Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kruisen TSS richting Lowestoft

Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 14:01 #496771

Ik heb recent de (online) TKN-cursus afgerond, maar ik vond de hoeveelheid info over de shipping lanes toch wel heel beperkt. Eén sheet maar zelfs, of ik moet iets over het hoofd gezien hebben. De regels omtrent het kruisen van zo'n recht stuk zijn volstrekt helder, echter, in het geval ik min of meer in een rechte lijn van de Roompot naar Lowestoft wil varen, dan kom ik van een heel stuk 'bocht tegen' waar ik toch vragen over heb.

Die precautionary area, mag ik daar gewoon doorheen hoe ik wil of moet ik de richtingpijlen in m'n hoofd doortrekken 'het hoekje om'? Of moet ik daar niet willen komen en kan ik beter wat meer westelijk gewoon haaks de lane kruisen? (Dus onder 'Belgium' zeg maar)

-edit- Ook maar even als bijlage want linken naar Dropbox werkt niet zo te zien.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 18 mrt 2014 14:11 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 14:06 #496774

Zo kort mogelijk oversteken en koers houden. Niemand gaat zitten kissebissen hier of je precies 90 graden vaart. Voor jou is het belangrijk te weten dat op die splitsing boten van koers wijzigen en wellicht voor elkaar uitwijken. Zoals de kaart zegt "opletten gebied"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 14:17 #496779

Die RACON die NO van 'Netherlands' ligt moet je aan de goede kant passeren. Dat is de enigste regel die ik persoonlijk altijd in dat specifieke precautionary gebied aanhoudt. Dus als je naar Lowestoft vaart kan je bij wijze van spreken recht op die RACON af gaan liggen en dan moet je die aan BB houden. Vind je dit te noordelijk dan moet je onder 'Belgium' de route haaks oversteken. Dit is de manier waarop ik het altijd met mijn schip doe en waarop ik nog nooit commentaar heb gehad.

Maar met mijn jacht zou ik er persoonlijk iets pragmatischer mee omgaan: een rechte koers naar Lowestoft en uitwijken voor schepen op ramkoers.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2014 14:22 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 14:22 #496782

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Als ik het goed heb is haaks oversteken ongecorrigeerd voor stroming, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 14:23 #496783

Theoretisch moet je vlak van kiel en stevens (de heading dus) haaks op de TSS liggen inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 14:45 #496794

  • vero
  • vero's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
boarderbas schreef :
Zo kort mogelijk oversteken en koers houden. Niemand gaat zitten kissebissen hier of je precies 90 graden vaart. Voor jou is het belangrijk te weten dat op die splitsing boten van koers wijzigen en wellicht voor elkaar uitwijken. Zoals de kaart zegt "opletten gebied"

Altijd gevaarlijk om dergelijke conclusies te trekken.Zeker als ze nog eens helemaal fout zijn.
Deze traffic lanes zijn er niet alleen voor de beroepsvaart maar voor ALLE deelnemers op het water.
Op die plek moet je als pleziervaarder gewoon weg blijven.

De International Regulations Preventing Collisions at Sea (…), die ook van toepassing zijn op de Noordzee, bepalen onder rule 10.c het volgende: “A vessel shall so far as practicable avoid crossing traffic lanes, but if obliged to do so shall cross on a heading as nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow.” Kortom, men dient een koers te houden die een rechte hoek vormt met de verkeersrichting in de verkeersbaan. Op deze manier passeert men de baan ook het snelst. Indien de Kustwacht heeft geconstateerd dat men de verkeersbaan schuin heeft overgestoken, dan zal men zelf moeten aantonen dat men door wind of getij is weggezet. Daarbij kunnen weerberichten, getijdentabellen, aantekeningen in het logboek of de logging van de kaartplotter gebruikt worden als bewijsvoering. Het wordt een lastig verhaal als men tijdens het oversteken een aantal malen is uitgeweken.”
Daarnaast zegt regel 10 j: A vessel of less than 20 meters in length or a SAILING VESSEL shall not impede the safe passage of a power driven vessel following a traffic lane.

Het is een regel die door veel zeilers constant worden overtreden en waar de dag van vandaag gigantische boetes tegenover staan.

Conclusie: zeker op die plek waarvan in deze mail sprake blijf je als watersporter gewoon weg.
It is not the ship so much as the skillful sailing that assures the prosperous voyage.

RYA Yachtmaster Offshore
www.aventuraplus.nl
RYA Training Centre
Laatst bewerkt: 18 mrt 2014 15:00 door vero.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 14:51 #496798

  • vero
  • vero's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
koko schreef :
Als ik het goed heb is haaks oversteken ongecorrigeerd voor stroming, toch?

Effectief, zonder correctie voor stroming, wel voor variatie en deviatie. Of op de plotter je heading (true). Niet COG.
It is not the ship so much as the skillful sailing that assures the prosperous voyage.

RYA Yachtmaster Offshore
www.aventuraplus.nl
RYA Training Centre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 14:55 #496801

Mijn standaard "waypoint" als ik richting Engeland vaar vanaf de Roompot is Birkenfels. Vanaf daar haaks (niet corrigeren voor stroom!) de TSS oversteken en klaar...
Alle schepen varen daar (min of meer) allemaal dezelfde koers. Lekker overzichtelijk.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 18 mrt 2014 14:56 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 14:59 #496803

  • vero
  • vero's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
Noorderzon schreef :
Die RACON die NO van 'Netherlands' ligt moet je aan de goede kant passeren. Dat is de enigste regel die ik persoonlijk altijd in dat specifieke precautionary gebied aanhoudt. Dus als je naar Lowestoft vaart kan je bij wijze van spreken recht op die RACON af gaan liggen en dan moet je die aan BB houden. Vind je dit te noordelijk dan moet je onder 'Belgium' de route haaks oversteken. Dit is de manier waarop ik het altijd met mijn schip doe en waarop ik nog nooit commentaar heb gehad.

Maar met mijn jacht zou ik er persoonlijk iets pragmatischer mee omgaan: een rechte koers naar Lowestoft en uitwijken voor schepen op ramkoers.

Welke regel zegt er dat je een safe waterboei (RACON NO Netherlands) langs een bepaalde kant moet passeren?
Gezien de grote jongens daar zelf al aardig alert moeten zijn, moet jij als watersporter niet voor extra geduvel op de brug zorgen en daar gewoon wegblijven.
Oversteken via de NHR-SE (groen) ter hoogte van Belgium is de meest aangewezen oversteek. En dan haaks op de traffic lane.
It is not the ship so much as the skillful sailing that assures the prosperous voyage.

RYA Yachtmaster Offshore
www.aventuraplus.nl
RYA Training Centre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 15:02 #496808

  • vero
  • vero's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
Belerion II schreef :
Mijn standaard "waypoint" als ik richting Engeland vaar vanaf de Roompot is Birkenfels. Vanaf daar haaks (niet corrigeren voor stroom!) de TSS oversteken en klaar...
Alle schepen varen daar (min of meer) allemaal dezelfde koers. Lekker overzichtelijk.

Helemaal juist!
It is not the ship so much as the skillful sailing that assures the prosperous voyage.

RYA Yachtmaster Offshore
www.aventuraplus.nl
RYA Training Centre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 15:09 #496814

Belerion II schreef :
Mijn standaard "waypoint" als ik richting Engeland vaar vanaf de Roompot is Birkenfels. Vanaf daar haaks (niet corrigeren voor stroom!) de TSS oversteken en klaar...
Alle schepen varen daar (min of meer) allemaal dezelfde koers. Lekker overzichtelijk.

Kijk dat is nog eens een praktisch antwoord, dank je. Zo te zien is er best wel ruimte voor discussie dus, vreemd dat zo'n cursus daar dan zo weinig aandacht aan besteed. Ingezoomd op de kaarten krijg je wel wat meer info en er wordt niet gesproken over een verbod en inderdaad dat je dat roze ding (sorry naam even kwijt) aan bb moet houden. Het wordt een eerste oversteek dus de moeilijkheden maar niet opzoeken.

Afhankelijk van de wind maar een meer westelijke koers aanhouden en bij Birkenfels de lane kruisen dus. Mooie tip.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2014 15:09 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 15:15 #496816

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
vero schreef :
boarderbas schreef :
Zo kort mogelijk oversteken en koers houden. Niemand gaat zitten kissebissen hier of je precies 90 graden vaart. Voor jou is het belangrijk te weten dat op die splitsing boten van koers wijzigen en wellicht voor elkaar uitwijken. Zoals de kaart zegt "opletten gebied"

Altijd gevaarlijk om dergelijke conclusies te trekken.Zeker als ze nog eens helemaal fout zijn.
Deze traffic lanes zijn er niet alleen voor de beroepsvaart maar voor ALLE deelnemers op het water.
Op die plek moet je als pleziervaarder gewoon weg blijven.
Als ik het goed lees (ik las er eerste keer ook overheen) bedoelt boarderbas dat ie dwars door de Precautionary area gaat. Dat is volgens mij gewoon toegestaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 15:21 #496822

Altijd gevaarlijk om dergelijke conclusies te trekken.Zeker als ze nog eens helemaal fout zijn.

Nounou Vero, we zeggen precies het zelfde, alleen jij praat er wat langer over.

Ik houd altijd in mijn achterhoofd dat ik een stip op de radar ben (ik heb daar nog nooit met AIS gevaren, dit jaar voor het eerst) en dat men zo min mogelijk last van me moet hebben en zo voorspelbaar mogelijk ben.

Vóór het oversteken van de lane goed een beeld hebben van het huidige verkeer en de mogelijke maneuvres van de beroepsvaart. Desnoods even een stukje parallel varen tot het veilig oversteken is en dan de overtsteek met(in jouw woorden) a heading as nearly as practicable at right angles to the general direction of traffic flow

Als ik meneer kustwacht ben en ik zie een rechte, voorspelbare lijn die niemand in de weg ligt, dan stuur ik er geen RIB op af als die 10 graden scheef zat om hem te beboeten.

Ik heb meermalen de kustwacht aan boord gehad en nog nooit een opmerking gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 15:34 #496827

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2727
@vero: "haaks oversteken is het snelst"
Dat is dus niet zo.
Om een extreem voorbeeld te geven: stel er staat een stroming van 5 knoop dwars op het TSS, en je snelheid door het water is 5 knoop, dan gebruik je alle snelheid door het water om de stroming te compenseren, en kom je geen steek verder. Juist door niet voor stroom te compenseren krijg je de snelste oversteek. (het een en ander ligt nog wat gecompliceerder)
Het gaat uiteindelijk om de VMG (speciale versie) waarbij het gaat hoe je de grootste snelheid in de haakse richting op de TSS verkrijgt (in de zin van afgezet als vector)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 15:38 #496828

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Evaluationcopy schreef :
Belerion II schreef :
Mijn standaard "waypoint" als ik richting Engeland vaar vanaf de Roompot is Birkenfels. Vanaf daar haaks (niet corrigeren voor stroom!) de TSS oversteken en klaar...
Alle schepen varen daar (min of meer) allemaal dezelfde koers. Lekker overzichtelijk.

Kijk dat is nog eens een praktisch antwoord, dank je. Zo te zien is er best wel ruimte voor discussie dus, vreemd dat zo'n cursus daar dan zo weinig aandacht aan besteed. Ingezoomd op de kaarten krijg je wel wat meer info en er wordt niet gesproken over een verbod en inderdaad dat je dat roze ding (sorry naam even kwijt) aan bb moet houden. Het wordt een eerste oversteek dus de moeilijkheden maar niet opzoeken.

Afhankelijk van de wind maar een meer westelijke koers aanhouden en bij Birkenfels de lane kruisen dus. Mooie tip.
De cursus heet "Theoretische Kust Navigatie". Misschien ligt in de naamgeving wel het probleem; jouw vraag gaat over een stuk dat niet meer tot de kust wordt gerekend.......
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 15:43 #496829

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2727
.[/quote]
De cursus heet "Theoretische Kust Navigatie". Misschien ligt in de naamgeving wel het probleem; jouw vraag gaat over een stuk dat niet meer tot de kust wordt gerekend.......[/quote]

Of is het een geval van "ik had het wel begrepen als ze me het niet uitgelegd hadden" haha! :silly: :evil:
Laatst bewerkt: 18 mrt 2014 15:44 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 16:02 #496835

  • BM Sail
  • BM Sail's Profielfoto
Airgead schreef :
@vero: "haaks oversteken is het snelst"
Dat is dus niet zo.
Om een extreem voorbeeld te geven: stel er staat een stroming van 5 knoop dwars op het TSS, en je snelheid door het water is 5 knoop, dan gebruik je alle snelheid door het water om de stroming te compenseren, en kom je geen steek verder. Juist door niet voor stroom te compenseren krijg je de snelste oversteek. (het een en ander ligt nog wat gecompliceerder)
Het gaat uiteindelijk om de VMG (speciale versie) waarbij het gaat hoe je de grootste snelheid in de haakse richting op de TSS verkrijgt (in de zin van afgezet als vector)

Ik denk dat Vero dit ook zo bedoelt! 90° haaks op de TSS sturen, koudweg, niet rekenen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 16:15 #496840

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2727
@ BM sail "Ik denk dat Vero dit ook zo bedoelt! 90° haaks op de TSS sturen, koudweg, niet rekenen... "

OK. Nog een foutje gemaakt: ik zei de stroming dwars op de TSS, dat moest natuurlijk zijn in de langsrichting van de TSS (wat in het genoemde gebied ook grofweg altijd zo is)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 16:26 #496846

  • vero
  • vero's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
Waar beweer ik dat haaks oversteken het snelst gaat? Is meestal niet het geval want de stroom zet je weg. Maar voor de schepen op de traffic lane geeft dat wel een beeld dat je haaks de traffic lane oversteekt. In de praktijk ga je schuin de traffic lane over.
En dat is conform de collregs
It is not the ship so much as the skillful sailing that assures the prosperous voyage.

RYA Yachtmaster Offshore
www.aventuraplus.nl
RYA Training Centre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 16:30 #496849

  • vero
  • vero's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
@boarderbas. Wil je echt op de bon, vaar dan maar lekker in de traffic lane een stukje parallel met de grote jongens mee. Langs de Engelse kant heb je binnen de kortste keren de coastguard op je kop.
In kan je tientallen voorbeelden hiervan geven.
It is not the ship so much as the skillful sailing that assures the prosperous voyage.

RYA Yachtmaster Offshore
www.aventuraplus.nl
RYA Training Centre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 16:35 #496851

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8631
Waarom zeggen ze dan niet gewoon: zo snel mogelijk oversteken ipv dwars oversteken maar niet corrigeren voor stroom? Het woordje "dwars" en "niet corrigeren" spreken elkaar tegen en scheppen verwarring, mijn gedacht.

@Vero: ik denk niet dat Boarderbas dat gezegd heeft. Hij doelde naast de TSS even parallel varen tot alles safe is en dan pas de TSS kruisen.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2014 16:37 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 16:38 #496852

leuk he, elk jaar in voorjaar en straks ook najaar weer dezelfde discussie :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 16:51 #496856

Gregor schreef :
Evaluationcopy schreef :
Belerion II schreef :
Mijn standaard "waypoint" als ik richting Engeland vaar vanaf de Roompot is Birkenfels. Vanaf daar haaks (niet corrigeren voor stroom!) de TSS oversteken en klaar...
Alle schepen varen daar (min of meer) allemaal dezelfde koers. Lekker overzichtelijk.

Kijk dat is nog eens een praktisch antwoord, dank je. Zo te zien is er best wel ruimte voor discussie dus, vreemd dat zo'n cursus daar dan zo weinig aandacht aan besteed. Ingezoomd op de kaarten krijg je wel wat meer info en er wordt niet gesproken over een verbod en inderdaad dat je dat roze ding (sorry naam even kwijt) aan bb moet houden. Het wordt een eerste oversteek dus de moeilijkheden maar niet opzoeken.

Afhankelijk van de wind maar een meer westelijke koers aanhouden en bij Birkenfels de lane kruisen dus. Mooie tip.
De cursus heet "Theoretische Kust Navigatie". Misschien ligt in de naamgeving wel het probleem; jouw vraag gaat over een stuk dat niet meer tot de kust wordt gerekend.......

Vandaar dat de TSS en DW halverwege de Noordzee behandeld worden en daar vragen over komen, omdat het alleen over de kust gaat. Zeg dan niks :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 16:52 #496857

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
Baasklusje schreef :
leuk he, elk jaar in voorjaar en straks ook najaar weer dezelfde discussie :woohoo:

Nou inderdaad.....dat is mijn gedachte ook.
Zoals Ilex aangeeft.....erg verwarrend allemaal.
Nog steeds.....ondanks alle topics die er al over geweest zijn.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 18 mrt 2014 16:54 #496858

Baasklusje schreef :
leuk he, elk jaar in voorjaar en straks ook najaar weer dezelfde discussie :woohoo:

Kun je nagaan, daar ging het topic niet eens over. De behoefte om het hier over te hebben zit diep :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl