Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Belangrijkheid van de motor

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 18:38 #209799

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7076
Lees dit nu pas, dus reactie is deels al door anderen gegeven. De motor (als deze echt kapot is) kost veel geld in 1 keer om te vervangen.

De zeilen, verstaging en mast kosten tezamen nog een stuk meer. Meestal kun je in dit rijtje stap voor stap vervangen, zodat de kosten in een keer meevallen. Daarnaast kun je zeilen die niet zo goed meer zijn beste nog een tijdje gebruiken als de financien geen nieuwkoop toelaten. Als de motor het niet doet moet je meestal toch meteen geld er tegenaan gooien.

Ik ben (vind ik zelf) echt een zeiler, bij mij gaat de motor uit zodra dit kan. Ik ben ook een keer zonder (functionerende) motor Nederland in gevaren, en dat lukt me echt uitstekend. Toch kijk ik heel goed wat de staat van de motor is als ik een boot koop, het gaat gewoon om een hoop geld. Ik kijk overigens ook naar de staat van de zeilen, want ik ken mezelf en slechte zeilen worden bij mij vervangen door dure nieuwe, dus dat tel ik gewoon bij de aankoopprijs op!

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 18:47 #209803

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8687
waverider82 schreef :
...
Overigens, aanleggen bedoel je daarmee boxvaren onder zeil? CWO3 Zeezeilen staat nog op de verlanglijst :)

Met een flink jacht een box invaren onder zeil is slechts weggelegd voor de artiesten onder ons.
De idee is dat als je motor uitvalt, je de genua snel uitrolt en je zonder assistentie kunt aanleggen op een langswal of hogewal met ruimte, bv een meldsteiger of langszij een stalen schip.
Die kwaliteit had ik een keer nodig in de binnenhaven van Stellendam. Blijft toch spannend, want zo vaak oefen je dat niet.
Gebeurt dat in de kleine ruimte, dan is het een kwestie van creatief met lijnen en stootwillen schade voorkomen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 19:16 #209809

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Erikdejong schreef :
Fer ik heb een Ford Lehman 6 cylinder ingebouwd, de motor is nu 32 jaar oud en die heb ik in 2007 op marktplaats gekocht voor 2250 euro, daar bovenop is een revisie gekomen van iets meer dan 200 euro en 40 uur werk wat equvalent is aan 1600-2000 euro.
Revisie van 200 euro? Dan heb je niet heel vervangen of laten bewerken, en dan zou ik het al snel geen revisie meer noemen, maar een opfrisbeurtje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 19:17 #209810

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Erikdejong schreef :
@Waverider:

Als je boot 20-30 jaar oud is (wat waarschijnlijk het geval is met zo'n oude motor) dan is er een net zo grote kans dat je mast, zeilen, lopend en staand wand, lieren, blokken etc moet vervangen. Om over electra, slangen, doorvoeren, kielbouten etc nog maar te zwijgen. Alles met elkaar is bijvoorbeeld de tuigage ook al snel meer dan 5000 euro voor een dergelijke boot.
Als je alles op een hoop veegt wel, maar die dingen worden zelden allemaal in 1x vernieuwd, en dus niet als 1 ding gezien. Moet je echter de motor vervangen, dan ben je in 1x die 5000 euro kwijt, dat kun je niet in stapjes doen. Daarom is bij aanschaf gewoon heel belangrijk te weten of dat grote brok "eraan zit te komen" of niet.

Al het overige... och... dat is vaak nog wel te rekken, of in kleine hapjes over meerdere seizoenen weg te werken. Zelden tref je een boot waarbij alles wat jij noemt onmiddellijk vervangen moet worden om nog te kunnen varen: zo'n boot is dan gewoon total loss en zal ook zo gezien worden. Je moet dan denken in termen van een door blikseminslag ontmaste boot ofzo.... alle tuig kapot, alle electra kapot. Maar *dan nog* zullen de lieren nog heel zijn en zo meer van die dure dingen...
Erikdejong schreef :
Een oude boot met een nieuw tuig kost bijna niets meer dan eenzelfde boot met een oud tuig, terwijl dat tuig niet veel minder kost dan een nieuwe motor, maar ons als zeilers wel heel veel meer plezier zou moeten geven.
Moet dan wel een *volledig* nieuw tuig zijn, niet alleen een paar zeiltjes. Het is wel een kwestie van perceptie... een motor die vier seizoenen oud is wordt nog als vers gezien, maar vier seizoenen oude zeiltjes? Mwoah... kan wat zijn, maar kan ook al volledig uitgezeild zijn. Een vers tuig schrijf je dus veel sneller af dan een verse motor. Terwijl er ook boten zijn die al veertig jaar met dezelfde theedoeken varen... (net als dat er boten zijn die al veertig jaar dezelfde motor hebben)
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 19:19 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 19:22 #209812

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Philip schreef :
De nieuwe verstaging benaderd de prijs van de motor en dan is er nog geen zeil vervangen of gerepareed.
Waar haal jij je stagen? Zo veel duurder is een maatje dikker toch ook weer niet...
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 19:22 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 26 juli 2011 19:29 #209814

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
Mijn motor kostte 1400 euro. Bijna 100m 8mm staaldraad kost al dik 900 euro (heb 98 meter nodig, 9,5 euro de meter bij bijv. kniest). Doe daar nog eens 9 spanners en eindterminals bij en je zit zo op die 1400 euro. Met de juiste bronzen spanners nog wel er over heen schat ik zo. Nu kunnen sommige stagen wel 7mm maar dan nog.
Laatst bewerkt: 26 juli 2011 19:35 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 02:37 #209832

@Philip,
Ik weet niet wat voor motor je hebt.
Was dat en nieuwe of 2e hands?
Inboord of b.b?

In het eerste geval is het qua prijs appels met peren vergelijken.
Nieuwe stagen tov een 'oude' motor?
In het tweede geval, als je een nieuw bb'tje hebt gekocht voor 1400 euro,
heb je een jacht waarvan de verstaging dan niet zoveel hoeft te kosten. :laugh:

@Erik,
Ik snap jou probleem niet zo hoor.
Je bent op zoek naar een ander schip.
Je 'valt' voor een schip.
Alle info in de advertentie is meegenomen.(ben ik het mee eens)
Wat je verder nog wilt weten kan je dan toch opvragen bij de verkoper?
Bellen, mailen, enz!

Mvg. Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 05:11 #209846

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Aardig draadje, zie 'em nu pas. Denk dat het erg lastig is om een eenduidig antwoord te geven omdat er nogal wat factoren meespelen. Zo is het vaarwater al genoemd maar ook de afmetingen van de boot en de eigen vaardigheid zijn belangrijk. Het is een immers stuk eenvoudiger om een 22-voeter ergens aan te leggen op een hogerwal dan om een 39-voet langkieler een box in te zeilen. Dus het belang van de motor is denk ik afhankelijk van de situatie en zal daardoor van persoon tot persoon verschillen.
De reden dat er in advertenties type en bouwjaar prominent naar voren komen is omdat een jonge motor gewoon een goed verkoopargument is. Het vervangen van een inboardmotor in het 20 - 35PK segment is komt, uitgaand van een nieuwe motor, al gauw op een bedrag van 8 - 12K te zitten. Als ik de ruimte zou hebben dan zou ik liever voor een 60PK of meer gaan aangezien die motoren tegenwoordig goedkoper zijn. Nog even los van het feit dat de hedendaagse kleine Kubota's en Mitsibishi's allemaal jaren '80 indirect ingespoten technologie is...
De opmerking dat een gereviseerde motor even goed is als een nieuwe gaat alleen op als de motor inderdaad echt gereviseerd is. Dat wil zeggen: teruggebracht naar de fabriekspecificatie en voorzien van nieuwe appendages. En met een uurtarief van 60 of 70 euro is een echte revisie, waar al gauw een uurtje of 80 aan werk in zit, economisch niet meer rendabel. In de praktijk blijkt een revisie vaak ook niet meer dan een goede schoonmaak- en verfbeurt en het vervangen van wat pakkingen en keerringen te zijn.
Vanuit mijn eigen gezichtspunt is een motor een very-nice-to-have. Het is een handig ding om je een haven in of uit te brengen en je kan verder als er geen wind is. Maar als 'ie het onverhoopt een keer niet doet dan is er wat mij betreft niets aan de hand. Op die enkele keer na dan ..... :blush:...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 07:57 #209893

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Philip schreef :
Mijn motor kostte 1400 euro. Bijna 100m 8mm staaldraad kost al dik 900 euro (heb 98 meter nodig, 9,5 euro de meter bij bijv. kniest). Doe daar nog eens 9 spanners en eindterminals bij en je zit zo op die 1400 euro. Met de juiste bronzen spanners nog wel er over heen schat ik zo. Nu kunnen sommige stagen wel 7mm maar dan nog.
Ahja, 100 meter 8mm is inderdaad andere koek dan 50 meter 5mm ;) Dat gaat hard...
Laatst bewerkt: 27 juli 2011 07:57 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 08:26 #209901

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
drifter63 schreef :
@Philip,
Ik weet niet wat voor motor je hebt.
Was dat en nieuwe of 2e hands?
Inboord of b.b?

In het eerste geval is het qua prijs appels met peren vergelijken.
Nieuwe stagen tov een 'oude' motor?
In het tweede geval, als je een nieuw bb'tje hebt gekocht voor 1400 euro,
heb je een jacht waarvan de verstaging dan niet zoveel hoeft te kosten. :laugh:
Het is een niet al te oude maar gebruikte Yanmar 3gm30 inboard met 27pk. Verder gaat het me niet om de bedragen maar om even te laten zien dat Erik's stelling bij mij wel klopt: uitgaven aan het tuig kunnen prima de kosten van een andere motor overschreiden. Terwijl van de motor uitgebreid beschreven was dat ie wel aan vervanging toe was (iets dat heel wat potentiële eigenaren heeft doen afhaken) terwijl van de verstaging niet eens bekend was hoe oud die is. Overigens is de kostenpost 'verf' net zo hoog en daar hoor je helemaal niks over :)

En met appels en peren vergelijken ben ik het niet helemaal eens, nieuwe verstaging zou zo'n 15 jaar mee moeten gaan. Dat is wat ik van de 'nieuwe' motor ook verwacht en samen verlengen ze dus de levensduur van de boot met die periode. IMO juist appels met appels en is juist een nieuwe motor die 30 jaar mee zou gaan en iets anders dat veel korter mee gaat een onjuiste vergelijking ;) Mij inziens kun je een beetje goeie motor best gebruikt kopen maar verstaging niet echt. En dat is economisch ook het beste, een nieuwe motor is voor veel boten onevenredig duur en maakt zo'n boot dan zo goed als economisch totall loss.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 08:37 #209903

Als ik bovenstaande lees gaat dus naarmate de boot groter wordt de verhouding tuig/motor gelijker en zal uiteindelijk omslaan naar het tuig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 08:43 #209905

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Nou als ik moet uitgaan van 15 jaar voor een nieuwe motor kwam er nooit een nieuwe in. Op basis van 50 draaiuren per jaar zit je aan 750 draaiuren in die 15 jaar. Dat is peanuts voor een goed torretje wanneer deze normaal onderhouden is. Ook 100 uur op jaarbasis is geen probleem. Er zijn niet veel zeilers die meer draaiuren op de motor maken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 09:02 #209912

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Komt het niet gewoon doordat de botenbank onderdeel is van een veel groter concern, waarin niet-zeilers de strategie bepalen?

oftewel er wordt een opdracht gegeven om de site te vernieuwen. Hiervoor worden verschillende bureautjes aangeschreven en aldaar gaan ze aan het werk. Hier kennen ze nog wel iemand die een vriend heef die zelt, daar gaan ze aan de slag om zoveel mogelijk overenekomsten tussen verschillende boten te zoeken, etc, etc.

Uiteindelijk komt de goedkoopste site het best uit de bus bij de directie, dus die wordt gekozen. En wat is het geheim van die goedkope site? Juist, er zitten veel zoekcriteria in die voor verschillende boten gelijk zijn. Zoals lengte, breedte, gewicht, leeftijd, vragaprijs en, jawel, de motor....

Een motorboot heeft nu eenmaal geen zeil, maar je wilt ook niet heel veel verschillende pagina's, zoekvensters, scripts ed maken voor 1 site...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 09:06 #209913

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
@proost: Ik ga niet uit van een nieuwe (mind de ''), ik ging uit van een gebruikte die nog een jaar of 15 mee moet. Zie ook de rest van de post.

@waverider: misschien wel, vooral kleine dieseltjes zijn verhoudingsgewijs erg duur, ook gebruikt. Maar bij buitenboordmotoren gaat dat weer niet op denk ik.
Laatst bewerkt: 27 juli 2011 09:06 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 09:08 #209914

Proost schreef :
Nou als ik moet uitgaan van 15 jaar voor een nieuwe motor kwam er nooit een nieuwe in. Op basis van 50 draaiuren per jaar zit je aan 750 draaiuren in die 15 jaar. Dat is peanuts voor een goed torretje wanneer deze normaal onderhouden is. Ook 100 uur op jaarbasis is geen probleem. Er zijn niet veel zeilers die meer draaiuren op de motor maken.

het probleem is niet het aantal draaiuren, een diesel kan gehangen aan een generator zo maar 8 tot 10.000 uur draaien. in een zeilboot komt de motor vaak niet eens aan zijn temperatuur , laat staan dat het echte vermogen wordt aangesproken. vaak zijn de motoren ook nog eens te groot( qua vermogen, zelfs met een turbo/ba), dus vervuilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 09:15 #209916

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Kosten tuigage lijken dus kwadratisch te gaan met de bootlengte, maar de motor niet. Zodoende sluit ik me er dus wel bij aan dat bij kleine boten met inboards, de motor naar verhouding veel belangrijker is dan bij grote boten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 09:19 #209917

En als ik daar op mag aansluiten, rechtvaardigt dat dus voor veel boten de onevenredige aandacht die naar de motor uitgaat. Er is veel meer aanbod van relatief kleine boten dan van grote..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 09:30 #209922

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
trotti schreef :
Komt het niet gewoon doordat de botenbank onderdeel is van een veel groter concern, waarin niet-zeilers de strategie bepalen?

oftewel er wordt een opdracht gegeven om de site te vernieuwen. Hiervoor worden verschillende bureautjes aangeschreven en aldaar gaan ze aan het werk. Hier kennen ze nog wel iemand die een vriend heef die zelt, daar gaan ze aan de slag om zoveel mogelijk overenekomsten tussen verschillende boten te zoeken, etc, etc.

Uiteindelijk komt de goedkoopste site het best uit de bus bij de directie, dus die wordt gekozen. En wat is het geheim van die goedkope site? Juist, er zitten veel zoekcriteria in die voor verschillende boten gelijk zijn. Zoals lengte, breedte, gewicht, leeftijd, vragaprijs en, jawel, de motor....

Een motorboot heeft nu eenmaal geen zeil, maar je wilt ook niet heel veel verschillende pagina's, zoekvensters, scripts ed maken voor 1 site...

Groeten,
Johnnie
Ik werk voor zo'n bedrijf, maar dan in een andere branche (al verkopen wij wel de banners op de watersportpagina's op Marktplaats, en kunnen jachtmakelaars via onze API hun Yachtfocus advertenties ook op marktplaats doorplaatsen (wat ze helaas amper doen)). De zoekopties/velden zijn bij ons bepaald in nauw overleg met onze klanten (adverteerders). Ik neem aan dat Bohil (onderdeel van Telegraaf/Vaarkrant/Speurders en eigenaar van Botentekoop, Botenbank en Allboats) en Yachtfocus dat ook zo doen. Maar die jachtmakelaars zitten er natuurlijk niet op te wachten om die stapel zeilen uit te rollen en na te lopen voor een goede omschrijving. Dus die houden het liever bij kant-en-klare cijfertjes, zoals pk's ipv vierkante meters uitvogelen.
Laatst bewerkt: 27 juli 2011 09:34 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 10:03 #209930

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Proost schreef :
Nou als ik moet uitgaan van 15 jaar voor een nieuwe motor kwam er nooit een nieuwe in. Op basis van 50 draaiuren per jaar zit je aan 750 draaiuren in die 15 jaar. Dat is peanuts voor een goed torretje wanneer deze normaal onderhouden is. Ook 100 uur op jaarbasis is geen probleem. Er zijn niet veel zeilers die meer draaiuren op de motor maken.

Klopt helemaal en je heb het magische woord gebruik ONDREHOUD, daar val en staat alles mee. Overigens is stilstand ook niet goed voor een motor.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 10:39 #209944

web schreef :
Revisie van 200 euro? Dan heb je niet heel vervangen of laten bewerken, en dan zou ik het al snel geen revisie meer noemen, maar een opfrisbeurtje...
Dat waren inderdaad alleen maar de onderdelen en we hebben ook geluk gehad daarmee. Ons Fordje had er bijna 30.000 (!) draaiuren opzitten toen we hem kochten en zelfs de zuigerveren waren nog origineel en nagenoeg niet afgesleten. Uiteindelijk zijn er alleen wat lagerschalen, pakkingen en afichtingen vervangen. Na de inbouw heb ik ook besloten om de waterpomp nog aan te passen, nieuw luchtfilter systeem in te bouwen (vanwege het geluid) en om wat handige aftappompjes in te bouwen voor olie en koelvloeistof, dit was ook nog eens 300 of 400 euro materiaal.
waverider82 schreef :
Als ik bovenstaande lees gaat dus naarmate de boot groter wordt de verhouding tuig/motor gelijker en zal uiteindelijk omslaan naar het tuig

Klopt, onze boot, 50 voet: Een nieuwe motor met inbouw etc kost om en nabij de 40.000~45.000 Euro.

Het tuig daarentegen: Nieuwe mast: 34.000, verstaging: 9.500, Grootzeil: 8.000, high aspect: 7.600, stagzeil 3.800, vallen en overige bedieningslijnen: 14.000 totaal ruwweg: 75.000 tot 80.000 en dat is basic, zonder spibo(o)m(en), zonder zwaarweer zeilen etc. als je dat erbij opteld zit je nog eens 10.000 hoger
Ofwel voor een 50 voeter kost het tuig minimaal 2x zoveel als de motor installatie. En als je het vergelijkt met een gereviseerde motor is het zelfs 20 keer zoveel... En ik moet ook toegeven dat als ik naar bootjes zit te bekijken, dan bekijk ik over het algemeen 12 meter plus.
De oorsprong van dit topic is dat je, ook bij dergelijke boten, alles weet van de motor installatie, maar vrijwel niets over het tuig als je een advertentie door leest.
En zoals Philip al aangeeft voor zijn boot, is het tuig dus al een stuk kostbaarder dan de motor en hij spreekt over een 10 meter boot (toch philip, of herrinner ik me dat verkeerd?)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 juli 2011 10:42 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 10:45 #209947

Koopmans 34 dus idd ongeveer 10m.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 10:53 #209949

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Negen meter boot, zeilen in 2002 vernieuwd, motor in 2004 nieuw en inclusief inbouw 3 x zo duur als de zeilen. Ook nog flinke korting op de motor. Moet er bij zeggen dat de zeilen niet hi-tech waren. Kan me dus niet vinden in een goedkopere motor wat sommigen wel aanhalen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 10:54 #209950

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
Yep, wel door hoge gewicht een iets zwaardere motor dan de meeste 10m meter bootjes. Maar ook het tuig is wat dikker en kottertuig maakt de zeiltjes ook wat duurder dus dat geldt over de hele linie.

Even snel gerekend, nieuwe motor: minimaal 6500 euro kaal. Tuig (1400) + zeiltjes (4/5000?) streept elkaar al aardig weg. Met lijnen erbij zeker. Dan moet je nog een mast en giek maar die zijn meestal niet echt aan vervanging toe bij een gebruikt bootje (al heb ik wel een nieuwe giek liggen). De twee keer red je niet meteen maar wel een stuk meer voor tuig dan voor boot. De stelling dat bij grotere boten, het verschil groter wordt lijkt daarmee wel te kloppen.

Als ik die bedragen zo zoe ben ik toch blij met wat (jong)gebruikt spul :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 11:06 #209953

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Vind de vergelijking van Erik nog steeds niet eerlijk: alles wat met het tuig te maken heeft bij elkaar optellen, en die grote hoop in 1x vergelijken met de motor.

Terwijl nagenoeg niemand de hele tuigage in 1x vervangt (dat gaat vrijwel altijd in kleine stukjes), maar volledig vervangen van de motor is heel normaal... dus het tuig wordt niet als *1* kostenpost gezien, maar de motor wel.

Verhaal van Proost geeft dit ook aan. Alleen als hij mast en verstaging ook TEGELIJK mee vervangen had met de zeilen, was hij duurder uitgeweest...

Verder schrik ik wel van de prijs van een nieuwe motor voor een 50-voeter... daar koop je een heleboel nieuwe auto's voor zegmaar (met motor en al)
Laatst bewerkt: 27 juli 2011 11:07 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Belangrijkheid van de motor 27 juli 2011 11:18 #209960

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8068
Dat is redelijk belachelijk duur ja. Maar de 3YM30 van yanmar staat ook voor bijna 10.0000 euro in de advieslijsten voor alleen de motor van nog geen 30pk. Vind ik ook duur en rij je ook al een nieuwe auto voor :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl