AndreAzuree schreef :
Ik ben wel geïnteresseerd in 3D design om de simpele reden, dat ik het plaatje direct kan vergelijken met mijn "vorige zeil", op het zicht. Dat klinkt heel simplistisch, maar die referentie is voor mij als leek belangrijk om de vergelijking te maken zonder allerlei abstracte getallen.
En dat kan nu dus juist weer niet.
3D ontwerpsoftware kan maar in zeer beperkte mate rekening houden met rek, en rek is zeer ongelijkmatig over het zeil verdeeld, je moet de computer dus voor de gek houden door een verkeerd zeil te ontwerpen wat doormiddel van rek de gewenste vorm gaat krijgen. De vorm zoals ontorpen op het scherm zul je nooit of te nimmer op je boot zien, zelfs met nagenoeg rekvrij doek is dat niet het geval.
Daarnaast meet een zeilmaker vrijwel nooit prebend van een mast, het zeil word dus niet voor de boot ontworpen, maar je word geacht je mast trim maar aan je grootzeil aan te passen, er zijn er maar weinigen die dat doen.
Ontwerpsoftware heeft geen variabelen voor valspanning, onderlijkspanning, cunningham en noem allemaal maar op. Je weet zelf hoe ontzettend veel je met een zeilvorm kan spelen als een zeil op een boot staat, met extreme trim uitersten goed gefotografeerd kun je soms zelfs niet geloven dat het om hetzelfde zeil gaat. Er zijn ook maar zeer weinig zeilers welke in staat zijn om deze uitersten uit hun zeilen te halen, laat staan begrijpen wat het allemaal doet. Dus wat zijn de basis waarden voor valspanning en andere trim opties om het zeil er precies zo op te krijgen als het ontworpen is? Niemand zal je dat kunnen vertellen, want de software houd er geen rekening mee. Daarvoor verschilt het te veel van materiaal tot materiaal en snit tot snit en per aspect verhouding van het zeil, om over uitbouw nog maar even niet te spreken. Daarnaast kan een zeilmaker niet uitrekenen wat de maximale houdbare windkracht voor een zeil is omdat niemand (vrijwel niemand) het richtende moment van zijn of haar boot kent op diverse hoeken. Belastingen en dus rek van het materiaal is dus niet te berekenen. Hadden we het al over materialen van lopend en staand want gehad? Die hebben ook een enorme invloed op de vorm van het zeil.
Zo kan ik met nog wel 30 punten op de proppen komen waarom een zeil NOOIT zo op een boot staat als het in de computer eruit ziet. Dat is wat Sneaker bedoeld met een goede ontwerper. Die moet naar de boot kijken, schatten hoe de boot en het tuig zich gedraagd, hoe het materiaal zich gedraagd, eigenschappen van de zeiler die aan de schoot zit, eigenschappen van de stuurman en ga zo maar door. Aan de hand van die inschattingen gaat de ontwerper achter de computer zitten en gaat dan inschatten hoe anders het zeil in de praktijk word in vergelijking met wat de software op het scherm laat zien en daarmee aan de slag moet gaan om het programma voor de gek te houden zodat het gewenste eindresultaat daadwerkelijk op de boot terecht komt.
De grand prix wedstrijdteams, olympische zeilers, vendee zeilers, america's cuppers en noem ze allemaal maar op betalen zeer veel extra geld om hu zeilmakers mee te laten varen, een testset te laten maken, daar van te leren, weer een nieuwe set zeilen laat maken met alles wat er geleerd is in de praktijk om zo net die paar procent extra te krijgen. In windtunnels kan dat niet eens voorspeld worden, laat staan in software waar de input variabelen veel te beperkt zijn.
Kortom, een fantasie om ook maar iets zinnigs van een ontwerp file te kunnen zeggen, het heeft namelijk nul correlatie met wat je in de praktijk gaat zien, er zijn maar zeer weinig mensen die dat kunnen interpreteren en zulke mensen zijn in ieder geval op de meeste zeilmakerijen niet aanwezig.