EarlyMorningSunrise schreef :
Als dit zo is Erik, dan wordt het tijd dat de makers van de software een nieuwe versie maken(!). Val spanning, rek en al dat soort zaken is uiteraard prima in software te verwerken (rekening houdend met het formaat van de lose panelen etc. Dat stelt helemaal niks voor anno nu...
Software matig stelt het inderdaad niets voor dat is volkomen juist, maar zoals jij ook weet is regel 1 van software: Rubbish in = Rubbish out. Je kunt alle data er in verwerken die je wilt, maar als de data niet bekend is dan is het resultaat gewoon jezelf voor de gek houden.
Sneaker schreef :
Geen idee welke software Erik gebruikt om zijn zeilen te ontwerpen.
Het maakt niet uit welke software je gebruikt, de software kan het niet uitrekenen om de simpele reden dat je de input data niet op realistisch niveau beschikbaar hebt. Ook Smar Azure kan het daarom niet. Uiteraard kun je alle variabelen handmatig invoeren en proberen te gebruiken, maar de belasting op een tuig is voor 100% afhankelijk van één heel basaal ding, en dat is het richtendmoment van de boot. Als jij een zeil gaat maken voor een willekeurige boot in de haven dan is dat een variabele die je niet kunt meten maar welke voor 100% de belasting op je tuig en dus op je zeil bepaald. Vul een lege watertank onder de salon bank en de belasting op je zeil is zomaar 10% meer met de daar aan gerelateerde rek en dus zeilvorm verandering. Zolang je dit soort basale informatie niet hebt kun je alles uitrekenen wat je wilt, maar er is weinig realistisch aan. Nog een andere welke je niet weet maar welke voor een zeer groot deel je voorzeil vorm bepaald is de voorstag doorhang, die is voor 100% afhankelijk van de stijfheid van de boot. Noem mij eens een zeilmaker die het opmeet?
Ik kan prima de rek per type doek, laminaat en zeker membraan uitrekenen (hele library van alle types en merken doekfabriekanten inmiddels uitgerekend zoals de meeste moderne zeilmakers) , mast bend, val spanning en veel, veel meer parameters meenemen in ontwerp. Zelfs de kleine puntbelasting bij karren en leuvers kun je meenemen Mar je moet wel begrijpen wat je ziet.. kunnen vertalen. Dat geldt voor veel technische software.. Het is alleen lastig discussie voeren wanneer er aannames gedaan worden die waar kunnen zijn, of in het verleden waar waren, of die waar zijn voor goedkope eenvoudige zeilen.
Mijn ervaring dateerd inderdaad alweer van een hele tijd geleden, maar is wel van dien aart dat mijn afstudeer project voor North is gedaan waar ik vanuit een Naval Architecture oogpunt de belastingen op het tuig in software heb gevat, dit was bedoeld om uit te rekenen hoeveel draadjes ze in hun 3DL zeilen moesten stoppen. De basis die ik toen heb uitgewerkt word heden ten dage nog steeds door ze gebruikt, natuurlijk is er continue aan versleuteld en aan toegevoegd. Het is een stukje software waar je (toen) 22 variabelen voor nodig had om een redelijk nauwkeurige schatting te maken van het richtend moment van de boot bij diverse hellingshoeken en in diverse drukrichtingen. Zoals ik al schreef, zonder die info is het resultaat bijvoorbaad jezelf voor de gek houden.
Als onderdeel van die afstudeer opdracht heb ik ook een meetmethode ontwikkeld om de mate van voorstag doorhang alsmede de vorm van die doorhang (is geen segment van een circel) te kunnen meten tot op 10% nauwkeurig. De meeste zeilmakers die je vertelt hoe je dat doet (is maar 10 minuten werk) staan met de oren te flapperen, dat verteld mij al genoeg dat dit soort dingen gewoon met de natte vinger gebeuren en dus afhankelijk zijn van de ervaring van de zeilmaker (lees: ontwerper).
Dan klopt de uitkomst van Erik zijn verhaal op sommige punten zeker. Is al vaker hier gezegd. Maar ook daar geldt nu voor, wat mij betreft, dat het gebruik van moderne software een heel goed hulpmiddel blijkt om goede zeilen te maken.
Ik zeg ook niet dat het geen goed hulpmiddel is, maar zoals AndreAzure opperde om een 3D plaatje op een computer scherm te vergelijken met hoe het zeil er in de praktijk op staat gaat helaas niet werken. Uiteraard is het ook zo dat je software matig heel erg veel trial en error werk weg kunt nemen en enorm tijd kunt besparen, maar door te zeggen dat je het allemaal uit kunt rekenen hou je wel je klanten voor de gek (en jezelf waarschijnlijk ook) zeker als je met de huidige uitgezogen prijzen in de cruising en club racing zeilen je niet meer als 2 uur mag besteden aan meten en ontwerpen omdat het anders niet uit kan.
F32thriller schreef :
Mijn zeilmaker Arjan Kooij meet altijd de prebend op als dat mogelijk is.
Bij al mijn grootzeilen van first 27.7 tot mijn huidige Tri heeft hij dat gedaan en ik weet dat hij het ook bij anderen doet.
Ik schreef dat het vrijwel nooit gebeurt, niet dat het niet gebeurt. Ik heb het zelf ook altijd opgemeten voor alle zeilen die ik gemaakt heb. Je geeft zelf hier ook al aan dat ook Arjan het niet altijd doet door de toevoeging "als het mogelijk is".
Maar ook hier weer geld dat Rubbish in = Rubbish out. Je wilt niet weten hoe beroerd de tuigage op het gemiddelde zeiljacht getrimt staan. Ga je als zeilmaker dus bewust een fout getrimde mast meten zodat je een fout gemaakt zeil kunt leveren zodat het dan toevallig gaat werken met die fout getrimde mast? Of ga je als zeilmaker enkele uren spenderen om het tuig er knap op te zetten zodat je met knappe data kunt werken? Daarnaast blijken maar weinig zeilmakers te weten hoe je de absolute pre-bend alsook de vorm van de pre-bend nauwkeurig kunt meten, laat staan hoe je kunt meten wat de invloed van achterstag/kotterstag/babystag/lummelbeslag/neerhouder is op de vorm van de mast en dus op de vorm van het voorlijk van het grootzeil. Gelukkig zijn masten zo flexibel dat er prima een grootzeil is te maken wat een zeer grote toepassingsrange heeft en dat je met simpel trimmen het zeil de gewenste vorm kunt geven. Dus je hebt niet veel meer nodig als een geinformeerde schatting om toch een goed grootzeil te kunnen maken. Hoe beter de informatie is die je hebt hoe beter het zeil word.
Op dit moment bestel ik voor mede zeilers hier in Alaska (er zijn geen zeilmakers hier) met enige regelmaat zeilen. Ik doe dan het inmeten en alles aanboord namens de zeilmakers waar ik voor/mee werk. Je gebruikt daarvoor standaard meetformulieren van de betreffende zeilmaker. Daar staan voor een grootzeil al snel 50 tot 70 meetpunten op, grappig genoeg staat de mastbuiging daar nooit bij, ook niet bij de grotere/betere merken. Meestal schrijf ik dat er dus in de voetnoot bij op het formuier. Mijn stelling dat zeilmakers het vrijwel nooit opmeten is gebaseerd op het feit dat het niet eens meer onderdeel van de officiele meetprocedure is binnen enkele zeer gerenomeerde merken.
Dit is een lang verhaal geworden zo op de vroege ochtend van de eerste januari, de moraal van het verhaal is dat je alles kunt uitrekenen, maar dat het volkomen nonsense is als je geen acurate input data hebt. En juist die input data kan veelal niet gemeten worden en kan dus niet worden meegenomen. Daardoor blijft het hele zeilontwerp procede niet meer als een best guess en ik zou het zeer zeker niet willen definieren als een berekening.
Vergelijk het met het opstellen van een juridische brief. Je hebt MS word op je computer staan, maar als je maar zeer beperkte gegevens hebt over de zaak of de betrokken personen, dan kun je geen goede (waterdichte) brief op stellen, hoe goed je ook schrijven kan, het gaat je gewoon niet lukken. Met het ontwerpen van een zeil is dat niet anders.
Dus ik blijf er bij: AndreAzure: wat je op het scherm van je zeilmaker ziet is niet wat je in het echt gaat zien.