Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Dyneema lijn, welke?

Dyneema lijn, welke? 29 apr 2022 06:19 #1387144

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
Ik weet dat er al veel over dyneema lijnen gepost is, maar toch nog een vraagje
Ik zoek een 10 mm val voor de ha fok
De huidige val is elastiek, en dat geeft in flinke vlagen toch wel bijzondere effecten in de bolling van de fok

De man van de watersportzaakt komt met een lijn met een kern van vol dyneema, een geponnen polyester tussenmantel, en een polyester buitenmantel
Die tussenmantel zou zijn voor langere levensduur van de lijn
Ik heb nog nooit van een tussenmantel gehoord eigrnlijk
Is dat nodig?
Naam racing 2000 :silly:
Prijs 5,80 de meter, niet fijn als je 32 meter nodig hebt
(ik ken uiteraard de truc om het onbelaste deel van de val door een simpel lijntje aan te splitsen, maar ik was vallen periodiek, en draai ze gelijk om)

Heeft zo'n tussenmantel nut?
5,80 de meter, iemand een voordeliger adresje?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 29 apr 2022 06:29 #1387149

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Bij de Lijnenspecialist is de DX Performance iets goedkoper (5,15).

Overigens zit er nog heel veel (en goedkoper) tussen ‘elastiek’ en dyneemakern. Ze hebben ook lage rek polyesterlijnen.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 29 apr 2022 06:38 #1387151

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15801
hmmmm, een 10mm lijn met mantel, tussenmantel en dan nog genoeg ruimte overhouden voor een dynema kern.....IK denk dat die dynema kern alleen maar dunner wordt van die tussenmantel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 29 apr 2022 06:45 #1387153

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2335
Als je kijkt op de site van de lijnenspecialist zie je dat een dyneema fokkeval voor een boot tot 33ft 8mm kan zijn. Dat scheelt ook al een paar euro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 29 apr 2022 06:55 #1387156

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
Het nut van een tussenmantel is mij nooit duidelijk geworden. Behoudens als vulling. Een dikkere lijn met een dunnere hoogwaardige kern.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 29 apr 2022 07:00 #1387158

8 mm is prima qua breeksterkte en handling , mits het goed in de stopper klemt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 29 apr 2022 07:02 #1387159

Een tussenmantel is goed voor de handel. Je koopt polyester goedkoop in en verkoopt het duur als dyneema.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 29 apr 2022 07:44 #1387173

Zo'n lijn bestaat uit 3 dingen: Dyneema, polyester en lucht.
Die hebben verschillende eigenschappen.
Zo is de breeksterkte van lucht ongeveer nul.
Die van puur Dyneema is zo'n 5 keer hoger dan die van polyester.

Dyneema heeft een lagere dichtheid, het drijft zelfs.
Polyester is per volume een stuk zwaarder.

Uit een vergelijking van de breeksterkte en de dichtheid (kg/liter) van een lijn kun je heel aardig schatten wat erin zit.

Ooit gedaan voor wat touwtjes.



Een goede lijn gaat 10-tallen jaren mee.
De Dyneema (Marlow) vallen op de Capolavoro zijn dit jaar 20 jaar oud.
En die gaan nog wel 20 jaar mee.

Geen malle splitsen maken maar een zo kort mogelijke Bav-knot voor de sluiting.
Dan, na een jaar of wat, als er slijtage begint te komen ter plaatse van de stopper of de schijf in de masttop, de Bav-knot losmaken (of doorsnijden) en de lijn 5 a 10 cm inkorten.
Dan schuiven de slijtplekken op. En weer 5 a 10 jaar gebruiken.

Een goede nieuwe lijn gaat je overleven, Ton Mitz!
Niet zuinig doen dus.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 apr 2022 08:00 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 29 apr 2022 09:15 #1387206

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
Wat mij nog voor ogen staat van Ton Mitz zijn boot lijkt mij een puur dyneema kern (dyna-one) van 4-5mm geschikt als val voor deze boot. Wat voor "verpakking" er dan nog bij moet is een andere kwestie. Als het zeil gehesen is alleen kaal dyneema in de mast is vanwege de niet geringe gewichtsbesparing iets voor te zeggen. Of over de volle lengte een mantel zodat de val nog gedraaid kan worden. Verder heb ik zelf voorkeur voor een mantel met 50% aramide ter plekke van de stoppers. Omdat de stopper dan beter houdt. Maar zo extreem is de boot van TS niet dat er sprake is van problemen met houdkracht.
Mijn grootzeil val heeft het meeste te lijden ter plekke van de rol boven in de mast bij een gehesen zeil. Het loont de moeite na een paar jaar een halve meter er vanaf te halen. Die extra lengte heb je dan dus wel nodig. Deze procedure is een alternatief voor het geheel draaien van de val.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 29 apr 2022 09:16 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 29 apr 2022 09:34 #1387214

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Al mijn dyneema vallen zijn 8mm en dat bevalt prima. Ze geven geen probleem met de stoppers (Selden XT, deze hebben hetzelfde interieur als de huidige XTA stoppers) en de hanteerbaarheid is ook goed. Bijkomend voordeel is dat de bundel lijn aan de mast of in de kuip ook een stuk kleiner is dan van 10 mm lijn.

Ik gebruik vallen, schoten en smeerrepen van Lancelin, deze blijven naar mijn ervaring ook na lange tijd erg mooi met nauwelijks tekenen van slijtage. Ik deel de mening van Baasklusje dat iets meer uitgeven aan een kwaliteitslijn loont, ook financieel.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 29 apr 2022 10:43 #1387229

En als je wilt besparen, doe dan als Boarderbas (en mij):
Voor bijvoorbeeld een fokkenval van 21 meter haal je 13 meter lijn, de mantel schuif je terug, en alleen 2-3 meter mantel + kern. Scheelt gewicht en geld.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 29 apr 2022 12:52 #1387261

Precies. En 10mm is zelfkastijding. Loopt onnodig zwaar en snel doorhalen gaat makkelijker met een dunne lijn. Dat dikker lekker in de hand ligt is een fabeltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 29 apr 2022 16:45 #1387346

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
Ik was ff zeilen, vandaar een late reactie
Ik heb mijn bootje nu een jaar en heb zeiltechnisch al een hoop veranderd
Van een eenlijn reefsysteem eraf gooien tot de lazy bags eraf, of een fatsoenlijke rif kunnen zetten
Ik heb vorige week mijn laminaat grootzeil opgehaald, dit in combi met een dyneemakern grootzeilval,op de blijkt positieve gok gekocht van een zf lid, er gaat een wereld open
Alles beetje bij beetje, maar nu erger ik mij acuut aan de bestaande fokkeval
De stopper lust 8 mm lijn, de reeflijnen zijn 8 mm en die slippen niet
Ik meld mij nog weer, en bedankt weer!
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 29 apr 2022 17:40 #1387359

It Paradyske schreef :
En als je wilt besparen, doe dan als Boarderbas (en mij):
Voor bijvoorbeeld een fokkenval van 21 meter haal je 13 meter lijn, de mantel schuif je terug, en alleen 2-3 meter mantel + kern. Scheelt gewicht en geld.

Even kijken of ik hem volg. Je hebt 21 meter nodig en dat bereik je met 13 meter waarvan je de mantel afschuift en je bijvoorbeeld 2 meter mantel + kern houdt en heb je dus nog 11 meter kale kern, en 11 meter losse mantel. Totaal 24 meter…?

Op zich slim, risico is wel dat een dunne mantel of kern naast je schijf onder of boven in de mast komt te zitten en klem getrokken kan worden (doordat het dun is en plat) tussen schijf en wang.
Bovendien kan je de val niet meer strak trekken zonder zeil omdat een losse mantel niet houdt in een stopper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 29 apr 2022 18:26 #1387372

De losse mantel zonder kern komt nooit bij je blok bovenin de mast.

Stel je mast is 10 meter. Je roef naar de klemmen is 3. Dan wil je graag 23 meter val plus pak m beet 3 meter extra. 26 meter dus. Dan koop je bijvoorbeeld 19 meter.

Je schuift de kern dan 7 meter op om 26 meter te hebben, blijft er 12 meter normale lijn over met 7 meter verjongd en 7 meter losse mantel. Van die 7 meter lag er al drie achter je stopper, gaan er 3 over je dak, gaat er nog een meter omhoog en gaat de lijn als normale lijn je mast in aan de zijkant ( ga even uit van die situatie).

Als de kern (6mm) naast je blok in de mast kan komen is deze defect en moet je die aanpakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 30 apr 2022 07:36 #1387458

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
Nog even over de dyneema fokkeval
Een 8 mm val heeft voldoende grip op de stopper
De fokkeval was oorspronkelijk 8mm, maar die heb ik gewisseld met de spival van 10 mm, in de hoop dat daar minder rek op zou zitten, niet dus.

Ik heb op www naar dyneema lijn gegoogeld, en kom uiteraard ook kaal dyneema tegen.
4 mm doet 1,90
5 mm doet 2,70
Is het een plan om uit de 8 mm lijn de kern te halen, en te vervangen door4 of 5 mm dyneema? Afhankelijk wat past.
De mantel mankeert niets aan, is alleen voor de grip, en de sterkte en rek komt toch uit de kern?
Of praat ik nu onzin :side:

Edit
Is 4 mm dyneema voldoende?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 30 apr 2022 07:38 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 30 apr 2022 07:43 #1387464

Dat kan zeker. Maar de mantel moet dan nog wel splitsbaar zijn. De diameter word vooral ingegeven door de diameter van de oude kern. Voordelig enkel dyneema haal je op alletouw.nl

Mijn kraanlijn/reserveval heb ik van goedkoop dyneema en een polyester mantel van een ander lijntje opgebouwd. Ook mijn onderlijkstrekker is kaal dyneema met alleen een manteltje over het stukje van de giek tot de stopper.

Als je een oude mantel op glibberig dyneema zet heb je kans dat de kern slipt in de stopper. De oplossing is om een stukje van de kern te dubbelen bij de stopper. Ofwel je neemt een meter of 2 dyneema en stopt dat in de enkel dyneema val over het stukje waar de stopper zit. (Wel even taperen aan de einden). Daarna de mantel er over heen trekken.
Laatst bewerkt: 30 apr 2022 07:53 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 30 apr 2022 08:56 #1387476

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15010
Zelf ben ik nu een reserve val aan het voorbereiden. Zie plaatje
Blauw is een mantel komt van van een 10mm kevlar lijn waar ik de kern uitgetrokken heb. Kevlar lijnen zijn niet meer gewild en heel goedkoop te verkrijgen. Maar omdat ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor de bovenkant van de markt hebben ze een kwalitatief goede mantel.
Rol Gleistein 5mm dynaone. Deze past netjes in de mantel van een 10mm lijn. Ik denk dat 5 mm te dik is voor een mantel van een 8mm lijn.
Grijswitte bundeltje is een aramide/polyester mantel die ik gebruik ter plekke van de stopper. Het duurste onderdeel. :( Alleen van toepassing als je het maximale uit je stoppers nodig hebt.





resumerend ik denk dat je het beste een 4 mm dynaone kern in je val kunt rommelen. Mist de mantel nog niet te veel vervilt is. Door vervilting komen de vezels van een lijn aan elkaar vast te zitten en kun je er niet meer leuk mee splitsen e.d.
Als je de kern uit je oude val trekt vergeet dan niet een dun loodslijntje aan de oude kern te knopen en die in de mantel te trekken bij het er uit halen van de kern.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 30 apr 2022 08:59 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 30 apr 2022 13:09 #1387558

Goedkope lijnen met hoge treksterkte vezels hebben veel mantel en weinig kern, of een tussenmantel om de boel wat op te vullen. Omdat kevlar een hogere treksterkte heeft en makkelijker beschadigd bij buigen en door de mantel tegen uv beschermd moeten worden, zijn de kernen van kevlarlijnen vaak dunner dan die van dyneemalijnen. De meeste kwaliteitslijnen van 8mm hebben een ~6mm kern.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 30 apr 2022 14:12 #1387583

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
Mannen, bedankt voor de adviezen, hier kan ik wat mee.
Voorlopig denk ik om de mantel van de 10 mm lijn te gebruiken
De 8 mm lijn is idd soepeler, om die dan voor de spi te gebruiken
De stuggere is dan voor de ha, die gaat er in het seizoen toch nooit af
Eerst de kernen maar eens opmeten,
Wordt vervolgd wegens het ontbreken van een schuifmaat
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 30 apr 2022 20:34 #1387681

De Coppelia krijgt een nieuwe genuaval. De oude had een mantel bij de stopper die er ooit ingenaaid was, maar de mantel was niet de juiste en doorgesleten. Niet meer goed te verwijderen en lastig een nieuwe te plaatsen.


Gelukkig heeft mijn zeilmaat vorig jaar een drifter gekocht en kon wel een goede (kortere) val gebruiken.. Oude lelijke stukken uit de mantel en verjonging gesneden, de mantel naar de andere kant van de lijn gewerkt, zodat de verweerde verjonging weer in de mantel zit en er weer frisse kern als verjongd stuk dienst kan doen. Let ook hoe dik de kern is. Zo hoort het bij een goede lijn.


Laatst bewerkt: 30 apr 2022 20:35 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 30 apr 2022 20:49 #1387685

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1195
kijk eens verder dan de zeilsport bijvoorbeeld bij hoac marine b.v deze 6mm puur dynema val voor nog een 2 euro de meter. zelf op de juiste plek een mantel er op splitsen voor de stoppers meer dan de helft goedkoper. maatje meer in het geel vergelijkbaar met SK 75
Laatst bewerkt: 30 apr 2022 20:50 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 30 apr 2022 22:21 #1387697

Wil je echt voor weinig dyneema kopen. Kijk eens bij Bijrinus uit Harlingen. Ook actief op FB. Even bellen of mailen werkt het beste. Je zult versteld staan van de lage prijzen. Vooral als je niet teveel haast hebt, dan vindt ie wel wat voor je.

Edit: zie vorige reactie, Hoac Marine verkoopt lijn van Bijrinus
Laatst bewerkt: 30 apr 2022 22:22 door Account op verzoek verwijderd 12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 05 mei 2022 16:48 #1388902

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
Vanmiddag heb ik de dyneema lijn in de mantel van de fokkeval getrokken
De val uitgestrekt op het steiger,dyneema aan de oude kern vastgemaakt, en melken maar, ging best wel soepel eigenlijk
De paar aanwezigen snapten pas na uitleg (nog steeds niet) wat we aan het doen waren.
Alleen is de val van 29 meter met 2,5 meter gekrompen
Ik snap achteraf wel waarom, de oude kern is veel luchtiger geweven als de massieve dyneema kern, 6 mm is geen 6 mm dus.
de vezels van de mantel zijn nu minder gestrekt, zal wel geen kwaad kunnen?
Iig is de val nog steeds lang zat
Vandaag geen zin meer, morgen de fok er weer op

Edit, lijn komt bij hoac vandaan, super snelle levering
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 05 mei 2022 16:48 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema lijn, welke? 05 mei 2022 17:44 #1388914

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Ik wil mijn fokkeval ook vervangen door liefst dyneema. Is nu een staalkabel met 10mm polyester login aan gesplitst.

Wat denken jullie van HMPE als betaalbaar alternatief voor dyneema?

www.google.com/url?sa=t&source...oEPnQGvMTiJXLpw2lud7

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl