Botervis schreef :
wilweg schreef :
Minder zeilers betekent ook: Minder voorzieningen, minder keus in jachthavens.. minder Marrekrite steigers..
En dat pleziervaartsluisje, zal die nog wel 8 uur per dag draaien als er beduidend minder bootjes door heen gaan? Het is wel belastinggeld waar die op draait. Als het argument dat de watersport ook heel veel geld oplevert dan deels weg valt..
Natuurlijk ook waar, de havens die wel aantrekkelijk zijn zullen blijven. Kaft van het koren scheiden.
In Stavenisse sprak ik een paar weken geleden de havenmeester van Sint Annaland (die ook haven meester van Stavenisse is; hij komt 's avonds rond zeven uur even langs).
In Sint Annaland ligt een vereniging, waar ik overigens op de wachtlijst sta. Hij vertelde me dat, na een aantal jaren met weinig aanwas, die wachtlijst ondertussen weer flink gevuld is en feliciteerde me met het gegeven dat ik die golf nèt voor was geweest. Het schijnt dat veel van die nieuwe aspiranten nu in commerciële havens aan de Grevelingen liggen en de WSV Sint Annaland hebben ontdekt als een veel goedkoper alternatief met een goede accomodatie, die (tot voor kort) een niet-zo-lange wachtlijst heeft (had).
Ik vermoed dat dit effect bij meer verenigingen gaat optreden. Die kampen namelijk ook met een zekere leegloop omdat de oudere stoppen met varen en er vanuit de jeugd weinig aanwas is. Er ontstaat dus op alle fronten ruimte.
Het zou best eens zo kunnen zijn dat de verenigingen de komende jaren hun lege plekken gaan vullen met mensen die vertrekken uit dure commercieële havens.
Wat betreft de algemene watersportactiviteit: het lijkt erop dat er, zeker in de vakantieperiode meer wordt gevaren dan vorige jaren. Zie bijvoorbeeld het draadje over de waddenhavens. In Zeeland was het op het water ook best druk, deze zomer. Komt misschien ook omdat boten beter worden benut dan in het verleden. De boot kost altijd geld, ook als ie niet vaart, en in deze financieel wat krappere tijden lijken meer mensen voor de eigen boot te kiezen, dan voor een zonvakantie in het buitenland.
Zolang het aantal jaarlijke vaarbewegingen maar op een bepaald peil blijft, zullen ook de voorzieningen wel blijven..
--
stegman