Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mast voor een softwing DIY project

Mast voor een softwing DIY project 11 jan 2022 11:45 #1358321

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 231
Ik ben bezig met een mast voor mijn mini650. Ik wil een mast maken voor een dubbel zeil geïnspireerd op het tuig van www.advancedwingsystems.com/ en een doe het zelf vleugelmast ontwerp. smalltridesign.com/Carbon-Fiber-Mast.html

Ik ben nu doende de mal te maken. Mijn idee is om partjes te 3d printen van +- 20 cm om die vervolgens te lijmen en met folie te bekleden.



Dit geeft me natuurlijk de mogelijkheid om een wild 3d ontwerp te maken met een continu veranderende dikte van het mastprofiel. De vraag is alleen of ik dat moet willen In neig ernaar om het niet te doen. Wat denken jullie zou dat aerodynamische en/of gewicht voordelen geven?

Tweede wilde idee, een dubbele diamond stay. Volgens mij als ik een X spreader maak op de mast met een diamond stay op de 4 hoeken NW NO ZO ZW is de mast zo stijf van zichzelf en heb ik alleen een verstaging nodig van de masttop naar beneden. Lijkt mij erg interessant omdat het mogelijkheden geeft om het tuig als geheel te trimmen naar voor en achter voor meer loef en lijgierigheid en wellicht zelfs naar SB en BB voor controle van helling en opwaartse kracht.

Ik wil binnenkort wat partjes gaan printen om een proefje te doen met het lamineren.

Tot snel.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 11 jan 2022 11:51 #1358323

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4346
Naar boven taperen zal zeker wat nut hebben aerodynamisch, en dan kun je ook met iets minder laminaat toe. Hoe veel, en of het daarmee zin heeft weet ik niet. Interessant project! Hoe ga je de boel recht houden, op een alu profiel ofzo? En wet layup?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 11 jan 2022 14:15 #1358374

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 231
Ik wil een frame te maken van mdf of multiplex stroken waar ik al die bakjes inzet. Alu kan ook maar iets houtigs leek me handig om het folie tegenaan te tacken. Hier en daar goed uivullen er onder dat het goed recht staat met de laser.

In eerste instantie dacht ik om alles met de hand op te leggen en in te soppen met epoxy en dan een vacuumzak met gaatjesfolie en absorbrtie eroverheen maar infusie lijkt ook niet veel ingewikkelder dus ik twijfel er nog over.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 11 jan 2022 14:35 #1358377

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12179
Mooi project zeg B)
Wij maken zo foils (of althans mijn neefje) maar meestal andersom, zie voor wat info:
zeilersforum.nl/index.php/foru...wen-state-of-the-art

Je print je mast en maakt daar een mal van. Klinkt als dubbel werk maar je ziet wel precies wat je krijgt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 11 jan 2022 16:22 #1358411

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4346
Nee, gelijk de mal printen toch? Wil je dan wel 2 losse helften maken of de hele sectie in een keer? Wet layup is relatief simpel maar vraagt een goede voorbereiding voor zo'n klus. Injectie is vaak iewat lastig met een laminaat waar zoveel ud's in liggen. Prepregs hebben minimaal 60 graden nodig, hier liefst 80 of meer, maar zou ook moeten kunnen met 3d geprinte mallen.
Kijk voor folie ook eens naar teflonfolie, duur, maar het geld waard.

Zit nog ff over die zalingen te denken, maar hoe zou je dan je mastkromming gaan beïnvloeden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 11 jan 2022 16:59 #1358429

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 231
"Zit nog ff over die zalingen te denken, maar hoe zou je dan je mastkromming gaan beïnvloeden?"

Je kunt eventueel die verstaging bedienbaar maken. Maar zoals ik het begrijp met die softwing zeilen bepaal je de bolling van het zeil niet met de kromming van de mast maar met vier trim mogelijkheden.

1: Twist van de mast
2: Neerhaler
3: uithaler
4: op twee plekken een lijntje waarmee je spanning zet op het einde van de zeillat van het leizeil.




Ned454
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 17:01 door Boy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 11 jan 2022 17:07 #1358440

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 231
Ja ik wil direct de mal printen ik denk zelf in twee losse helften in een vrouwelijke mal.
Wat ook kan maar volgens mij redelijk omslachtig is, is een mannelijke steunmal printen, daarop het laminaat aanbrengen en vacuumeren en dan met oplosmiddel de mal oplossen.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 11 jan 2022 17:29 #1358452

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 231
Nog een plaatje van de AWS profielen.

Ned454
Laatst bewerkt: 11 jan 2022 17:31 door Boy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 11 jan 2022 19:39 #1358500

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 788
Boy schreef :
Ja ik wil direct de mal printen ik denk zelf in twee losse helften in een vrouwelijke mal.
Wat ook kan maar volgens mij redelijk omslachtig is, is een mannelijke steunmal printen, daarop het laminaat aanbrengen en vacuumeren en dan met oplosmiddel de mal oplossen.

Er is ook wateroplosbaar print materiaal, dat zou dan ook een optie kunnen zijn. Recht houden van de mal is dan wel een issue misschien, maar dat zo rond een strak gespannen staalkabel kunnen.
Je zou zelfs de doorhangend van een staalkabel kunnen verwerken in de vorm van de mal. Spoelkanalen mee printen om de mal netjes te kunnen oplossen etc..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 11 jan 2022 20:25 #1358526

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 231
Staalkabels als guide is in ieder geval een goed idee! Dat is altijd recht.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 12 jan 2022 06:32 #1358630

Als je verticaal werkt wel. Horizontaal weet je zeker dat het nooit recht is B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 12 jan 2022 11:44 #1358713

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 788
Dat is op zich te engineeren in de mal, als je weet wat het gewicht van de mal en het laminaat en de hulpmiddelen (bleeder, folie, etc) wordt kan je de doorhanging van de kabel bij een bekende voorspanning berekenen. Je kan het gat door de maldelen dan ook die doorhanging geven en dan is de mal die om de doorgehangen kabel zit recht. Vert een beetje voorbereiding maar is imho heel goed mogelijk om goed te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 12 jan 2022 13:07 #1358746

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 231
Vooruit een klein beetje doorhang inderdaad. :-)

Okay stel ik zou voor een mannelijke mal gaan en de mal als verloren beschouwen of oplossen. Zou dat behoorlijke voordelen voor het gewicht of de sterkte opleveren? Het is iets eleganter maar lijkt me veel lastiger om goed te doen omdat je hoe dan ook tegen de zwaartekracht in moet gaan lamineren. Het leek mij veel toegankelijker om in twee helften te werken, die te lijmen en dan met 1 matje biax of geweven af te werken.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 12 jan 2022 13:24 #1358751

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 788
Om een mal werken heeft als voordeel dat je de mast in één geheel kan maken en niet de twee helften hoeft te verlijmen. Afhankelijk van de plek van de lijmnaad kan hier een flinke schuifbelasting op staan, wel afhankelijk van de verstaging natuurlijk. Ik zou de lijmnaad met +/- 45 graden afwerken als je wel met twee lijmnaden werkt, juist omdat die naad waarschijnlijk ook op afschuiving belast gaat worden. Hier zijn diagonale vezels beter in dan haakse.
Om een mal heen kan je wikkelen met de diagonale vezels die je toch ook nodig hebt om splijten te voorkomen. De wikkeling houd dan meteen de UD op zijn plek. Zak er om heen trekken en vacuum er op :) Je moet wel goed strak lamineren, anders krijg je kreukels in het laminaat bij het vacuum trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 12 jan 2022 14:19 #1358767

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12179
Met een kern-mal kun je natuurlijk ook in twee helften werken, of drie..
Je kunt de ene helft met overlap over de andere helft heen lamineren en dan los plukken van de kern. Dat kan mooi en met behulp van vacuum. Kern eruit en de twee helften weer verlijmen op de flens.
Lijkt me eerlijk gezegd nog niet zo gek. Kun je geen piepschuim delen uitgloeien, aan elkaar plakken tot de gewenste lengte? Folie erover en carbon erover. Verstevigingen kun je er later in plakken voordat je de helften samenvoegt.

Kernen oplossen geeft gewoon een hoop bagger :S
Laatst bewerkt: 12 jan 2022 14:21 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 12 jan 2022 16:25 #1358813

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 231


Ik zit nu aan deze constructie te denken. Ook met inspiratie van het Waters mast ontwerp.
Twee schalen waarbij er een behoorlijke mogelijkheid is om te verbinden van de voor en achterschaal.

Zie hier de EIKELMAST (TM :laugh: )
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 12 jan 2022 17:05 #1358830

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4346
De meeste masten die in een vrouwelijke mal gebouwd worden zijn ook uit een stuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 13 jan 2022 21:24 #1359260

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 231


Ik denk dat omdat deze mast veel ronder is dan het originele wing ontwerp dat centrale schot misschien wel overbodig is. De diameter zal hem ook stijfheid geven. Ik heb de "vleugels" waar de buis in past nog in vorm aangepast zo krijg ik een fiks lijmoppervlak tussen de twee helften en een mooie pocket voor de railbuis.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 14 jan 2022 08:47 #1359313

Het groene deel maakt nu een scherpe hoek ten opzichte van je zeildoek en kan dan het hele effect teniet doen. Als daar een flinke turbulentie ontstaat plakt de wind niet meer goed aan je profiel.

Het schot lijkt me nodig. Simpel gezegd: een ei is sterk omdat het een continue afronding heeft. Een kleine knik in de schaal zorgt voor een enorme afname in sterkte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 14 jan 2022 10:50 #1359339

Leuk project !

Ik heb erg lang getwijfeld om zelf een 18m. carbon mast te bouwen, totdat ik tegen een dunwandig aluminium wingprofiel aanliep voor weinig. Maar ik had er diep over nagedacht hoe het aan te pakken en de plannen er voor klaar liggen.

Enkele overwegingen:

Alhoewel vacuum injectie nog maar nauwelijks geheimen voor mij kent heb ik dat toch afgewezen. De reden is het pak UD's dat in zo'n profiel verwerkt wordt. Ik heb wat testen gedaan met het injecteren van UD die niet goed uitpakten. Later heb ik ook nog een rol zgn. injecteerbaar UD aangeschaft. De structuur daarvan is veel losser en zou wel injecteerbaar moeten zijn. Ik heb dat niet meer uitgetest maar gebruik dat spul nog steeds in kleinere hand-lay-up projectjes.

Een ander argument tegen injectie is dat het nog droge UD goed uitgestrekt moet worden. Daar zijn wel weer foefjes op te vinden, maar dan het volgende. Voor injectie heb je hoog vacuum nodig waarmee je weer de controle op eventuele vervorming van de vezels verliest. Recht en strak is immers een vereiste.

Voor mij voldoende redenen om af te zien van injectie. Dat gezegd hebbende, luchtinsluiting verder beperken door vacuum is wel wenselijk. Dus vacuum baggen, is een vacuum over een nat hand-lay-up laminaat. De vacuum druk daarbij kan minder dan de helft van injectie zijn, dus minder vervorming van de vezels, die overigens in het hand-lay-up proces al recht en strak zijn gelegd.

Om dezelfde reden wil je dat ook uitvoeren in een vrouwelijke mal. Daar wordt immers het laminaat pakket in een grotere ruimte, dus strakker, geperst. Het risico op vervorming of zelfs plooien is op een mannelijke mal groter. Er is te veel materiaal voor de kleinere ruimte waar het in geperst wordt.

Dan het maken van de mal met zo min mogelijk inspanning. Er zijn vele variaties mogelijk, ook afhankelijk van de eigen mogelijkheden en materiaal. Ik had bedacht om het volgende te doen. Een plug maken (= mannelijke mal) met een lengte van 240cm van de halve mast doorsnede. Te bouwen over MDF spantjes met stroken 6mm multiplex. Zeg maar zoals de "woodcore" bouwmethode. Met verdikking cq. verjonging aan de einde om de te lamineren schalen luchtdicht aan elkaar te kunnen lijmen. Dat is vrij simpel en snel te doen. Vervolgens de naadjes met plamuur dichtmaken, mooi glad schuren en een verfje geven. Van deze plug de benodigde dunne mast secties lamineren. Dun als het de buitenzijde van de mast gaat worden. Dikker en van glas als het een mal wordt. Dan met MDF spantjes de hele halve mast uitzetten en de gelamineerde dunwandige mastsecties daarop vastzetten en luchtdicht verbinden. Dan heb je al een halve carbon mast die alleen nog naar het gewenste laminaat schema opgedikt moet worden, met aftrek van wat al in de schaal zit. Of het is de mal, kan ook. Daarbij even goed nadenken hoeveel lamineer sessies daar voor nodig zijn en hoe de vacuumzak te bevestigen. Het eventueel kunnen verwarmen is ook nog een optie.

Er zijn verschillende methoden om de twee helften aan elkaar te zetten. Het makkelijkste is om een flens te integreren. Je zou ook nog kunnen overwegen een deel van het binnenlaminaat als laatste actie te doen dmv een binnenzak, waarbij de eerste masthelft met spanbandjes bovenop de tweede masthelft zit geklemd.

Waar ik nog geen besluit over had genomen is de keuze over welke mast helft. Een SB en BB deel of een voorkant en een achterkant. Voor de laatste optie heb je een extra plug nodig. Ook nog een gedachte over het integreren van een pre-bend door de mal al die vorm mee te geven.

De mast maken met pre-pegs heb ik niet overwogen. Voor zo'n cruciaal ding als een mast moet je alle ins-and-outs van je productie methode wel kennen. Als je dan niet eerder op zo'n schaal met pre-pegs hebt gewerkt, is dat voor mij een brug te ver.

Hoop dat je wat hebt aan mijn gedachten hierover.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 14 jan 2022 12:47 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 14 jan 2022 12:34 #1359395

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 231
@ Boarderbas,

Dat gaan we vaststellen met een leuke slooptest :-D Nu al zin in. Ik pruts nog wat aan het profiel en ga eens stukken van een meter maken. Hoe zie jij die scherpe hoek met het doek? Ik heb eigenlijk 1-op-1 het profiel van AWS overgenomen. Volgens mij sturen die op een vloeiende lijn aan de bolle zijde van het zeil en ietsje minder aan de holle kant.

@Noballast, Zeer bedankt voor alle overwegingen!! Na jullie tips zal in ieder geval infusie wegstrepen

Ik dacht de mal in stukjes te 3d printen en met elkaar te verbinden en de naadjes wegwerken met een schuurpapiertje en wat plamuur.

Een andere methode is wellicht interessant voor lezers van dit onderwerp. De Waters mast bouw je op uit drie panelen met aan de randen een 90 graden hoek zeg maar een platachtig U profiel. Die panelen buig je vervolgens tussen twee latten in de gewenste kromming en lijm je vast op het centrale schot. Vervolgens ga je de laagjes van binnen naar buiten opleggen. Dus eigenlijk een soort verloren mal van 1 laagje carbon gëimpregneert met epoxy. Ik vind het een mooie methode maar een vaste mal geeft minder risico denk ik. Ik overweeg nog wel een hybride methode door eerst twee helften in een mal maken en na het lijmen de overige lagen aan te brengen.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast voor een softwing DIY project 14 jan 2022 14:26 #1359439

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 231



"Simpel gezegd: een ei is sterk omdat het een continue afronding heeft. Een kleine knik in de schaal zorgt voor een enorme afname in sterkte.".

Dit is wel een aardig ei? :laugh: Beetje afplamuren achteraf?
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.288 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl