Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Belangrijkheid van de motor

Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 11:47 #209646

Ondanks dat we niet op zoek zijn naar een andere boot, mag ik graag in advertenties voor gebruikte zeilboten neuzen.

Wat mij opvalt, en eigenlijk ook een beetje stoord, is dat een link naar een digitale advertentie vaak uit een paar feiten bestaat: vraagprijs (logisch), Bootmerk en type (ook logisch), bouwjaar (ook hier kan ik me in vinden) en motormerk en type.
Dat laatste heb ik nu nooit begrepen. Natuurlijk wil je het ergens in de advertentie plaatsen, maar waarom nu zo prominent in de titel?

In een advertentie van een ZEILboot verwacht je gegevens over de zeilen die aan boord zijn, zoals het soort zeilen, zeilmaker, materiaal, leeftijd etc. Ook van de tuigage zelf verwacht je het een en ander te vernemen, maar nee, het is (bijna) altijd de motor, electronische gadgets en de romp die omschreven worden en dat is het.

Uiteraard ben ik het er mee eens dat de motor een belangrijk deel van de boot is, maar de tuigage is veel belangrijker en vertegenwoordigd ook een veel groter deel van de waarde dan "het stuk ijzer in de bilge".

Zo ook met verzekeringen ed. ze vragen vaak naar de waarde van de motor, maar de nieuw/dag waarde van de zeilen word volkomen genegeerd.

Dan bootkeuringen, motoren word vrijwel altijd (oppervlakkig) naar gekeken, zeilen komen zelden of nooit uit de zak.

Onderhoudscursussen, wederom, motoren staan op de eerste plaats, terwijl een cursus voor zeilonderhoud mij eigenlijk onbekend is, een lokale zeilmakerij voor zijn vaste klanten daar gelaten natuurlijk.

Ben ik de enige die dit vreemd vind? Waarom hebben wij zeilers de motor op een veel hoger voetstuk staan dan de tuigage? En als dat zo is, waarom varen we dan niet allemaal met een motor boot?

Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 11:52 #209652

ja erik, je bent niet de enige, ik verbaas me er ook over dat in het zeilers forum er aan vragen meer over de (rot) motor gesproken wordt, problemen mee zijn, dan de (onnodige) electronica en een heel klein beetje over de zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 12:15 #209657

Aan de onderkant van de markt, waar veel zeilers (ik ook) zich begeven, is de vervangingswaarde van de inboarddiesel vaak meer als de helft van de waarde van de boot.
Bijvoorbeeld, ik koop een Jeanneau Sangria van 8000 euro met daarin een Renault RC8D dieseltje. Een motor waarvoor geen onderdelen meer te krijgen zijn. Gaat dat ding kapot kan ik hem vervangen voor een nieuwe motor waarbij alleen de aanschafprijs van het prutteltje (zonder inbouw) al rond de 5000 euro ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 12:46 #209667

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Bij een leuke boot van 15.000€ komt zomaar een bedrag van 8000€ tot 9000€ voor een nieuwe motor als er een slechte in staat. Het lijkt me dan echt een plus als er een redelijk jong goed onderhouden karretje gepresenteerd wordt op een bootadvertentie. Voor minder dan de helft heb je een nieuwe zeilgarderobe met alles er op en aan. Laat dat ook even meespelen.

En laten we wel zijn, wie vaart op zeil de haven in of uit, laat staan als je nog bruggen of kanalen te gaan heb tegen de wind.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 12:46 #209668

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
sietse-ten schreef :
ja erik, je bent niet de enige, ik verbaas me er ook over dat in het zeilers forum er aan vragen meer over de (rot) motor gesproken wordt, problemen mee zijn, dan de (onnodige) electronica en een heel klein beetje over de zeilen.

Zou dat er misschien mee te maken hebben dat zeilers veel meer vragen hebben over die vreemde stukken ijzer die ze nodig hebben om de haven in/uit te varen dan over het zeilen wat ze al jaren doen? Bij mijn eigen eerste zeilbootje heb ik een stuk meer vragen over het hoe en wat van de motor (notabene buitenboord) dan over het zeilen. Van dat laatste ken ik het principe immers!

Pieter
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 12:47 door Pjetrow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 12:52 #209669

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
waverider82 schreef :
Aan de onderkant van de markt, waar veel zeilers (ik ook) zich begeven, is de vervangingswaarde van de inboarddiesel vaak meer als de helft van de waarde van de boot.
Precies, en dat geldt voor zeilen en andere tuigage delen niet, behalve misschien de mast. Maar (aluminium) masten gaan minder vaak uit zichzelf stuk dan motoren.

Verder scheelt inboard of outboard ook zomaar een paar duizend in 'dagwaarde'. Een zeiltje vervangt men ook zelf, terwijl voor een motor meestal een monteur ingehuurd moet worden.

Zodoende begrijp ik wel dat het hulpmotortje zeker zoveel aandacht krijgt als de zeilen - da's een puur financiele kwestie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 13:00 #209678

@Waverider:

Als je boot 20-30 jaar oud is (wat waarschijnlijk het geval is met zo'n oude motor) dan is er een net zo grote kans dat je mast, zeilen, lopend en staand wand, lieren, blokken etc moet vervangen. Om over electra, slangen, doorvoeren, kielbouten etc nog maar te zwijgen. Alles met elkaar is bijvoorbeeld de tuigage ook al snel meer dan 5000 euro voor een dergelijke boot.

Maar als je een dergelijke boot op het oog hebt om te kopen, dan is de prijs er ook naar. Een boot met nieuwe motor kost nu eenmaal meer dan een boot met oude motor. Andersom heb ik het nog nauwelijks gezien. Een oude boot met een nieuw tuig kost bijna niets meer dan eenzelfde boot met een oud tuig, terwijl dat tuig niet veel minder kost dan een nieuwe motor, maar ons als zeilers wel heel veel meer plezier zou moeten geven.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 13:01 #209679

@Erikdejong deels mee eens. Het tuig is veel zichtbaarder. Vaak staat bij advertenties ook de leeftijd van het tuig en zeilen genoemd en als dat niet zo is weet je direct dat je er op moet letten.
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 13:02 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 14:07 #209696

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Ik heb mijn huidige boot 7 jaar geleden gekocht,een Frans Maas ontwerp.
Als daar niet een nieuwe Yanmar 3GM30 met 70 draaiuren in had gestaan had ik hem niet gekocht. Toch een post van ca 9000 euro.Zeilen ed vervangen kost minder.

popye
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 14:13 #209698

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Ik hou ook niet van motoren. De kick van het zeilen is toch dat je puur op de wind ergens kan komen.

Als je maar genoeg ervaring en kunde hebt kun je je heel best redden met mininmaal motorgebruik. Ik zie de motor dan ook puur als noodoplossing. Comfortabel hoeft ie niet te zijn, wel betrouwbaar.

Maar wellicht is dat een beetje een die-hard mentaliteit en gaan de meeste mensen toch voor wat meer comfort. Die hebben geen zin in planningen omgooien of uren (dagen) lang dobberen. Als je op een dag zeilen rondkijkt wie er allemaal de pruttel aan heeft staan, dat zijn er veel hoor. Als je m zo vaak aan hebt is het ook wel te snappen dat je er bij aankoop op let.

De eerste keer dat we een kajuitboot huurden was de huurder verbaasd dat er zo veel benzine over was. Wij vonden er niks geks aan.. we waren een weekendje aan het zeilen geweest, toch?

Laatst nog lekker 4 daagjes op het Wad en IJsselmeer gezeild.. en dat terwijl de motor op dag één al de geest gaf! Zij hebben ons laten zien dat je heel best een haven op zeil in kunt varen. We hebben op zeil heel Lemmer doorkruist! :) Toegegeven, we hadden heel kundige opstappers aan boord die jarenlang zonder motor hebben gevaren, ook op zee. Ik hoop dat ik ooit ook kan wat zij kunnen.
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 14:35 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 14:47 #209704

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Als je van de Kaag via Haarlem naar het Markermeer wil is een (goede) motor toch wel nodig. Dat doe je niet op zeil.Lig je haven aan het Marker of ijselmeer is het anders?

popye
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 14:56 #209709

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Om te kunnen zeilen moet ik de ene kant op 6 bruggen passeren en naar de andere kant 1 brug en een sluis. De eerste brug ligt 50 meter van de boot af. Volkomen afhankelijk van de motor. Heeft ook een voordeel, de motor komt altijd op temperatuur.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 14:59 #209710

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Wij liggen direct aan het IJsselmeer. Als je eerst door een kanaal moet is het een ander verhaal.

Ook ik vind het hebben van een motor wel noodzakelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 15:03 #209711

Ik bedoel ook niet te zeggen dat een motor niet belangrijk is, maar de trend is wel dat de motor is opgehemeld van een hulpmiddel tot het belangrijkste item aanboord na de romp zelf. Ik ben van mening dat dat toch een beetje teveel eer is voor dit onderdeel, maar blijkbaar ben ik dus een van de weinigen die dat denkt...

Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 15:03 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 15:21 #209713

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Er gaan niets boven een echte dieselmotor :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 15:33 #209716

@Erik, je hebt er nog steeds helemaal gelijk in en ik denk dat de meeste mensen daar zo over denken.
Praktisch gezien is het zo dat ik zonder motor niet de haven uit kom (mag niet eens), dus zonder motor kan ik niet zeilen. Aangezien een nieuwe motor incl. inbouw minimaal 7000 euro kost en ik dat gewoon niet zomaar kan uitgeven (hoe vertel ik dat thuis ;)), is het voor mij bittere noodzaak om daar eigenlijk voor een zeilboot onevenredig veel aandacht aan te geven.
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 15:34 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 15:39 #209717

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Erikdejong schreef :
Ik bedoel ook niet te zeggen dat een motor niet belangrijk is, maar de trend is wel dat de motor is opgehemeld van een hulpmiddel tot het belangrijkste item aanboord na de romp zelf. Ik ben van mening dat dat toch een beetje teveel eer is voor dit onderdeel, maar blijkbaar ben ik dus een van de weinigen die dat denkt...

Erik

Zie mijn opmerkingen t.a.v.onze Denemarken bezoekers.
Motor kapot en ze zijn gelijk een uit de hemel neergeschoten meeuw.
Groet,
Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 15:40 #209719

@Ando, zie mijn bovenstaande post, wat je zegt is gewoon niet realistisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 15:55 #209724

Toch ben ik het met ando eens, verreweg het grootste deel van de zeilers raakt in paniek wanneer de motor niet werkt. De meeste "reddingen" van de KNRM is assistentie van een zeiljacht waarvan de motor niet meer werkt, en dan ook nog eens met mooit zeilweer.
Ik kan eigenlijk geen enkel zeiljacht bedenken dat je niet op de een of andere manier veilig en schadevrij langs een kade kunt krijgen met behulp van de zeilen, lagerwal of niet.

Enfin, dit gaat eigenlijk te ver off topic, de reden van mijn vraag was dat ik bijvoorbeeld op de botenbank me er een beetje aan stoor dat op de verzamelpagina altijd vermeld staat wat voor motor er in de boot staat, terwijl de tuigage bijvoorbeeld niet vermeld word (sloep, kits, kotter, fractioneel etc) dit zijn veel belangrijkere afwegingen dan de vraag of er een yanmar of een volvo penta in de boot staat.

Overigens hoeft een motor voor een 7-8 meter boot geen 7000 euro te kosten, een gereviseerde bestaande motor is net zo betrouwbaar en kost nog niet de helft van een nieuwe. De motor in Bagheera is 100pk en kostte incusief revisie, keerkoppeling, schroefas, lagers, filters, waterpomp, koelsysteem, schroef etc. 7500 euro, als ik de inbouw niet zelf had gedaan was dat ook nog een post geweest van 1500, als de motor nu vervangen zou moeten worden dan zouden we voor om en nabij de 3 tot 4 duizend euro een betrouwbare vervanger hebben, voor een 8 meter boot praat je nog niet over de helft, daar koop je nog geen ander grootzeil en genua voor...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 15:57 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 15:57 #209725

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Sja, als ik zie hoeveel er gemotord wordt,.. De motor is steeds belangrijker geworden in de zeilsport.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 16:09 #209728

erik, ik wil wel een nuance zetten, natuurlijk kun je elke zeilboot zonder motor varen, maar het is wel moeilijk omdat in nederland te doen, beetje vol he. ik ben zelf een aantal keren met mijn eigen boot een haven binnen gelopen,ook een rivier opgevaren. alles kan, maar je moet wel de ruimte hebben. ik heb met de vrouw van de schipper( die had een ongeluk gehad) een boot terug gevaren van cartagena (colombia) naar miami. met een kapotte motor, maar wel een werkende generator. even een sleepje tot buiten de rotsen en in miami weer een motor boot aan geroepen voor het laatste stukje. alles kan, als je maar ruimte hebt.

een ander punt vind ik, nu ja ben geen expert, is dat de meeste jachten veel te veel vermogen aan boord hebben. waarom zou je met een zeilboot op de motor de rompsnelheid moeten halen, bang dat de haven vol is? ik ben een keer voor anker gegaan met behulp van mijn bijboot langszij met twee pk bb, het ging, dus het kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 16:13 #209729

Dat vind ik inderdaad wel de missende nuance.
Overigens zou ik er wel blij van worden als ik wist dat ik voor 1500 tot 2000 een nieuwe motor zou hebben maar dat kan ik met nauwelijks voorstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 16:33 #209733

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
Ik heb mezelf me niet bang laten maken door een versleten motor van onbekend merk in m'n bootje en die zelf vervangen door een veel renenter ding. Ondanks het zelf doen, het goedkoop shoppen (yanmar 3gm30 voor 1400 euro) heeft alles totaal met de appendages er bij (nieuwe dempers, koppeling, beurt, uitlaat, bediening) toch een hoop geld en moeite gekost en ik denk niet dat dit veel goedkoper zou kunnen.

Echter heeft Erik gelijk dat de uitgaven aan tuig een stuk hoger zal zijn. De nieuwe verstaging benaderd de prijs van de motor en dan is er nog geen zeil vervangen of gerepareed. Tel naar de nieuwe giek en de nieuwe lieren bij op en het is wel duidelijk.

Maar is geld alles? Ik denk het niet. Voor veel zeilers is de motor een noodzakelijk kwaad. Maar daarmee ook een soort black box die het doet of niet. Op dit forum wordt nog redelijk zelf geklust maar ook hier merk je dat er veel minder verstand van motors is dan van het zeilen. Fer heeft het er maar druk mee waarvoor hulde. Een zeiler is immers zeiler geworden voor het spelen met de zeilen en de wind en niet voor het lekker sleutelen aan een motor. En zoals met meer black boxen: dat moet in orde zijn met weinig omkijken en gezeik. En het vooral doen. Niet-computer-freaks zijn ook veel sneller geneigd om maar een kant-en-klaar pctje te kopen voor (te) veel geld. En mensen die niks met auto's hebben, kopen juist vaak een recente/nieuwe auto want die moet het ook doen.

Een uitgesleten zeil brengt je nog wel plezier en je thuis. En zo niet, dan is er nog de motor. Als het back-up systeem (zoals velen de motor zien) zelf hapert wordt het eng.

Verder is nog het vervangen op termijn. Een motor vervangen is een ingrijpende klus die naast de motor zelf nog een hoop tijd (zelf doen) of geld (laten doen) kost in vorm van de installatie. Bij de zeiltjes is dat een stuk minder. Je ziet duidelijker waar je aan toe bent, wat je voor je geld krijgt en hoe snel vervanging nodig is. Kosten spreiden en uitgaven die nog wel even kunnen wachten zijn aanlokkelijker dan meteen een motor moeten vervangen of zelf de gedachte er aan.

Allemaal dingen die belangrijkheid van de motor verhogen bij velen. Of dat terecht is hangt van de gebruiker af, die kan het niet fout hebben ;)
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 16:34 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 16:37 #209736

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
waverider82 schreef :
Dat vind ik inderdaad wel de missende nuance.
Overigens zou ik er wel blij van worden als ik wist dat ik voor 1500 tot 2000 een nieuwe motor zou hebben maar dat kan ik met nauwelijks voorstellen.


Voor 2000 heb je niets behalve een slagroomklopper en voor iets meer heb je een Chinese drol

Een scheepsmotor maakt een groot deel van de waarde van een schip dit is altijd zo geweest.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 16:49 #209741

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
waverider82 schreef :
@Ando, zie mijn bovenstaande post, wat je zegt is gewoon niet realistisch.

Afgaande op die post vraag ik mij af of jij wel een realistische zeiler bent

Groet,
Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl