Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 15 juni 2026 21:29 #1689272

Gelezen in het Haarlems Dagblad:

De defecte Buitenhuizerbrug wordt deze zomer niet meer onder handen genomen. Dat bevestigt minister Vincent Karremans (infrastructuur) in een brief aan watersportvereniging Haarlemsche Jachtclub. „Het is bijzonder teleurstellend, maar Rijkswaterstaat moet opereren binnen de financiële realiteit.”

Waar vele watersportliefhebbers al voor vreesden, is nu bewaarheid. De Buitenhuizerbrug blijft het hele vaarseizoen 2026 gestremd voor schepen van meer dan pakweg 7 meter hoog. In februari viel de brug over Zijkanaal C in Spaarndam uit, na in de jaren ervoor ook veel storingen te hebben beleefd. Ditmaal zit het probleem in de hydraulische pompen. De ene doet het niet, de andere blijft maar olie lekken.

Snel zicht op herstel is er niet, wat watersportverenigingen in de regio radeloos heeft gemaakt. Onder meer de Haarlemsche Jachtclub vreesde leden en inkomsten te zullen verliezen, en scheef afgelopen april een brief aan minister Vincent Karremans van Infrastructuur.

Levertijden

De bewindsman beantwoordde het schrijven vorige week. Hij liet weten dat een spoedherstel tevergeefs is onderzocht. „Dit brengt risico’s op verdere schade aan de bewegingswerken met zich mee”, aldus Karremans. „Het is daarom niet verantwoord.”

Maar ook herstel op een wat langere periode blijkt lastig, omdat de onderdelen niet zomaar bij een bouwmarkt te halen zijn. „Helaas hebben deze pompen lange levertijden, waardoor herstel van de brug binnen het huidige vaarseizoen niet mogelijk is.” Karremans laat verder weten dat hij bij een reparatie van de Buitenhuizerbrug eveneens alle technische installaties wil vernieuwen. Nieuwe pompen bieden op zichzelf ’geen garantie’ op minder storingen, laat hij weten.

Teleurstelling

Of de Buitenhuizerbrug wel weer beschikbaar is voor het vaarseizoen 2027, kan de bewindsman niet toezeggen. „Rijkswaterstaat moet opereren binnen de financiële en technische realiteit van dit moment”, schrijft hij. En dat betekent wachten totdat het kabinet bepaalt dat het krappe jaarbudget deels mag worden besteed aan het waterknooppunt in Spaarndam. De minister zegt het ’bijzonder teleurstellend’ te vinden, maar er verder niets aan te kunnen doen.

Wanneer Zijkanaal C weer doorvaarbaar zal zijn voor schepen van meer dan 7 meter hoog, blijft daarmee onduidelijk. Wegverkeer kan wel gewoon van de Buitenhuizerbrug gebruik blijven maken.
Laatst bewerkt: 15 juni 2026 22:28 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 15 juni 2026 22:20 #1689278

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 571
Die brug is gemaakt om tijdelijk het landverkeer de vaarweg te laten passeren. Als het niet mogelijk is om deze blokkade te bewegen hoort deze dus uit het vaarwater verwijderd te worden. Dan is het ineens wel mogelijk om snel een nieuwe hydro pomp te kopen ben ik bang.
Ik snap niet zo goed waarom er altijd zo ingewikkeld gedaan wordt als het om iets mechanisch gaat. Op andere plekken worden grotere en moeilijkere zaken wel direct geregeld. Alleen bij de infrastructuur moet het altijd lang duren.
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 06:04 #1689290

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2340
Is er geen regeling mogenlijk ?
Beetje lekkage moet te overzien zijn.
1 x per week even openen, gelekte olie opruimen, dan kunnen de mensen toch nog op vakantie met de boot.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 16 juni 2026 06:05 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 06:58 #1689305

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5078
Reed schreef :
Is er geen regeling mogenlijk ?
Beetje lekkage moet te overzien zijn.
1 x per week even openen, gelekte olie opruimen, dan kunnen de mensen toch nog op vakantie met de boot.

Dat veronderstelt een vorm van omdenken en verantwoordelijkheid nemen waar veel RWS ambtenaren zich niet voor betaald voelen vermoed ik…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 07:16 #1689306

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30053
Hans V schreef :
Reed schreef :
Is er geen regeling mogenlijk ?
Beetje lekkage moet te overzien zijn.
1 x per week even openen, gelekte olie opruimen, dan kunnen de mensen toch nog op vakantie met de boot.

Dat veronderstelt een vorm van omdenken en verantwoordelijkheid nemen waar veel RWS ambtenaren zich niet voor betaald voelen vermoed ik…

Weer een makkelijke mening.

Ik denk dat de ambtenaren van RWS zelf ook graag anders zouden willen, want ondertussen durven ze op geen enkele verjaardag meer te vertellen dat ze bij RWS werken.

Het zal toch ondertussen wel duidelijk zijn waar het probleem ècht zit, denk ik? Nou dan!
Laatst bewerkt: 16 juni 2026 07:18 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 08:13 #1689313

Ik weet zeker dat wanneer deze brug voor een schip van Jeff Bezos open zou moeten hij ook open zou gaan. Maar dat is hier niet aan de orde. Het gaat hier alleen "maar" om een paar zeiljachten, dus dan is het gemakkelijkste om de brug dicht te houden. Dat schijnt tegenwoordig trouwens ook al als oplossing gebruikt te worden. De Giessenbrug in Rotterdam blijft al jaren dicht. En het is maar de vraag of hij ooit nog weer beweegbaar wordt.
Vorige week stond in de krant dat het geld bij RWS op is. Het feit dat het geld op is wordt als een overmacht situatie gebruikt. Dus ik denk dat iedereen zich erop voor moet bereiden dat dit zeker niet de laatste brug is die voor langere tijd (mogelijk zelfs jaren) dicht blijft. En dan hebben we nog geluk dat het nu nog alleen over bruggen gaat. Stel je voor dat dit ook voor sluizen gaat gelden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 08:24 #1689316

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30053
SimondeDanser schreef :
En dan hebben we nog geluk dat het nu nog alleen over bruggen gaat. Stel je voor dat dit ook voor sluizen gaat gelden.

Zet je maar schrap; het wordt nog veel erger. Het is niet alleen de de water-infrastructuur die er slecht aan toe is. Als je met je auto ergens heen wilt, is het nú al raadzaam om even te kijken of de weg op je route eigenlijk wel open is. Ik denk dat RWS juist bij de wegen de prioriteit legt qua verdeling van het beschikbare geld.

En denk ook eens na over hoe deze situatie is ontstaan in dit toffe landje.
Laatst bewerkt: 16 juni 2026 08:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 08:37 #1689318

  • Prutske
  • Prutske's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Een groot deel van de Europese landen heb ik al wel eens over de weg bezocht. Ik vind de wegen nergens zo goed als in Nederland. Die vele afsluitingen zijn juist voor het vele onderhoud.

Dat gezegd hebbende, als we nou het wegenbudget met 3% verlagen, is er dan wel voldoende budget over voor bruggen en sluizen? Volgens mij kunnen we best ietsjes langer met ons asfalt doen zonder dat we op België gaan lijken. En dan nog, ook daar ben ik altijd veilig op de bestemming aangekomen zonder klapbanden.
Drukknopschipper
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 08:50 #1689323

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
ineens is vaarbelasting niet eens zo;n gek idee.
wegenbeladting is voor de wegen
vaarbelasting voor de vaarwegen
onderhoud bruggen zou dan uit beide potjes betaald moeten worden anders mag de ene groep er niet over heen of de andere groep er door heen.


just my 50 cents
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 08:58 #1689327

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5078
Wadloper schreef :
Hans V schreef :
Reed schreef :
Is er geen regeling mogenlijk ?
Beetje lekkage moet te overzien zijn.
1 x per week even openen, gelekte olie opruimen, dan kunnen de mensen toch nog op vakantie met de boot.

Dat veronderstelt een vorm van omdenken en verantwoordelijkheid nemen waar veel RWS ambtenaren zich niet voor betaald voelen vermoed ik…

Weer een makkelijke mening.

Ik denk dat de ambtenaren van RWS zelf ook graag anders zouden willen, want ondertussen durven ze op geen enkele verjaardag meer te vertellen dat ze bij RWS werken.

Het zal toch ondertussen wel duidelijk zijn waar het probleem ècht zit, denk ik? Nou dan!

Zeg eens? Doel je op de officiële lezing van minister Karremans?

Ik heb min of meer regelmatig achter de schermen contact met ambtenaren. En ja, velen hebben de beste bedoelingen. Daar gaat als je goed leest mijn opmerking ook niet over.

Het is evident dat we in Nederland een cultuur hebben laten ontstaan (niet alleen bij de overheid overigens) waar eigen initiatief en verantwoordelijkheid nemen (brengt risico's met zich mee) in grotere, hiërarchische organisaties doorgaans niet wordt beloond. Zelfs als iets wel tot je takenpakket behoort is de neiging groot om risicomijdend gedrag te vertonen, er valt immers meer te verliezen dan te winnen.

Een slachtofferrol voor RWS medewerkers creëren doet ze denk ik geen goed. Ga eens off-the-record praten met medewerkers van grotere organisaties (waaronder de overheid), of met pensionado's van diezelfde organisaties die geen carrière meer te verliezen hebben. Het Bureau van J.J. Voskuil is anno 2026 in grotere organisaties minder een persiflage dan we graag zouden willen denken. Natuurlijk is er (te) weinig budget, maar het gemak waarmee dit als ultieme en onontkoombare oorzaak wordt gebracht verhult andere problemen.

De schuldvraag is mijns inziens niet zo interessant. Wel de vraag hoe we dit tij gaan keren. Dan hoeven de RWS medewerkers zich op verjaardagen ook niet meer zo ongemakkelijk te voelen.

En als je weet waarom de suggestie van Reed bij voorbaat onmogelijk is hoor ik het overigens graag.
Laatst bewerkt: 16 juni 2026 09:04 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 09:03 #1689328

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30053
Prutske schreef :
Een groot deel van de Europese landen heb ik al wel eens over de weg bezocht. Ik vind de wegen nergens zo goed als in Nederland. Die vele afsluitingen zijn juist voor het vele onderhoud.

De vele afsluitingen binnen een beperkte tijdsspanne duiden op achterstallig onderhoud.
Binnenkort is de Papendrechtsbrug hier 3/4 jaar gesloten voor het wegverkeer vanwege grootschalig onderhoud. Kennelijk is de zaak zo lang verwaarloosd dat er nu 3/4 jaar nodig is om één en ander weer in orde te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 09:23 #1689333

  • Kipzak
  • Kipzak's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Prutske schreef :
Een groot deel van de Europese landen heb ik al wel eens over de weg bezocht. Ik vind de wegen nergens zo goed als in Nederland. Die vele afsluitingen zijn juist voor het vele onderhoud.

Dat gezegd hebbende, als we nou het wegenbudget met 3% verlagen, is er dan wel voldoende budget over voor bruggen en sluizen? Volgens mij kunnen we best ietsjes langer met ons asfalt doen zonder dat we op België gaan lijken. En dan nog, ook daar ben ik altijd veilig op de bestemming aangekomen zonder klapbanden.

Ook dat doen we al:

www.verkeerskunde.nl/2026/06/1...kswegen/?gdpr=accept

En waarom zou je dit willen toestaan in zo'n rijk land? Het budget van Rijkswaterstaat in 2025 was 9 miljard. Dat is 0,9% van ons BNP. Dat vindt ik behoorlijk weinig.

We leven in een eeuw van onvoorstelbare technische innovaties en van gigantische efficiency slagen op allerlei gebieden. En het resultaat: langer werken, slechter wordende sociale voorzieningen, jongeren die steeds moeilijker huizen kunnnen betalen. En niet alleen materialistisch. In de VS is de laatste generatie de eerste generatie sinds tientallen die zowel cognitief als fysiek op allerlei fronten slechter presteren dan hun ouders. Als laatste zou je nog kunnen kijken naar de leefomgeving waar we die laatste generatie in neer zetten, ook die is er niet frisser op geworden. Misschien wordt het tijd om iets kritischer te denken over waar we pecies mee bezig zijn?
Laatst bewerkt: 16 juni 2026 09:26 door Kipzak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 09:48 #1689336

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
Jollenbaas schreef :
De Buitenhuizerbrug blijft het hele vaarseizoen 2026 gestremd voor schepen van meer dan pakweg 7 meter hoog.
ja.., ik laat de mast er dit seizoen maar af en volgend jaar misschien naar IJmuiden...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 09:50 #1689337

  • Prutske
  • Prutske's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
@kipzak

Je preekt tegen het koor.
Drukknopschipper
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 09:58 #1689341

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30053
Hans V schreef :
Ik heb min of meer regelmatig achter de schermen contact met ambtenaren. En ja, velen hebben de beste bedoelingen. Daar gaat als je goed leest mijn opmerking ook niet over.

Mja. Ik ben zelf een aanzienlijk deel van mijn leven ambtenaar geweest en dat in meerdere rollen, dus schermen met regelmatig contact met ambtenaren heeft in dit geval niet zoveel zin. Waren die ambtenaren waarmee jij contact hebt, mensen van RWS?
Het is evident dat we in Nederland een cultuur hebben laten ontstaan (niet alleen bij de overheid overigens) waar eigen initiatief en verantwoordelijkheid nemen (brengt risico's met zich mee) in grotere, hiërarchische organisaties doorgaans niet wordt beloond. Zelfs als iets wel tot je takenpakket behoort is de neiging groot om risicomijdend gedrag te vertonen, er valt immers meer te verliezen dan te winnen.

Met alle respect: ik denk niet dat dit verschijnsel in het geval van RWS een serieuze rol speelt.

Elke organisatie die dingen beheert die onderhoud nodig hebben, heeft een meerjaren-onderhoudsplanning en inspecteert de dingen die men beheert op regelmatige basis. Eventueel wordt die onderhoudsplanning aangepast op basis van de bevindingen bij die inspecties. Als die planning en de bijbehorende deskundigheid er is, dan draait dat gewoon en vallen er aanvullend weinig ingrijpende beslissingen te nemen. De verantwoordelijkheid reikt niet verder dan het uitvoeren van de onderhoudsplanning.

De problemen bij RWS hebben naar mijn idee twee oorzaken: Enerzijds het steeds verder afknijpen van de beschikbare budgetten en anderzijds het wegvloeien van kennis en ervaring, door het gegeven dat men teveel uitbesteed aan externe partijen (marktpartijen kunnen tenslotte alles beter en goedkoper, toch?), waardoor de deskundigheid binnen de eigen gelederen afneemt.
De deskundigheid van RWS is voor een deel gewoon met pensioen gegaan en niet vervangen. Daardoor is men bij RWS ook nauwelijks meer goed in staat de kwaliteit van wat door marktpartijen wordt aangeboden en geleverd te beoordelen.

Eenzelfde verschijnsel hebben we gezien bij het IT-beleid van de overheid.
De hele techniek rond bijvoorbeeld Digi-D is uitbesteedt aan een particulier bedrijf, en pas als dat bedrijf dreigt te worden overgenomen door een Amerikaans bedrijf, wordt men wakker. Terwijl eigenlijk altijd al de stelregel had moeten gelden dat de privacy van 18 miljoen Nederlanders niet thuis hoort bij een particulier bedrijf. De meeste Nederlandse universiteiten (overheidsinstellingen) hebben hun IT nog volledig in eigen hand. In de rekencentra van die universiteiten zit ook de deskundigheid voor dat soort dingen. Die kan ook voor andere overheidsdoelen worden ingezet. Waarom moet één en ander dan worden uitbesteed aan de markt? Waarom hebben we wel RWS, dat de analoge infrastructuur beheert, en geen overheidsorganisatie die datzelfde doet voor de digitale infrastructuur van de overheid? Lijkt me zo zachtjes aan minsten zo belangrijk als het beheer en onderhoud van (water)wegen.

Eén van de problemen van de Nederlandse overheid is dat men te weinig eigen deskundigheid meer heeft, of die niet benut. Want de markt zou het allemaal regelen en de overheid staat, volgens sommige partijen, maar één ding te doen: kleiner worden. En om dat te bevorderen krijgt de overheid ook steeds minder geld. Geld, dat in plaats van bij de overheid, in particuliere zakken terecht komt.
De schuldvraag is mijns inziens niet zo interessant. Wel de vraag hoe we dit tij gaan keren. Dan hoeven de RWS medewerkers zich op verjaardagen ook niet meer zo ongemakkelijk te voelen.

Ik vind die schuldvraag wèl interessant. Niet zozeer om zwarte pieten uit te delen, maar om er iets van te leren.
Het zou mij niks verbazen als veel van de problemen die er nu zijn, zoals het tekort aan betaalbare woningen en de slechte conditie van onze infrastructuur, uiteindelijk tot parlementaire enquetes leiden.
Beide problemen zijn namelijk het gevolg van bewust gevoerd beleid, dat gestuurd werd door een bepaalde ideologie.
Misschien moeten we op zeker moment concluderen dat we het toch een beetje anders moeten gaan doen.
Laatst bewerkt: 16 juni 2026 11:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 10:05 #1689343

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30053
Prutske schreef :
@kipzak

Je preekt tegen het koor.

Nee, hier hebben we niks aan. Verklaar je nader.

Kipzak legt de vinger wel degelijk op een grote zere plek. Veel groter dan de problemen bij RWS, maar daarom des te belangrijker.

Kan leiden tot een mega-discussie (hoeft voor mij niet speciaal hoor; ik heb dit verhaal al vele keren hier over het voetlicht gebracht) maar veel problemen in Nederland zijn terug te voeren tot de grootschalige ontwikkelingen in de wereld.
Er vloeit teveel geld in particuliere zakken en dat geld wordt in aanzienlijke mate onttrokken aan zaken die het algemeen nut en een zekere welvaart voor iedereen zouden moeten regelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 10:21 #1689346

  • Kipzak
  • Kipzak's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Hans V schreef :
En als je weet waarom de suggestie van Reed bij voorbaat onmogelijk is hoor ik het overigens graag.

Niets is onmogelijk. Het kan zeker maar ik betwijfel of het efficiente inzet van je capaciteit is. Stel je hebt software engineers. Die kan je bugs laten oplossen of je kan ze bij klanten de troep laten opruimen die door de bugs veroorzaakt zijn.

Dat laatste werkt even, maar dan komt er een tweede klant, en een derde.

Terug naar RWS: voor je het weet heb je een substantieel deel van je capaciteit nodig om halfbrakke infrastructuur aan de praat te houden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Dan liever duidelijke minder plezierige keuzes wat mij betreft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 10:25 #1689347

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2340
Prioriteit van de regering ligt nu bij kanons aanschaffen en het bijhorend personeel en dat begrijp ik wel.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 10:33 #1689348

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30053
Reed schreef :
Prioriteit van de regering ligt nu bij kanons aanschaffen en het bijhorend personeel en dat begrijp ik wel.

Dat is iets dat pas sinds 2022 speelt. De problemen bij RWS zijn al veel eerder begonnen. Maar ook toen al moest men beknibbelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 10:54 #1689349

  • Prutske
  • Prutske's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Wadloper schreef :
Prutske schreef :
@kipzak

Je preekt tegen het koor.

Nee, hier hebben we niks aan. Verklaar je nader.

Kipzak legt de vinger wel degelijk op een grote zere plek. Veel groter dan de problemen bij RWS, maar daarom des te belangrijker.

.

Hele epistels schrijven op een mobiel apparaat is mij niet gegeven. Ik heb geen toegang meer tot het ZF op mijn werk laptop, dat heb ik nota bene zelf zo geregeld maar soit. Ik haat typen met mijn grote handen op zo’n klein scherm. (Nota bene een lel van een iPhone)


Ik ben het voor 99% met Kipzak’s en jouw verhaal eens, vandaar: preken tegen het koor. Voegt dat veel toe? Vast niet, maar als dat een argument is kunnen we driekwart van de posts hier verwijderen.

Ja ik vind dat er meer geld uit particuliere zakken naar het rijk moet en ook naar RWS. Maar dat gaat voorlopig niet gebeuren (bedankt VVD e.a.) dus we moeten het er ook over hebben hoe het geld anders te verdelen, en dan vind ik: de wegen hoeven niet perfect te zijn, schuif wat van dat budget naar bruggen onderhoud, als dat nu bottlenecks zijn.

Als RWS geen mensen kan vinden dan moeten ze maar meer gaan betalen. Ik wil best mijn comfortabele bullshitbaan opzeggen ten faveure van een RWS carriere (ik volg altijd de vacatures) maar niet tegen minus 40% van mijn salaris. Sorry not sorry.
Drukknopschipper
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 11:06 #1689352

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30053
Prutske schreef :
Ik ben het voor 99% met Kipzak’s en jouw verhaal eens, vandaar: preken tegen het koor.

Okee.

Maar ons koor is niet per definitie van het koor van ZF als geheel. Sterker nog: dat koor bestaat niet. Maar misschien kunnen we nog leden winnen voor ons koor..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 11:09 #1689353

  • Keezx
  • Keezx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Kipzak schreef :
CUT

We leven in een eeuw van onvoorstelbare technische innovaties en van gigantische efficiency slagen op allerlei gebieden. En het resultaat: langer werken, slechter wordende sociale voorzieningen, jongeren die steeds moeilijker huizen kunnnen betalen. En niet alleen materialistisch. In de VS is de laatste generatie de eerste generatie sinds tientallen die zowel cognitief als fysiek op allerlei fronten slechter presteren dan hun ouders. Als laatste zou je nog kunnen kijken naar de leefomgeving waar we die laatste generatie in neer zetten, ook die is er niet frisser op geworden. Misschien wordt het tijd om iets kritischer te denken over waar we pecies mee bezig zijn?

De spijker op z'n kop.... met name de laatste zin.
Ik zie de laatste jaren heel voorzichtig meer van dit soort geluiden opdoemen, zelfs bij geharnaste vooruitgangsdenkers...
Laatst bewerkt: 16 juni 2026 11:10 door Keezx.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 11:12 #1689354

  • Prutske
  • Prutske's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Wadloper schreef :
Prutske schreef :
Ik ben het voor 99% met Kipzak’s en jouw verhaal eens, vandaar: preken tegen het koor.

Okee.

Maar ons koor is niet per definitie van het koor van ZF als geheel. Sterker nog: dat koor bestaat niet. Maar misschien kunnen we nog leden winnen voor ons koor..

Ik ben altijd van het positief motiveren, maar aangezien ons koor daar nog al moeite mee lijkt te hebben (verkeerde songs?), mensen komen in actie bij voldoende pijn of plezier. Wellicht dat de bruggen uiteindelijk voldoende pijn gaan doen bij de zeilers alhier?

Ik denk wel dat we op zoek moeten naar een andere ZF poster boy, no offense.
Drukknopschipper
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 11:40 #1689366

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5459
Sprokkie schreef :
ineens is vaarbelasting niet eens zo;n gek idee.
wegenbeladting is voor de wegen
vaarbelasting voor de vaarwegen
onderhoud bruggen zou dan uit beide potjes betaald moeten worden anders mag de ene groep er niet over heen of de andere groep er door heen.


just my 50 cents

Sinds wanneer de mrb en overige aitobelastingen voor de wegen? Forget it but..dan had je vangrails met een gouden Bies. Is er om de begroting vromd te krijgen.
Oa ovee financieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenhuizerbrug blijft heel 2026 gestremd 16 juni 2026 12:22 #1689375

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5078
Kipzak schreef :
Terug naar RWS: voor je het weet heb je een substantieel deel van je capaciteit nodig om halfbrakke infrastructuur aan de praat te houden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Dan liever duidelijke minder plezierige keuzes wat mij betreft.

Dat risico is er inderdaad, maar zo lang ik wegbeheerders (van RWS) eigenhandig objecten van de snelweg zie rapen denk ik dat ook op het water een hands-on aanpak om tenminste af en toe een belangrijke brug te openen niet bij voorbaat moet worden uitgesloten.

In de discussie hier spelen twee verhalen door elkaar: het lange termijn verhaal, waar politieke (ideologische) keuzes een rol spelen en de door Wadloper genoemde kennis drain bij RWS (hoe groot die is weet ik overigens niet) een rol speelt. En waar misschien teveel aan de commerciële sector is uitbesteed, hoewel geen excuus voor de aansturende partij die betaalt. En het korte termijn verhaal: hoe houdt je - als er voorlopig geen zicht is op een structurele oplossing, zoals bij de Buitenhuizerbrug blijkbaar het geval is - de huidige boel zo goed mogelijk draaiende? Bij dat hier-en-nu verhaal speelt de cultuur van geen verantwoordelijkheid voelen/nemen en risicomijdend gedrag (niet alleen bij RWS) ook een rol.

In tijden van echte crisis is er vaak plots van alles mogelijk, tot die tijd gebeurt er minder dan mogelijk is. Daar gaat de suggestie van Reed naar mijn idee over.
Laatst bewerkt: 16 juni 2026 12:23 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl