slotbeumer schreef :
Op de website
www.amsterdam.nl/sprongoverhetij vind je de overwegingen. Ik ben onder de indruk van de zorgvuldigheid van de gemeente. Heb zelf de enquete ingevuld en zie dat ze echt iets hebben gedaan met de reacties van bewoners. Na het lezen hiervan snap ik de overwegingen en ook waarom er bv niet een tunnel naast de NZ lijn is geplaatst. Misschien goed om je eerst in te verdiepen voordat je meteen je menig post. Maar dat is ook maar mijn mening.
Persoonlijk ben ik nooit zo onder de indruk van dat soort kloeke rapportages. Bij dit soort complexe projecten blijkt het achteraf na realisatie meestal toch allemaal anders te liggen. Het mooiste voorbeeld is de Noord-Zuidlijn zelf. Als men bij de besluitvorming indertijd geweten had wat ie de stad echt zou gaan kosten was het besluit er nooit gekomen, terwijl als men toen tevens had geweten hoe de stad er nu voorstaat, met de explosieve groei van het toerisme en aantal bewoners samen met het geld dat tegen de plinten klotst was het weer geen enkel probleem geweest. Ik bedoel maar.
Die paralleltunnel had men indertijd makkelijk mee kunnen nemen, zodat er alvast tegen lage kosten een eerste vaste verbinding zou zijn geweest. De belangrijkste reden om het toentertijd niet te doen was de sociale veiligheid. Volstrekt begrijpelijk want achter het Centraal Station, waar de ingang zou komen lag een tippelzone waar altijd gedoe was, terwijl je aan de overkant van het IJ uit zou komen in een desolate negorij. Allemaal zaken die nu volstrekt anders liggen. Die overwegingen kun je
hier nalezen.
Dick