samvh schreef :
Bij dit voorval heb ik me natuurlijk afgevraagd in hoeverre ik zelf deze fouten had kunnen voorkomen. Nu speelt in dit soort gevallen ook het aspect specialist tegenover leek.
dat is volledig waar, een specialist hoort meer te weten dan de leek. Maar ook specialisten lopen wel eens tegen iets aan wat ze nog niet eerder aan de hand hebben gehad en maken daardoor een fout of zien iets over het hoofd. De situatie mbt puttingen op een alu boot van 40+ voet is redelijk uniek en komt niet heel erg vaak voor, het is een specialist dus te vergeven als deze het over het hoofd ziet, mits de specialist het probleem ook oplost.
Erik noemt me arrogant, dat is een oordeel dat je niet graag over jezelf hoort uitspreken.
Ik schrijf niet dat je arrogant bent, ik ken je immers niet. Ik schreef dat je soms arrogant over komt. Bij een specialist kan dat makkelijk in het verkeerde keelgat schieten. Mijn oprechte excusses als je dit als een belediging ziet, ik probeerde alleen maar een beeld te schetsen van hoe het vanaf de zijlijn overkomt op mij. Je vraagt immers om feedback en oplossingen.
Indachtig de Wet van Murphy had ik me natuurlijk de vraag kunnen stellen: en wat kan er fout gaan? Zo van: wat fout kán gaan, gaat ook fout, vroeg of laat. En dus zelf alles opmeten, doorgeven enz. Consequentie daarvan is wel dat ik ahw de verantwoordelijkheid overneem en je bij fouten nóg meer discussie gaat krijgen.
Ik laat erg weinig doen aan mijn boot, eigenlijk niets. mede om deze redenen. Onze boten (de jouwe en de mijne) zijn zo ver van de standaard boot waar specialisten op dagelijkse basis mee werken dat de kans op fouten fenomenaal toeneemt. Echter, in het geval dat ik wel dingen laat doen (ik heb bijvoorbeeld zelf geen verstagingpers) dan ga ik inderdaad proberen alles te bedenken wat er fout kan gaan en maak een overzichtje wat ik naar de leverancier toezend met als titel "om rekening mee te houden". Aan de leverancier dan om te bepalen wat er mee te doen.
Indachtig Eriks' advies gaan we morgen rustig kijken waar de tuiger mee komt.
Lijkt me altijd netjes om de andere partij eerst even rustig de gelegenheid te geven om de fout te bestuderen en om met suggesties te komen. Daarbij ook rekening houdend dat het momenteel mega druk is bij de jachtservice bedrijven, tuigers en zeilmakers en dat ze allemaal zwaar in de overuren zitten rond deze tijd van het jaar.
Het loont ook altijd om dit soort opdrachten uit te laten voeren in het laag-seizoen voor deze bedrijven, meestal krijg je nog een flinke korting ook. Daarbij zijn de mensen die het werk uitvoeren minder gestressed omdat ze het minder druk hebben.