Windmolenpark Noordzee Wind, Egmond aan Zee
Onlangs werd er op dit forum gediscussieerd over het varen in windmolenparken. Het was in ieder geval duidelijk dat de Nederlandse windmolenparken op de zeekaarten als verboden gebied aangegeven staan. Ik was benieuwd hoe dit nu eigenlijk formeel geregeld is en wat je zou kunnen overkomen als je als zeiler, als dan niet bewust, toch in zo’n park terecht komt.
De site
www.wetten.nl gaf geen resultaat op wat zoekacties en daarom heb ik via het contactformulier op
www.rijksoverheid.nl de volgende vraag gesteld:
Vraag:
In welke wetstekst (of AmvB) is (het ontzeggen van) de toegang geregeld voor scheepvaart tot de Nederlandse windmolenparken? Ik zou graag beschikken over de originele teksten maar ik kan deze niet vinden op bijvoorbeeld
www.wetten.nl.
Twee weken later ontving ik dit antwoord:
Naar aanleiding van uw melding kunnen wij u het volgende mededelen:
Bedankt voor uw melding.
Voor de twee bestaande windparken hebben we dat destijds op grond van de Wet beheer Rijkswaterstaatwerken (Wbr) gedaan. De bijlage die wij meesturen is hier een mooi voorbeeld van.
Nu de Wbr is opgegaan in de Waterwet, zullen we de sluiting van het gebied door het instellen van een veiligheidszone gaan regelen met de Waterwet.
Voor aanvullende vragen rond windparken en veiligheidszones kunt u direct contact opnemen met de heer Sander de Jong van Rijkswaterstaat Noordzee. Hij is bereikbaar op het telefoonnummer 070-3366641.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Dhr. P. van Haagen
Medewerker Landelijke Informatielijn
Rijkswaterstaat
Goed, dit helpt. De bijlage (pdf) gaat slechts over één windpark, maar het zal voor andere parken niet veel anders zijn. Vervolgens de betreffende wetsteksten er maar eens op nageslagen. Taaie kost allemaal, maar toch kon ik vrij snel met de info van RWS de volgende zaken terugvinden:
Wet beheer rijkswaterstaatswerken
[…]
Artikel 6
1. Onze Minister van Verkeer en Waterstaat kan de toegang tot een waterstaatswerk geheel of gedeeltelijk verbieden of beperken door een daartoe strekkende bekendmaking, geplaatst bij het betrokken waterstaatswerk, dan wel gedaan op een andere geschikte wijze.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op het gebruik door het openbaar verkeer.
Artikel 7
Onze Minister van Verkeer en Waterstaat is bevoegd tot oplegging van een last onder bestuursdwang ter handhaving van de bij of krachtens deze wet gestelde verplichtingen.
[…]
Artikel 11
1. Overtreding van het bepaalde bij of krachtens de artikelen 2 en 6 van deze wet wordt gestraft met geldboete van de tweede categorie.
2. De in het eerste lid strafbaar gestelde feiten zijn overtredingen.
[…]
Een strafblad kan je er gelukkig niet van krijgen dus, maar wat is dan een “geldboete van de tweede categorie” eigenlijk? Dat staat in het Wetboek van Strafrecht:
Wetboek van Strafrecht
Artikel 23
4. Er zijn zes categorieën:
[…]
de tweede categorie, € 3.350 [Red: Per 1 januari 2012: € 3.900]
[…]
Dat kan inderdaad een forse boete opleveren. Maar voor ik daar verder indook heb ik ook nog even gezocht naar een ander juridisch document waarnaar RWS verwijst:
Verdrag van de Verenigde Naties inzake het recht van de zee, Montego-Bay, 10-12-1982
Artikel 60. Kunstmatige eilanden, installaties en inrichtingen in de exclusieve economische zone
1.In de exclusieve economische zone heeft de kuststaat het uitsluitende recht te bouwen en de bouw, de werkzaamheden en het gebruik te machtigen en te regelen van:
a. kunstmatige eilanden;
b. installaties en inrichtingen voor de doeleinden bepaald in artikel 56 en voor andere economische doeleinden;
c. installaties en inrichtingen die inbreuk kunnen maken op de uitoefening van de rechten van de kuststaat in de zone.
2.De kuststaat bezit uitsluitende rechtsmacht over zulke kunstmatige eilanden, installaties en inrichtingen, met inbegrip van rechtsmacht met betrekking tot de wetten en voorschriften inzake douane, belastingen, volksgezondheid, veiligheid en immigratie.
3.Van de oprichting van zodanige kunstmatige eilanden, installaties of inrichtingen dient behoorlijk mededeling te worden gedaan en er dient een permanent waarschuwingssysteem in stand te worden gehouden ter aanduiding van hun aanwezigheid. Installaties of inrichtingen die worden verlaten of die niet meer worden gebruikt, dienen geheel te worden verwijderd ter verzekering van de veiligheid van de scheepvaart, zulks met inachtneming van algemeen aanvaarde internationale normen hiertoe vastgesteld door de bevoegde internationale organisatie. Bij deze verwijdering dient naar behoren rekening te worden gehouden met de visserij, de bescherming van het mariene milieu en de rechten en plichten van andere Staten. Er dient passende bekendheid te worden gegeven aan de diepte, positie en afmetingen van alle installaties of inrichtingen die niet geheel zijn verwijderd.
4.De kuststaat kan, waar nodig, redelijke veiligheidszones instellen rond zulke kunstmatige eilanden, installaties en inrichtingen, waarbinnen hij passende maatregelen kan nemen ter verzekering van de veiligheid van zowel de scheepvaart als van de kunstmatige eilanden, installaties en inrichtingen.
5.De breedte van de veiligheidszone wordt vastgesteld door de kuststaat, met inachtneming van toepasselijke internationale normen. Zulke zones dienen zodanig te zijn dat wordt verzekerd dat zij op redelijke wijze zijn aangepast aan de aard en de functie van de kunstmatige eilanden, installaties of inrichtingen en zij mogen niet groter zijn dan 500 meter rondom, gemeten van elk punt van de buitenste lijn van deze eilanden, installaties of inrichtingen, behalve zoals toegestaan bij algemeen aanvaarde internationale normen of zoals aanbevolen door de bevoegde internationale organisatie. Aan de omvang van de veiligheidszones dient voldoende bekendheid te worden gegeven.
6.Alle schepen moeten deze veiligheidszones eerbiedigen en de algemeen aanvaarde internationale normen betreffende scheepvaart in de buurt van kunstmatige eilanden, installaties, inrichtingen en veiligheidszones naleven.
7.Kunstmatige eilanden, installaties en inrichtingen mogen niet worden opgericht en de veiligheidszones daaromheen mogen niet worden ingesteld, indien zulks het gebruik van erkende scheepvaartroutes, die van wezenlijk belang zijn voor de internationale scheepvaart, zou belemmeren.
8.Kunstmatige eilanden, installaties en inrichtingen bezitten niet de status van eilanden. Zij hebben geen eigen territoriale zee en hun aanwezigheid is niet van invloed op de begrenzing van de territoriale zee, de exclusieve economische zone of het continentale plat.
Goed, dit is dus feitelijk de internationale rechtvaardiging dat Nederland zo’n windmolenpark tot gesloten gebied mag verklaren. Voor ons zeilers is het verder niet zo van belang. Wel is duidelijk dat er nergens onderscheid wordt gemaakt naar het soort vaartuig: er staat gewoon “alle schepen”.
Blijft over de vraag: krijgt een zeiler een boete als hij zich in een Nederlands windpark begeeft en zo ja hoe hoog is die boete dan? We weten dat €3900 het maximum is, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit ook de opgelegde boete zal zijn. Nog maar eens navragen dus, ditmaal bij de kustwacht via
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. :
Geachte heer of mevrouw,
Als zeiler vaar ik soms op de Noordzee. Zoals bekend staan hier inmiddels enkele windmolenparken. Deze staan op de zeekaarten aangeduid als ‘verboden gebied’. Omdat ik benieuwd was naar de achtergronden van deze gesloten verklaring heb ik navraag gedaan bij Rijkswaterstaat. Daaruit bleek dat deze windmolenparken zijn afgesloten op grond van de Wet beheer Rijkswaterstaatwerken (Wbr), thans opgegaan in de Waterwet. Hieruit blijkt onder meer dat het betreden van een dergelijk gebied gestraft wordt met een ‘ boete uit de tweede categorie’ ofwel maximaal €3900.
Nu is het niet ondenkbaar dat ik, of een andere zeiler, als gevolg van wind, stroom of andere oorzaken toch onbedoeld in zo’n afgesloten gebied terechtkomt. Nu is de kans op schade aan de winmolens op zich nihil gezien de onderlinge afstanden en de enorme omvang van de windmolens, maar het blijft natuurlijke een overtreding van de geldende regels. Daarom vroeg ik mij af welk handhavingsbeleid er gevoerd wordt door de kunstwacht voor kleine zeilboten e.d. in dergelijke gevallen. Worden er in dergelijke gevallen boetes opgelegd aan recreatievaarders en zo ja, hoe hoog zijn deze dan?
In afwachting van uw antwoord,
Met vriendelijke groet,
Timo Giling
[adresgegevens]
En hier kwam keurig en vlot antwoord op:
Geachte heer Giling,
N.a.v. uw vraag het volgende:
Uitgangspunt bij verkeersovertredingen op zee is een ‘zero tolerance’ beleid. Dit betekent dat iedere overtreding bestraft wordt. Uiteraard wordt hierbij wel gekeken naar de omstandigheden waaronder dit gebeurt. B.v. motorpech kan leiden tot ongewenste gedragingen, maar behoeft niet altijd bestraft te worden. We streven naar een uniform en voor alle gebruikers duidelijk verkeersbeeld. Hierop uitzonderingen maken voor bepaalde omstandigheden of bepaalde groepen gebruikers doet daar geen goed aan. Ondanks het feit dat, zoals u schetst, de gevaren of risico’s zeer beperkt zullen zijn.
De Kustwacht, als samenwerkingsverband van de op zee opererende diensten, handhaaft dan ook daadwerkelijk het vaarverbod bij de windmolenparken. Bij overtreding zal namens de officier van justitie eerst een transactie worden aangeboden, voor recreatievaart bedraagt dit momenteel 500 euro bij deze overtreding. Indien dit transactievoorstel betaald wordt, is de zaak gesloten. Bij niet betalen of niet akkoord gaan met dit transactievoorstel wordt ter zitting op de rechtbank een bedrag van 1000 euro geëist door de officier van justitie. Ter zitting bepaald uiteindelijk de rechter hoe hoog het boetebedrag is, inderdaad is de max. boete voor deze overtreding 3900 euro.
Ik hoop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groeten,
Jan Kramer
vakspecialist Scheepvaart & Veiligheid
Korps Landelijke Politiediensten
Dienst Waterpolitie, unit Maritieme Politie
<<waakzaam en dienstbaar>>
email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Tel (0223) 658380
Fax (0223) 658390
GSM : 06 - 21521036
Conclusie
Enkele conclusies, geheel voor mijn eigen rekening en zonder te claimen dat ik er verstand van heb:
• De Nederlandse overheid is gerechtigd om windmolenparken tot gesloten gebied te verklaren, maar heeft dit gedaan zonder enige uitzondering (bijvoorbeeld voor kleine schepen), op de ruimst mogelijke manier (helemaal rondom het park in plaats van rondom de individuele molens) en zonder onderscheid naar de periode (afgesloten zowel tijdens de bouw als de gebruiksperiode);
• De kustwacht handhaaft het verbod. Zij maakt, geheel conform de wet, ook geen onderscheid tussen grote of kleine schepen, kijkt alleen of er sprake is van bijvoorbeeld overmacht (b.v. motorstoring);
• De boetes die worden opgelegd zijn, althans naar de normen van de recreatievaart, astronomisch hoog. Doordat er geen onderscheid gemaakt wordt naar beroeps- of recreatievaart (of groot – klein) staan de boetes niet in verhouding tot het ‘gevaar’ of ‘risico’ wat een zeilboot zou kunnen aanrichten in zo’n park. Zeker niet als je die vergelijkt met boetes op de weg. Een koersfout of een niet bijgewerkte kaart kan zo een zeilvakantie aardig in de papieren laten lopen!
Kortom, iets om rekening mee te houden dus.