Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kruisen TSS richting Lowestoft

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 20:19 #496962

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
Rev schreef :
Airgead schreef :
@ REV: leuk verhaal over markeringen, maar dat heeft erg weinig te maken met het oversteken van een TSS. Denk niet dat je dan maar in velde of wegen een markering ziet. Je ziet op de kaart en aan de hand van je GPS positie dat je de TSS ingaat en uitgaat. (en natuurlijk op de plotter)

Ik ga hier verder niet over discuteren en ik verplicht niemand om aan de regels te houden, ben niet voor niets 2e stuurman KHV/GHV geweest afgeronde opleiding zeevaartschool.

Probeer jezelf maar voor te stellen s nachts in een stuurhut van xxx ton+ schip van een paar honderd meter lang en je ziet in eens rood en groen voor je neus opduiken, omdat een bijdehandje tegen gaat liggen in plaats van mee.

OK, maar dan achter elkaar he! Eerst bijvoorbeeld rood. je hebt de voorkeur dat je ineens rood wit ziet worden? De hoek die je kunt varen met wit is natuurlijk veel groter als de hoek die je kunt varen met rood en groen. Zie je alleen rood, dan weet je dat je bakboord over bakboord gaat toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 20:21 #496963

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Rev schreef :

Bijlage ovrstekentrafficlane.png niet gevonden



duidelijk plaatje hoe het moet

Kijk....daar hebben we wat aan.

Nu nog de volgende plaatjes :
TSS met scheepvaart (er langsvaren)
DW
Precaution area

Sticky...en klaar!....nooit meer over ouwehoeren. :)

Wordt dan wel saai. :laugh:

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 20:27 #496965

Overigens liggen er in de Noordzee, Waddenzee en Zeeuwsewateren ruim 7000 boeien en dat is maar goed ook.

Hier nog even wat info voor de liefhebbers.

Bijlage achtergronden_nieuwe_scheepvaartroutes_Noordzee.pdf niet gevonden

Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 20:40 #496970

Bijlage NieuwescheepvaartroutesNoordzeeper1augustus_tcm174-338912.pdf niet gevonden

Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 20:40 #496971

  • sst
  • sst's Profielfoto
Rev schreef :

Ik ga hier verder niet over discuteren en ik verplicht niemand om aan de regels te houden, ben niet voor niets 2e stuurman KHV/GHV geweest afgeronde opleiding zeevaartschool.

Probeer jezelf maar voor te stellen s nachts in een stuurhut van xxx ton+ schip van een paar honderd meter lang en je ziet in eens rood en groen voor je neus opduiken, omdat een bijdehandje tegen gaat liggen in plaats van mee.

Ja hier tegenover staat een verhaal vast gelegd, door een iemand (misschien wel een hogere rang) dat hij het prettiger vindt dat als een jacht wel gaat tegenliggen zelfs in TSS. Een voordeel is ook duidelijk, je gaat tegen liggen dus de grote jongen weet dat hij duidelijk wordt gezien.
Rev schreef:" als hij voor je neus opduikt en draait ..." ik weet niet of het dan nog zin heeft.
Je behoort al in een vroeg stadium te gaan tegenliggen.
En mijn eerder genoemd "alert ellips" wordt dan bijna niet binnengevaren.

Maar je hebt gelijk in dat het officieel niet mag.
Laatst bewerkt: 19 mrt 2014 07:19 door sst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 20:47 #496972

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
vero schreef :
koko schreef :
Als ik het goed heb is haaks oversteken ongecorrigeerd voor stroming, toch?

Effectief, zonder correctie voor stroming, wel voor variatie en deviatie. Of op de plotter je heading (true). Niet COG.

Ik moest er even over denken, maar ik snap 'm. COG wordt ook beïnvloed door stroming, en das nou precies niet de bedoeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 20:49 #496973

sst schreef :
Maar je hebt gelijk in dat het officieel niet mag.
En laten we ons nu gewoon aan de regeltjes houden dan gaat er niets verkeerd.

Ik heb eens 4 maanden aan een stuk Roosenburg Middlesbrough gedaan en geloof me je wilt dan echt dat ze gewoon doen wat de regeltjes voorschrijven. Jachtjes Vissersbootjes en van die zooi meer
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 20:54 #496974

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5773
Airgead schreef :
OK, maar dan achter elkaar he! Eerst bijvoorbeeld rood. je hebt de voorkeur dat je ineens rood wit ziet worden? De hoek die je kunt varen met wit is natuurlijk veel groter als de hoek die je kunt varen met rood en groen. Zie je alleen rood, dan weet je dat je bakboord over bakboord gaat toch?

Dit is ook mijn idee, ben toch al een aantal keer op deze wijze overgestoken ter hoogte van Dover en heb nog nooit enig commentaar gehad.
Het argument dat je net zo goed kan gaan meeliggen omdat de grote jongens toch 5x zo hard gaan, gaat niet altijd op.
Ik ben ook al regelmatig een sleep tegengekomen en die gaat ongeveer net zo snel als ik.
Ook varen er genoeg kleinere schepen die rond de 10 knopen lopen, dan gaat het wel even duren voordat ze je zijn voorbijgelopen.

Dus ik weet dat je niet tegen het verkeer in mag varen, maar ingeval van kruisende koersen lijkt het mij van goed zeemanschap getuigen als je bijdraaid zodat ze je andere boordlicht zien en dan achter ze langs gaat.

Maar zoals al eerder opgemerkt in dit draadje, het blijkt een populair onderwerp te zijn...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 20:57 #496976

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Vinni schreef :
Nu nog de volgende plaatjes :
TSS met scheepvaart (er langsvaren)
DW
Precaution area
Wat je met 'TSS met scheepvaart' bedoeld is mij niet duidelijk, wat had je nog meer getekend willen hebben? Nogmaals, er zijn (alleen) in een TSS maar twee koersen mogelijk: haaks kruisend of meeliggend. Iets anders mag niet. Nog even over het waarom van het haaks kruisen: dan zijn je bedoelingen volstrekt helder. Overdag ziet de grote vaart de zijkant van je boot, 's nachts één boordlicht en je heklicht. Als je koers anders is dan met de kiel haaks op de TSS wordt het gissen vanaf de brug wat je van plan bent.

DW: hier gelden geen bijzondere regels voor oversteken. Schepen die daar varen zijn vaak wel beperkt manoeuvreerbaar en hebben daarom bijzondere voorrangsrechten. Voor zeilers is dat doorgaans volkomen irrelevant, je blijft er toch al bij uit de buurt. Je mag verder alle koersen varen die je wilt.

Precautionary area: geen bijzondere regels voor het oversteken, zie mijn eerdere post.

Rotonde: vlak voor Harwich kom je een soort rotonde tegen, ook weer bedoeld voor de grote vaart. Alhoewel je je daar als zeilboot niet te veel van aan hoeft te trekken, is het niet zo verstandig om bewust 'tegen de richting in'(aangegeven met pijlen op de kaart) te varen. Meestal kan je met een heel klein ommetje de aangegeven vaarrichting wel min of meer volgen. Precies in een halve cirkel varen is echter nergens voor nodig.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 21:02 #496978

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
PvO schreef :

Dit is ook mijn idee, ben toch al een aantal keer op deze wijze overgestoken ter hoogte van Dover en heb nog nooit enig commentaar gehad.

Je kan daar idd. prima oversteken vaar gewoon mee met de veerboten die ook haaks gaan, gaan natuurlijk veel sneller maar voor je het weet komt er weer eentje van de andere kant, daardoor hoef je zelden te wijken aldaar.
Nachts wordt je gek van al die lampjes
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 21:09 #496980

  • sst
  • sst's Profielfoto
Ilcigno schreef: "
DW: hier gelden geen bijzondere regels voor oversteken. Schepen die daar varen zijn vaak wel beperkt manoeuvreerbaar en hebben daarom bijzondere voorrangsrechten. Voor zeilers is dat doorgaans volkomen irrelevant, je blijft er toch al bij uit de buurt. Je mag verder alle koersen varen die je wilt."

Hier kan ik nog wat leren; weet je zeker dat de deep waterroute geen onderdeel is van TSS (of kan zijn)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 21:15 #496983

sst, zie de eerder door rev gelinkte pdf , daar staat het ook in.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 21:15 #496984

  • ikkuh
  • ikkuh's Profielfoto
sst schreef :
Ilcigno schreef: "
DW: hier gelden geen bijzondere regels voor oversteken. Schepen die daar varen zijn vaak wel beperkt manoeuvreerbaar en hebben daarom bijzondere voorrangsrechten. Voor zeilers is dat doorgaans volkomen irrelevant, je blijft er toch al bij uit de buurt. Je mag verder alle koersen varen die je wilt."

Hier kan ik nog wat leren; weet je zeker dat de deep waterroute geen onderdeel is van TSS (of kan zijn)?

Het is het 1 of het ander. TSS is geen DW en andersom. DW gaat op "moeilijke" plekken wel vaak over in TSS en na deze plek weer over in DW.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 21:20 #496986

De Noordzee is niet op alle plaatsen even diep en schepen met een grote diepgang kunnen daardoor niet alle routes bevaren.
Daarom is een deel van de verkeersscheidingsstelsels gesitueerd op de plaats waar de Noordzee voor deze schepen diep genoeg is. Dit zijn diepwaterroutes en zijn geschikt voor schepen met een grote diepgang. Dit zijn de Straat van Dover, Noordhinder, Eurogeul,Oost Friesland en German Bight Western Approach.

Eeb TSS en DW zijn niet het zelfde maar een DW kan wel degelijk deel uitmaken van een TSS en dan gelden dus de regels van TSS
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 21:36 #496989

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
Net terug van een avondje cursus Klein Vaarbewijs, opeens 3 pagina's vol met interpretaties van het BVA, deels van mensen die in een ander topic spuugden op Vaarbewijzen, wow!
Ik ben onder de indruk en het meeste klopt natuurlijk, ook al krijgt TS antwoord op vragen die hij niet gesteld heeft.

Vervolgens blijft natuurlijk de vraag: hoe kan een lezer vaststellen wat juist is en wat niet? Misschien maar een stukkie in de WIKI?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 21:50 #496991

  • sst
  • sst's Profielfoto
OFF topic;Ik heb niemand anders op een vaarbewijs zien spugen. En als je mij bedoelt; Het kan zijn dat je me niet helemaal begrijpt als ik het over vaarbewijzen heb. Maar dat zal dan in een ander topic moeten. Want blijkbaar mag daar geen kritiek op geuit worden. Ik vind het een onprettige opmerking. Zeker nu aanhalen in een ander topic.
On topic;
En als we alles op wiki gaan opzoeken kunnen we het forum wel sluiten en degene die cursussen geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 21:59 #496995

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
sst schreef :
OFF topic;Ik heb niemand anders op een vaarbewijs zien spugen. En als je mij bedoelt; Het kan zijn dat je me niet helemaal begrijpt als ik het over vaarbewijzen heb. Maar dat zal dan in een ander topic moeten. Want blijkbaar mag daar geen kritiek op geuit worden. Ik vind het een onprettige opmerking. Zeker nu aanhalen in een ander topic.
On topic;
En als we alles op wiki gaan opzoeken kunnen we het forum wel sluiten en degene die cursussen geven.

Ach een beetje ironie als tegengif voor alle emoties, sorry hoor.
En we hebben onze eigen WIKI: www.zeilersforum.nl/mediawiki//index.php/Hoofdpagina
En er is niks mis mee als daar veel wijze dingen staan, die vragen overbodig maken. toch?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 22:10 #496998

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik vind het best verbazend dat het verschil tussen een DW route en een TSS niet bekend is. Dat zit toch echt in de TKN-stof.

En hoewel ik die stof prima beheers en weet dat je in de TSS meevaart of kruist, blijkt in de praktijk toch elke keer dat in geval van voorrang verlenen aan TSS-schepen het veel simpeler is om heel even (zo vroeg mogelijk) een klein stukje tegen te sturen. Tot nu toe altijd zo gedaan, geen kustwachtheli's gezien.

De aandacht voor dit onderwerp is natuurlijk mede verklaarbaar uit de verhalen over boetes van mythische proporties die random uitgedeeld zouden worden. Dan wil je het natuurlijk graag goed doen :) Voor de rest zijn die TSS'en juist extreem simpel en voorspelbaar. Ook dit jaar ga ik weer gewoon naar de 2 'oversteekboeien', denk ik; ik kan wel door de Prec.Area maar waarom zou ik moeilijk gaan doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 22:12 #496999

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Rev schreef :
De Noordzee is niet op alle plaatsen even diep en schepen met een grote diepgang kunnen daardoor niet alle routes bevaren.
Daarom is een deel van de verkeersscheidingsstelsels gesitueerd op de plaats waar de Noordzee voor deze schepen diep genoeg is. Dit zijn diepwaterroutes en zijn geschikt voor schepen met een grote diepgang. Dit zijn de Straat van Dover, Noordhinder, Eurogeul,Oost Friesland en German Bight Western Approach.

Eeb TSS en DW zijn niet het zelfde maar een DW kan wel degelijk deel uitmaken van een TSS en dan gelden dus de regels van TSS
Precies. De vraag van Sst was denk ik meer bedoeld als: Als iets als 'deep water route' staat aangegeven, en het is géén TSS, hoef ik dan niet haaks te kruisen? Antwoord: inderdaad, dat is niet verplicht. Het is misschien wel verstandig als er grote vaart in de buurt is.

De specifieke regels rondom de TSS zijn alléén van toepassing op de stukken die op de kaart met een 'roze middenberm' zijn gemarkeerd.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 22:17 #497000

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
La Mavare schreef :
Vervolgens blijft natuurlijk de vraag: hoe kan een lezer vaststellen wat juist is en wat niet?
Goede opmerking. Ik pleit voor een 'Echt Waar' logo wanneer iemand het juiste antwoord geeft :laugh:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 04:59 #497013

Da's een goeie...!

Als ik op ramkoers lig pak ik de VHF. Het is verbazingwekkend hoe veel dichterbij je kan komen na contact te hebben gehad. Moet je wel weten hoe je moet communiceren natuurlijk...
Bij geen reactie haal ik wat vaart uit de boot zodat je eerder achterlangs kan passeren.

Maar ik zie het probleem niet echt. Je bent toch al aan het peilen ver voordat je de TSS naderd?
Je hebt alle tijd van de wereld om je voor te bereiden op het passeren. Ik laat AIS hier even buiten beschouwing.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 06:02 #497024

Delphi32 schreef :
Voor de rest zijn die TSS'en juist extreem simpel en voorspelbaar. Ook dit jaar ga ik weer gewoon naar de 2 'oversteekboeien', denk ik; ik kan wel door de Prec.Area maar waarom zou ik moeilijk gaan doen?

Welke boeien op het plaatje bedoel je dan precies? De eerdere suggestie om gewoon bij 'Birkenfels' over te steken vind ik een mooie maar is niet bij elke windrichting per se heel handig lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 06:13 #497028

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
koko schreef :
vero schreef :
koko schreef :
Als ik het goed heb is haaks oversteken ongecorrigeerd voor stroming, toch?

Effectief, zonder correctie voor stroming, wel voor variatie en deviatie. Of op de plotter je heading (true). Niet COG.

Ik moest er even over denken, maar ik snap 'm. COG wordt ook beïnvloed door stroming, en das nou precies niet de bedoeling.

Pcies, niet nadenken, haaks sturen, basic meetkunde... ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 06:56 #497038

  • sst
  • sst's Profielfoto
@Delphie32; nou zo doe ik het ook.

Ik heb alleen een andere gedachte waarom het zoveel aandacht vergt. Wat ik vaak hoor is dat mensen het maar eng vinden om over steken.
Mensen voeden die verhalen met , hoe druk het niet was, de hoge boetes enz. enz.

Ik steek al vlug zo n 10 keer per jaar de lanes over. Meer dan de helft hoef ik niet te wijken. Maar goed, er zit er wel eens een gecompliceerde bij; drukker,slecht zicht,verschillende vaarsnelheden enz.

Daarom denk ik enerzijds je kennis hoog proberen te houden van de regels maar vooral boeren logische beslissingen kunnen maken(goed zeemanschap) Een (1) daarvan is een beetje tegensturen . Ik doe het zeker niet altijd.

En tav deepwater route; Ik kom vaak bij de deepwaterroute van de Sandetti bank en die is gewoon onderdeel van TSS. Vandaar mijn vraag.
Als ik namelijk van Ramsgate naar Blankenberge vaar kun je op dat kruispunt heel tactisch varen door gebruik te maken van kruisen versus meevaren. En je komt dan vaak door die deepwaterroute.
Laatst bewerkt: 19 mrt 2014 06:57 door sst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 07:12 #497044

sst schreef :
@Delphie32; nou zo doe ik het ook.


En tav deepwater route; Ik kom vaak bij de deepwaterroute van de Sandetti bank en die is gewoon onderdeel van TSS. Vandaar mijn vraag.
Als ik namelijk van Ramsgate naar Blankenberge vaar kun je op dat kruispunt heel tactisch varen door gebruik te maken van kruisen versus meevaren. En je komt dan vaak door die deepwaterroute.
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld. Kun je dat met een plaatje verduidelijken?
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Laatst bewerkt: 19 mrt 2014 07:13 door Sea Force One.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl