holtere schreef :
Die bout is van rvs, mogen we aannemen. De voet van rvs of aluminium. De slijpschijf is nieuw en schoon. Krijgen we dan evengoed roestpikkels?
Ga daar maar rustig van uit.
Klopt.
Maar vooral inbrandplekjes. De vonken die in het rond vliegen zijn niets anders dan brandende gloeiendhete metaalkorreltjes. Ze branden in, ook in glas, alu en polyester, wat onherstelbare schade veroorzaakt.
Bereid slijpen daarom goed voor. Slijp alleen als het droog is.
Bedenk van tevoren waar de grote straal slijpsel naar toe gaat. Leg/zet daar een stuk steenwol, dat zal de meeste troep veilig opvangen.
Zet schotjes zo dicht mogelijk om de slijpplek heen en dek alles wat daar binnen valt af, bijvoorbeeld met karton of een branddeken (goedkoop bij de action).
Slijp snel. Van te voorzichtig slijpen wordt alles onnodig heet.
Direct na het slijpen, vóórdat je andere dingen gaat doen, met een stofzuiger alles schoonmaken, al het tijdelijke materiaal (voorzichtig, zonder morsen) weghalen en weer stofzuigen.
Echt, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Ik heb erg veel slijpschade gezien, zelfs indirecte schade zoals bruine schoenafdrukken over de hele boot door slijpsel dat aan de schoenzolen hing.
Pas dus op voor directe slijpschade door brandende metaaldeeltjes, en indirecte slijpschade door roestende metaaldeeltjes (ook van rvs).
Maar voor je gaat slijpen, probeer beweging in de mastbout te krijgen. Er zit ruimte tussen de zeskant-kop en het alu, daar kun je gebruik van maken.
Neem een niet te zware hamer, een gewone klauwhamer is al genoeg. Geef een reeks venijnige tikken tegen de zeskant alsof je de bout er dieper in wilt slaan. Op deze manier kun je dikwijls de oxidekristallen breken. Wissel het tikken af met het proberen te draaien van de bout, met een slagsleutel op de zeskant en hamertikken links- en rechtsom.
In 9 op de 10 gevallen krijg ik op deze manier de zaak gangbaar. Erbij een beetje warm maken helpt zeker.
Succes,
Wim.