Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Mast strijken, maar komt niet los.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 08:32 #1368223

Zeehelden!

Hier Vincent Nijkamp, nieuw op het forum en zojuist een Delta Flow 36' aangekocht.
De polyester boot uit 1974 met een breedte van 3m is een vlotte zeiler en zal mijn huis worden.

Ik heb de boot overgenomen van een stel mannen die er in de zomers veel op vaarden.

Ik vaar de boot zaterdag 19 februari 2022 van Urk naar Tilburg.

In Urk gaan we de mast eraf halen, de bouw in de mastvoet zit vast, hier wat foto's, is het aan te raden om dit te slijpen, of om de boor er uit te slijpen? De oude eigenaren raden aan om de bout er verticaal af te slijpen, dan raak je de mastvoet een beetje.. Wat zeggen jullie?
Fotos in de bijlagen.

Hebben jullie tips?

Daarnaast vraag ik me nog af of er veel sluizen zijn op de staande mastroute van Amsterdam naar Drimmelen.

Honderd maal dank!


Vincent Nijkamp
Bijlagen:
Delfa flow 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 08:44 #1368225

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 592
Hoi Vincent

Ondanks de vele foto's is het moeilijk te zien hoe de verbinding is.

Lijkt wel of de kleine zilveren boutje het verbindings punt is, zo ja deze even doorslijpen

Begrijp niet goed wat de grote zwarte bout doet.

Mischien even wat meer overzichts foto's die een beter beeld geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 08:56 #1368230

Ik zou die bout inderdaad aan beide kanten doorslijpen met een dunne doorslijpschijf . Dat er wat van het aluminium aan opgeofferd wordt is niet zo erg , dat kun je late prima weer opvullen met twee rvs of , misschien beter , kunststof carosserieringen , die zijn i.h.a. 2-3mm dik . Om dat precies passend te krijgen zijl je waarschijnlijk zelfs nog wat meer van het aluminium moeten afslijpen/vijrlen.
Als je later alles weer monteert wel alle vs ondedelen , vooral de nieuwe bout dun insmeen met siliconenvet , dat vookomt dan het weer vast gaan zitten door galvanische corosie tussen bout en aluminium.

Overigens is die mast er kennelijk heel lang niet af geweest anders zou die bout nooit zo vastgecorodeerd zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 09:03 #1368233

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Ik sluit mij aan bij Yellow Boat, in principe zou ik er wel voor kiezen om de oude bout eerst te verwijderen/vervangen. Als je eerst gaat strijken komt er veel druk op te staan eb wordt het alleen maar moeilijker.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 09:04 #1368234

Avalon schreef :
Hoi Vincent

Ondanks de vele foto's is het moeilijk te zien hoe de verbinding is.

Lijkt wel of de kleine zilveren boutje het verbindings punt is, zo ja deze even doorslijpen

Begrijp niet goed wat de grote zwarte bout doet.

Mischien even wat meer overzichts foto's die een beter beeld geven.

Die grote bout vormt het scharnierpunt als je de mast strijkt ( lijkt me de giekzijde van de mast op de foto's) , waarschijnlijk zit er voor de mast ook zoeen die er dan uit moet. Als de mast er helemaal af moet moeten beide eruit .
Op mijn boot zit dat net zo .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 09:23 #1368237

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 592
Ja bij mij ook maar moeilijk te zien.

Met beleid te werk gaan, en rustig doorslijpen en vervangen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 09:24 #1368238

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
De bout die er uit moet is inderdaad het scharnierpunt; aan de voorzijde van de mastvoet verwacht ik geen tweede bout.
Dat de bout er niet uit schuift komt mogelijk door corrosie tussen RVS bout en het aluminium, maar het zou ook goed kunnen dat de mast zich wat heeft gezet bij het plaatsen en zeilen. Ik zou eerst eens kijken wat er gebeurt wanneer je de strop van de mastenkraan aan de mast vast maakt, de verstaging wat ontspant en de mastenkraan juist wat op spanning zet; best kans dat de mast (die dan niet meer zwaar steunt op de mastvoet) dan wat kan bewegen/roteren waardoor de bout er gewoon uit getikt kan worden.
Zo niet, dan inderdaad doorslijpen en later de ontstane ruimte in het aluminium vullen met kunststof ringen, precies zoals Yellow Boat beschrijft. Scherm het polyester rond de slijpwerkzaamheden goed af, anders blijf je zitten met allemaal roestplekjes. En slijp niet in de buurt van andere jachten, daar maak je geen vrienden mee.

En ik neem aan dat je meer tijd inplant dan alleen zaterdag 19 februari om van Urk naar Tilburg te varen...

Ik meen dat je vanaf Urk via Amsterdam naar Dordrecht vier of vijf sluizen passeert. Daarna zul je er vanaf de Maas naar Tilburg vast nog wel een paar tegen komen. Zaak dus om de mast netjes aan boord te leggen, zodat je je geen zorgen hoeft te maken over een mast die vijf meter achter de boot uitsteekt en niet elke keer over alle verstaging struikelt wanneer je naar voor loopt.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 09:26 door Olav.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 09:30 #1368240

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5296
Kan het zijn dat de mast niet staat maar op de bout hangt?
Dan zit die bout ook erg vast.

Kan je door de mast te bewegen (voorstag losser)zien of er beweging is en zoja beweegt de bout in de dekbevestiging of in de bevestiging aan de mast?
Als het echt vastgecorrodeerd zit zal er ergens iets moeten buigen (waarschijnlijk de voetplaat aan de mast)
In ieder geval kan je met de masttop bewegen door voor en achterstagen enorme kracht beneden uitoefenen, kijk goed wat je doet!
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 09:32 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 09:31 #1368241

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Yellow Boat schreef :
Die grote bout vormt het scharnierpunt als je de mast strijkt ( lijkt me de giekzijde van de mast op de foto's) , waarschijnlijk zit er voor de mast ook zoeen die er dan uit moet. Als de mast er helemaal af moet moeten beide eruit .

Dat is grotendeels een correcte analyse, denk ik. Mogelijk is het slechts één bouten rust de mast op een geprofileerde voet die als de verstaging is aangespannen de voet van de mast al op z'n plek houdt.

Op de foto's lijkt het dat je de zaak al flink hebt ingespoten met kruipolie, roestoplosser of WD-40. Heb je dat al meer dan een dag laten inwerken? Zit de moer op de bout vast, of is de bout vastgerot in het aluminium, waar hij doorheen loopt (als de scharnier tenminste van aluminium is)?

Als de bout niet loskomt door inwerking van de olie, dan is afslijpen van de boutkoppen geen probleem, lijkt me. Zit de schacht van de bout vast, dan wordt het lastiger. Uitboren is tricky als de mastvoet zelf van aluminium is. Doorslijpen van de schacht in de scharnier, op de scheiding van de scharnierhelften, wordt dan de meest haalbare optie. Daarbij wordt de scharnier beschadigd, maar als je het voorzichtig doet, met een zo dun mogelijk doorslijpschijf, blijft de schade beperkt, en kan de speling, zoals anderen al meldden in tweede instantie worden opgeheven met (kunststof) ringen.

aanvulling: de aanbeveling van Olav met betrekking tot het 'ontlasten' van de mastvoet door de mast alvast in de mastenkraan te hangen en dan een even te kijken of de bout eruit wil komen lijken me zeer de moeite waard. Als de kraanmachinist niet teveel haast heeft, tenminste.
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 09:43 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 09:34 #1368243

Olav schreef :
De bout die er uit moet is inderdaad het scharnierpunt; aan de voorzijde van de mastvoet verwacht ik geen tweede bout.

Waaom niet ? Dat is bij meer boten zo , o.a. bij (alle?) Leisures.
Zo zit het bij mijn Leisure 27 .
Ad
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 09:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 09:36 #1368246

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5296
Het lijkt dat de mast zelf al opgesloten staat in een bakje dus de speling is niet erg mits de mast tussen de randen komt en niet op zo'n rand gaat staan. De genoemde ringen zorgen daarvoor.

Bout aan de voorkant bij sommige boten maar veel boten alleen achter als scharnierpunt.
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 09:37 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 09:40 #1368248

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Yellow Boat schreef :
Olav schreef :
De bout die er uit moet is inderdaad het scharnierpunt; aan de voorzijde van de mastvoet verwacht ik geen tweede bout.

Waaom niet ? Dat is bij meer boten zo , o.a. bij (alle?) Leisures.
Zo zit het bij mijn Leisure 27 .

Ja, bij meer boten. Maar niet bij allemaal, hè?

De constructie met maar één bout komt net vaak zo niet vaker voor als/dan die met twee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 09:42 #1368249

[quote="Wadloper" post=1368241

Op de foto's lijkt het dat je de zaak al flink hebt ingespoten met kruipolie, roestoplosser of WD-40. Heb je dat al meer dan een dag laten inwerken? Zit de moet op de bout vast, of is de bout vastgerot in het aluminium, waar hij doorheen loopt (als de scharnier tenminste van aluminium is)?

[/quote]

Losmaken met kruipolie of WD40 gaat niet bij galvanische corrosie van rvs in aluminium omdat het aluminiumoxide nergens in oplost wat niet ook het aluminium zelf zal oplossen. Dat kan alleen met verhitten omdat aluminium bijna 1,5 keer zoveel uitzet als rvs (uitz. coeff. 23 vs 16) maar dat lijkt me op een polyester dek niet zo aantrekkelijk :whistle:
Zou je wel kunnen doen om later het overgebleven stuk rvs bout uit de voet te krijgen .
Ad
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 09:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 09:44 #1368250

Slijpen aan boord,...een laatste wanhoopsdaad zou ik zeggen...als het staal is zit je je hele leven lang vast aan roestpikkels in je opbouw...slijpsel brand overal in !

Ik zou je adviseren om toch te kijken of dat de ben er niet zo uit te persen is of gangbaar zodat de mast gestreken kan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 09:54 #1368254

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
De Optimaal schreef :
Slijpen aan boord,...een laatste wanhoopsdaad zou ik zeggen...als het staal is zit je je hele leven lang vast aan roestpikkels in je opbouw...slijpsel brand overal in !

Die bout is van rvs, mogen we aannemen. De voet van rvs of aluminium. De slijpschijf is nieuw en schoon. Krijgen we dan evengoed roestpikkels?
Ik zou je adviseren om toch te kijken of dat de ben er niet zo uit te persen is of gangbaar zodat de mast gestreken kan worden.

Zou een optie kunnen zijn als je een poelietrekker zou kunnen plaatsen. Moer een eind losdraaien tot het eind van de bout erin zin en dan flink meppen op de moer is ook een mogelijkheid.
Maar eerst even de geweldloze optie (mast in de kraan) proberen, misschien.
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 09:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 09:58 #1368256

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3688
Wadloper schreef :
De Optimaal schreef :
Slijpen aan boord,...een laatste wanhoopsdaad zou ik zeggen...als het staal is zit je je hele leven lang vast aan roestpikkels in je opbouw...slijpsel brand overal in !

Die bout is van rvs, mogen we aannemen. De voet van rvs of aluminium. De slijpschijf is nieuw en schoon. Krijgen we dan evengoed roestpikkels?

Je mag in ieder geval een vonken regen verwachten als je met een slijp tol aan de slag gaat..
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 10:01 #1368260

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
JB-NL schreef :
Wadloper schreef :
De Optimaal schreef :
Slijpen aan boord,...een laatste wanhoopsdaad zou ik zeggen...als het staal is zit je je hele leven lang vast aan roestpikkels in je opbouw...slijpsel brand overal in !

Die bout is van rvs, mogen we aannemen. De voet van rvs of aluminium. De slijpschijf is nieuw en schoon. Krijgen we dan evengoed roestpikkels?

Je mag in ieder geval een vonken regen verwachten als je met een slijp tol aan de slag gaat..
JB

Het was een oprechte vraag. Die vonkenregen is duidelijk, maar wat zijn de blijvende effecten?
Los daarvan zijn er voldoende mogelijkheid om het dek daartegen te beschermen. Je moet er alleen even over nadenken en er de tijd voor nemen.

Ik vind de naam van de boot overigens wel mooi.
Ongetwijfeld is ie vernoemd naar de Big Lebowski uit de gelijknamige film van de Coen Brothers.
Of TS die naam moet behouden en bovendien de levensstijl van The Dude moet overnemen, laat ik vanzelfsprekend aan hem over..
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 10:08 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 10:03 #1368261

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16851
Die bout is van rvs, mogen we aannemen. De voet van rvs of aluminium. De slijpschijf is nieuw en schoon. Krijgen we dan evengoed roestpikkels?
Ga daar maar rustig van uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 10:50 #1368283

  • 15kt
  • 15kt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 145
Vincentnijkamp schreef :
Hebben jullie tips?
Gefeliciteerd met je aankoop. Op de foto lijkt het een simpele lange M12 ? bout met het draadeinde alleen in het bakboord gedeelte van de "wang" en alleen daar vast geroest (galv. alu-rvs) waarschijnlijk. Er lijkt ook met een flinke hamer op de bout te zijn geslagen. Als dat klopt en de bout op geen enkele andere manier normaal kan worden verwijderd kun je ook dit proberen zonder slijptol en schade aan de wang.

1: Zaag met een ijzerzaag het uitstekende stuk draadeind af
2: Boor de bout uit maar alleen het bakboord draadeinde gedeelte van de wang (1cm?)
3: trek de bout eruit, of tik de bout eruit.

- dat uitboren van dat draadeinde moet je waarschijnlijk sowieso doen ook in het slijptol scenario, ik zou het proberen zonder slijptol en schade aan de wangen etc. Uitboren rvs moet je voorbereiden met juiste boor etc maar daar is hier vast veel kennis over.

Moet de mast eraf trouwens? Kan dat niet in Tilburg als je dat wilt ivm nieuwe verstaging bv? (ik ken de brug situatie niet op dat stuk...) Varen met die mast plat aan dek lijkt me hachelijk vanwege flink stuk uitsteken. Je zou kunnen checken of in dat geval via de weg niet handiger is en een deal maken met een vervoerder.

Succes ermee.
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 11:14 door 15kt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 10:57 #1368289

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3688
Wadloper schreef :
JB-NL schreef :
Wadloper schreef :
De Optimaal schreef :
Slijpen aan boord,...een laatste wanhoopsdaad zou ik zeggen...als het staal is zit je je hele leven lang vast aan roestpikkels in je opbouw...slijpsel brand overal in !

Die bout is van rvs, mogen we aannemen. De voet van rvs of aluminium. De slijpschijf is nieuw en schoon. Krijgen we dan evengoed roestpikkels?

Je mag in ieder geval een vonken regen verwachten als je met een slijp tol aan de slag gaat..
JB

Het was een oprechte vraag. Die vonkenregen is duidelijk, maar wat zijn de blijvende effecten?
Los daarvan zijn er voldoende mogelijkheid om het dek daartegen te beschermen. Je moet er alleen even over nadenken en er de tijd voor nemen.

Ik vind de naam van de boot overigens wel mooi.
Ongetwijfeld is ie vernoemd naar de Big Lebowski uit de gelijknamige film van de Coen Brothers.
Of TS die naam moet behouden en bovendien de levensstijl van The Dude moet overnemen, laat ik vanzelfsprekend aan hem over..

Hier staat een antwoord:

zeilersforum.nl/index.php/foru...est-van-rvs-slijpsel

Ja dus, alleen al van je slijpschijf..
Was er ook benieuwd naar, wat kan helpen is alles er omheen goed afdekken .
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 10:58 #1368292

holtere schreef :
Die bout is van rvs, mogen we aannemen. De voet van rvs of aluminium. De slijpschijf is nieuw en schoon. Krijgen we dan evengoed roestpikkels?
Ga daar maar rustig van uit.

Klopt.
Maar vooral inbrandplekjes. De vonken die in het rond vliegen zijn niets anders dan brandende gloeiendhete metaalkorreltjes. Ze branden in, ook in glas, alu en polyester, wat onherstelbare schade veroorzaakt.
Bereid slijpen daarom goed voor. Slijp alleen als het droog is.
Bedenk van tevoren waar de grote straal slijpsel naar toe gaat. Leg/zet daar een stuk steenwol, dat zal de meeste troep veilig opvangen.
Zet schotjes zo dicht mogelijk om de slijpplek heen en dek alles wat daar binnen valt af, bijvoorbeeld met karton of een branddeken (goedkoop bij de action).
Slijp snel. Van te voorzichtig slijpen wordt alles onnodig heet.

Direct na het slijpen, vóórdat je andere dingen gaat doen, met een stofzuiger alles schoonmaken, al het tijdelijke materiaal (voorzichtig, zonder morsen) weghalen en weer stofzuigen.

Echt, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Ik heb erg veel slijpschade gezien, zelfs indirecte schade zoals bruine schoenafdrukken over de hele boot door slijpsel dat aan de schoenzolen hing.

Pas dus op voor directe slijpschade door brandende metaaldeeltjes, en indirecte slijpschade door roestende metaaldeeltjes (ook van rvs).


Maar voor je gaat slijpen, probeer beweging in de mastbout te krijgen. Er zit ruimte tussen de zeskant-kop en het alu, daar kun je gebruik van maken.
Neem een niet te zware hamer, een gewone klauwhamer is al genoeg. Geef een reeks venijnige tikken tegen de zeskant alsof je de bout er dieper in wilt slaan. Op deze manier kun je dikwijls de oxidekristallen breken. Wissel het tikken af met het proberen te draaien van de bout, met een slagsleutel op de zeskant en hamertikken links- en rechtsom.
In 9 op de 10 gevallen krijg ik op deze manier de zaak gangbaar. Erbij een beetje warm maken helpt zeker.
Succes,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 11:03 #1368297

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16851
Een hoop natte lappen in de omgeving draperen kan ook wat helpen.
Je wilt het liever niet maar soms is er geen keus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 11:24 #1368308

holtere schreef :
Een hoop natte lappen in de omgeving draperen kan ook wat helpen.
Je wilt het liever niet maar soms is er geen keus.

NEE!
Geen natte lappen want dat geeft de vliegendeteringroest. :S Hou het droog!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 11:35 #1368316

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16851
Het helpt wel tegen inbranden anders ;)
Maar goed, de boodschap is duidelijk en een gewaarschuwd zeilertje telt voor twee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mast strijken, maar komt niet los. 13 feb 2022 11:44 #1368323

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
Ga je de mast met een kraan van de boot halen en op die manier strijken of wil je hem strijken door te kantelen over die mastvoet/bout?

Met de kraan: wat hierboven al gezegd is: strop om de mast, verstaging losjes en nog eens proberen.

Kantelen: dan moet je je realiseren dat je juist die bout nodig hebt. Maar loshalen als de mast achterover hangt is niet perse makkelijker. Dan zou ik eerst de oude bout los willen hebben en dan pas de mast laten zakken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl