Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 00:35 #541285

  • Espiritu
  • Espiritu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Triest. Maar ligt deels ook aan de jachthavens zelf.

Sprak eerder deze week een kennis, ligt momenteel in een grote, luxe jachthaven die ook veel lege boxen heeft. Vlak er naast nog een haven, die heeft een wachtlijst. Hoe dat kan?

Grote haven is duurder, maar er wordt al dik 20 jaar niet meer geinvesteerd. Douches, stroomvoorziening etc - allemaal oud, maar wel aan de prijs. Havenmeester en co. zijn erg vriendelijk zolang je vrolijk kletst, maar moeilijkere vragen of zelfs een voorzichtige klacht, dan is de vriendelijkheid voorbij.

Haven er naast is goedkoper (hoewel het nu ook weer niet idioot veel scheelt en de maandprijzen liggen er zelfs hoger) beter onderhouden en havenmeester & co zijn er vriendelijk en denken met de mensen mee.

Toen ik daar een week of 2 geleden was zag je het verschil duidelijk: passantentarief is gelijk. Ene haven lagen ze 4 dik, andere haven ... plek zat aan de passantensteiger.

Nu komen er natuurlijk niet meer bootjes bij door vriendelijke jachthavens, maar ipv 1 met een wachtlijst en 1 met lege boxen zouden er ook 2 bijna volle havens kunnen zijn. Aan het vaargebied zal het niet liggen, dat is gewoon gelijk. En het prijsverschil is een jaar of langer wachten ook niet waard.

Als ze jongere klanten willen dan zullen ze zich moeten aanpassen. De pensioengenieter met de dikke beurs is zeldzaam aan het worden, de vervangende bootjes zijn kleiner, de beurs idem. Ander volk, andere manier van je bedrijf runnen.

Dan nog zullen er havens wegvallen omdat er niet genoeg bootjes meer zijn, maar misschien is dat deels wel terecht. Zoals ik bij mijn kennis zie gaat die luxere haven het zo niet nog jaren redden en daar heb ik, gezien het waarom, niet bijzonder veel moeite mee. En dan hebben de andere havens daar meteen een betere kans omdat er 1 haven minder is om mee te concurreren ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 06:30 #541294

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Denk niet dat de havenmeester dit kan oplossen. Vergrijzing blijft een feit, maar ook houding. Vroeger had je commitment, werkte je 25 jaar bij dezelfde baas, woonde je in hetzelfde huis, etc. Waarom zou je een boot kopen als je voor die 2 weken per jaar het ook kunt huren. Waarom zou ik mijzelf vastleggen aan een en dezelfde boot. Niemand legt zich vast.

Je kunt als havenmeester beter zijn dan de rest, maar je kunt geen landelijke trend ombuigen.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 06:35 #541295

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 07:05 #541302

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
mgbgt1975 schreef :
Denk niet dat de havenmeester dit kan oplossen. Vergrijzing blijft een feit, maar ook houding. Vroeger had je commitment, werkte je 25 jaar bij dezelfde baas, woonde je in hetzelfde huis, etc. Waarom zou je een boot kopen als je voor die 2 weken per jaar het ook kunt huren. Waarom zou ik mijzelf vastleggen aan een en dezelfde boot. Niemand legt zich vast.

Je kunt als havenmeester beter zijn dan de rest, maar je kunt geen landelijke trend ombuigen.
Ja precies, dat zeiden ze in het journaal ook al. Jongeren willen ervaringen, geen bezit. Dat geeft maar gedoe en volgens jaar willen ze misschien iets anders.

Ik ben heel blij met mijn boot en wil hem nooit meer kwijt, maar heb hem in de eerste plek aangeschaft voor de ervaring: Een lange reis maken.

Zie ook dit stukje op mij blog over de 'belevenismaatschappij' ;)
keepitsimplesailing.blogspot.n...nismaatschappij.html

Ook zijn er meer hobby's bij gekomen. Had je vroeger tennis, atletiek, voetbal en zeilen (Ik noem maar wat), tegenwoordig kun je ook kitesurfen, skateboraden wrakduiken en wat al niet meer. Zeilers vormen een kleiner deel van het geheel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 07:06 #541303

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
mgbgt1975 schreef : Lekker!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 07:18 #541308

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Het bericht geeft het al aan. "Een haven is niet meer alleen een plek om van weg te varen, maar steeds meer een plek om ook te zijn".

Zo denk ik er ook over. En dat hoeft niet perse mijn thuishaven te zijn, maar is wel exact iets wat ik zoek als ik een weekendje weg ben of vakantie. En als dat dan "toevallig" ook mijn thuishaven is dan is het helemaal top.

Als "jonge" zeiler waar het gemiddelde toch echt wel op 50-55 ligt, zit ik nog met 3 kleine kinderen waarvan de oudste 6 is. Wij zijn dus niet op zoek naar een rustige haven waar 50 plussers zitten te genieten van hun boekje en drankje en zitten te ergeren aan het geluid van de kinderen.

Er moet dus wat te doen zijn, en zo ingericht dat wij ouders kunnen genieten van onze spelende kinderen zonder dat we wat moeten verzinnen voor ze.

Ik denk daarbij aan bruinisse ideaal kinderen rennen naar de speeltuin/bad en kunnen zich de hele dag vermaken. Geen zwem weer? Dan kies ik voor een plekje met de boot vlakbij het dingy steigertje wat meestal gebruikt wordt om krabben te vangen. Of het eilandje de archipel, waar je vanaf de boot de kinderen in de gaten kan houden terwijl zei aan het spelen zijn op het strandje of ook weer krabben vangen.

Punt is dus "Een haven is niet meer alleen een plek om van weg te varen, maar steeds meer een plek om ook te zijn".

Als ik de schaarse gezinnen met kleine kinderen spreek, is dat meestal het beklaagt. De opties zijn schaars, dus kiezen we naast vakantie met de boot ook voor een vakantie op een camping. En dan wordt het duur, en niet iedereen heeft die mogelijkheid.

Hetzelfde gaat gelden voor ons, wij gaan volgend jaar de zomer vakantie 2 weken in zuid-frankrijk besteden en 1 week op de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 07:23 #541310

  • wimpy
  • wimpy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Het is helaas niet alleen de vergrijzing die dreigt. Een toenemend aantal boot bezitters beperkt het passant zijn door na een dag varen weer naar de eigen ligplaats terug te gaan. Bespaart kosten en de eigen plek is tenslotte toch al betaald. Sommige havens reageren op de trend door de tarieven te verhogen, een heilloze uitzichtloze weg. Andere stoppen met investeren, idem dito. Onze haven heeft de kampeer-voorzieningen sterk uitgebreid, levert goed geld op al is het maar voor enkele maanden per jaar. Tel daarbij op de inkomens beperkingen, niet geïndexeerde pensioenen, ziektekosten/ eigen risico, arbeidslonen enz. enz. en zie daar het recept voor verdere teloorgang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 07:23 #541312

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Ja, het is erg jammer. Wij zijn nog wel jonge watersporters (24 & 26).
Wij gaan bijna onze vierde vakantieweek in en zij daarbij drie stelletjes tegengekomen van onze leeftijd (FS28, J22 en een X).

Wij vinden het supervakanties, heerlijk ontspannen. Maar eerlijk is eerlijk, volgend jaar willen we ook een grote reis maken en meer van de wereld zien. Dat is natuurlijk de afgelopen jaren veel toegankelijker en common geworden. Wellicht speelt dat mee in de ontwikkelingen. Misschien hoort vakantie in eigen land er niet meer bij.

Daarnaast tijd, tsja veel werken, studeren, sporten en andere sociale activiteiten zorgen voor een druk leven. Een boot kost ook tijd en geld. Daarnaast de gemiddelde haven is niet goedkoop, wellicht soms onnodig duur. Dus misschien ook goed dat havens worden gedwongen om meer kwaliteit te leveren, of prijzen terug te brengen tot een aanvaardbaar niveau (kwaliteit/prijsverhouding).

De vergrijzing vinden wij zelf niet zo'n issue, als over een aantal jaar al die 12.000 genoemde boten worden verkocht, dan zit er voor ons als één van de weinige vragers vast een leuk schip tussen.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 07:24 #541313

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Botervis schreef :

Punt is dus "Een haven is niet meer alleen een plek om van weg te varen, maar steeds meer een plek om ook te zijn".
Ja, dat is ook zo. Bij onze thuishaven is een hotel en restaurant, er zijn altijd mensen in de haven dus. Mensen die op vakantie zijn, en dat brengt een fijne sfeer. Altijd fijn om in het vakantie gevoel te komen en nog even na te genieten. Beter dan bijvoorbeeld die waaierige buitenhaven in Stavoren...

Is overigens ook een vrij 'kindvriendelijke' haven, met zwembad, speeltuintje en een levendige sfeer..
Laatst bewerkt: 16 aug 2014 07:36 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 07:31 #541316

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Mike87 schreef :
Ja, het is erg jammer. Wij zijn nog wel jonge watersporters (24 & 26).


De vergrijzing vinden wij zelf niet zo'n issue, als over een aantal jaar al die 12.000 genoemde boten worden verkocht, dan zit er voor ons als één van de weinige vragers vast een leuk schip tussen.
Ik weet het niet of het 'niet zo'n issue' gaat worden.

Minder zeilers betekent ook: Minder voorzieningen, minder keus in jachthavens.. minder Marrekrite steigers..

En dat pleziervaartsluisje, zal die nog wel 8 uur per dag draaien als er beduidend minder bootjes door heen gaan? Het is wel belastinggeld waar die op draait. Als het argument dat de watersport ook heel veel geld oplevert dan deels weg valt..

Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar soms denk ik daar wel over na.
Laatst bewerkt: 16 aug 2014 07:38 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 07:40 #541320

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
wilweg schreef :

Minder zeilers betekent ook: Minder voorzieningen, minder keus in jachthavens.. minder Marrekrite steigers..

En dat pleziervaartsluisje, zal die nog wel 8 uur per dag draaien als er beduidend minder bootjes door heen gaan? Het is wel belastinggeld waar die op draait. Als het argument dat de watersport ook heel veel geld oplevert dan deels weg valt..

Natuurlijk ook waar, de havens die wel aantrekkelijk zijn zullen blijven. Kaft van het koren scheiden.
Laatst bewerkt: 16 aug 2014 07:43 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 07:52 #541323

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Botervis schreef :
Natuurlijk ook waar, de havens die wel aantrekkelijk zijn zullen blijven. Kaft van het koren scheiden.
da's waar.. Maar de onaantrekkelijke, daar zal ik niet liggen, dus dat is sowieso geen probleem :laugh:
Laatst bewerkt: 16 aug 2014 07:52 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 07:57 #541326

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Voor ons is de jachthaven ook niet veel meer dan een parkeerplaats voor onze X. Ons streven is om c.a. 20 minuten na aankomst los te gooien en om bij terugkomst binnen 15 minuten weer in de auto te zitten.

Ik denk dat onder actieve zeilers de afname wel mee valt maar met name onze vorige thuishaven werd voor 90% door motorbootjes en motorboten. Op vrijdagavond kwamen de eigenaren aan boord, vertrokken naar de Biesbosch (c.a. 10 km) om daar zondagmiddag weer te vertrekken zodat ze thuis nog naar studio sport konden kijken. Bootjes waren eigenlijk door weinig diepgang niet geschikt voor ander water en de eigenaren waren bijna allemaal dik 60 jaar en ouder. Sommige kwamen niet van de steiger maar waren wel elk weekeinde aan boord. Dat lijkt me inderdaad de groep die gaat verdwijnen.

Maar het is natuurlijk gewoon risico van de ondernemer. Net als bij tuinders als Poetin de boel op slot gooit of bij de bouwsector en architecten als de banken geen redelijke woningfinanciering meer mogelijk maken. Dan had je maar bakker moeten worden want brood eet bijna iedereen iedere dag.:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 07:59 #541327

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Mike87 schreef :
De vergrijzing vinden wij zelf niet zo'n issue, als over een aantal jaar al die 12.000 genoemde boten worden verkocht, dan zit er voor ons als één van de weinige vragers vast een leuk schip tussen.

Maar er moet wel voldoende kritische massa zijn. Anders is er geen haven, brug, sluis & onderdelen zaak meer die 'rendabel' kan werken. Dan raken wij onze voorzieningen en ons bestaansrecht kwijt.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 08:11 #541331

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
Botervis schreef :
wilweg schreef :

Minder zeilers betekent ook: Minder voorzieningen, minder keus in jachthavens.. minder Marrekrite steigers..

En dat pleziervaartsluisje, zal die nog wel 8 uur per dag draaien als er beduidend minder bootjes door heen gaan? Het is wel belastinggeld waar die op draait. Als het argument dat de watersport ook heel veel geld oplevert dan deels weg valt..

Natuurlijk ook waar, de havens die wel aantrekkelijk zijn zullen blijven. Kaft van het koren scheiden.
In Stavenisse sprak ik een paar weken geleden de havenmeester van Sint Annaland (die ook haven meester van Stavenisse is; hij komt 's avonds rond zeven uur even langs).
In Sint Annaland ligt een vereniging, waar ik overigens op de wachtlijst sta. Hij vertelde me dat, na een aantal jaren met weinig aanwas, die wachtlijst ondertussen weer flink gevuld is en feliciteerde me met het gegeven dat ik die golf nèt voor was geweest. Het schijnt dat veel van die nieuwe aspiranten nu in commerciële havens aan de Grevelingen liggen en de WSV Sint Annaland hebben ontdekt als een veel goedkoper alternatief met een goede accomodatie, die (tot voor kort) een niet-zo-lange wachtlijst heeft (had).
Ik vermoed dat dit effect bij meer verenigingen gaat optreden. Die kampen namelijk ook met een zekere leegloop omdat de oudere stoppen met varen en er vanuit de jeugd weinig aanwas is. Er ontstaat dus op alle fronten ruimte.
Het zou best eens zo kunnen zijn dat de verenigingen de komende jaren hun lege plekken gaan vullen met mensen die vertrekken uit dure commercieële havens.

Wat betreft de algemene watersportactiviteit: het lijkt erop dat er, zeker in de vakantieperiode meer wordt gevaren dan vorige jaren. Zie bijvoorbeeld het draadje over de waddenhavens. In Zeeland was het op het water ook best druk, deze zomer. Komt misschien ook omdat boten beter worden benut dan in het verleden. De boot kost altijd geld, ook als ie niet vaart, en in deze financieel wat krappere tijden lijken meer mensen voor de eigen boot te kiezen, dan voor een zonvakantie in het buitenland.
Zolang het aantal jaarlijke vaarbewegingen maar op een bepaald peil blijft, zullen ook de voorzieningen wel blijven..

--
stegman
Laatst bewerkt: 16 aug 2014 08:15 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 08:32 #541343

Oh wat zijn ze zielig!

Jarenlang kon het niet op! Grote investeringen voor dure havens en het kwam toch wel vol. Een branche gebouwd op grote schuldenlasten en luie businessmodellen.

Nu zijn ze als de dood voor prijserosie. Zelfs bij half leeg liggende havens kan er geen euro afgedongen worden. Toen ik vorig jaar juli een box wilde werd ik overal resoluut naar de tarievenkaart gewezen; daar stond het maandbedrag in. Eind november moet je je afmelden, anders wordt het contract verlengd voor een jaar. Verkoop je je boot in December omdat je een huiselijk drama hebt...tja...pech...dokken!(van dichtbij gezien)

Ik heb nog niet veel innovatie gezien in bedrijfsvoering. Waar blijven de "easyjets"?

Vergrijzing zie je niet aankomen natuurlijk. Dat is een grote verrassing. Nu wordt het erger doordat de jeugd geen boten meer koopt.

Bootprijzen beginnen langzamerhand reëeler te worden. Hele prima boten zijn bereikbaar geprijsd. Waar mensen op stuk gaan is het onderhoud en de kosten.

Bootartikelen zijn aan hervorming onderhevig en worden ook steeds betaalbaarder.

Maar die ligplaatsen....die worden er niet goedkoper op...

Kijk maar op dit forum: hoe vaak komt hier iemand langs die in zijn hartje al een boot bezit, maar hier komt informeren wat de jaarlijkse kosten zullen zijn...

Kotom, hervormen, vernieuwen en hup, er komen meer watersporters bij.

Truuken om je prijs te verantwoorden met "experiences"... ik zit er niet op te wachten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 08:42 #541347

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Het mooie van een recessie is dat de rotte appelen uit de mand kunnen. De sterkste zullen overleven. Uiteindelijk voor de branche beter.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 08:43 #541348

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Met enige verbazing lees ik hier over de onvoldoende bezetting van de jachthavens. Hier in Zuid-Frankrijk zijn de wachtlijsten nog steeds enorm. En dat geldt voor bijna alle jachthavens aan de middellandse zee. Omdat ik voor 4 a 5 jaar vertrek zeg ik m'n ligplaats per juni volgend jaar op. Inmiddels heb ik met de havenmeester gesproken om te weten hoe dat gaat als ik bij terugkomst weer een plekje wil. De reguliere weg kan ik vergeten, want als ik via de wachtlijst aan een plekje wil komen ben ik zo 10 jaar verder. Maar hopelijk gaat de havenmeester me er tussen frommelen. We zullen wel zien. Misschien zijn over 5 jaar de wachtlijsten bij ons ook als sneeuw voor de zon verdwenen B) .
Frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 08:52 #541356

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Dus een haven, met weinig faciliteiten die alleen als stalling wordt gebruikt is het antwoord op de veranderende markt?

Ik denk van niet. Als mensen luxe hebben, dan raken ze die niet graag kwijt. Als we massaal teruggaan in faciliteiten en dus prijsniveau, dan zullen, in een poging onderscheidend te opereren, er havens zijn die het pakket faciliteiten weer opbouwen. Worden ze dan populair gaat de prijs weer omhoog.

De markt beweegt als een elastiek. Dus we krimpen nu in. Een prijsdaling betekent in veel markten misschien dat je een groter deel van de koek krijgt, maar is vaak geen rendementsverbetering. Havens liggen zo versnipperd, dat de winst in marktaandeel minimaal zal zijn (veel gebruikers leggen bij voorkeur meer mijlen op de boot af en minder in de auto) en geeft prijsdaling dus een rendementsverlies.

Nee Bas, ik ben niet met je eens dat een lager prijsniveau de attractiviteit van je haven vergroot. Wel op het gebied van flexibiliteit. Daar kunnen ze volgens mij nog wel winst halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 09:20 #541367

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
boarderbas schreef :
Oh wat zijn ze zielig!

Jarenlang kon het niet op! Grote investeringen voor dure havens en het kwam toch wel vol. Een branche gebouwd op grote schuldenlasten en luie businessmodellen.

Nu zijn ze als de dood voor prijserosie. Zelfs bij half leeg liggende havens kan er geen euro afgedongen worden. Toen ik vorig jaar juli een box wilde werd ik overal resoluut naar de tarievenkaart gewezen; daar stond het maandbedrag in. Eind november moet je je afmelden, anders wordt het contract verlengd voor een jaar. Verkoop je je boot in December omdat je een huiselijk drama hebt...tja...pech...dokken!(van dichtbij gezien)

Ik heb nog niet veel innovatie gezien in bedrijfsvoering. Waar blijven de "easyjets"?

Vergrijzing zie je niet aankomen natuurlijk. Dat is een grote verrassing. Nu wordt het erger doordat de jeugd geen boten meer koopt.

Bootprijzen beginnen langzamerhand reëeler te worden. Hele prima boten zijn bereikbaar geprijsd. Waar mensen op stuk gaan is het onderhoud en de kosten.

Bootartikelen zijn aan hervorming onderhevig en worden ook steeds betaalbaarder.

Maar die ligplaatsen....die worden er niet goedkoper op...

Kijk maar op dit forum: hoe vaak komt hier iemand langs die in zijn hartje al een boot bezit, maar hier komt informeren wat de jaarlijkse kosten zullen zijn...

Kotom, hervormen, vernieuwen en hup, er komen meer watersporters bij.

Truuken om je prijs te verantwoorden met "experiences"... ik zit er niet op te wachten...

Helemaal mee eens. Veel jachthavens en boten zijn gebouwd en gekocht in een erg lang durende golf van economische voorspoed, en inderdaad vaak gestoeld op het snelle jongens business model. Maar als je het spel van de economie speelt, moet je het beide kanten op doen, of op het toppunt verkopen. Dus het motto is dat ze gewoon goedkoper moeten. Met desnoods minder service. Als je alleen maar vertrekt uit je haven zoals velen, dan heb je niet zo veel nodig toch? Een goedkope plek aan open water, met een hoek in de jachthaven waar je kan klussen, een parkeerplaats en een plee. En voor diegenen die gaan voor de gezelligheid, het clubhuis, in de haven rondhangen, daar krijg je dan een ander segment voor...

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 09:40 #541373

  • Nebulae
  • Nebulae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 226
Toen ik het bericht op het journaal voorbij zag komen dacht ik gelijk: "het is ook allemaal veel te duur!"
Tot mijn verbazing werd daar geen woord over gerept. Nee, het moest ombouwen worden.

Nog eens gekeken wat het tarief voor ons in Bru zou zijn. 4200,- per jaar. Nou, ik dacht het niet. Ik lig nu voor de helft, en ga voor hetzelfde bedrag hopelijk ooit naar St. Annaland. Wie weet, misschien kom ik wel naast Stegman te liggen, dat wordt wat ;)

Voor minder geld kan ik ergens in Zuid Frankrijk liggen. Blijft er ook nog wat over om heen en weer te vliegen. Want we moeten 1,5 uur rijden, dus we gaan niet zo maar even zeilen.

De steiger waar in aan lig bij de Waterkant in Dinteloord is onder tussen voor minder dan de helft gevuld. De havenmeester heeft als bijnaam Brutus, dan weet je het wel. Zijn vrouw is een schat van een mens, en als ze er niet geweest was, waren ze allang failliet.

Als we gaan varen mijd ik jachthavens. Ik ga liever ergens voor anker liggen.
Groeten,

John
http://www.zwetsviool.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 09:42 #541375

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Gaan de prijzen van ligplaatsen naar beneden, gooien ze de andere kosten omhoog. Even uit en in het het water voor belachelijke prijzen met kranen die al 25 jaar hun werk doen en al lang afgeschreven zijn. Dat er keuringskosten zijn, valt niet aan te ontkomen maar die hoeven niet met 2 x kranen terug verdiend te worden. Kosten van manuren die er alleen maar bij staan te kijken of in een gunstig geval de buitenkant van de boot een sopje geeft tegen een uurtarief van een goeie monteur. Nu komt er weer commentaar van "het was een monteur die stond te soppen". Door hun veroorzaakte schade ontkennen en direct in de aanval gaan na een vraag hoe het gekomen is en om bewijzen vragen. Zelf ooggetuige geweest van zulke gevallen. Zal niet overal zo gaan maar heb er al een paar meegemaakt.

Veel wordt getolereerd door mensen die honderd of meer kilometer van de boot zitten, Nederlanders maar meer nog Duitsers, en zich niet druk maken om 100 € meer omdat ze voor eventuele controles dat geld ook aan reiskosten kwijt zijn. Kassa!!. Is gewoon bekende tactiek en wordt door onze oosterburen vanwege de afstand al vele jaren geaccepteerd. Zolang dit nog z'n gang kan gaan veranderd er weinig. De lagere ligplaatsinkomsten zullen het niet beter op maken.

Duitsers op jachthavens lopen zelf te bevestigen wat ik schreef. Val me daar niet op aan.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 16 aug 2014 09:45 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 09:56 #541380

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
Nebulae schreef :
Nog eens gekeken wat het tarief voor ons in Bru zou zijn. 4200,- per jaar. Nou, ik dacht het niet. Ik lig nu voor de helft, en ga voor hetzelfde bedrag hopelijk ooit naar St. Annaland. Wie weet, misschien kom ik wel naast Stegman te liggen, dat wordt wat ;)
Wat dat laatste betreft: dat lijkt me onwaarschijnlijk. Mijn boot is maar 8.38 m. lang..
Maar als je me weet te vinden, ben je natuurlijk welkom voor een praatje, met een bakkie of een borrel.
Als we gaan varen mijd ik jachthavens. Ik ga liever ergens voor anker liggen.
Dat heb je overgehouden aan de lange tocht die je (zie ik op je website) hebt gemaakt. Maar ik deel je voorkeur. Of ik val droog. Zeker in Zeeland is ankeren op veel plekken een optie.

--
stegman
Laatst bewerkt: 16 aug 2014 09:59 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 10:21 #541391

Ik heb geen zeilboot; maar kijk regelmatig op de diverse botensites en denk dan wel ooit " Hey da's wellicht iets voor mij".. Meer en meer mensen die hun boot van de hand willen doen hebben ondertussen ook wel begrepen dat men een reële prijs moet vragen. Maar dan.... dan ga je eens informeren bij jachthavens naar de tarieven... en dan is het toch wel even schrikken. Wat ik nodig heb is een degelijke steiger waar ik mijn (laten we zeggen 5de hands bootje van zo'n 5000 euro) kan aanmeren.
Als dit dan 1500 à 2000 euro moet kosten, + hier nog wat + daar nog wat.. dan is me dat gewoonweg veel te duur! En nu blijken er zoveel lege ligplaatsen te zijn? Doet me denken aan de dure parkeergarages die ook de prijzen verhogen omdat er minder auto's komen.. met als gevolg dat er straks niemand meer komt..
En toch koop ik ooit nog wel een boot(je)...maar het moet dan wel een betaalbare hobby blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 60 tot 100 jachthavens weg binnen 10 jaar 16 aug 2014 10:39 #541399

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Hi,

Heeft hier iemand zch wel eens in het verdienmodel van een jachthaven verdiept?

Ik vind in zekere zin dat Bas een punt heeft. Niks zielig doen, maar aanpassen aan de markt en de vraag van je klanten. Als je dat goed doet, dan kan het zelfs positief werken. Krimp is niet alleen een gevolg van vergrijzing.

Moderne marina's zijn in de topjaren letterlijk uit de grond gestampt. Dat vergt nogal wat investeringen, die terug moeten komen. Allicht dat het prijsniveau in zulke havens hoger ligt dan bij verenigingen die meestal langzaam en met de nodige buffers zijn gegroeid.
Van alleen vierkante meters verhuren wordt je niet écht rijk. Dat komt pas wanneer je service gaat aanbieden. Voorbeelden (positief en negatief) te over.

De uitdaging zit hem in de passant. Met het teruglopen van je traditionele, vaste inkomsten (vierkante meters en service) met je iets doen om passanten te trekken en ze zo lang mogelijk in je haven te houden.
De mevrouw in het filmpje verwoordt het wel netjes, als ze zegt dat ze 'recreatieondernemer' moet worden. Die snapt het naar mijn mening al beter.

Je kunt van alles aan een haven vastplakken. Het restaurant, de speeltuin en de krabbensteiger zijn wel het simpelste voorbeeld. Zwembaden, klimmuren, animatieteams en al dat soort activiteiten zouden er voor kunnen zorgen dat mensen speciaal naar een haven komen en er blijven.

De 'echte zeilers' zullen het wel weer teveel poespas vinden, maar recreatie is gewoon commerciële buisiness, waar je je moet onderscheiden om geld te kunnen verdienen. Ik ben benieuwd waar men mee komt.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl