Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Blokken of low friction rings bij de mastvoet

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 14:04 #1473729

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7877
holtere schreef :
Wat Sunday en ik gemeten hebben aan weerstand, destijds met het ontwikkelen van die Rab's is dat het rendement voor goede kogellagers ongeveer 95% is. Voor glijlagers 90 en Rab's 85 meen ik.
Ga je zwaar belasten zoals bij vallen dan schiet de weerstand van kogellagers ineens omhoog. Met lieren voel je dat niet maar op de hand kun je kogels voelen kantelen in de baan.
Koop je kogellagers, koop dan hele goede ;)

Voor stalen kogel/ rollen in een stalen kooi, op stalen loopvlakken, is een wrijvingscoefficient van 0.001 tot 0.01 ongeveer de richtwaarde. Probleem is dat met men voor de kogellagers torlon gebruikt op. Als ik t goed herinner is dat glasgevulde POM. De baan is iets van glasgevulde nylon of zo. Dan krijg je nogal flinke indrukking van de kogels en de baan. Dat werkt niet. Beter zijn dan rollenlagers, lijncontact.

Maar vergeet ook niet de kracht die verloren gaat in het buigen van de lijn. Dan is schijfdiameter hetgene wat telt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 14:13 #1473730

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16438
Maar vergeet ook niet de kracht die verloren gaat in het buigen van de lijn. Dan is schijfdiameter hetgene wat telt!
Dat had ik al eerder gemeld.
Lijndikte x 6 is je minimale schijfdiameter.
Met 12 mm lijnen dus een 72 mm blok of groter!
Laatst bewerkt: 17 apr 2023 14:13 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 14:14 #1473731

Calidris schreef :
Ik heb heel betaalbare blokken met 2 rijen RVS kogels, deze serie:

www.zeilers.shop/kopen/extra-s...len-voor-lijn-10-mm/

Natuurlijk niet zo fancy als de over-priced luxe blokjes, des te fijner werken ze mentaal.... ;)

SWL ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 14:25 #1473741

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16438
Ik zag ergens anders 580 kilo staan voor die blokken dan zou het een bang for one's buck zijn ;)
Tenminste als ze langer dan twee jaar heel blijven!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 14:35 #1473745

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7877
Noballast schreef :
Calidris schreef :
Ik heb heel betaalbare blokken met 2 rijen RVS kogels, deze serie:

www.zeilers.shop/kopen/extra-s...len-voor-lijn-10-mm/

Natuurlijk niet zo fancy als de over-priced luxe blokjes, des te fijner werken ze mentaal.... ;)

SWL ?



Zeewaterbestendig RVS lagers. Ben benieuwd hoe ze dat gefixt hebben. Zeker voor die prijs.
Laatst bewerkt: 17 apr 2023 14:38 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 14:56 #1473750

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16438
In een ver en grijs verleden hebben Sunday en ik nog weleens een workshop Rab's gegeven voor het Zeilersforum. We hebben toen een aantal verschillende blokken getest op weerstand. Kogelgelagerde, glijlagers, Rab's en lfr's met wat loeizware accu's van Peper :evil:
Wat ik me er van herinner is dat ik na drie dagen nog strak stond van de spierpijn :S

Een sfeerplaatje:






Ik vond tussen de spinnenwebben op de harde schijf ook nog een conclusie die we vlotjes geformuleerd hebben na de test waarbij we 40, 70 en 120 kg omhoog sjorden.

Eigenaardigheden n.a.v. het testen:
Bij de zwaarste belasting is het glijlager al beter dan het kogellager!
Naarmate de Low friction ringen groter worden is het rendement groter
De kunststof lfr (torlon) ringen zijn bijzonder gunstig en zelfs naarmate de last groter wordt
De teaktanium (van Alweer een gijp) wordt ook beter naarmate de belasting hoger wordt
Bij het kogellager waren bij de middelste en hoogste belasting de kogels duidelijk voelbaar tijdens het hijsen
De loop van de Lewmar glijlagers was zeer wisselend
Laatst bewerkt: 17 apr 2023 14:59 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 14:57 #1473751

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27422
Noballast schreef :
Calidris schreef :
Ik heb heel betaalbare blokken met 2 rijen RVS kogels, deze serie:

www.zeilers.shop/kopen/extra-s...len-voor-lijn-10-mm/

Natuurlijk niet zo fancy als de over-priced luxe blokjes, des te fijner werken ze mentaal.... ;)

SWL ?

Over het algemeen komt Moses nooit naar de berg op ZF.... :(

www.viadanausa.com/_assets/doc...mplete-Catalogue.pdf

Blz 32, type 91.55

10 mm
Diam. 57mm
SWL 580Kg
Breeksterkte 1450 Kg

Voor een bootje van 9 meter lijkt me dat meer dan genoeg.

Maar ja, in de macho cultuur ogen van wie de grootste en duurste heeft zal het wel straatvuil zijn....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 apr 2023 15:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 14:59 #1473752

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27422
holtere schreef :

Eigenaardigheden n.a.v. het testen:
Bij de zwaarste belasting is het glijlager al beter dan het kogellager!
Naarmate de Low friction ringen groter worden is het rendement groter
De kunststof ringen zijn bijzonder gunstig en zelfs naarmate de last groter wordt
De teaktanium (van Alweer een gijp) wordt ook beter naarmate de belasting hoger wordt
Bij het kogellager waren bij de middelste en hoogste belasting de kogels duidelijk voelbaar tijdens het hijsen
De loop van de Lewmar glijlagers was zeer wisselend

Bij blokken met kunststof kogels en loopbanen kan ik het me voorstellen dat ze zwaarder lopen onder belasting vanwege de vervorming bij stilstand. met RVS kogels en loopbanen zal dat zeker anders zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 15:05 #1473754

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16438
Volgens mijn aantekening was het een Ronstan kogelgelagerd blok verder geen bijzonderheden kunnen vinden! Het was wel het blok wat door de mand viel en hard ook!
Met een dyneemalijn in de hand voelde je de boel enorm knarsen al bij 70 kilo.
Het blok met glijlagers was een Lewmar en dat deed het boven verwachting goed!
Laatst bewerkt: 17 apr 2023 15:06 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 15:13 #1473756

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16438
Nog een leuke:
Dit was een Torlon LFR waarmee we d.m.v. een flukse zaagbewegingen met 70 kilo eraan de dyneemalijn gesmolten hebben.
Dus Torlon op dyneema = kunststof op kunststof waarbij de warmte niet weg kan.
Dyneema op een alu LFR zal zeker veel meer nodig hebben. Ik zie de kans op oververhitten zo goed als nul.


Laatst bewerkt: 17 apr 2023 15:14 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 15:19 #1473758

Leerzame proeven :) De alu ring voegt warmtecapaciteit toe om de wrijvingswarmte van het raakvlak weg te voeren en kwijt te raken…

Hier een interessant design van Ronstan (Core). Onder lichte belasting draaien de kogelgelagerde delen tov elkaar; onder hoge belasting komt er een punt dat díe lagering zwaarder gaat lopen tov het glijlager, en neemt het glijlager de boel automatisch over. Het beste van twee werelden, maar wel complex en daardoor kostbaar.

Los daarvan: er worden daar dus géén RVS kogels gebruikt; waarom niet? Zowel Acetal (da’s Delrin toch?) voor het glijlager als de kogellager. Ik zie ook geen naaldlagers hier trouwens; waarom niet?

Ook slim design tbv spoeling met water. Verkooppraat of relevant? Het blok waar Calidris mee komt lijkt vnl “zand IN”, om in zijn woorden te blijven vanwege de dichte wangen.


Laatst bewerkt: 17 apr 2023 15:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 15:28 #1473761

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16438
Bij Antal snuffelen dan zie je veel. Die Blokken van Sneaker kun je ook op tekening van binnen bekijken.
Die zijn er ook in meerdere uitvoeringen ook met een mix van ball/glijlager en dan deze:


Laatst bewerkt: 17 apr 2023 15:28 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 15:55 #1473765

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27422
Hoe je het ook wend of keert, wrijfingsweerstand is totaal wat anders dan rolweerstand en zal het nooit halen bij rolweerstand, mits....

Mits de rollichamen en loopvlakken hard genoeg zijn en niet vervormen.
Kunstof kogels en loopvlakken xijn dus eigenlijk uit den boze.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 15:59 #1473767

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16438
Er zal een reden zijn vermoed ik waarom rvs lagers in blokken zeer zeldzaam zijn en ook heel goedkoop.
Evengoed, als ze jou gelukkig maken en ze doe het langer dan twee jaar dan ben je spekkoper :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 16:11 #1473771

Calidris schreef :
Kunstof kogels en loopvlakken xijn dus eigenlijk uit den boze.

Ik heb deze keerblokken voor de genuaschoten, swl 1700 kg.
Kunststof kogels. Wel 700 euro, dat wel. Voor 2 schijven ;-)
Dus per schijf valt het weer mee....

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 apr 2023 16:29 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 16:23 #1473774

Calidris schreef :
Hoe je het ook wend of keert, wrijfingsweerstand is totaal wat anders dan rolweerstand en zal het nooit halen bij rolweerstand, mits....

Mits de rollichamen en loopvlakken hard genoeg zijn en niet vervormen.
Kunstof kogels en loopvlakken xijn dus eigenlijk uit den boze.

Daar denken Harken, Selden, Antal, Ronstan dus duidelijk anders over: nergens RVS kogels. Snappen zij het niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 16:26 #1473775

holtere schreef :
Er zal een reden zijn vermoed ik waarom rvs lagers in blokken zeer zeldzaam zijn en ook heel goedkoop.
Evengoed, als ze jou gelukkig maken en ze doe het langer dan twee jaar dan ben je spekkoper :)

Wie deed ook al weer de uitspraak over Mickey Mouse spullen ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 17:01 #1473780

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27422
Nachtvlinder schreef :
Calidris schreef :
Hoe je het ook wend of keert, wrijfingsweerstand is totaal wat anders dan rolweerstand en zal het nooit halen bij rolweerstand, mits....

Mits de rollichamen en loopvlakken hard genoeg zijn en niet vervormen.
Kunstof kogels en loopvlakken xijn dus eigenlijk uit den boze.

Daar denken Harken, Selden, Antal, Ronstan dus duidelijk anders over: nergens RVS kogels. Snappen zij het niet?

Die mikken hoofdzakelijk op een hogere markt vermoed ik. Bij hijsgereedschap en kranen zie je dergelijke blokken nooit...ra ra.

Als LFR werkelijk het EI van columbus was, hadden ze dat hier ook wel gebruikt.


Stond er bij en keek er naar....

Onderzoek alles en behoud het goede

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn plebs blokjes.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 apr 2023 19:52 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 17:02 #1473782

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27422
Baasklusje schreef :
Calidris schreef :
Kunstof kogels en loopvlakken xijn dus eigenlijk uit den boze.

Ik heb deze keerblokken voor de genuaschoten, swl 1700 kg.
Kunststof kogels. Wel 700 euro, dat wel. Voor 2 schijven ;-)
Dus per schijf valt het weer mee....


heb je al eens uitgerekend wat de afschuifkracht van die as-diameter is?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 17:08 #1473784

Ik denk dat Calidris zijn kennis maar eens aan die grote merken moet verkopen! Onvoorstelbaar dat zij het licht nog niet gezien hebben eigenlijk.
Laatst bewerkt: 17 apr 2023 17:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 17:16 #1473787

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7877
Nachtvlinder schreef :
Ik denk dat Calidris zijn kennis maar eens aan die grote merken moet verkopen ;) Onvoorstelbaar dat zij het licht nog niet gezien hebben eigenlijk! :lol:

De grote merken verkopen.... Wat verkoopt.

Niet noodzakelijk wat klopt of werkt.

Sorry. Maar wat dat betreft ben ik uitermate cynisch geworden.

En t is nog wel m'n vak, dit soort dingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 17:20 #1473789

Ik geloof er niets van dat een simpel SKF of whatever open kogellager geschikt is voor deze toepassing. Er moeten andere aspecten dan wrijving meespelen om voor kunststof te kiezen. Wij zien alleen nog niet wélke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 17:31 #1473791

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7594
Ik maakte RAbs voor 16mm schoot van de kluiver als voetblok met openingshoek van ik schat 70oop Norna met 125mm schijven. Dat zeil is bijna 70m2 op zware boot; krachten zijn dus fors groot. De sterkte van Rab is iets als 20ton. In onderstaand plaatje een vergelijk tussen rab125 en vergelijkbaar rollager blok. Dat rollager blok kost richting € 1000 en komt bij Langemark niet aan de sterkte van de Rab. Devrab kost (mij) in zelfbouw rond de €100

Hier foto van de Rab125:

De Rab heeft zich de hele reis naar Arctic afgelopen zomer goed gehouden, va enige zichtbare slijtage is geen sprake.
Laatst bewerkt: 17 apr 2023 17:33 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 17:34 #1473793

Nachtvlinder schreef :
Ik geloof er niets van dat een simpel SKF of whatever open kogellager geschikt is voor deze toepassing. Er moeten andere aspecten dan wrijving meespelen om voor kunststof te kiezen. Wij zien alleen nog niet wélke.

Mijn blokken zijn kunststof naald en kogel gelagerd , SWL/BL = 2200/4500kg. Het kan kennelijk maar ben ook heel benieuwd hoe dat in de praktijk gaat uitpakken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 17:53 #1473795

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16438
De Rab heeft zich de hele reis naar Arctic afgelopen zomer goed gehouden, va enige zichtbare slijtage is geen sprake.
Indrukwekkend blok Sunday!
Hier idem dito. Sinds 2017 hangt onze boot vol met Rab's en er is er niet een kapot of versleten. Nog zelfs geen spoor van slijtage in vijf jaar tijd.


Laatst bewerkt: 17 apr 2023 17:54 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.355 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl