holtere schreef :
Wat is de beste positie aan boord om dat te beoordelen vraag ik me af
Zoiets? Dit lijkt sterk op de verdwenen eerder beschreven foto (zie dat je mee leest 3Noreen - wil je die opnieuw posten, kleine moeite toch?)
Als alternatief: als je op deze koers je grootzeil naar buiten schoot (met traveller niet met schoot!), zou je dan aan een al of niet gelijkmatige terugslag kunnen beoordelen of het slot gelijkmatig was? Kost wel snelheid die je juist zo zorgvuldig had opgebouwd!
NB: ook hier het verhaal dat een voorzeil gemaakt moet zijn om ingehauld te kunnen worden: meer ingebouwde twist en camber verder naar voren dan een zeil dat voor minder nauwe sheeting angles ontworpen is.
Ik heb geen idee van de mate waarin deze aanpassingen nodig zijn, maar het eerder gelinkte J/109 onderzoekje geeft aan dat, wanneer je een normaal voorzeil zover inhaalt, dit nadelig is (bij díe boot in elk geval):
It quickly became clear that simply raising the clew of an existing sail and inhauling it harder will not increase driving force. In fact, inhauling this hard with a standard jib actually slows the boat…
Heb jij nog geëxperimenteerd met je nieuwe schootsysteem afgelopen zomer? Is niet echt een “light air” zomer geweest