Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Rif2 en leuverstopper

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 07:50 #1226056

Hi,

Ik heb een vraagje: ik heb twee rifs in mijn grootzeil.
Mijn zeil (Spirit28) zit met leuvers in de mastgleuf, onderaan zit een leuverstopper en dan de uitsparing om de leuvers in te voeren en dan komt de giek.
Rif gaat met een reefhaak op de giek en bandje met ring aan het zeil.

Eerste rif gaat prima, echter als ik het tweede rif wil zetten dan moet ik de leuverstopper eruit draaien, anders krijg ik het zeil niet laag genoeg om het tweede oog om de haak te doen.

Is dat normaal? Ik heb het me nooit afgevraagd (het is natuurlijk een beetje irritant dat je daarna de leuvers weer moet invoeren, maar ook geen ramp), maar nu ben ik bezig met alles reefbaar maken uit de kuip, maar als ik naar voren moet om de leuverstopper eruit te draaien dan heeft dat natuurlijk niet zoveel zin.

Zie ik iets over het hoofd?

Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 08:14 #1226064

Ik had vroeger ook een sp28 en had hetzelfde euvel. Mee leren leven en eerlijk gezegd, ik heb maar 1 keer het 2de rif gebruikt en dat was dan nog omdat het zeil gescheurd was in het onderste deel. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 08:47 #1226079

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27051
Bas van Dijk schreef :
Eerste rif gaat prima, echter als ik het tweede rif wil zetten dan moet ik de leuverstopper eruit draaien, anders krijg ik het zeil niet laag genoeg om het tweede oog om de haak te doen.

Is dat normaal? Ik heb het me nooit afgevraagd (het is natuurlijk een beetje irritant dat je daarna de leuvers weer moet invoeren, maar ook geen ramp), maar nu ben ik bezig met alles reefbaar maken uit de kuip, maar als ik naar voren moet om de leuverstopper eruit te draaien dan heeft dat natuurlijk niet zoveel zin.

Je kan het invoerpunt van leuvers veranderen door op de gewenste hoogte aan één kan van de mastgroef en vanaf de mastgroef een stukje uit de mast te zagen dat groot genoeg is om een leuver in de mastgroef te steken. Max. hoogte wordt bepaald door de maat tussen de onderste leuver bij gehesen zeil en de bevestiging van de halshoek.
Opening dek je in tweede instantie af met een kunststof of aluminium plaatje, dat aan de groefzijde zoveel mogelijk de oorspronkelijk lijn van de mastgroef aanheelt en dat aan de andere kant een overlap heeft met de rand van het uitgezaagde gat van pakweg een cm. of twee, drie. Ter plaats van die overlap kun je het vastzetten met een stukje draadeind dat je met epoxy in de mast lijmt. Gat in plaatje, plaatje over draadeind en vleugelmoer op draadeind. Vast.

Heb ik niet zelf verzonnen; zo zit het van meet af aan op mijn eigen mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 08:53 #1226081

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 580
Bas,

Ja kan de leuvers die je uit de mastgroef moet halen, los maken van je grootzeil en met een dyneema rijglijn bevestigen. Als je het grootzeil dan een stukje laat zakken, komt er speling op de rijglijn en kan je het rifoog gemakkelijk inpikken.
Nadeel is wel dat je grootzeil altijd een stukje van de mast afkomt bij het strijken van je zeil, waardoor het opdoeken iets meer werk wordt.

Succes, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 09:02 #1226085

Jurrien schreef :
Bas,

Ja kan de leuvers die je uit de mastgroef moet halen, los maken van je grootzeil en met een dyneema rijglijn bevestigen. Als je het grootzeil dan een stukje laat zakken, komt er speling op de rijglijn en kan je het rifoog gemakkelijk inpikken.
Nadeel is wel dat je grootzeil altijd een stukje van de mast afkomt bij het strijken van je zeil, waardoor het opdoeken iets meer werk wordt.

Succes, Jurriën

Das wel een slimme! Bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 09:38 #1226095

Wadloper schreef :
Bas van Dijk schreef :
Eerste rif gaat prima, echter als ik het tweede rif wil zetten dan moet ik de leuverstopper eruit draaien, anders krijg ik het zeil niet laag genoeg om het tweede oog om de haak te doen.

Is dat normaal? Ik heb het me nooit afgevraagd (het is natuurlijk een beetje irritant dat je daarna de leuvers weer moet invoeren, maar ook geen ramp), maar nu ben ik bezig met alles reefbaar maken uit de kuip, maar als ik naar voren moet om de leuverstopper eruit te draaien dan heeft dat natuurlijk niet zoveel zin.

Je kan het invoerpunt van leuvers veranderen door op de gewenste hoogte aan één kan van de mastgroef en vanaf de mastgroef een stukje uit de mast te zagen dat groot genoeg is om een leuver in de mastgroef te steken. Max. hoogte wordt bepaald door de maat tussen de onderste leuver bij gehesen zeil en de bevestiging van de halshoek.
Opening dek je in tweede instantie af met een kunststof of aluminium plaatje, dat aan de groefzijde zoveel mogelijk de oorspronkelijk lijn van de mastgroef aanheelt en dat aan de andere kant een overlap heeft met de rand van het uitgezaagde gat van pakweg een cm. of twee, drie. Ter plaats van die overlap kun je het vastzetten met een stukje draadeind dat je met epoxy in de mast lijmt. Gat in plaatje, plaatje over draadeind en vleugelmoer op draadeind. Vast.

Heb ik niet zelf verzonnen; zo zit het van meet af aan op mijn eigen mast.

Klinkt ook goed.

Mijn zeil gaat er in principe nooit af, dus eigenijk is een meer permanente oplossing wel prima, zal hier zeker eens naar kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 09:52 #1226098

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27051
Nu ik eraan denk: het kan nog simpeler.
Op mijn Victoire 22 had ik in tweede instantie ook een grootzeil met leuvers. Daarvoor was geen stop onderaan de mastgroef aanwezig omdat het originele grootzeil een touwlijk had en sowieso volledig uit groef kwam, als het werd gestreken.
Ik heb, toen ik eenmaal een leuver-grootzeil had, net boven de giek aan weerzijden van de mastgroef twee ogen op de mast gepopt, met daartussen een lijntje dat aan één kant een Wichard musketonhaak (je weet wel met zo'n verende sluiting) had. Was in een second vast en los. Dat lijntje hield alle leuvers in de groef, en als het los was konden de leuvers er zó uit.
Laatst bewerkt: 10 nov 2020 09:53 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 09:57 #1226101

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3590
In plaats van het oog naar de haak te brengen zou je ook een haak naar het oog kunnen brengen.
Stukje dyneema van de lummel of mastvoet op maat maken met aan het uiteinde een karabijnhaak.
Of de cunningham daarvoor gebruiken als die met een haak aan het zeil zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 10:16 #1226108

Voor dit soort problemen hebben sommige masten een oplossing namelijk geen stopper maar een afdekplaatje op de opening in de mastgleuf waar normaliter de leuvers in kunnen.
Ik heb dat zoals op de plaatjes maar Selden heeft er ook een oplossing voor maar dat is al eerder uitgebreid beschreven :
zeilersforum.nl/index.php/foru...-geleiders-grootzeil
en:
zeilersforum.nl/index.php/foru...doorlaten?start=%1$d
Staat ook in hoe ik dat heb ( standaard bij de leisure 27).
Ad
Laatst bewerkt: 10 nov 2020 10:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 10:22 #1226114

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27051
Yellow Boat schreef :
Met dank aan Ad: dit is exact wat ik in mijn eerste reactie in deze draad bedoelde.

Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 10:30 #1226117

Wadloper schreef :
Nu ik eraan denk: het kan nog simpeler.
Op mijn Victoire 22 had ik in tweede instantie ook een grootzeil met leuvers. Daarvoor was geen stop onderaan de mastgroef aanwezig omdat het originele grootzeil een touwlijk had en sowieso volledig uit groef kwam, als het werd gestreken.
Ik heb, toen ik eenmaal een leuver-grootzeil had, net boven de giek aan weerzijden van de mastgroef twee ogen op de mast gepopt, met daartussen een lijntje dat aan één kant een Wichard musketonhaak (je weet wel met zo'n verende sluiting) had. Was in een second vast en los. Dat lijntje hield alle leuvers in de groef, en als het los was konden de leuvers er zó uit.

Goeie truc om het snel los te maken maar het idee van mijn reef uit de kuip is dat als het gaat waaien dat ik niet het dek op hoef naar de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 10:32 #1226118

Top.
Die plaatjes zijn de oplossing. Zoals ik zeg: mijn zeil gaat er bijna nooit af, dus prima.

Groet
Bas
Wadloper schreef :
Yellow Boat schreef :
Met dank aan Ad: dit is exact wat ik in mijn eerste reactie in deze draad bedoelde.

Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 11:07 #1226130

Bas van Dijk schreef :
Top.
Die plaatjes zijn de oplossing. Zoals ik zeg: mijn zeil gaat er bijna nooit af, dus prima.

Groet
Bas
Wadloper schreef :
Yellow Boat schreef :
Met dank aan Ad: dit is exact wat ik in mijn eerste reactie in deze draad bedoelde.

Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Er zit wel een maartje bij.
Je moet namelijk ervoor zorgen dat de eerste leuver boven een reefoog ruim hoger boven dat oog zit dan de hoogte van de stapel leuers eronder . Dat geldt dus voor elk reefoog in het voorlijk .Doe je dat niet dan krijg je het voorlijk weer niet tot op de giek. Je hebt dus kans dat er per rif een leuver naar boven moet worden verzet. Heb ik ook een keer gehad op mijn vorige boot toen ik die geschikt maakte voor reven vanuit de kuip .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 11:32 #1226136

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16546
Er zijn afdekplaatjes die het gat afdekken maar de groef vrijlaten en de leuvers vrij doorlaten tot op giek-beslag hoogte. Dat is wel het gemakkelijkste natuurlijk.
Laatst bewerkt: 10 nov 2020 11:33 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 11:43 #1226139

holtere schreef :
Er zijn afdekplaatjes die het gat afdekken maar de groef vrijlaten en de leuvers vrij doorlaten tot op giek-beslag hoogte. Dat is wel het gemakkelijkste natuurlijk.

Ehh , waar gingen de laatse paar posten over?
Of bedoel je dat je daarmee het probleem in mijn vorige post niet meer hebt maar dat sla je de plank echt mis hoor.Het is wel zo dat een goede zeilmakker daar rekening mee houdt als er van die afdekplaatjes gebruikt worden en de leuvers dus ook bij reven allemaal in de mastgroef blijven. Maar dan moet je hem dat wel vertellen natuurlijk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 11:54 #1226145

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27051
Yellow Boat schreef :
Het is wel zo dat een goede zeilmakker daar rekening mee houdt als er van die afdekplaatjes gebruikt worden en de leuvers dus ook bij reven allemaal in de mastgroef blijven. Maar dan moet je hem dat wel vertellen natuurlijk.

Een goede zeilmaker kent dat potentiële probleem en kijkt even naar de situatie op de boot in kwestie als hij komt inmeten. Daar zou je hem niet zelf op hoeven wijzen, lijkt mij.

Weer zo'n klein detail dat aangeeft wat de waarde is van werken met een locale zeilmaker, die komt inmeten op de boot.
Laatst bewerkt: 10 nov 2020 12:29 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 11:59 #1226146

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4022
Wadloper schreef :

Weer zo'n klein detail dat aangeeft wat de waarde is van werken met een locale zeilmaker, die komt inmeten op de boot.

Noem eens 1, gewoon 1, zeilmaker die niet komt inmeten op de boot? Ik ken er geen. ben wel benieuwd.
Laatst bewerkt: 10 nov 2020 11:59 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 12:03 #1226148

Ik ben niet helemaal mee Ad.. Hoe bedoel je 'krijg je het voorlijk niet op de giek'?

Ik ging er vanuit dat de leuvers uiteraard naar beneden kunnen door het plaatje, anders heeft het geen zin uiteraard.

Yellow Boat schreef :
Bas van Dijk schreef :
Top.
Die plaatjes zijn de oplossing. Zoals ik zeg: mijn zeil gaat er bijna nooit af, dus prima.

Groet
Bas
Wadloper schreef :
Yellow Boat schreef :
Met dank aan Ad: dit is exact wat ik in mijn eerste reactie in deze draad bedoelde.

Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Er zit wel een maartje bij.
Je moet namelijk ervoor zorgen dat de eerste leuver boven een reefoog ruim hoger boven dat oog zit dan de hoogte van de stapel leuers eronder . Dat geldt dus voor elk reefoog in het voorlijk .Doe je dat niet dan krijg je het voorlijk weer niet tot op de giek. Je hebt dus kans dat er per rif een leuver naar boven moet worden verzet. Heb ik ook een keer gehad op mijn vorige boot toen ik die geschikt maakte voor reven vanuit de kuip .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 12:07 #1226150

Het probleem is meestal oplosbaar door te zorgen dat de reefogen MIDDEN tussen twee sleetjes zitten.
Dan heb je een flap zeil ter lengte van de halve afstand tussen de leuvers.
Die flap kan die lengte naar beneden naar de haak.
Eventueel de leuvers verder uit elkaar, zodat die flap langer wordt.
Je hebt dan al gauw een halve meter flap.
Je stopper moet wel erg hoog boven de giek zitten wil dat niet voldoende zijn.
Er zijn nog steeds zeilmakers die bij het aanzetten van de sleetjes niet opletten maar 'mooie gelijke afstanden' maken.....

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 12:17 #1226152

Precies , maar Holtere schijnt het probleem niet helemaal te snappen.
Ik zal eens proberen er een plaatje van te maken.

Ik hoop dat e.e.a. nu wat duidelijker is.
Ps. Uiteraard moet ook de leuver onder een reefoog even ver er vanaf zitetn als de leuver boven het reefoog.
Ad
Laatst bewerkt: 10 nov 2020 12:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 12:25 #1226154

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16546
Precies , maar Holtere schijnt het probleem niet helemaal te snappen.
Ik zal eens proberen er een plaatje van te maken.
Ad
Ik denk dat Bas het inmiddels wel snapt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 13:00 #1226165

Yellow Boat schreef :
Precies , maar Holtere schijnt het probleem niet helemaal te snappen.
Ik zal eens proberen er een plaatje van te maken.

Ik hoop dat e.e.a. nu wat duidelijker is.
Ps. Uiteraard moet ook de leuver onder een reefoog even ver er vanaf zitetn als de leuver boven het reefoog.
Ad

Dat kan dan eventueel ook opgelost worden door een bandje aan het reefoog te maken (verlengen) ?

(Koko dat is wat jij bedoelde denk ik nu, als je nog meeleest?).

Maar het is dus geen probleem dat er dan geen spanning meer staat op het onderste deel van het voorlijk? Tussen reefoog en halshoek? Ideaal gezien wil je het zeil toch vast zetten in de halshoek? Maar ja dat kan in de praktijk niet echt, snap ik wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 17:00 #1226230

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27051
Sneaker schreef :
Wadloper schreef :

Weer zo'n klein detail dat aangeeft wat de waarde is van werken met een locale zeilmaker, die komt inmeten op de boot.

Noem eens 1, gewoon 1, zeilmaker die niet komt inmeten op de boot? Ik ken er geen. ben wel benieuwd.

Tja. Ik heb op deze vraag een redelijk adequaat antwoord gepotst.
Daar ging echter een zin aan vooraf die bij de heren mods kennelijk niet door de beugel kon; de betreffende pots is verwijderd. Wordt verder geen melding van gemaakt, ook niet aan mij via PB. Doet men gewoon. Het zij zo.

Maar dat redelijk adequate antwoord ga ik niet nog een keer opdissen. Sneaker heeft het gelezen, dus ik ben er wel weer even klaar mee.
Wel wilde ik aan de mods nog even de vraag stellen waarom er gemodereerd wordt zonder daar in het forum melding van te maken en zelfs de boosdoener daar niet persoonlijk over te informeren.
Laatst bewerkt: 10 nov 2020 17:02 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 10 nov 2020 17:21 #1226239

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7053
Wadloper schreef :
<knip>
Wel wilde ik aan de mods nog even de vraag stellen waarom er gemodereerd wordt zonder daar in het forum melding van te maken en zelfs de boosdoener daar niet persoonlijk over te informeren.

Terechte vraag waarop je een antwoord mag hebben: we geven lang niet altijd op het forum aan als er gemodereerd is. Een PB mag je wel verwachten. De reden dat die er nog niet is is dat we met elkaar aan het overleggen waren wat er in die PB zou staan. Dus ja, die kan je nog verwachten!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 10 nov 2020 17:22 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif2 en leuverstopper 11 nov 2020 07:28 #1226393

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1764
Jurrien schreef :
Bas,

Ja kan de leuvers die je uit de mastgroef moet halen, los maken van je grootzeil en met een dyneema rijglijn bevestigen. Als je het grootzeil dan een stukje laat zakken, komt er speling op de rijglijn en kan je het rifoog gemakkelijk inpikken.
Nadeel is wel dat je grootzeil altijd een stukje van de mast afkomt bij het strijken van je zeil, waardoor het opdoeken iets meer werk wordt.

Succes, Jurriën

Zo zat het vroeger op mijn Peterson 44 ook, voor alle leuvers. Opdoeken ging toen juist makkelijker omdat door de “vrijheid” van de leuver posities de zeil flappen aan beide kanten van de giek gelijk gehouden konden worden.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl