Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Doeksoorten, genua 1

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 08:29 #1656503

Een genua 1 is meestal een grote genua, dus geen HA.

3 en 4 zijn toerlaminaten. Niks mis mee. Ik vind het zelf vlees noch vis, maar dat is een mening.

Als je zeilen netjes opbergt (dus flaken in een lange zak bijv.), dan gaan filmlaminaten ook gewoon 7-10 jaar mee. Mijn 1 heavy is mijn werkpaard en flink misbruikt. Die heeft na een jaar of 7 wel zijn sporen (technora membraam van Banks). Mijn light is bijna net zo oud en is nog in uitstekende staat (Contender ZZ polyester).

Helaas word contender ZZ niet meer met enkelzijdig tafetta geleverd. Mijn grootzeil is er van gemaakt en ik vond dat echt een perfect doek voor performance cruisen.
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 08:32 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 08:32 #1656506

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1422
Ga je hem zelf maken ;) ? Zelf zou ik de functionele vraag aan de zeilmaker voorleggen, hij/zij zal daar hopelijk een doek bij kiezen. Misschien ook nog wel een afwijkend advies qua type zeil, maar misschien beter geschikt/sneller dan wat je zelf kunt bedenken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 08:33 #1656507

Je zeilmaker zal je de voor- en nadelen van de door hem voorgestelde opties uit kunnen leggen.

Ik begrijp alleen niet waarom je een grote, voor lichtweer bedoelde genua 1, onder “high aspect” schaart. Dit is typisch juist een low-aspect zeil, wat (wanneer in crosscut uitgevoerd…) een nogal square doeksoort behoeft, dus met redelijk symmetrische rek in warp- en fillrichting. In triradiale snit kan het doeksoort geoptimaliseerd worden in gewicht door in de belastingsrichting een stijver materiaal te selecteren, uiteraard ten koste van dat in de andere richting (de gewichtsbesparing moet ergens vandaan komen). In triradiaal kun je ook nog voor verschillende doelgewichten kiezen om gewicht te besparen: is voor een lichtweerzeil wat mij betreft nog belangrijker dan voor een werkfok bv.

Mijn zeilmaker heeft destijds CDX afgeraden wegens wisselende kwaliteit en is sowiezo geen fan van filmless. Hoe dat nu is weet ik niet; ik zou jouw zeilmaker om zijn recente ervaringen vragen…
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 08:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 08:36 #1656508

Even een toelichting op Genua1/H.A.:

Dit is dus geen genua1, maar een H.A., groter past simpelweg niet op mijn boot, gezien de verstaging.

Het is dus niet perse een lichtweer zeil, maar wel mijn grootste genua inzetbaar tussen 0-18 knoop.


Verder vond ik mijn laminaatgenua op mijn vorig boot veel te zwaar, door de dubbelzijdige laag tafetta. Wellicht is nu de techniek verbetert, en hoeft het niet meer zo zwaar.
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 08:38 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 08:41 #1656511

AndreAzuree schreef :
Het is dus niet perse een lichtweer zeil, maar wel mijn grootste genua inzetbaar tussen 0-18 knoop.

Dat kan simpelweg niet. Voor zowel je boot niet, als voor een effectief zeil niet! Je zult keuzes moeten maken voor windbereik.
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 08:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 08:45 #1656513

Dat snap ik. Ik heb echter ook een budget. En wil me beperken tot 2 zeilen:

1. Werkfok (voor 18/20 knoop en meer)
2. H.A. voor alles daar onder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 08:52 #1656515

Je hebt een fractionele boot zonder bakstagen. Je kan je voorzeil niet goed trimmen op wind.

Ik zou serieus een lichtweer zeil overwegen. Lekker diep.


Altijd weer die wijsneuzen hier die het over "je zeilmaker" hebben. "Je zeilmaker" legt jou voor wat hij op rol heeft liggen en/of wat hij kent. Andre heeft duidelijk offertes opgevraagd en zoekt vergelijk.

Misschien goed even kenbaar te maken wat je al hebt aan voorzeilen? Wil je iets hebben wat er op aansluit, of op den duur bijv. Van 1 naar 2 voorzeilen gaan?

In de praktijk heb ik 12 knopen als prettig omslagpunt ervaren. Daar onder wil je maximale diepte ervaren. Ik zou vragen om een zeil wat tot max 12 kts gesneden is en 14 kts structureel kan hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 09:05 #1656516

Interessante afweging Bas. Wat ik heb aan voorzeilen:

1. Laminaat werkfok: 18m2, gebruik ik alleen boven 20 knoop wind (tijdens toeren)

2. Bestaande H.A.: Cross cut, North sails. 32m2, gebruik ik nu voor alles tot 20 knoop wind, is wat klein uitgevallen

3. Genaker, A2, 112m2. Gaat erop, zodra wind en bemanning het toelaten :) Door de dubbele roeren kan ik best hoog varen (tot 90 graden) met die gen. Is dus soms een alternatief voor de genua.

Ik wil graag een beter alternatief voor die H.A., die niet zo vormvast is, en iets te klein bij licht weer.

Zie plaatje hier:


Laatst bewerkt: 22 okt 2025 09:45 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 09:33 #1656519

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Kijk eens op de site van "De Vries sails" (UK sails) geeft je veel duidelijkheid en misschien houvast aan een keuze. Heb er geen aandelen, maar m,n zoon heeft prachtige goed ingemeten zeilen van UK op z,n J120 staan.
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 09:38 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 09:39 #1656520

Dank je, ik ga eens kijken.

Hier nog een plaatje van de huidige genua: truc is ook nog wat meer oppervlakte te vinden binnen de voordriehoek, zonder overlap.


Laatst bewerkt: 22 okt 2025 09:44 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 09:47 #1656522

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Ik lees je vraag over doek, maar wil je wat meegeven over het doel dat je beschrijft:
Dus tijdens langer touren, met een variabele windverwachting, vaar je met de kleine werkfok en kan de grotere HA onderweg niet gewisseld (het is touren). Op een iets ruimere dan strak aan de wind koers mis je de vierkantemeters.
Zou je de grotere HA hebben gezet dan moet die vaker ingerold worden en dat zeilt niet geweldig.

Tijdens een wedstrijd of korte tocht met een korte termijn windverwachting gebruik je de HA wel.

Je zoekt dus eigenlijk een voorzeil om het gat tussen werkfok (18m2; scherp aan de wind) en genaker (118m2 ruime wind) op te vullen, wat met je HA praktisch onderweg niet lukt?

Een extra vliegend rolvoorzeil van 40-45m2 die je voor de werkfok hijst? Hanteerbaar voor solo touren. Te zetten en vooral ook in te rollen. Voor scherpe koersen, want je wil het op de terugweg ook gebruiken. Je verstaging, waar het zeil buitenom loopt bepaalt hoe scherp het ontworpen kan worden.
Geef het vooral vooraf geen naam; maar beschrijf je doel. Bedenk hoe groot hanteerbaar is. Iets groter dan je HA? Veel kleiner dan je halve genaker? Je moet de “worst” kunnen hanteren en vast kunnen leggen in je gangboord als het kritisch wordt.

Als je dat dan 2-3 jaar hebt, dan opnieuw overwegen of de HA misschien wel juist kleiner kan opdat deze ook solo bij een langere tocht met een variabel voorspelling juist vaker kan worden gekozen.
Tegen die tijd is de HA ook weer twee jaar ouder en gooi je dan minder rest-levensduur weg.

Voor de wedstrijden verdwijnt het verschil in de rating. Voor touren of solo wil je absolute snelheid bij hanteerbaarheid en bootbeheersing. Lol in zeilen.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 09:53 #1656525

Leuk dat je meedenkt! Even wat verduidelijking:

Dus tijdens langer touren, met een variabele windverwachting, vaar je met de kleine werkfok en kan de grotere HA onderweg niet gewisseld (het is touren).

Tijdens touren vaar ik juist altijd met HA, tenzij het echt hard waait. Ik heb (zeker bij ruimwindse koersen) dan eerder te weinig zeil (tot 12 knoop ongeveer) dan te veel.

Op een iets ruimere dan strak aan de wind koers mis je de vierkantemeters.
Zou je de grotere HA hebben gezet dan moet die vaker ingerold worden en dat zeilt niet geweldig.

Ik mis de vierkantemeters ook al aan de wind (tot 12 knoop) met de HA. Inrollen doe ik bijna nooit.

Tijdens een wedstrijd of korte tocht met een korte termijn windverwachting gebruik je de HA wel.

dat klopt. Maar heel vaak heb ik dan te weinig zeil. Dat lopen we vaak wel weer in, in de rakken waar ik de genaker kan hijsen, alles tussen voor de wind en halve wind.

Je zoekt dus eigenlijk een voorzeil om het gat tussen werkfok (18m2; scherp aan de wind) en genaker (118m2 ruime wind) op te vullen, wat met je HA praktisch onderweg niet lukt?

Niet helemaal: ik zoek eerder een vervanging voor de HA die wat meer power geeft, ook bij minder wind en ruimere koersen. Kortom: iets meer oppervlakte, of wellicht ook meer power uit de diepte van het zeil.
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 09:53 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 09:54 #1656526

AndreAzuree schreef :
Dank je, ik ga eens kijken.

Hier nog een plaatje van de huidige genua: truc is ook nog wat meer oppervlakte te vinden binnen de voordriehoek, zonder overlap.



Kan t niet goed zien, maar je hebt sterk gepijlde zalingen en je hoofdwant en topwant staaan ee stuk uit elkaar op dek. Geschoot tussen de wanten lijkt me een flinke overlap mogelijk. Ik zou een mooie lichte genua nemen zo groot als t lukt. Daar krijg je namelijk meer zeiluren voor terug (met minder wind al gang, minder motoren, eerder besluiten met de boot weg te gaan bij weinig wind).

Je zet het zeil wat die dag past.

Spaar je even door en ga je voor een mooie échte HA om de schakel tussen werkfok en genua te maken.
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 10:01 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 10:00 #1656527

In theorie kan dat, maar mijn genuarail zit op het kajuitdak. En eigenlijk is mijn genuarail dan ook aan de korte kant. Wellicht kan ik met een low friction ring nog iets slims doen om de schoothoek naar achteren te brengen? Dan zou ik wel meer overlap kunnen hebben.

Sowieso kan het zeil wel wat lager gesneden worden en is er nog ruimte voor meer m2, zelfs zonder overlap..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 10:01 #1656528

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
boarderbas schreef :
AndreAzuree schreef :
Dank je, ik ga eens kijken.

Hier nog een plaatje van de huidige genua: truc is ook nog wat meer oppervlakte te vinden binnen de voordriehoek, zonder overlap.



Kan t niet goed zien, maar je hebt sterk gepijlde zalingen en je hoofdwant en topwant staaan ee stuk uit elkaar op dek. Geschoot tussen de wanten lijkt me een flinke overlap mogelijk.
Maar zitten er wel schootrails verder naar achteren op het dek ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 10:04 #1656530

Ik zie het nu. Je hoofdwant staat idd erg breed.

Ik zie ook dat met je huidige zeil het genuablok al helemaal achterop staat. Ik vrees daarmee dat er weinig m2 meer te vinden is. Je wilt eigenlijk de genuarail een cm of 40-50 langer hebben. Met een heel kort stukje schoot naar je rail word je rail positie hyper kritisch. Kan je die goed onder belasting trimmen?
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 10:06 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 10:18 #1656533

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3186
Ik vaar nu 5 seizoenen met mijn cdx ha 20 m2. Daar zit een uv band op. Ca 6 maanden per jaar op de roller. Het is mijn enige voorzeil op de spi na.
Dit zeil ziet er nog prima uit. De vorm is ook nog steeds goed. Ik ben nu aan het rondkijken voor een grootzeil. “Mijn” zeilmaker zoals sommigen dat hier noemen vind die cdx Pé voor mij een goede keus.
Ik kan me daar wel in vinden.
Blijkbaar vormvast, mooie kleur. Solide. Niet te zwaar.

Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 10:27 #1656534

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1632
Als ik het goed zie zitten er nog geen latten in het achterlijk?

Met wat rails erbij zoals genoemd zou je toch ook wat meer Onderlijk lengte kwijt kunnen als je binnendoor schoot?

Voorbeeld van mijn Egythene24, dit gaf wat mee oppervlak maar vooral veel meer power dan ik had verwacht.



Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 10:27 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 13:01 #1656544

Kan t niet goed zien, maar je hebt sterk gepijlde zalingen en je hoofdwant en topwant staaan ee stuk uit elkaar op dek. Geschoot tussen de wanten lijkt me een flinke overlap mogelijk.Maar zitten er wel schootrails verder naar achteren op het dek

Nee, die zitten er niet
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 13:02 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 13:06 #1656546

boarderbas schreef :
Ik zie het nu. Je hoofdwant staat idd erg breed.

klopt, helemaal buitenop.
Ik zie ook dat met je huidige zeil het genuablok al helemaal achterop staat. Ik vrees daarmee dat er weinig m2 meer te vinden is. Je wilt eigenlijk de genuarail een cm of 40-50 langer hebben.

Klopt.... een andere Azuree heeft die rails ook verlengt. Misschien kan ik iets slim doen met een low-friction ring, die ik naar achter kan trekken ofzo...

Met een heel kort stukje schoot naar je rail word je rail positie hyper kritisch. Kan je die goed onder belasting trimmen?

Nee, je wel eerst de schootspanning erafhalen. Maar dat vind ik niet zo'n punt. Vaak staat hij trouwens toch al op de achterste positie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 13:08 #1656547

@Fer2nand


Als ik het goed zie zitten er nog geen latten in het achterlijk?

Met wat rails erbij zoals genoemd zou je toch ook wat meer Onderlijk lengte kwijt kunnen als je binnendoor schoot?

Voorbeeld van mijn Egythene24, dit gaf wat mee oppervlak maar vooral veel meer power dan ik had verwacht.

Nee nog geen latten (zitten wel in mijn werkfok). Met verlenging rails zou ik zeker meer onderlijklengte kunnen hebben. Dat is echter wel weer een hele operatie.

Jouw voorbeeld is wel op mij van toepassing, slimme oplossing wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 13:09 #1656548

@HenkT
Ik vaar nu 5 seizoenen met mijn cdx ha 20 m2. Daar zit een uv band op. Ca 6 maanden per jaar op de roller. Het is mijn enige voorzeil op de spi na.
Dit zeil ziet er nog prima uit. De vorm is ook nog steeds goed. Ik ben nu aan het rondkijken voor een grootzeil. “Mijn” zeilmaker zoals sommigen dat hier noemen vind die cdx Pé voor mij een goede keus.
Ik kan me daar wel in vinden.
Blijkbaar vormvast, mooie kleur. Solide. Niet te zwaar.

ok, dank voor het delen van je ervaring, dat het 6 maanden op de roller kan zitten (met UV strook), is voor mij ook relevant.
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 13:27 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 13:32 #1656551

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4851
AndreAzuree schreef :
Met verlenging rails zou ik zeker meer onderlijklengte kunnen hebben. Dat is echter wel weer een hele operatie.

Het verbaast me dat ze op jouw toch wat meer performance gerichte cruiser van die korte railtjes hebben gemonteerd. Dat is mijns inziens de grootste beperking bij wat je nu wilt (meer m2 voorzeil) en zie je meer op AWB zeiljachten waar de schipper niet geacht wordt serieus te trimmen.

Je rail op het kajuitdak verlengen lijkt me inderdaad een hele operatie (en je hoofdwant zit dan ws ook in de weg), maar misschien is een lange tweede rail op je dek wel een optie? Met een serieus groter voorzeil blijft de aandewindse hoek ongeveer gelijk. Bij ons zit de rail op het dek direct naast de kajuit en wij kunnen met onze cruiser binnen de 90 graden overstag. Als je onderdeks goed kunt verstevigen met backing plates o.i.d. is zo'n langere genuarail vlak naast je kajuitopbouw mogelijk wel een optie.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 13:35 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 13:35 #1656553

Ja, goede vraag, dit zijn mijns inziens de opties:

A. Maximaliseren van oppervlakte met bestaande rails aan dek


B. Een extra of langere rails dan wel LFR op het dek (waarschijnlijk slim om goed hoog te kunnen zeilen). Maar daar kun je maar beperkt oppervlakte mee winnen (limiet wordt bepaalt door hoofdwant)

C. Een rails in het gangboord (maar dan verandert de hoek van het zeil, zal ten koste van hoogte gaan), om meer oppervlakte te winnen (limiet wordt bepaalt door topwant)
Laatst bewerkt: 22 okt 2025 13:37 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doeksoorten, genua 1 22 okt 2025 13:38 #1656555

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3186
Kan je niet een lfr systeem maken zoals accelerate dat heeft?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl