Sneaker schreef :
Deze heb ik ook ontworpen.. vast ook de draft teveel naar voren. Volgens Stegeman. Prima. Ik ben echt zo benieuwd naar je eigen zeil.. in power mode.. niet dat ik denk dat je die hebt hoor, je zal een veilig prima zeilend cruising zeil hebben. Niks mis mee! Maar veroordeel niet te snel als je zelf amper weet hoe het ook kan, denk ik dan. Verder prima hoor, het boeit me weinig wat jij vindt van mijn ontwerpen. Je komt zelf geen millimeter ver qua ontwerp. Eigenlijk niemand hier.. helemaal niet erg. Daar heb je je zeilmaker voor.
Wat is er toch met jou aan de hand, Sneaker?
Eén keer zegt iemand iets dat je niet bevalt (hij geeft gewoon een mening, zonder de pretentie dat het de enige waarheid is, maar blijft wel een beetje doorvragen) en dan krijgen we dit: een lading suggesties van jouw kant, die min-of-meer ook een veroordeling inhouden. En uiteindelijk komt het erop neer dat eigenlijk niemand in ZF enig recht van spreken heeft behalve jij.
Ik probeer het nog één keer.
Misschien mag ik uit het voorgaande afleiden dat er verschillende versies van de power mode zijn? Er zijn power modes waarbij de grootste diepte op pakweg 1/3 van de koorde ligt, vanaf het voorlijk, en er zijn versies waarbij die grootste diepte verder voren ligt, zeg op een 1/4 van de koorde. Je laatste voorbeeld gaat ook weer die kant op.
Laten we er voorts vanuit gaan dat dit verschil met trimmen te bewerkstelligen is, bij één en hetzelfde zeil (niet bij die prutserige toerzeiltjes van mij natuurlijk, maar wel bij die high-tech ontwerpen van jou).
Wanneer is dan de ene stand nodig en wanneer de andere? En wat is het verband met de 'angle of attack' c.q. de gevaren koers t.o.v. de wind. De boot in je laatste voorbeeld ligt bijvoorbeeld tamelijk hoog aan de wind, de boot van Jumpinjack ook. Maar eigenlijk geldt dat, zo te zien, voor alle getoonde zeilen, ook die waar de bolling op 1/3 van de koorde ligt. Of is de ene boot er gevoeliger voor dan de andere?
Wat ook kan: dat misschien iemand anders met kennis van zaken er wat over zegt. Dat mag natuurlijk ook. Ik ben me niet met dit draadje gaan bemoeien om iemand's zeilontwerpen te declasseren, maar omdat me iets opvalt en ik daar vragen over heb.