Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied

Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 06 mrt 2012 07:37 #268195

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220

Windmolenpark Noordzee Wind, Egmond aan Zee

Onlangs werd er op dit forum gediscussieerd over het varen in windmolenparken. Het was in ieder geval duidelijk dat de Nederlandse windmolenparken op de zeekaarten als verboden gebied aangegeven staan. Ik was benieuwd hoe dit nu eigenlijk formeel geregeld is en wat je zou kunnen overkomen als je als zeiler, als dan niet bewust, toch in zo’n park terecht komt.
De site www.wetten.nl gaf geen resultaat op wat zoekacties en daarom heb ik via het contactformulier op www.rijksoverheid.nl de volgende vraag gesteld:
Vraag:
In welke wetstekst (of AmvB) is (het ontzeggen van) de toegang geregeld voor scheepvaart tot de Nederlandse windmolenparken? Ik zou graag beschikken over de originele teksten maar ik kan deze niet vinden op bijvoorbeeld www.wetten.nl.
Twee weken later ontving ik dit antwoord:
Naar aanleiding van uw melding kunnen wij u het volgende mededelen:
Bedankt voor uw melding.
Voor de twee bestaande windparken hebben we dat destijds op grond van de Wet beheer Rijkswaterstaatwerken (Wbr) gedaan. De bijlage die wij meesturen is hier een mooi voorbeeld van.
Nu de Wbr is opgegaan in de Waterwet, zullen we de sluiting van het gebied door het instellen van een veiligheidszone gaan regelen met de Waterwet.
Voor aanvullende vragen rond windparken en veiligheidszones kunt u direct contact opnemen met de heer Sander de Jong van Rijkswaterstaat Noordzee. Hij is bereikbaar op het telefoonnummer 070-3366641.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Dhr. P. van Haagen
Medewerker Landelijke Informatielijn
Rijkswaterstaat
Goed, dit helpt. De bijlage (pdf) gaat slechts over één windpark, maar het zal voor andere parken niet veel anders zijn. Vervolgens de betreffende wetsteksten er maar eens op nageslagen. Taaie kost allemaal, maar toch kon ik vrij snel met de info van RWS de volgende zaken terugvinden:
Wet beheer rijkswaterstaatswerken
[…]
Artikel 6
1. Onze Minister van Verkeer en Waterstaat kan de toegang tot een waterstaatswerk geheel of gedeeltelijk verbieden of beperken door een daartoe strekkende bekendmaking, geplaatst bij het betrokken waterstaatswerk, dan wel gedaan op een andere geschikte wijze.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op het gebruik door het openbaar verkeer.
Artikel 7
Onze Minister van Verkeer en Waterstaat is bevoegd tot oplegging van een last onder bestuursdwang ter handhaving van de bij of krachtens deze wet gestelde verplichtingen.
[…]
Artikel 11
1. Overtreding van het bepaalde bij of krachtens de artikelen 2 en 6 van deze wet wordt gestraft met geldboete van de tweede categorie.
2. De in het eerste lid strafbaar gestelde feiten zijn overtredingen.
[…]

Een strafblad kan je er gelukkig niet van krijgen dus, maar wat is dan een “geldboete van de tweede categorie” eigenlijk? Dat staat in het Wetboek van Strafrecht:
Wetboek van Strafrecht
Artikel 23
4. Er zijn zes categorieën:
[…]
de tweede categorie, € 3.350 [Red: Per 1 januari 2012: € 3.900]
[…]

Dat kan inderdaad een forse boete opleveren. Maar voor ik daar verder indook heb ik ook nog even gezocht naar een ander juridisch document waarnaar RWS verwijst:
Verdrag van de Verenigde Naties inzake het recht van de zee, Montego-Bay, 10-12-1982
Artikel 60. Kunstmatige eilanden, installaties en inrichtingen in de exclusieve economische zone
1.In de exclusieve economische zone heeft de kuststaat het uitsluitende recht te bouwen en de bouw, de werkzaamheden en het gebruik te machtigen en te regelen van:
a. kunstmatige eilanden;
b. installaties en inrichtingen voor de doeleinden bepaald in artikel 56 en voor andere economische doeleinden;
c. installaties en inrichtingen die inbreuk kunnen maken op de uitoefening van de rechten van de kuststaat in de zone.
2.De kuststaat bezit uitsluitende rechtsmacht over zulke kunstmatige eilanden, installaties en inrichtingen, met inbegrip van rechtsmacht met betrekking tot de wetten en voorschriften inzake douane, belastingen, volksgezondheid, veiligheid en immigratie.
3.Van de oprichting van zodanige kunstmatige eilanden, installaties of inrichtingen dient behoorlijk mededeling te worden gedaan en er dient een permanent waarschuwingssysteem in stand te worden gehouden ter aanduiding van hun aanwezigheid. Installaties of inrichtingen die worden verlaten of die niet meer worden gebruikt, dienen geheel te worden verwijderd ter verzekering van de veiligheid van de scheepvaart, zulks met inachtneming van algemeen aanvaarde internationale normen hiertoe vastgesteld door de bevoegde internationale organisatie. Bij deze verwijdering dient naar behoren rekening te worden gehouden met de visserij, de bescherming van het mariene milieu en de rechten en plichten van andere Staten. Er dient passende bekendheid te worden gegeven aan de diepte, positie en afmetingen van alle installaties of inrichtingen die niet geheel zijn verwijderd.
4.De kuststaat kan, waar nodig, redelijke veiligheidszones instellen rond zulke kunstmatige eilanden, installaties en inrichtingen, waarbinnen hij passende maatregelen kan nemen ter verzekering van de veiligheid van zowel de scheepvaart als van de kunstmatige eilanden, installaties en inrichtingen.
5.De breedte van de veiligheidszone wordt vastgesteld door de kuststaat, met inachtneming van toepasselijke internationale normen. Zulke zones dienen zodanig te zijn dat wordt verzekerd dat zij op redelijke wijze zijn aangepast aan de aard en de functie van de kunstmatige eilanden, installaties of inrichtingen en zij mogen niet groter zijn dan 500 meter rondom, gemeten van elk punt van de buitenste lijn van deze eilanden, installaties of inrichtingen, behalve zoals toegestaan bij algemeen aanvaarde internationale normen of zoals aanbevolen door de bevoegde internationale organisatie. Aan de omvang van de veiligheidszones dient voldoende bekendheid te worden gegeven.
6.Alle schepen moeten deze veiligheidszones eerbiedigen en de algemeen aanvaarde internationale normen betreffende scheepvaart in de buurt van kunstmatige eilanden, installaties, inrichtingen en veiligheidszones naleven.
7.Kunstmatige eilanden, installaties en inrichtingen mogen niet worden opgericht en de veiligheidszones daaromheen mogen niet worden ingesteld, indien zulks het gebruik van erkende scheepvaartroutes, die van wezenlijk belang zijn voor de internationale scheepvaart, zou belemmeren.
8.Kunstmatige eilanden, installaties en inrichtingen bezitten niet de status van eilanden. Zij hebben geen eigen territoriale zee en hun aanwezigheid is niet van invloed op de begrenzing van de territoriale zee, de exclusieve economische zone of het continentale plat.

Goed, dit is dus feitelijk de internationale rechtvaardiging dat Nederland zo’n windmolenpark tot gesloten gebied mag verklaren. Voor ons zeilers is het verder niet zo van belang. Wel is duidelijk dat er nergens onderscheid wordt gemaakt naar het soort vaartuig: er staat gewoon “alle schepen”.

Blijft over de vraag: krijgt een zeiler een boete als hij zich in een Nederlands windpark begeeft en zo ja hoe hoog is die boete dan? We weten dat €3900 het maximum is, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit ook de opgelegde boete zal zijn. Nog maar eens navragen dus, ditmaal bij de kustwacht via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. :
Geachte heer of mevrouw,
Als zeiler vaar ik soms op de Noordzee. Zoals bekend staan hier inmiddels enkele windmolenparken. Deze staan op de zeekaarten aangeduid als ‘verboden gebied’. Omdat ik benieuwd was naar de achtergronden van deze gesloten verklaring heb ik navraag gedaan bij Rijkswaterstaat. Daaruit bleek dat deze windmolenparken zijn afgesloten op grond van de Wet beheer Rijkswaterstaatwerken (Wbr), thans opgegaan in de Waterwet. Hieruit blijkt onder meer dat het betreden van een dergelijk gebied gestraft wordt met een ‘ boete uit de tweede categorie’ ofwel maximaal €3900.
Nu is het niet ondenkbaar dat ik, of een andere zeiler, als gevolg van wind, stroom of andere oorzaken toch onbedoeld in zo’n afgesloten gebied terechtkomt. Nu is de kans op schade aan de winmolens op zich nihil gezien de onderlinge afstanden en de enorme omvang van de windmolens, maar het blijft natuurlijke een overtreding van de geldende regels. Daarom vroeg ik mij af welk handhavingsbeleid er gevoerd wordt door de kunstwacht voor kleine zeilboten e.d. in dergelijke gevallen. Worden er in dergelijke gevallen boetes opgelegd aan recreatievaarders en zo ja, hoe hoog zijn deze dan?
In afwachting van uw antwoord,
Met vriendelijke groet,
Timo Giling
[adresgegevens]
En hier kwam keurig en vlot antwoord op:
Geachte heer Giling,
N.a.v. uw vraag het volgende:
Uitgangspunt bij verkeersovertredingen op zee is een ‘zero tolerance’ beleid. Dit betekent dat iedere overtreding bestraft wordt. Uiteraard wordt hierbij wel gekeken naar de omstandigheden waaronder dit gebeurt. B.v. motorpech kan leiden tot ongewenste gedragingen, maar behoeft niet altijd bestraft te worden. We streven naar een uniform en voor alle gebruikers duidelijk verkeersbeeld. Hierop uitzonderingen maken voor bepaalde omstandigheden of bepaalde groepen gebruikers doet daar geen goed aan. Ondanks het feit dat, zoals u schetst, de gevaren of risico’s zeer beperkt zullen zijn.
De Kustwacht, als samenwerkingsverband van de op zee opererende diensten, handhaaft dan ook daadwerkelijk het vaarverbod bij de windmolenparken. Bij overtreding zal namens de officier van justitie eerst een transactie worden aangeboden, voor recreatievaart bedraagt dit momenteel 500 euro bij deze overtreding. Indien dit transactievoorstel betaald wordt, is de zaak gesloten. Bij niet betalen of niet akkoord gaan met dit transactievoorstel wordt ter zitting op de rechtbank een bedrag van 1000 euro geëist door de officier van justitie. Ter zitting bepaald uiteindelijk de rechter hoe hoog het boetebedrag is, inderdaad is de max. boete voor deze overtreding 3900 euro.
Ik hoop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groeten,
Jan Kramer
vakspecialist Scheepvaart & Veiligheid
Korps Landelijke Politiediensten
Dienst Waterpolitie, unit Maritieme Politie
<<waakzaam en dienstbaar>>
email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Tel (0223) 658380
Fax (0223) 658390
GSM : 06 - 21521036

Conclusie
Enkele conclusies, geheel voor mijn eigen rekening en zonder te claimen dat ik er verstand van heb:
• De Nederlandse overheid is gerechtigd om windmolenparken tot gesloten gebied te verklaren, maar heeft dit gedaan zonder enige uitzondering (bijvoorbeeld voor kleine schepen), op de ruimst mogelijke manier (helemaal rondom het park in plaats van rondom de individuele molens) en zonder onderscheid naar de periode (afgesloten zowel tijdens de bouw als de gebruiksperiode);
• De kustwacht handhaaft het verbod. Zij maakt, geheel conform de wet, ook geen onderscheid tussen grote of kleine schepen, kijkt alleen of er sprake is van bijvoorbeeld overmacht (b.v. motorstoring);
• De boetes die worden opgelegd zijn, althans naar de normen van de recreatievaart, astronomisch hoog. Doordat er geen onderscheid gemaakt wordt naar beroeps- of recreatievaart (of groot – klein) staan de boetes niet in verhouding tot het ‘gevaar’ of ‘risico’ wat een zeilboot zou kunnen aanrichten in zo’n park. Zeker niet als je die vergelijkt met boetes op de weg. Een koersfout of een niet bijgewerkte kaart kan zo een zeilvakantie aardig in de papieren laten lopen!

Kortom, iets om rekening mee te houden dus.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 06 mrt 2012 07:59 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 06 mrt 2012 07:47 #268196

Dit is heel duidelijk, gewoon weg blijven uit verboden gebieden.
Niets mis mee.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 06 mrt 2012 08:29 #268205

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Duidelijk verhaal. Alle lof voor je uitzoekwerk Timo!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 06 mrt 2012 08:31 #268206

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
Al met al een duidelijk verhaal. Bedankt voor het uitzoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 06 mrt 2012 08:35 #268208

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6654
Totdat je de kaart met geplande engelse installaties bekijkt, en je afvraagt wat dit zou betekenen als Nederland een vergelijkbaar park zou plaatsen.
Met de ruimst mogelijke beperkingen zoals ze die nu hanteren, is het gemakkelijk mogelijk om, geheel binnen de regels, meer dan 50% van het huidige vaarwater voor recreatieve mogelijkheden te verliezen!

Tevens moet de beperking wel heel duidelijk gemarkeerd zijn, dus ik zou een tonnenlijn op 500 meter buiten de buitenste molens verwachten. Alleen een bordje van 40x60 cm op de molen zelf, dat je pas op 300 meter kunt lezen, ljkt me onvoldoende aanduiding... En dat is wat er op de objecten in het IJsselmeer staat.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2012 08:38 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 06 mrt 2012 08:46 #268210

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Het devies voor mij zelf is al jaren om op zee zo snel mogelijk de NL wateren te verlaten. Of er niets mis mee is om windmolen parken als verboden gebieden voor alle soorten vaartuigen te bestempelen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat daar in het verenigd koninkrijk genuanceerder over gedacht wordt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 06 mrt 2012 08:48 #268212

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Duidelijk verhaal, hulde!

Was er niet ergens een draadje over een zeiler die onverhoopt te dicht bij een boorplatform was gekomen, en waarvan iedereen dacht dat dat nog een staartje zou krijgen? Ik heb gezocht, maar kon 't zo gauw niet vinden.

Edit: gewoon zoeken met Google, gaat stukken beter!
www.zeilersforum.nl/index.php/...2-boete-na-overtocht (helaas geen feedback over de afloop..)
Laatst bewerkt: 06 mrt 2012 08:50 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 06 mrt 2012 08:50 #268214

Zijn er trouwens nog lobbyisten die in de tweede kamer dit soort beperkende regels voor de plezervaart eens aan de kaak willen stellen.
Misschien zijn er zelfs kamerleden onder de forumleden??? :huh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 06 mrt 2012 09:01 #268221

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Misschien Lutz Jacobi?! :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 18 mrt 2012 20:04 #270662

Dank voor het grondige spitwerk in de NL-situatie. Bijgaand interessant artikel over UK-beleid. www.rya.org.uk/sitecollectiond...ind%20compressed.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 18 mrt 2012 21:33 #270688

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Best een lapje tekst. Maar even goed bestuderen voor de pinkster trip :)
Bedankt voor de info!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 19 mrt 2012 06:59 #270735

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Apae schreef :
.....
Tevens moet de beperking wel heel duidelijk gemarkeerd zijn, dus ik zou een tonnenlijn op 500 meter buiten de buitenste molens verwachten. Alleen een bordje van 40x60 cm op de molen zelf, dat je pas op 300 meter kunt lezen, ljkt me onvoldoende aanduiding... En dat is wat er op de objecten in het IJsselmeer staat.

Dat je het bordje pas op 300 mtr ziet is wel waar, maar die molens zie je al op mijlen afstand (behalve in dikke mist dan). Standaard uit de buurt blijven lijkt mij een vorm van goed zeemanschap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 19 mrt 2012 07:14 #270738

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
koko schreef :
Dat je het bordje pas op 300 mtr ziet is wel waar, maar die molens zie je al op mijlen afstand (behalve in dikke mist dan). Standaard uit de buurt blijven lijkt mij een vorm van goed zeemanschap.

Heb je het stuk van de RYA gelezen? Die denken daar een stuk genuanceerder over. De RYA is daarbij een behoorlijk gezaghebbende organisatie, niet de eerste de beste, zo te zeggen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 19 mrt 2012 07:14 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 19 mrt 2012 14:37 #270828

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
3Noreen schreef :
koko schreef :
Dat je het bordje pas op 300 mtr ziet is wel waar, maar die molens zie je al op mijlen afstand (behalve in dikke mist dan). Standaard uit de buurt blijven lijkt mij een vorm van goed zeemanschap.

Heb je het stuk van de RYA gelezen? Die denken daar een stuk genuanceerder over. De RYA is daarbij een behoorlijk gezaghebbende organisatie, niet de eerste de beste, zo te zeggen.

Lijkt me dat de Nederlandse autoriteiten zich niets van de RYA aantrekken, gezaghebbend of niet, en als het er op aan komt (wetgeving) geldt hetzelfde voor die in GB.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 19 mrt 2012 14:54 #270834

Proost schreef :
Lijkt me dat de Nederlandse autoriteiten zich niets van de RYA aantrekken, gezaghebbend of niet, en als het er op aan komt (wetgeving) geldt hetzelfde voor die in GB.

nu heb ik het gevoel als ik de kranten mag geloven , dat de nederlandse regering zich van geen enkele groep iets aantrekt, alleen maar denkt hoe hou ik dat groepje van blondie tot vriend. maar dat heeft hier niets mee te maken.
de rya in de uk (en verder wereldwijd) heeft in de uk een hele belangrijke lobby , ze zitten heel dicht tegen de navy aan, bijna alle bestuurs leden zijn afkomstig uit de marine, je struikelt erover de admiraals, verder is ook op lager bestuursgebied de oud marine officieren werkzaam. ik bedoel dan in de opleiding en examen groepen, het zijn praktijk mensen , die bovendien genoeg contacten hebben in de politiek. het is geen hobby groepje maar een serieuze meedenk organisatie. in de uk hebben ze ook niet zoveel polders, er wordt dus ook op een andere manier politiek bedreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 19 mrt 2012 15:08 #270839

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
koko schreef :
Standaard uit de buurt blijven lijkt mij een vorm van goed zeemanschap.

Mijn reactie was bedoelt op bovenstaande opmerking. Ik ben het dus daar niet meer eens en met mij de RYA.

sterker nog van de site van www.londonarray.com de exploitant van een van de engelse windmolen parken komt deze text
In the longer term
Once construction is completed, the entire wind farm area is in principle free for all navigation but, if approved, a 50m safety zone will be retained around each ofthe foundations. The Long Sand Inner and Outer buoys will be redeployed, and London Array will work with THLS to deploy an additional buoy to improve the fairway through Foulger's Gat. In the operations phase, a number of crew boats will operate within the wind farm, putting technicians on the turbines for maintenance work. At intervals, larger maintenance jobs will require the use of a variety of vessels and jack ups.

Het lijkt me klip en klaar dat in GB de RYA met succes het recht op vrije navigatie heeft verdedigd. Dus in GB geld niet de zelfde wetgeving als hier.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 19 mrt 2012 15:08 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 19 mrt 2012 17:08 #270869

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Dat de RYA in GB met succes het recht op vrije navigatie heeft verdedigd zal toch wel door een wet worden bekrachtigd neem ik aan en niet door een schrijven van een exploitant van windmolens. Of zie ik het zwart-wit?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 19 mrt 2012 17:09 #270870

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
koko schreef :
Dat je het bordje pas op 300 mtr ziet is wel waar, maar die molens zie je al op mijlen afstand (behalve in dikke mist dan). Standaard uit de buurt blijven lijkt mij een vorm van goed zeemanschap.
Dat ben ik absoluut niet met je eens. Het getuigt van goed zeemanschap om te beslissen om er niet doorheen te varen, bijvoorbeeld bij mist of slecht weer.

Ik zie absoluut niet in waarom het bij goed weer onverstandig zou zijn om tussen deze molens door te varen. Als dat gevaarlijk zou zijn zouden per direct alle hollandse bruggen gesloten moeten worden voor de doorvaart. Daar staan de obstakels immers een heel stuk dichter op elkaar.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 19 mrt 2012 18:10 #270896

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ilCigno schreef :
Ik zie absoluut niet in waarom het bij goed weer onverstandig zou zijn om tussen deze molens door te varen. Als dat gevaarlijk zou zijn zouden per direct alle hollandse bruggen gesloten moeten worden voor de doorvaart. Daar staan de obstakels immers een heel stuk dichter op elkaar.

zo is dat. Bij Medemblik staan al meer dan 10 jaar 4 windmolens in het water.
Die gebruiken we zelfs als boei bij de clubwedstrijdjes.......
Alleen oppassen voor je mast als je er met flinke helling vlak langs wil varen.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 19 mrt 2012 18:20 #270900

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
Proost schreef :
Dat de RYA in GB met succes het recht op vrije navigatie heeft verdedigd zal toch wel door een wet worden bekrachtigd neem ik aan en niet door een schrijven van een exploitant van windmolens. Of zie ik het zwart-wit?

Dat is al vastgelegd. Er is al lang een recht op vrije navigatie. Doordat de RYA overtuigend heeft aangetoond dat, de veiligheid niet wordt aangetast met het door varen van een windmolen park. Eerder het tegendeel door het te verbieden breng je kleinere boten onnodig in gevaar. Hiermee is het argument om tot afsluiting over te gaan ontkracht. Dit zou namelijk gebaseerd zijn op regel 4 van Verdrag van de Verenigde Naties inzake het recht van de zee, Montego-Bay, 10-12-1982 Dat er een veiligheid argument moet zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 19 mrt 2012 18:37 #270909

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
ilCigno schreef :
koko schreef :
Dat je het bordje pas op 300 mtr ziet is wel waar, maar die molens zie je al op mijlen afstand (behalve in dikke mist dan). Standaard uit de buurt blijven lijkt mij een vorm van goed zeemanschap.
Dat ben ik absoluut niet met je eens. Het getuigt van goed zeemanschap om te beslissen om er niet doorheen te varen, bijvoorbeeld bij mist of slecht weer.

Ik zie absoluut niet in waarom het bij goed weer onverstandig zou zijn om tussen deze molens door te varen. Als dat gevaarlijk zou zijn zouden per direct alle hollandse bruggen gesloten moeten worden voor de doorvaart. Daar staan de obstakels immers een heel stuk dichter op elkaar.

Ik geloof dat ik hier verkeerd wordt begrepen. Het is blijkbaar zo dat je in NL vaarwater ruim om windmolens heen moet. Zo heeft de wetgever dat nu eenmaal bepaalt. Of ik dat terecht of onterecht vind, veilig of onveilig doet dan allemaal niet meer ter zake. Het ging mij er om dat de zichtbaarheid van het bordje ter discussie werd gesteld, terwijl je die dingen op veel grotere afstand al onmiskenbaar kunt herkennen. Met goed zeemanschap bedoel ik hier dan ook anticiperen op een situatie ipv wachten tot je eventueel een bordje kan lezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 03 apr 2012 06:05 #274115

  • Sparkz
  • Sparkz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 355
Voor het Belgische standpunt inzake dit topic hierbij de link naar de laatste BAZ terzake

www.meetnetvlaamsebanken.be/MV...19-a522-b1a3815ec5be
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 03 apr 2012 06:51 #274122

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
OH, geen probleem....met mijn zeilkunsten is er ALTIJD sprake van overmacht :whistle:

Maar die molens op t IJsselmeer pakken bij zo'n benaderverbod wél stiekem steeds meer wateroppervlakte weg
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 03 apr 2012 06:58 #274123

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12601
De twee laatste uitzonderingen van het verbod geven toch wat ruimte wanneer je er toch "per ongeluk" tussen verzeild raakt. ;)

- Voor het redden van mensenlevens en eigendommen of pogingen daartoe;
- In geval van overmacht.

_(Bron: MRCC Oostende en Vlaamse Hydrografie d.d. 28/11/2011)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nederlandse windmolenparken als gesloten gebied 03 apr 2012 07:45 #274133

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5204
Die molens op het IJsselmeer mag je toch gewoon tussendoor varen? Die hier tussen Urk en Lemmer komen ligt een vaargeul tussen. Maar die miljard subsidie daarvoor lijkt me de eerste die wegbezuinigd kan worden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl