Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Blokken of low friction rings bij de mastvoet

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 18:42 #1473805

Joop66 schreef :
Probleem is dat met men voor de kogellagers torlon gebruikt op. Als ik t goed herinner is dat glasgevulde POM. De baan is iets van glasgevulde nylon of zo.

Oef, dat heb je wel heel erg mis....

Torlon is wel een héél ander beestje dan acetal of polyamide.

Torlon is juist uitstekend geschikt voor lagers, mits juist gedimensioneerd (en dat zijn ze vast)

Torlon is Polyamide-imide. Een LCP. Het heeft meer overeenkomsten met glas dan met Nylon. Net als PPS klinkt het ook als glas als je een onderdeel laat vallen. (Vooral trekstaafjes, daar kan je een xylofoon mee bouwen!)
Laatst bewerkt: 17 apr 2023 18:43 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 20:00 #1473826

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27422
Joop66 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ik denk dat Calidris zijn kennis maar eens aan die grote merken moet verkopen ;) Onvoorstelbaar dat zij het licht nog niet gezien hebben eigenlijk! :lol:

De grote merken verkopen.... Wat verkoopt.

Niet noodzakelijk wat klopt of werkt.

Sorry. Maar wat dat betreft ben ik uitermate cynisch geworden.

En t is nog wel m'n vak, dit soort dingen.

Inderdaad Voor sommigen Misschien maar eens informeren bij Huisman?
www.huismanequipment.com/en/products/cranes
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 apr 2023 20:00 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 20:30 #1473839

Waarna informeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 17 apr 2023 21:02 #1473851

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27422
Nachtvlinder schreef :
Waarna informeren?

wrijvings verliezen bij welke soort lagers.

nu neem ik aan dat ze glij of rollen lagers gebruiken en dat ze daar best wat over kunnen vertellen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 18 apr 2023 05:34 #1473869

Ik geloof best dat een kogellager met hardere kogels (RVS) onder hoge load minder wrijving geeft dan een lager met kogels van een zachter materiaal (Torlon, Delrin...). Dat weten de grote merken ook wel. Er zullen dus andere aspecten meespelen om tóch voor kunststof te kiezen. Sommige merken doen zelfs heel ingewikkeld om hun lager met kunstof kogels onder hoge load tóch nog licht te laten lopen (die tweetrapslagers met glij én kopgellagers). Als RVS kogeltjes daarvoor de oplossing waren hadden we dat écht wel breder gezien dan alleen jouw voorbeeld - waar Koezt slechte ervaringen mee had overigens, en jij nog géén ervaring ;)

Wat zou die reden kunnen zijn? Zelfsmerendheid, geluid, slijtage, plastische vs. elastische vervorming bij overbelasting? Ik weet het niet...
Laatst bewerkt: 18 apr 2023 05:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 18 apr 2023 06:09 #1473877

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4216
Ik heb in ieder geval wél ervaring met het inzetten van een (black magic) blok met tonlagers voor een lijn die ook onder load goed moet blijven lopen. Het verschil met zowel glijlager als kogellager is significant.

Mijn advies aan TS zou zijn: tonlagers (ik weet niet of andere merken ze ook maken) voor de grootzeil val (en fok, als je leuvers hebt). De rest glijlagers.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 18 apr 2023 08:55 #1473928

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27422
Koezt schreef :
Ben heel benieuwd hoe ze je bevallen. Heb nu een paar keer Viadana blokjes gehad. Waren erg blij dat we de gelegenheid kregen om ze op enig moment (met bijbetaling) terug te sturen en om te ruilen voor Harken.

Dat was toen goedkoop = duurkoop.

Let wel; dat waren blokjes voor open boten (29mm en 57mm ratel) en al enige tijd geleden weer.

Wat was de specifieke klacht of reden om ze terug te sturen en welke typen exact?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 18 apr 2023 09:17 #1473938

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8046
Calidris schreef :
Koezt schreef :
Ben heel benieuwd hoe ze je bevallen. Heb nu een paar keer Viadana blokjes gehad. Waren erg blij dat we de gelegenheid kregen om ze op enig moment (met bijbetaling) terug te sturen en om te ruilen voor Harken.

Dat was toen goedkoop = duurkoop.

Let wel; dat waren blokjes voor open boten (29mm en 57mm ratel) en al enige tijd geleden weer.

Wat was de specifieke klacht of reden om ze terug te sturen en welke typen exact?

oa deze www.kuipersnautic.nl/viadana-5...d-ratelblok-bakboord
Ratelfunctie hield er mee op. Liepen zwaar onder last (glijdende kogels ipv rollende...)
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 18 apr 2023 09:24 #1473941

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27422
Koezt schreef :
Calidris schreef :
Koezt schreef :
Ben heel benieuwd hoe ze je bevallen. Heb nu een paar keer Viadana blokjes gehad. Waren erg blij dat we de gelegenheid kregen om ze op enig moment (met bijbetaling) terug te sturen en om te ruilen voor Harken.

Dat was toen goedkoop = duurkoop.

Let wel; dat waren blokjes voor open boten (29mm en 57mm ratel) en al enige tijd geleden weer.

Wat was de specifieke klacht of reden om ze terug te sturen en welke typen exact?

oa deze www.kuipersnautic.nl/viadana-5...d-ratelblok-bakboord
Ratelfunctie hield er mee op. Liepen zwaar onder last (glijdende kogels ipv rollende...)

Aha, duidelijk. Toch een héél ander blok dan ik gebruik. Niet te vergelijken. De kogels liggen open en bloot, als er iets in komt, al is het een takje, dan loopt dat niet lekker meer.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 apr 2023 09:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 18 apr 2023 15:47 #1474036

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1294
Omdat ik het idee heb dat de meeste uitlatingen hier niet op ervaring gestoeld zijn...

Wij hebben bij de mastvoet van onze 24 voeter (ongeveer 30m2 zeil als je 100% voordriehoek en 16m2 grootzeil pakt) een combi van schijven en LFRs. De grootzeilval en fokkeval lopen over een schijf met glijlager, is een vast beslag aan de mast.
Alle andere lijnen, inclusief bijvoorbeeld spivallen lopen door LFRs en ik heb daar nog geen nadelige effecten v.w.b. wrijving ondervonden. Spi hijst als een tierelier (rond de 60m2). Ook de reeflijnen, neerhouder en onderlijkstrekker lopen er goed door. Onderlijkstrekker en neerhouder hebben we op de lier maar zijn ook niet genoeg vertraagd om op de hand aan te halen.
Reeflijnen lopen spanningsloos zeer soepel met binnenhalen, laatste stukje ook op de lier.
Voordeel vind ik dat het erg hufterproof is, low profile, licht en goedkoop B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 18 apr 2023 16:41 #1474051

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3740
Koezt schreef :
oa deze www.kuipersnautic.nl/viadana-5...d-ratelblok-bakboord
Ratelfunctie hield er mee op. Liepen zwaar onder last (glijdende kogels ipv rollende...)

Gebruik die blokken al jaren voor de spi-schoot op de Tornado catamaran.
Werken goed, heb geen van de genoemde klachten.
Wel zo eerlijk te vertellen dat ze na iedere tocht gespoeld worden met
de neopreen pakken, welke we toch moeten doen. Daarna droog opgeborgen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 18 apr 2023 17:44 #1474064

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27422
HotSnail schreef :
Omdat ik het idee heb dat de meeste uitlatingen hier niet op ervaring gestoeld zijn...

Wij hebben bij de mastvoet van onze 24 voeter (ongeveer 30m2 zeil als je 100% voordriehoek en 16m2 grootzeil pakt) een combi van schijven en LFRs. De grootzeilval en fokkeval lopen over een schijf met glijlager, is een vast beslag aan de mast.
Alle andere lijnen, inclusief bijvoorbeeld spivallen lopen door LFRs en ik heb daar nog geen nadelige effecten v.w.b. wrijving ondervonden. Spi hijst als een tierelier (rond de 60m2). Ook de reeflijnen, neerhouder en onderlijkstrekker lopen er goed door. Onderlijkstrekker en neerhouder hebben we op de lier maar zijn ook niet genoeg vertraagd om op de hand aan te halen.
Reeflijnen lopen spanningsloos zeer soepel met binnenhalen, laatste stukje ook op de lier.
Voordeel vind ik dat het erg hufterproof is, low profile, licht en goedkoop B)

Klopt, ik heb geen ervaring (met LFR).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 18 apr 2023 18:01 #1474066

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5056
Ha doe hier nieuwe ideeën op....
Ik heb rolzeilen dus in voorjaar hijsen in najaar zakken als er verder geen reparatie of zo nodig is.
Een nooit eerder bedacht voordeel van rolzeilen besparing op de blokken en schijven in de mast...

Wel haal ik de spanning vaak van de vallen bij vertrek en trim dat weer als we weer zeilen uitrollen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 22 apr 2023 20:23 #1474875

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3250
Het voordeel van die LFRs ontstaat, zoals sommigen al aangeven, tegen de tijd dat "normale" blokken niet meer echt voldoen. Als je, zoals wij helaas, wel eens een 700 kg SWL blok laat exploderen is een gekogellagerde vervanging zwaar en duur. Hoewel de RAB (let op: heel wat anders dan een LFR waar de bewegende lijn middendoor gaat) ongetwijfeld meer frictie heeft, wordt ie dan interessant omdat ie a) licht is en b) niet kapot gaat. Dat laatste telt bij ons vooral mee.

Ik heb ondertussen geen ronstan blokken meer achter in het zeil, vervangen door een vaste LFR (geen RAB). De overigen voor in het zeil, maar ook barberhaulers etcetera zal ik tzt zeker vervangen door een RAB. Voor de mastvoet gaat dat bij ons helaas niet omdat daar schijven in de mast zitten, geen losse blokken.

Grootval is bij ons idd de enige uitzondering, waar vanwege het zware hijsen toch nog gekogellagerde schijven in gebruik zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 11 mei 2023 09:04 #1478959

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Om dit topic netjes af te sluiten. Ik heb voor Rutgerson 60mm blokken gekozen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 mei 2023 11:29 #1479963

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4216
Zijn dat blokken met glij- of kogellagers?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 mei 2023 13:08 #1479971

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Glijlagers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Blokken of low friction rings bij de mastvoet 16 mei 2023 15:35 #1480000

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 592
holtere schreef :
De Rab heeft zich de hele reis naar Arctic afgelopen zomer goed gehouden, va enige zichtbare slijtage is geen sprake.
Indrukwekkend blok Sunday!
Hier idem dito. Sinds 2017 hangt onze boot vol met Rab's en er is er niet een kapot of versleten. Nog zelfs geen spoor van slijtage in vijf jaar tijd.



alleen de vernis heeft te lijden onder zon en weersomstandigheden bij mij, butsen en krasjes doen niks af aan de werking:-)
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.390 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl