Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Controleren die verstaging!

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 07:28 #1379877

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13714
los van jouw bevinding.

wij hadden van die mooie plastic hulzen, na 2 jaar er weer vanaf gehaald.
Wat een gatvergeten spinnennesten werden dat...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 07:41 #1379878

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27719
Evaluationcopy schreef :
Moraal: controleren die verstaging! Het is geen moeilijke of tijdrovende klus, je kunt heel veel zelf doen. Wacht niet op de tuiger maar begin vandaag nog.

Mensen die altijd (jaar na jaar) hun mast overeind laten vind ik ook altijd rete-stoer wat dat betreft.
Want problemen zitten niet per definitie bij de onderste spanner, natuurlijk.

Nu is dat eigenlijk ook wel het enige mankement dat je met het blote oog kan zien, bij verstaging. Na visuele controle dus nog steeds garantie tot de hoek.
Maar okee; een gebroken tier is duidelijk genoeg.

Ik vind die video véél te traag, trouwens.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 07:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 07:46 #1379880

De bovenzijde (spreaders, terminals in de masttop etc) moet ik nog controleren, mbv een topclimber de mast in binnenkort.

Visuele controle is niet sluitend natuurlijk, maar een goed (en simpel) begin. Ik lees dat tuigers met apparatuur het tuigage ook echt kunnen meten/scannen op fouten, misschien ook maar overwegen.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 07:46 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 07:49 #1379882

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27719
Evaluationcopy schreef :
De bovenzijde (spreaders, terminals in de masttop etc) moet ik nog controleren, mbv een topclimber de mast in binnenkort.

Daarom vind ik de mensen die nooit hun mast strijken ook zo rete-stoer. Elk seizoen tenminste één keer per seizoen de mast in klimmen!
En dan lang genoeg blijven hangen om alles ook ècht vanuit alle richtingen te bekijken..
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 08:12 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 07:54 #1379883

Wadloper schreef :

Ik vind die video véél te traag, trouwens.

Ontzettende millennial!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 07:56 #1379884

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5263
sy helios schreef :
los van jouw bevinding.

wij hadden van die mooie plastic hulzen, na 2 jaar er weer vanaf gehaald.
Wat een gatvergeten spinnennesten werden dat...

Jij zei dat dit bij mijn leren beschermhoezen ook zou gebeuren, maar tot de dag van vandaag geen spin gezien. ;)
René

Mogelijk vinden ze koeienleer vies…
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 07:57 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 07:58 #1379886

Wait, what.... bestaat er leren stagbescherming??? Chique. :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 08:08 #1379889

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Keer op keer blijkt dat als je RVS verstaging op een testbank onderwerpt aan een destructief onderzoek er onvoldoende relatie is met de daaraan voorafgaande niet destructieve testen. Behalve dik er bovenop zichtbare gebreken kun je zonder destructief te testen behoorlijk weinig over de staat van je verstaging zeggen.
Je kunt zelfs wel twijfel hebben of het jaarlijks los nemen wel goed is voor de verstaging. De kans is dat door verkeerd oprollen of zelfs knikken je de verstaging juist onzichtbaar beschadigd.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 08:09 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 08:20 #1379895

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5297
Mast eraf is ook zwaar aan verstaging ondanks voorzichtig handelen.

Maar een van de belangrijkste, het voorstag, hoe controleer je die als je een rolinstallatie hebt.
En juist die kan het stag vernaggelen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 08:20 #1379896

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27719
Waterblok schreef :
Mast eraf is ook zwaar aan verstaging ondanks voorzichtig handelen.

Maar een van de belangrijkste, het voorstag, hoe controleer je die als je een rolinstallatie hebt.
En juist die kan het stag vernaggelen....

Rolfok wegdoen. Leuverzeilen erop.

Als ik men mast strijk wordt overigens alleen de voorstag belast, want daar laat ik hem aan zakken. Die belasting is nauwelijks dynamisch te noemen, want vrij constant, hoewel de belasting groter wordt naarmate de mast platter momt te liggen. Vergeleken met wat paaltjes pikken of kei-hoog aan de wind zeilen met windje 5-6, is de belasting bij strijken peanuts.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 08:26 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 08:25 #1379898

Wadloper schreef :

Rolfok wegdoen. Leuverzeilen erop.

Ik controleer ieder jaar in ieder geval de terminals. Als ik om de rolfok te 'mogen' blijven gebruiken iets vaker (eens in de 10 ipv eens in de 50 jaar?) de voorstag moet vervangen dan is dat een boete die ik er graag voor betaal. Wat ben ík blij met die rolreefgenua. Ieder zijn eigen ding natuurlijk...


Zou het voor een rolsysteem niet beter zijn de stag wél te coaten met iets, om evt slijtage door het rollen wat te verminderen? Geen idee wat daar inmiddels mogelijk is..
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 08:26 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 08:30 #1379900

Waterblok schreef :
Mast eraf is ook zwaar aan verstaging ondanks voorzichtig handelen.

Maar een van de belangrijkste, het voorstag, hoe controleer je die als je een rolinstallatie hebt.
En juist die kan het stag vernaggelen....

Wat alvast te controleren is (bovenin de mast of na strijken):


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 08:33 #1379902

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5297
Rolfok weg, denk het niet, bijna 50 m2 witte wolk aan dek is een keer per jaar genoeg.

Staat wel leuk leuverfok en rolgrootzeil...

Of moet die ook weg? Kan ik ook de rolmast wegdoen zeker.

Dan is de verstaging vernieuwd en dat probleem ook opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 08:34 #1379904

Als de video al te traag is (ongeduld?) hoeveel tijd neem je dan om degelijk je boot (en stagen) te checken? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 08:43 #1379906

Wadloper schreef :
Evaluationcopy schreef :
De bovenzijde (spreaders, terminals in de masttop etc) moet ik nog controleren, mbv een topclimber de mast in binnenkort.

Daarom vind ik de mensen die nooit hun mast strijken ook zo rete-stoer. Elk seizoen tenminste één keer per seizoen de mast in klimmen!
En dan lang genoeg blijven hangen om alles ook ècht vanuit alle richtingen te bekijken..

Dan heb je tenminste nog iets aan die (volgens sommigen hier onzinnige) hobby van de klimsport. Het levert je in ieder geval de ideale spulletjes en vaardigheden om eenvoudig je mast te inspecteren.
Je kan natuurlijk ook vanaf het dek met je vogelspotter-verrekijker naar de terminals tureluren. Dat werkt misschien ook wel.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 08:46 door gerwinhaaijema.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 09:48 #1379934

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
gerwinhaaijema schreef :
Je kan natuurlijk ook vanaf het dek met je vogelspotter-verrekijker naar de terminals tureluren. Dat werkt misschien ook wel.

Er gaat niets boven het inspecteren van dichtbij, waarbij je de terminal, de uitsparing in de mast en je verstaging van alle kanten kunt bekijken. Haarscheurtjes zijn van afstand (ook met een verrekijker) moeilijk te zien.

Ik heb nooit aan (echte) klimsport gedaan dus het voelt telkens wel weer even onnatuurlijk, dat bungelen aan een val (+ backup lijn) op 16 meter hoogte maar went redelijk snel. Respect voor solo zeilers die onder zeil en soms ook nog met enige zeegang zo'n trip naar boven maken.

Leuvers [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 10:06 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 10:29 #1379946

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4173
Rigging inspectie van RAN sailing.



Word altijd lichtelijk jaloers op hoe minutieus hij
vrijwel ieder project aanpakt.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 11:03 #1379957

3Noreen schreef :
Keer op keer blijkt dat als je RVS verstaging op een testbank onderwerpt aan een destructief onderzoek er onvoldoende relatie is met de daaraan voorafgaande niet destructieve testen. Behalve dik er bovenop zichtbare gebreken kun je zonder destructief te testen behoorlijk weinig over de staat van je verstaging zeggen.
Je kunt zelfs wel twijfel hebben of het jaarlijks los nemen wel goed is voor de verstaging. De kans is dat door verkeerd oprollen of zelfs knikken je de verstaging juist onzichtbaar beschadigd.

Ja, ik ben geen engineer. Maar is het inderdaad niet beter om de boel gewoon continue op spanning te houden? ipv, spanning eraf, verstaging oprollen, buigen, dan weer op spanning zetten, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 11:28 #1379966

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27719
AndreAzuree schreef :
Ja, ik ben geen engineer. Maar is het inderdaad niet beter om de boel gewoon continue op spanning te houden? ipv, spanning eraf, verstaging oprollen, buigen, dan weer op spanning zetten, etc.

Die spanning varieert toch wel. Ook als de mast er nooit af komt.
Denk 's aan de verschillenden krachten op het want als de boot aan de wind over de ene of over de andere boeg ligt. En waarom zou je de verstaging oprollen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 11:33 #1379969

ja, maar bij de mast eraf is het risico op buigen van verstaging en terminals toch groter denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 11:40 #1379971

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27719
gerwinhaaijema schreef :
Je kan natuurlijk ook vanaf het dek met je vogelspotter-verrekijker naar de terminals tureluren. Dat werkt misschien ook wel.

Hahaha.. ja.. Ik doe dat ook wel eens. Je kan in ieder geval zien of je splitpennen er nog in zitten en met een beetje geluk zie je zelfs een gebroken tier.

Jij hebt zeker geen verrekijker (vogelspotter-, of andere..)?
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 11:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 11:43 #1379972

Ik heb laatst nog een lichte opstap-dame naar boven gehesen, met minder hoogtevrees. ;) Ze heeft de verstaging tussen de spreaders aangedraaid, die stonden werf-af veel te los. Dus die zijn nu in ieder geval weer ok. Top moet nog een keer gecontroleerd worden. Maar goed, mijn boot is nog maar 2 jaar oud, en nog maar 6 x 2 weken mee gezeild....zal nog geen punt zijn.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 11:45 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 11:45 #1379973

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27719
AndreAzuree schreef :
ja, maar bij de mast eraf is het risico op buigen van verstaging en terminals toch groter denk ik.

Het zelf strijken van een mast is geen secondenwerk. Je moet rustig en weloverwogen te werk gaan. Als er even iets lijkt te haperen stoppen en kijken waardoor dat veroorzaakt wordt. Op die manier vermijd je krachten en vervorming op plekken waar je ze niet wilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 14:28 #1380017

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
De focus ligt nu op de draad en de spanners. Kijk vooral ook naar splitpennen, borstbouten, toggles, “sleutelringen” en de juiste bevestiging.

Bij toggles wordt in de ronding bijvoorbeeld nog wel eens een ring vergeten.
Bij mijn buurman: foto door een verrekijker heen.





En natuurlijk:,op spanning houden. Dat is denk ik de beste manier om de boel heel te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Controleren die verstaging! 30 mrt 2022 14:58 #1380025

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 282
Het is zeker aan te bevelen om als de mast er niet afgaat gedurende de winter om eens bovenin te kijken of alles nog naar wens is.
Ook het gebruik van ringetjes ipv splitpennen in borstbouten is af te raden.
Zie mijn toevallige ontdekking bij controle van mijn marifoon antenne mbv de mastenkraan.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl