Allereerst... elke keer dat ik bestaging type of schrijf, waar ik verstaging had moeten zeggen, zoals ik al jaren fout doe en al heel vaak op gecorrigeerd ben
![:-) :-)](/media/kunena/emoticons/smile.png)
, zal ik een compenserend zoenoffer aan de goden van de zee brengen, want dat is stom en irritant, sorry!
Verstaging... Ik heb foto's en ik weet veel meer... Heb bij verschillende mensen advies ingewonnen. En ben op zoek naar een "marine surveyor" in de buurt voor dan maar alsnog een aankoopkeuring, eigenlijk om te beoordelen hoe diep het gat gaat zijn om dit schip op orde te krijgen, dat ik een beetje vooraf weet waar ik aan begin en vooral dus of ze structureel inderdaad goed genoeg is, zoals ik hoop
![:-) :-)](/media/kunena/emoticons/smile.png)
, om met enige duizenden euri wat ik noem "verhuur vergelijkbare kwaliteit" te krijgen, dat ik haar met een goed gevoel aan een ander zou durven meegeven (wat nu ABSOLUUT niet het geval is). En iemand maakte een opmerking over kinderen die ook wel wat triggerde (het tochtje dat ik met hun maakte was met vrijwel windstilte, en niet verder dan een uur varen naar een haven, trouwens, en voelde echt wel veilig, al had ik bv toen nog geen reddingsvesten aan boord).
Goed, verstaging. Eerst maar eens de foto's en dan de verhalen.
Adviseur 1: de meneer van de watersportshop. Ja, verstaging kun je vervangen. Westerlies staan erom bekend stevig gebouwd te zijn. De losgeschoten stelschroef zat een buiging in, moest ik eigenlijk ook vervangen, al ging die waarschijnlijk nog jaren mee, maar kan ook klem gedraaid komen en ben je verder van huis, logisch. Gaf allerlei tips waar ik op kon letten bij de stagen: ("voelen" voor breukjes, kijken naar scherpe bochtjes, goed de gewalste aanhechtingen van de ogen aan het staaldraad bekijken op loszittende "draadjes" (dan is ie dus al gebroken).
Naar het schip gegaan. Vooral op de achterstag zat bijna geen spanning, die heb ik "op het handje strak gezet" maar ik zag dat de top van de mast nu te ver naar achteren staat tov de mastvoet, die hoort daar geloof ik recht boven te staan, dus de achterstag hoort denk ik slap te staan, staat ook wel in de handleiding. Inmiddels hersteld, en ze staat wel net wat "minder niet op spanning" dan eerst.
Het buitenstag zat strak. Ik zie wel bobbels maar geen hele scherpe of echt zichtbare breuken of iets dergelijks.
Adviseur 2: mijn zeilende buurman die zeven jaar in bezit is van zijn jacht en wel eens stag heeft stuk gevaren. Dat ik me over mijn verstaging geen zorgen hoefde te maken, want dat zag er uit alsof het twee maten te dik was dan noodzakelijk voor een 22ft. En dat staat ook wel in "reviews" van de Westerlies?
Hij zag geen wokkels of draaiingen etc.
Adviseur 3, en dit is toch de leukste, is Dylan Winter, met wie ik wel eens e-mail, en voor mij een grote inspiratie voor mijn zeilproject. Hij is de maker van de ontzettende leuke vlog
www.keepturningleft.co.uk, over zijn jarenlange rondje Engeland, waar hij dus nogal de tijd neemt om alles onderweg te bekijken aan vogels, waddenplaatjes en diep de binnenlanden in door sluizen en sloten.
Zijn advies komt hier op neer: riggers willen altijd je rig vervangen, maar ik heb het nog nooit gedaan, ik heb het nog nooit gesteld, ik heb me er nooit druk om gemaakt, "Westerlies are made for sloppiness", "confess I have never adjusted the rig tension on any of my boats", "If the mast has stood up for years then why change it", "I want an even twang all round and then leave it". en het advies om een "cable cutter" aan boord te hebben. Laat dat nou toevallig het eerste zijn dat ik voor mijn schip heb aangeschaft! (Al realiseerde ik me zondag dat ik niet heb gedubbelcheckt of het bouwmarktding wel stevig genoeg is voor mijn inderdaad nogal dikke stagen). Always have a plan b, right? (En met vallen schijn je ook een gebroken stag provisorisch als thuiskomertje met diep gereefd zeil te kunnen repareren?)
Adviseur 4: Nou, ik ben dus op zoek naar een jachtservicebedrijf/specialist om toch maar een keuring van een aantal voor de hand liggende zaken uit te laten voeren, die met veiligheid aan boord te maken hebben, zoals de structurele integriteit van schip en want en eigenlijk ook een dubbelcheck van de elektrische/motorinstallatie aan boord. Deze moet dus nog komen.
Maar het allerbeste advies van adviseurs 1,2 en 3 werd door Dylan wel goed samengevat: "Sail now, fix later"
Kennen jullie een goed bedrif/persoon die zo een keuring kan uitvoeren in omgeving Muiden?
Voel ik mij nu terecht wel wat gerustgesteld over de veiligheid van mijn want?
Groet,
Thijs
PS: Ik moet wat wennen aan de retro-forum software op het geweldige ZF en realiseer me dat ik bij antwoorden het Quote knopje moet gebruiken zodat beter duidelijk is waarop ik steeds reageer!