Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kruisen TSS richting Lowestoft

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 07:18 #497048

Wat ik bijna niet teruglees hier is het nut van een marifoon ( en AIS) Ik roep gewoon de betreffende schepen op met de mededeling dat ik achterlangs zal gaan. Ik kan dan meestal prima koers houden ( soms zeilen iets vieren voor wat minder vaart) Dat voorkomt panieksituaties en onduidelijkheden. Wel het IMO phrases beheersen dan!


Bijlage IMOphrases.pdf niet gevonden

Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Laatst bewerkt: 19 mrt 2014 07:20 door Sea Force One.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 07:29 #497051

Ik begrijp de wens tot discussie maar is het een idee om alle 'hoe te kruisen' posts op te splitsen in een apart draadje? Dit topic was toch echt bedoeld voor 'waar te kruisen'. Staan zeker nuttige antwoorden in maar ze raken een beetje ondergesneeuwd zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 07:38 #497053

  • sst
  • sst's Profielfoto
Sea Force One schreef :
sst schreef :
@Delphie32; nou zo doe ik het ook.


En tav deepwater route; Ik kom vaak bij de deepwaterroute van de Sandetti bank en die is gewoon onderdeel van TSS. Vandaar mijn vraag.
Als ik namelijk van Ramsgate naar Blankenberge vaar kun je op dat kruispunt heel tactisch varen door gebruik te maken van kruisen versus meevaren. En je komt dan vaak door die deepwaterroute.
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld. Kun je dat met een plaatje verduidelijken?

Ik neem aan dat je bedoelt hoe je tactisch vaart en niet de deepwaterroute want die ligt er gewoon.
Maar joh het spijt me , ik kan zo slecht met een computer over weg dat plaatjes plaatsen mij een dag zou kosten.
Maar het tactische zit m in sommige stukken haaks te pakken en sommige stukken meelopen. Afhankelijk van de stroom. Want de stroom bepaalt het meeste welke route ik ga varen.
Een oversteek is voor mij een s-vorm. Ik probeer zo min mogelijk de stroom dood te varen. En de stukken die ik kies in de route pas ik daar op aan. Meeliggen als de stroom mee is bijv. Maar haaks oversteken als je dan bijv. toch stroom aan het dood varen bent.
Maar juist op dat kruispunt krijg je meer mogelijkheden ipv minder.
Je kunt soms bijna in een rechte lijn( de ideale S-vorm) naar Blankeberge.

Waar voor mij nog wel onwetendheid/onzekerheid over bestaat is welke koers je moet varen in het scheidingsgebied(roze gedeelte). Normaal is dat ook haaks, maar daar is dat voor mij moeilijk te bepalen.(Of liggen daar juist meer mogelijkheden. Wie weet raad?
Laatst bewerkt: 19 mrt 2014 07:41 door sst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 08:00 #497059

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Evaluationcopy schreef :
Ik begrijp de wens tot discussie maar is het een idee om alle 'hoe te kruisen' posts op te splitsen in een apart draadje? Dit topic was toch echt bedoeld voor 'waar te kruisen'. Staan zeker nuttige antwoorden in maar ze raken een beetje ondergesneeuwd zo.

Snap wat je bedoelt, maar deze offtopic route leidt wel naar begrip over "hoe te kiezen" waar over te steken. Dat is toch ook heel handig om te weten en past m.i. juist daarom bij het topic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 08:14 #497067

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
Zo zou ik het doen:


Bijlage ZFRamsgateaanloop.jpg niet gevonden



Minimaliseren van de tijd dat je een TSS kruist.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 08:26 #497069

  • sst
  • sst's Profielfoto
Je laatste oversteek van de TSS(ri belgie) zou je ook mee kunnen gaan lopen , als je dan bijv stroom mee hebt. Als daar toch stroom tegenkrijgt zou ik het zo ook doen dus dan haaks kruisen.
Maar ik blijf onzeker, of wat jij doet in het scheidingsgebied, officieel mag/kan.

En mijn koers uit Ramsgate is afhankelijk van hoe de stroom staat. Soms loop ik veel westelijker ipv sw. soms laat ik me eerst wat meer naar beneden (zuid) gaan.
Deze soort overwegingen bepalen hoe ik de plek kies van de doorgang van TSS.

En natuurlijk is de windrichting uiteindelijk de "baas".
Laatst bewerkt: 19 mrt 2014 08:29 door sst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 09:33 #497080

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
sst schreef :
Je laatste oversteek van de TSS(ri belgie) zou je ook mee kunnen gaan lopen , als je dan bijv stroom mee hebt. Als daar toch stroom tegenkrijgt zou ik het zo ook doen dus dan haaks kruisen.
Maar ik blijf onzeker, of wat jij doet in het scheidingsgebied, officieel mag/kan.

En mijn koers uit Ramsgate is afhankelijk van hoe de stroom staat. Soms loop ik veel westelijker ipv sw. soms laat ik me eerst wat meer naar beneden (zuid) gaan.
Deze soort overwegingen bepalen hoe ik de plek kies van de doorgang van TSS.

En natuurlijk is de windrichting uiteindelijk de "baas".

Van Ramsgate tot TSS helpt een beetje stroom naar het zuiden, bij de oversteek van de TSS wil je natuurlijk stroom naar het noorden hebben.
In de roze middenberm mag je elke koers varen.
Ga je naar Ramsgate dan eerst stroom naar de zuid en na passeren DW/TSS stroom naar noord.
En niet de wind is de baas maar de motor! Is het niet bezeild, dan moet je motoren.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Laatst bewerkt: 19 mrt 2014 09:35 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 11:38 #497116

  • sst
  • sst's Profielfoto
Evaluationcopy schreef :
Ik begrijp de wens tot discussie maar is het een idee om alle 'hoe te kruisen' posts op te splitsen in een apart draadje? Dit topic was toch echt bedoeld voor 'waar te kruisen'. Staan zeker nuttige antwoorden in maar ze raken een beetje ondergesneeuwd zo.

Sorry, ik had niet gezien dat jij de topicstarter was. Ik had in mijn hoofd zitten dat het Koko de TS was en die schreef; ." Snap wat je bedoelt, maar deze offtopic route leidt wel naar begrip over "hoe te kiezen" waar over te steken. Dat is toch ook heel handig om te weten en past m.i. juist daarom bij het topic."

Daarom was ik wat doorgegaan hoe en waar ik de tss oversteek.
Maar ik denk nu dus dat jij andere insteek wou lezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 12:43 #497142

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Evaluationcopy schreef :
Delphi32 schreef :
Voor de rest zijn die TSS'en juist extreem simpel en voorspelbaar. Ook dit jaar ga ik weer gewoon naar de 2 'oversteekboeien', denk ik; ik kan wel door de Prec.Area maar waarom zou ik moeilijk gaan doen?

Welke boeien op het plaatje bedoel je dan precies? De eerdere suggestie om gewoon bij 'Birkenfels' over te steken vind ik een mooie maar is niet bij elke windrichting per se heel handig lijkt me.
NHR-SE naar NHR-S, richting Engeland de boeien aan SB houden (in ieder geval de eerste, want of je de tweede aan SB of BB passeert hangt af van de stroming).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 13:22 #497149

Aaah die, hetzelfde als in het eerdergenoemde 'Birkenfels' advies dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 13:27 #497152

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
En formeel mag je hier dwars door het voorzorgsgebied, maar is wel een beetje dom!
Bij Vlissingen mag dat bv niet, daar is een zebra voor jachies.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 13:34 #497153

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Ok jongens en meisjes, genoeg gepost hier nu met bijna 100 posts! Nu gaan we gewoon varen en met beste verstand en zonder angst de TSS oversteken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 13:37 #497154

Was het alvast maar zover, moet nog even wachten :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 17:06 #497208

Vanaf Birkenfels deTSS overteken en daarna richting Harwich stuurt je dwars door Sunk Precaution Area. Hoe varen jullie daar door- of omheen?

Ik ben ooit door een lieftallige dame, die niet wilde geloven dat mijn scheepje "maar" 10 meter lang was opgeroepen waarom ik niet netjes in de lane voer. Waarschijnlijk naar aanleiding van mijn AIS. Ze wenste mee een behouden vaart en of ik maar toch vooral goed om me heen wilde blijven kijken...

Sindsdien vaar ik met gemengde gevoelens door Sunck heen richting de zuidzijde van de vaargeul naar Harwich. Je kan er omheen varen, maar dat is een mijl op zeven.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 19:47 #497254

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Dat laat ik nog even van de weersverwachting afhangen. Omvaren (noord van Sunk langs dus) is ook weer niet zo dramatisch ver om, en volgens mij wel een stuk rustiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Kruisen TSS richting Lowestoft 19 mrt 2014 20:10 #497258

  • sst
  • sst's Profielfoto
Tja,Tot nu toe loop ik altijd via de zuid aan, loop dan over grens van het precautionary area en de shipping lane. Op dat overtsteekje na heb je het verder erg rustig.
Maar die beslissing heeft veel te maken met wind ri. en stroom. maar mijn voorkeur is de zuidkant. Hoef je later niet nog een keer over te steken. W
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl