@ wadloper
Het verbaast me altijd enorm hoe weinig ervaringskennis er altijd is over de energie transitie , tevens ben ik niet boos.
- broodje aap : nee zeker niet. Nog sterker: ten tijde van de hoge gasprijzen waren er complete kassencomplexen waar niet meer ingeteelt werd maar waar het geld verdient werd door op de juiste tijden betaald de lampen aan te zetten om het net af te toppen, ook nu wordt er veel stroom afgetopt middels de negatieve stroomprijzen op wind en zondagen.
- ik ken industriepanden waar de honderden zonnepanelen al na drie maanden weer werden verwijderd en doorverkocht omdat ondanks de afspraken er niet teruggeleverd kan worden (west brabant);
- er zijn bij ons diverse grote verhuurdeals niet doorgegaan omdat beheer de stroom niet kon leveren omdat het net overbelast is;
- nieuwbouw industrie gaat soms niet door vanwege geen aansluiting mogelijk;
- nog steeds is het zo dat er in heel nederland diverse schakelstations en trafo’s op springen staan, feitelijk een gevaarlijke situatie;
- duitsland loopt voor op onze transitie en heeft dus periodes met te grote stroomproductie, in Nl krijgen we hetzelfde;
- zonnepanelen: wat maar weingen weten is dat op zonnige dagen beheer de netspanning verhoogt waardoor veel panelen niet meer terug kunnen leveren aan het net;
- Eu: ? Wij onderhandelen toch zelf met landen waar we energie kopen ? De Eu heeft op energiegebied en strategie een matige record: zie dossier noors gas en gascontracten NL - Dld. Slechte record dus;
- nog grappiger wordt het bij aanbestedingen overheid. Iedereen kent wel de situatie waar bv weg- en infra aannemers bepaalde dingen electrisch moeten doen. De stroom is vaak helemaal niet voorhanden op die locaties dus wordt er heel veel met dieselgeneratoren gewerkt, om de bobo s tevreden te houden worden dan tijdens de demonstraties stuk verder op in geluidsarme cabines de genratoren opgesteld om het duurzame frame in tact te houden;
- of de hoveniers die voor de gemeente werken, de electrische apparaten worden bij de busjes opgesteld, vervolgens wordt het meeste op benzine gedaan;
- of bij de natte aannemers waar electrische kranen worden ingezet om de aanbesteding te winnen die het vervolgens maar een uur of drie doen op een acculading;
De energietransitie is totaal iets anders dan klimaatbeleid.
De energietransitie is voor een deel geopolitieke strategie en deels klimaatbeleid. Van dit klimaatbeleid is een deel eigenlijk geen klimaatbeleid maar millieubeleid (klimaat beleid: totale uitstoot verminderd - milieubeleid: uitstoot verminderd lokaal ten nadele van de uitstoot elders).
Zoals altijd is de praktijk weerbastig. Uiteindelijk krijgen we nooit een samenleving die alleen op stroom draait. We hebben dus een energiemix nodig. De hele binnenvaart, offshore en het vliegen gaat nooit volledig electrisch kunnen worden. Wegvervoer: op dit moment doen electrische vrachtwagen heen en terug naar Spanje er 4 dagen langer over.
Broodje aap: dat alles electrisch wordt is het grote broodje aap verhaal.
Realistisch gezien gaan we noodzakelijkerwijs veel op herwinbare energie doen. We kunnen dus onze uitstoot flink verlagen. Landen als de VS zullen op dit gebied ver achter gaan lopen inzake electrificatie, dit helpt ons klimaat niet helaas. Tegen ieders verwachtingen in zullen landen als Cina en India juist wel grote sprongen kunnen maken inzake electrificatie omdat ze een fase kunnen overslaan itt Vs.
Is er hoop om de uitstoot te verlagen, jazeker, iedereen doet zijn best, ik ook. Alleen doe het in een hanteerbaar tempo, hang niet alles op aan die paar windmolentjes en zonnepaneeltjes in NL en kijk naar logische energie mixen.
Verder maar weer over zeilen hebben