web schreef :
Revisie van 200 euro? Dan heb je niet heel vervangen of laten bewerken, en dan zou ik het al snel geen revisie meer noemen, maar een opfrisbeurtje...
Dat waren inderdaad alleen maar de onderdelen en we hebben ook geluk gehad daarmee. Ons Fordje had er bijna 30.000 (!) draaiuren opzitten toen we hem kochten en zelfs de zuigerveren waren nog origineel en nagenoeg niet afgesleten. Uiteindelijk zijn er alleen wat lagerschalen, pakkingen en afichtingen vervangen. Na de inbouw heb ik ook besloten om de waterpomp nog aan te passen, nieuw luchtfilter systeem in te bouwen (vanwege het geluid) en om wat handige aftappompjes in te bouwen voor olie en koelvloeistof, dit was ook nog eens 300 of 400 euro materiaal.
waverider82 schreef :
Als ik bovenstaande lees gaat dus naarmate de boot groter wordt de verhouding tuig/motor gelijker en zal uiteindelijk omslaan naar het tuig
Klopt, onze boot, 50 voet: Een nieuwe motor met inbouw etc kost om en nabij de 40.000~45.000 Euro.
Het tuig daarentegen: Nieuwe mast: 34.000, verstaging: 9.500, Grootzeil: 8.000, high aspect: 7.600, stagzeil 3.800, vallen en overige bedieningslijnen: 14.000 totaal ruwweg: 75.000 tot 80.000 en dat is basic, zonder spibo(o)m(en), zonder zwaarweer zeilen etc. als je dat erbij opteld zit je nog eens 10.000 hoger
Ofwel voor een 50 voeter kost het tuig minimaal 2x zoveel als de motor installatie. En als je het vergelijkt met een gereviseerde motor is het zelfs 20 keer zoveel... En ik moet ook toegeven dat als ik naar bootjes zit te bekijken, dan bekijk ik over het algemeen 12 meter plus.
De oorsprong van dit topic is dat je, ook bij dergelijke boten, alles weet van de motor installatie, maar vrijwel niets over het tuig als je een advertentie door leest.
En zoals Philip al aangeeft voor zijn boot, is het tuig dus al een stuk kostbaarder dan de motor en hij spreekt over een 10 meter boot (toch philip, of herrinner ik me dat verkeerd?)