Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Belangrijkheid van de motor

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 16:51 #209742

Fer schreef :
Voor 2000 heb je niets behalve een slagroomklopper en voor iets meer heb je een Chinese drol

Een scheepsmotor maakt een groot deel van de waarde van een schip dit is altijd zo geweest.

Mvg Fer

Fer ik heb een Ford Lehman 6 cylinder ingebouwd, de motor is nu 32 jaar oud en die heb ik in 2007 op marktplaats gekocht voor 2250 euro, daar bovenop is een revisie gekomen van iets meer dan 200 euro en 40 uur werk wat equvalent is aan 1600-2000 euro. dat brengt het totaal op 2250+200+1800(neem het gemiddelde) = 4250 euro dat is dus een 6 cilinder inclusief velvet keerkoppeling, van deze combinatie heb jij mij verteld dat dat goed en betrouwbaar is, en uit ervaring weet ik ook dat het zo is. Maar in deze context kun je mij niet wijs maken dat een gereviseerde 2 of 3 cilinder kwaliteits motor veel meer dan 2000 euro zal kosten.

mvg,
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 16:55 #209745

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8088
Zie mijn post. Na LANG zoeken uiteindelijk in Engeland een (hopelijk kwaliteits) motortje uitgehaald voor 1400 euro. In Nederland niks onder de 2500 gevonden, vaak nog meer. Voor motoren geldt hetzelfde als bij auto's: oud en groot is véél goedkoper dan klein en minder oud. Iets kleiners hoeft dus niet persé goedkoper te zijn dan die 6 cilinder van je, puur door de grotere vraag.

Maar goed, het gaat hier niet over prijzen van de motoren al maakt de hoge prijs natuurlijk wel voor een groot deel het belang van een goede motor in een gebruikt jacht weer.
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 16:58 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 16:57 #209746

Dat is nogal in contrast met de ongeveer 3700 euro aan facturen die ik bij de boot heb gekregen van een revisie in 2004 van de MD7A die in mijn boot zit.. (Als je wilt kan ik ze scannen, wellicht is de vorige eigenaar afgezet).
edit: volgens mij was het zelfs meer. Zodra ik op de boot ben zal ik de facturen eens nakijken.
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 17:01 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 17:04 #209747

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Wat ik zelf jammer vind is dat de gemiddelde zeiler maar weinig aandacht aan zijn wat ouder motor installatie geeft en elke euro te veel is die er aan uit word gegeven. Er zijn zeker uitzonderen oa l Zonsnel en Philip. Maar het feit is dat boten ouder worden en hun technische installatie ook, nu hoeft dit geen probleem te zijn zolang je maar preventief onderhoud uitvoert.

Mijn opa zij altijd “ook een motor heeft liefde nodig”

Wat het punt van Philip betreft qua kennis over de motor bij storing je zou als watersporter eigenlijk een cursus moeten volgen, dit is het geld echt waart als je niets tot weinig kennis van techniek heb.

Ik ga nu een beetje te off topic denk ik

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 17:05 #209748

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8088
ANDO schreef :
waverider82 schreef :
@Ando, zie mijn bovenstaande post, wat je zegt is gewoon niet realistisch.

Afgaande op die post vraag ik mij af of jij wel een realistische zeiler bent

Groet,
Herman.
Ik denk dat menig zeiler wel achter z'n oren zou krabben als ie in Denenmarken zou moeten vertrekken richting huis zonder werkende motor. En dan is de niet-vetrekkende zeiler misschien nog wel de meest realistische, afhankelijk van zijn kunnen, de boot, de rest van de bemanning en de overige omstandigheden. Dat kun jij helemaal niet bepalen.
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 17:06 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 17:10 #209752

ANDO schreef :
waverider82 schreef :
@Ando, zie mijn bovenstaande post, wat je zegt is gewoon niet realistisch.

Afgaande op die post vraag ik mij af of jij wel een realistische zeiler bent

Groet,
Herman.
Had het eerder niet gezien, leg dat eens uit?
Bedoel je te zeggen dat:
1. Ik in strijd met het havenregelement gewoon op de zeilen de haven uit moet varen met als risico dat ik m'n ligplaats kwijtraak.
2. Een nieuwe motor goedkoper is dan dat? Zo ja leg even uit hoeveel.
3. Dat mijn budget ontoereikend is om een realistische zeiler te zijn?

Of bedoel je wat anders... Gezien eerdere reacties indezelfde trant vraag ik me af of je uberhaupt wel nuance kent...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 17:15 #209754

waverider82 schreef :
Dat is nogal in contrast met de ongeveer 3700 euro aan facturen die ik bij de boot heb gekregen van een revisie in 2004 van de MD7A die in mijn boot zit.. (Als je wilt kan ik ze scannen, wellicht is de vorige eigenaar afgezet).
edit: volgens mij was het zelfs meer. Zodra ik op de boot ben zal ik de facturen eens nakijken.

vind je dat vreemd, een monteur schrijft tegenwoordig al 70 EURO of meer per uur, of dan ga je onderdelen er in douwen waar een grote W voor staat van watersport. dat noemden wij vroeger schrijven met een hark.
erik heeft een zgn industrie motor, die fords zijn echt onverslijtbaar, ik vind ze persoonlijk niet erg mooi rondlopen maar dat is persoonlijk. eenvoud , sterk en voor altijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 17:20 #209756

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1406
@philip,

Het gaat er natuurlijk niet alleen om of je van Denemarken of van waar dan ook,uitsluitend op zeil,thuis kunt komen.
Maar je box niet in of uit kunnen komen omdat je motor het niet doet ?
De KNRM oproepen omdat je motor ermee stopt?
Voorbeeldje;...In de 200 myls solo waren er schippers die opgaven omdat hun stuurautomaat het liet afweten.In diezelfde 200 myls waren er schippers die niet eens een stuurautomaat hadden.
Ik verplicht niemand dingen te doen die hij /zij niet aankan.
Maar het ge-ach en ge-wee over wat technische problemen.....kom op nou...
Groet,
Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 17:25 #209759

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8088
oh dat ben ik helemaal met je eens, dat de KNRM zo vaak moet uitrukken voor brandstofproblemen met 2bft vind ik ook jammerlijk. Maar nu doelde je direct op de situatie van InSaNo in Denemarken. En dat verdient inderdaad wat meer nuance.

Dat veel schippers een betrouwbare motor een absolute must vinden en daarmee een belangrijk onderdeel van de boot met blijkbaar bijhorende aanprijzing in de advertentiewereld kan ik me daarbij prima voorstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 17:35 #209761

@ANDO,
Box niet uit kunnen komen omdat je motor het niet doet?
Lukt me prima in een open boot zal dus in deze ook wel lukken. Kan ook prima surfen enz., zowel m.b.v. wind als golven. Ik weet dus ook prima hoe ruig de zee kan zijn.
Punt is dat ik die boot helemaal niet ervoor heb om te bewijzen hoe een goede zeiler ik wel niet ben (ben ik ook helemaal niet) maar om met vrouw en kind (7 maanden) te zeilen. Zeilen ja, zodra we de haven uit zijn gaan de zeilen er op en bij de volgende haven (of sluis) gaan die weer naar beneden. Als ik vind dat het te hard waait ga ik ook niet op de motor weg. Vind het alleen wel een must om een betrouwbare motor te hebben voor:
-Noodsituaties. (ECHTE noodsituaties dus)
-Het de haven in en uit te varen.
-Sluizen.

Gezien het feit dat ik dan niet alleen verantwoordelijk ben voor mijn eigen gezondheid/veiligheid is die motor dus belangrijk.
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 17:41 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 17:38 #209762

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Erikdejong schreef :
Fer schreef :
Voor 2000 heb je niets behalve een slagroomklopper en voor iets meer heb je een Chinese drol

Een scheepsmotor maakt een groot deel van de waarde van een schip dit is altijd zo geweest.

Mvg Fer

Fer ik heb een Ford Lehman 6 cylinder ingebouwd, de motor is nu 32 jaar oud en die heb ik in 2007 op marktplaats gekocht voor 2250 euro, daar bovenop is een revisie gekomen van iets meer dan 200 euro en 40 uur werk wat equvalent is aan 1600-2000 euro. dat brengt het totaal op 2250+200+1800(neem het gemiddelde) = 4250 euro dat is dus een 6 cilinder inclusief velvet keerkoppeling, van deze combinatie heb jij mij verteld dat dat goed en betrouwbaar is, en uit ervaring weet ik ook dat het zo is. Maar in deze context kun je mij niet wijs maken dat een gereviseerde 2 of 3 cilinder kwaliteits motor veel meer dan 2000 euro zal kosten.

mvg,
Erik

ik dacht dat je over nieuw motoren sprak, overigens een mooie combinatie is wel een plaatje waar in het topic “mijn motor is het geen plaatje”

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 17:46 #209770

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1406
waverider82 schreef :
ANDO schreef :
waverider82 schreef :
@Ando, zie mijn bovenstaande post, wat je zegt is gewoon niet realistisch.

Afgaande op die post vraag ik mij af of jij wel een realistische zeiler bent

Groet,
Herman.
Had het eerder niet gezien, leg dat eens uit?
Bedoel je te zeggen dat:
1. Ik in strijd met het havenregelement gewoon op de zeilen de haven uit moet varen met als risico dat ik m'n ligplaats kwijtraak.
2. Een nieuwe motor goedkoper is dan dat? Zo ja leg even uit hoeveel.
3. Dat mijn budget ontoereikend is om een realistische zeiler te zijn?

Of bedoel je wat anders... Gezien eerdere reacties indezelfde trant vraag ik me af of je uberhaupt wel nuance kent...

1.misschien mag je ook niet zwemmen in de haven.Dus als je in het water dondert heb je een probleem.
2.Daar heb ik het helemaal niet over gehad.
3.Mijn inbreng in deze gaat over zeilen,zonder de mogelijkheid te hebben de motor te gebruiken.Een beetje lezen met nuances .Begrijp al helemaal niet wat jouw budget er toe doet.
Groet,
Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 17:50 #209773

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Foutje :blush:
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 17:55 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 17:51 #209775

@Herman Natuurlijk moet je vooral zeilen met een ZEILboot maar wat doe je bijvoorbeeld:
Als je de drukke vaargeul opdrijft terwijl de wind is weggevallen.
Als je vastgelopen bent (ja dat moet je niet doen maar toch gebeurt het).
Twee situaties die voor veel van ons erg realistisch zijn.
@Fer,
Wat denk je dat ik kwijt zou zijn als ik die MD7A zou moeten vervangen met een goede tweedehands motor?
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 17:52 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 17:54 #209777

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8695
Ik gaf een keer privé-les op een 30-voeter, manoeuvreren in de box was in de ochtend wel aangeleerd. Voor de middag stelde ik voor een MOB onder zeil te oefenen. In plaats daarvan kreeg ik al motorend een rondvaart door de eigenaar/cursist aangeboden ...
Vorige week zaterdag was er een pittig zuidelijk windje op het Volkerak, dus moesten we kruisen. Sommige tegenliggers motorden met een bakstagwindje ...
De zondag daarop was het kruisen naar Blankenberge. Sommige tegenliggers motorden met een bakstagwindje ...
Kennelijk hebben veel niet-zeilers een zeilboot, dus ja ... dan wordt een motor wel heeeeeeel belangrijk.
Nb Aanleggen onder zeil is een eis voor CWO-3 zeezeilen
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 17:56 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 17:54 #209778

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Philip ik hen de verkeerde persoon gequote sorry was voor Waveride82 bedoelt

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 17:56 #209779

@Fer, dat was duidelijk, thanks :)
@Lamavare, dat klopt wel denk ik. Ik denk dat zelfs een ruime 50% van de boten de haven nooit uitkomt.
Overigens, aanleggen bedoel je daarmee boxvaren onder zeil? CWO3 Zeezeilen staat nog op de verlanglijst :)
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 17:59 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 17:58 #209780

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1406
waverider82 schreef :
@Herman Natuurlijk moet je vooral zeilen met een ZEILboot maar wat doe je bijvoorbeeld:
Als je de drukke vaargeul opdrijft terwijl de wind is weggevallen.
Als je vastgelopen bent (ja dat moet je niet doen maar toch gebeurt het).
Twee situaties die voor veel van ons erg realistisch zijn.
@Fer,
Wat denk je dat ik kwijt zou zijn als ik die MD7A zou moeten vervangen met een goede tweedehands motor?[/quote

Tsja...mijn vrouw begrijpt mij ook al niet.;
Maar gelukkig houd ik nog van haar.

Gegroet,
Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 18:00 #209781

Houden zo! Dat is wel zo gezellig aan boord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 18:02 #209783

ANDO schreef :
1.misschien mag je ook niet zwemmen in de haven.Dus als je in het water dondert heb je een probleem.

Van de meeste mensen die overboord zijn gevallen zul je inderdaad horen dat je dan wel een probleem hebt ja ;)

Wel een beetje irrelevant om een ongeluk te gaan zitten vergelijken met een bewuste actie. Er zijn echt bergen havens waar het verboden is onder zeil binnen te komen of af te varen, ook in mijn thuishaven. Dan verwacht ik dus ook dat niemand doet, ook al kan hij of zij (denkt `ie) het wel...

Weer On-Topic: Ik denk dat het vooral komt doordat je volgens mij sneller een zeil vervangt en het jaar daarna eventueel nog eentje dan in 1 keer de hele motor.
En ik ben het met de eerdere post eens dat je met een slecht zeil ook nog vooruit komt maar met een kapotte motor niet. Wij gebruiken onze motor zo weinig mogelijk maar als we hem nodig hebben (box in/uit, sluis, brug, bijv. stukje Slenk in de wind met 2 veerboten erin vorige week) zijn we toch altijd blij dat we er op kunnen vertrouwen dat `ie doet wat `ie moet doen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 18:02 #209785

Fer schreef :
overigens een mooie combinatie is wel een plaatje waar in het topic “mijn motor is het geen plaatje”

Mvg Fer
Momenteel zitten we behoorlijk ver bij de bewoonde wereld vandaan waardoor de internet verbinding heeeeeel erg traag is, zodra ik weer terug ben zal ik je een paar foto's van ons mooi wit gespotten torretje sturen ;)

gr
Erik

PS betrouwbaarheid is belangrijk, dat staat voor mij ook buiten kijf. It is alleen die overwaardering....
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 18:06 #209786

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
[quote="waverider82"

@Fer,
Wat denk je dat ik kwijt zou zijn als ik die MD7A zou moeten vervangen met een goede tweedehands motor?[/quote]

Wat je kwijt ben voor en vervangen weet ik niet, dit hangt van veel dingen af oa:

Kan de motor makkelijk worden weg getakeld en een ander terug gezet worden
Moet de fundatie erg aangepost worden
Kan de schroef behouden blijven, dit geld ook voor de schroefas
Wat kost de gereviseerde motor als het een ander type is?

Ik zou oppassen met het vervangen van de motor door een ander type die gereviseerd is, je moet dan namelijk veel kosten maken die je ook bij een nieuwe motor moet maken en dan is het verschil tussen een oude en een nieuwe motor niet meer zo groot.

Dan is allen de aanschafprijs het verschil, en dat kan maar een 3000 a 4000 euro verschillen, en als je zeker weet dan je de eerste 8 a10 jaar met je boot blijf varen is een nieuwe motor aantrekkelijker tenzij je de zelfde type motor laat reviseren die je nu heb.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 18:07 #209787

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1406
waverider82 schreef :
Houden zo! Dat is wel zo gezellig aan boord.

Gelukkig vaart ze bijna nooit mee.
Alleen als de motor het doet. ;)
Groet,
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 18:08 #209788

Ok. overwaardering ben ik, ook na het relaas van La Mavare mee eens. Koop dan een motorboot. (Liefst niet zo'n drijvend theehuis voor proleten die je in de sluis niet recht kunt houden waardoor je met veel gas toch niet kunt voorkomen dat je tegen me aandrijft zonder stootwillen in de volkerakjachtensluis...)
Wat ik in al m'n posts bij elkaar wilde aangeven dat betrouwbaarheid voor mij erg belangrijk is omdat het ding er moet zijn in nood.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 18:19 #209793

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik ben het met Ando, Lamavare en anderen eens dat veel zeilers zich er te gemakkelijk van af maken en erg gauw op de pruttel gaan varen. Ik heb het meerdere malen gezien: de wind valt heel even weg, dan komen de bezorgde blikken naar de zeilen die vervolgens in no-time worden gestreken. Ik zeil dan gewoon door, en lach me rot om de verbaasde blikken als ik die pruttelaars vervolgens zeilend inhaal ;)

Maar in het geval van InSaNo in Denemarken is je reactie overtrokken: zonder motor is er maar één mogelijkheid om van Denemarken naar huis te varen: helemaal buitenom. En dat doe je niet zo gauw met een niet volledig ervaren bemanning, een oude genua en kapotte motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl