Sjetonneke schreef :
Ik heb twee verschillende vragen: het wisselen van de zeilen doe je uiteraard liefst vooraf in de haven, met twee m/v als het kan, maar hoe doen hanteren jullie zo’n lap?
Bij onze wegneembare kotterstag is het theoretisch een optie om stag en werkfok op zee te monteren (als je dat niet in de haven hebt gedaan), maar in de praktijk praat je over stevige zeegang als de windsterkte te veel wordt voor je genua. Dan is werken op het voordek geen pretje en ook niet bijzonder veilig.
Bij het wisselen van zeilen op dezelfde voorstag komt daar nog eens bij dat je bij wat meer wind en een beweeglijk schip je grote voorzeil de baas moet zien te blijven bij het verwijderen en opbergen. In de praktijk een hele klus en zeker niet iets om een systeem op te baseren.
Het voordeel van een een aparte kotterstag is dat je in de haven al de werkfok gereed kunt maken en op zee kunt wisselen van zeilvoering zonder gedoe op het voordek. Je kunt de genua gewoon laten zitten en hebt ook in de haven geen geworstel met een groot zeil.
Sjetonneke schreef :
Mijn tweede vraag is: zouden jullie naast de genua kiezen voor een werkfok (dus opgesnede schoothoek) of een high aspect fok?
Wij hebben een 130% genua met shape tape die we een stukje kunnen inrollen (niet ideaal maar werkbaar) en een werkfok. Die combinatie werkt
op onze boot prima. Een high aspect fok is minder geschikt voor steviger weer waar regelmatig veel buiswater overkomt. Waar de grenzen liggen voor de verschillende zeiltypes hangt van je specifieke boot en voorkeuren af.
Een zeilmaker kan als hij/zij je boot en vaargedrag kent je hierin als het goed is prima adviseren.