flinke kink in komt ........
Ben je nu niet een beetje mis? :whistle:
Als je je grootzeil heist en doorzet zit er dan een knik in het voorlijk? De trekkracht wordt groter, dat wel, maar de trekkracht is er dan al.
En waarom een hoogspanningslijn zo ver doorhangt?
Das nu juist om om de trekkracht niet te groot te laten worden.

V.w.b. het eerste ; een grootzeil zit ook aan de voorkant vast op de giek en kan daarom dan niet naar achteren . Gereefd wordt dat anders. Alleen bij klassiek reven met een haak voor op de giek zit het zeil natuurlijk daar vast.
En v.w.b. dat doorhangen.
Natuurlijk doen ze dat omdat anders de trekkracht te hoog zou moeten worden . Overigens is het ook fysich gewoon onmogelijk een kabel horizontaal 10,0000% recht te trekken . Dat de kabel naar beneden doorhangt komt enkel en alleen door het gewicht ervan en ook dat is een kracht loodrecht op de trekrichting.
Maar om diezelfde reden heb je dus ook maar relatief weinig kracht nodig om een vertikaal gespannen lijn en een knik/bocht te trekken. Om precies die reden zit een grootzeil ook met leuvers in de mastgroef vast .
Bij reven zou het dus ook werken als een leuver in gereefde toestand vrijwel tot op hoogte van de giek zou komen amar dat is maar zelden het gevalomdat gereefd dan de bult zeil daar in de weg zit. Bij mijn vroegere Varianta zat dat overigens wel zo ,vandaar dat dat ook goed werkte.

Maar als je dat allemaal niet gelooft, doe dan zelf eens een proefje met een gespannen lijn waar je haaks ok de lijn aan trekt.
Ad
Op mijn opmerking over de onzinnigheid van jouw eerste zin ga je niet in en bij de tweede herhaal je wat ik beweer.
Wie gelooft er nu iets niet?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 04 okt 2019 07:24 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lengte lijn Barton single line reefing system 04 okt 2019 07:29 #1089768

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
zeekraal schreef :
Moet je wel naar de mast.
nee, ik hoef niet naar de mast.
-val los
-rode en blauwe lijn aantrekken
-val strak
-rode lijn doorzetten
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 04 okt 2019 07:29 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl