Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: roer ontwerpen: denk eens mee

roer ontwerpen: denk eens mee 08 mrt 2025 18:25 #1614808

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
Forummers

wie denkt er mee? Een boot met negatieve spiegel en vrijhangend roer.

Een boheme 686 heeft klachten over het sturen. Met name aan de wind veel druk op de helmstok


roeroppervlak lijkt in orde.
echter: het totale roeroppervlak zit ver áchter het draaipunt. Daar passen deze klachten wel bij.
Er zit in het roer geen profiel.

Dit vonden we als ontwerp bij een vrijhangend aangehangen roer aan een negatieve spiegel:


Ik kwam tot de volgende ruwe schets:

De as met rondjes er om is de draai-as. In stift is de ruwe schets getekend.
De dwarse streep is de waterlijn.

Parameters:
zelfde oppervlak als oude roer
iets minder diepgang dan oude roer
balansdeel is 15.7% van het deel achter de draai-as, 14% van de totale koorde.
naca profiel er in

nadeel is dat dit wel een wiervanger wordt.

Ik kom ook het volgende plaatje tegen

maar daar zit naar mijn beleving ook het totale oppervlak achter het draaipunt.

Shoot....

Groet, Rob
Laatst bewerkt: 08 mrt 2025 18:28 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer ontwerpen: denk eens mee 08 mrt 2025 18:36 #1614814

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4069
Druk op het roer, als loefgierig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer ontwerpen: denk eens mee 08 mrt 2025 18:40 #1614818

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
JB-NL schreef :
Druk op het roer, als loefgierig?

Dat vertelde de eigenaar wel. Vooral dat je het roer heel hard naar je toe moet trekken als je aan de wind vaart.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer ontwerpen: denk eens mee 08 mrt 2025 19:00 #1614820

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4069
Is het dan een roer- of trim probleem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer ontwerpen: denk eens mee 08 mrt 2025 19:07 #1614821

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18543
Met zo'n schuine as is het ófwel een wiervanger maar wel goed gebalanceerd roer, ófwel geen wiervanger maar het oppervlak ver achter de as en daarmee zwaar sturend aan de wind. Het zit ingebakken in het slechte ontwerp van de roerconstructie van deze boot. Eigenlijk is er maar één goede oplossing: een drastische aanpassing waarmee de as
(nagenoeg) rechtop komt te staan. Maar dat is meestal een flinke verbouwing waar niet iedereen zin in heeft.



Let er op dat je het NACA profiel horizontaal (in de stroomrichting) moet beschouwen en niet loodrecht op de as.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 mrt 2025 21:30 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer ontwerpen: denk eens mee 08 mrt 2025 19:14 #1614823

Het komt naar mijn idee vooral door de low-aspect vorm. Hoe breder naar achteren hoe meer kracht er nodig is.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer ontwerpen: denk eens mee 08 mrt 2025 20:07 #1614825

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
Ben meer van JB-NL benadering. Kijk eerst eens naar de staat van de
zeilen en de trim.
Dan pas naar het roer.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer ontwerpen: denk eens mee 08 mrt 2025 20:18 #1614829

- Geen balansdeel, dus de volle krachten op de helmstok
- erg schuine as. Bij veel uitslag trekt zo'n roer de kont van de boot naar beneden. En die boot wil omhoog. Extra kracht dus.

@Rob, je tekening lijkt me een oplossing. Beetje wier vangen is niet zo erg.
Beter nog is de onderste ophanging naar achteren brengen zodat de as vrijwel vertikaal wordt.
Zou dat kunnen met een stevige RVS beugel naar 2 zijkanten? En dan een mooi vertikaal blad met balans.

Dit roer is een beetje hopeloos.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer ontwerpen: denk eens mee 08 mrt 2025 20:26 #1614830

Eigen ervaring: zeer loefgierig bij bft 4 zelfs met alles 'aan'. Aan het eind van de spanners toch verstaging nog niet hard genoeg naar mijn zin. Nu met dezelfde wind en in de vlagen wat meer en nieuwe verstaging: perfect uitgebalanceerd roer, te sturen met de pink. En dat is een roer met flink balansdeel (Hurley 24/700)...
Laatst bewerkt: 08 mrt 2025 20:27 door hetzeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer ontwerpen: denk eens mee 08 mrt 2025 21:07 #1614833

Het zijn 2 verschillende dingen, loefgierigheid en kracht op de helmstok.

Met een flink balansroer hoef je niet van de wel aanwezige loefgierigheid te merken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer ontwerpen: denk eens mee 08 mrt 2025 22:07 #1614844

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 801
Het is niet alleen een kwestie van oppervlak, balansdeel en aspectverhouding, maar zo'n schuin naar voren stekend profiel doet nog iets anders. De stroming komt horizontaal aan en komt dan eerst de tip tegen. De belastingsverdeling over de spanwijdte wordt daarmee anders, nl de zwaarste belasting bovenaan.
Is dat erg? geen idee. Ik heb even gezocht op 'forward-swept wing' maar vond alleen maar overwegingen voor straaljagers.
Wie weet stuurt het wel raar? Kun je iets verzinnen waarbij de leading edge wat meer vertikaal komt, en toch met balansdeel?
Corsair 24
Laatst bewerkt: 08 mrt 2025 22:08 door triXXS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer ontwerpen: denk eens mee 08 mrt 2025 22:34 #1614848

Het geschetste roer ontwerp op karton zal ongeveer 75 tot 80% van de benodigde kracht op de helmstok verminderen. Ook zal het beter luisteren naar het roer omdat het profiel beter gebruikt word door de vorm van het roer.

Zoals hierboven echter aangegeven is de kracht op de helmstok verminderen symptoom bestrijding want de loefgierigheid komt niet door het roer. Het zeilplan kan aangepast worden, maar je kunt ook denken aan een schegje voor het roer om het drukpunt naar achteren te brengen.

Zo is de kolibri 560 bijvoorbeld ook erg loefgierig en binnen de klasse voorschriften kon daar weinig tot niets aan gedaan worden. De scheg zo groot als mogelijk maken binnen de regels van de klasse gaf de minst loefgierige boot. Je past feitelijk het onderwaterschip aan aan het tuig. Er even vanuot gaande dat bijna alles aan het tuig al gedaan is om loefgierigheid te verminderen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer ontwerpen: denk eens mee 09 mrt 2025 07:47 #1614861

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
allen dank voor het meedenken. Het bevestigt de denkrichting.

deze kwamen we ook nog tegen:

steekt ook naar voren. Echter nog zonder een balansdeel.

over de trim: ik denk dat je met het bestaande roer over de loefgierigheid van het tuig niet zo veel kan zeggen. Mijn clever is prima neutraal te trimmen. Als ik dan het roer ook maar een paar graden naar achter klap is de besturing een drama en en de boot zeer loefgierig.

Buigmoment. Dat is een hele goede. Roer is 30 mm dik. Verklaart ws ook waarom het voorbeeld van de blauwe boot een ondieper en breder roer heeft. Dat ga ik ook veranderen: veel breder maken en minder diep.
1e laag wordt 600gr roving.
Om breken te voorkomen zitten er nu aan beide kanten alu platen van 3 mm dik, zie zwarte lijnen. dat ga ik ook doen..


qua ontwerp dus niet de groene maar de rode .
De blauwe zou dan nog de optie kunnen zijn om minder wier te vangen

Eerst bouwen in hout met 1 stevige laag roving. Dan testen en bijwerken en daarna pas afwerken.
keep you posted!

Groeten, Rob
Laatst bewerkt: 09 mrt 2025 08:17 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer ontwerpen: denk eens mee 09 mrt 2025 09:44 #1614885

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3216
.......


Dáár waren die platen voor!

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer ontwerpen: denk eens mee 09 mrt 2025 09:53 #1614886

Nou kan je hem gewoon andersom weer vastschroeven, heb je lekker veel balans!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer ontwerpen: denk eens mee 09 mrt 2025 10:50 #1614897

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3470
Baasklusje schreef :
Zou dat kunnen met een stevige RVS beugel naar 2 zijkanten?
Natuurlijk kan dat. Een buitenboordmotor hangt toch ook aan een “beugel” achter de spiegel.
Dit roer is een beetje hopeloos.....
Een beetje???
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

roer ontwerpen: denk eens mee 09 mrt 2025 11:47 #1614909

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8419
hetzeilen schreef :
Eigen ervaring: zeer loefgierig bij bft 4 zelfs met alles 'aan'. Aan het eind van de spanners toch verstaging nog niet hard genoeg naar mijn zin. Nu met dezelfde wind en in de vlagen wat meer en nieuwe verstaging: perfect uitgebalanceerd roer, te sturen met de pink. En dat is een roer met flink balansdeel (Hurley 24/700)...

Een nieuwere (Nederlandse) Hurley 700, heeft een semi-lange kiel en een waardeloos roer met een scimitar (sabel) vorm. Wie dat in een dronken bui verzonnen heeft... Maar goed. Met de overgang naar een Nederlandse werf is er wel meer mis gegaan met dat ontwerp.



Dan is er nog een vraag mbt de definitie van loefgierig. Betekent dat grote roerinslag nodig? Of veel kracht? Roerinslag moet je sowieso dmv trim corrigeren. Kracht kun je wel oplossen door ontwerp.

Oplossingen:

Tenminste blad recht maken, inderdaad.

Maar denk zeker ook aan trim:
- Boot rechterop varen scheelt,
- Ik had de mast iets voorover gekanteld, Dat scheelt loefgierigheid, en dus roer druk,
- Goede zeilen, en ook leren trimmen.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2025 11:51 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl