Erikdejong schreef :
Wellicht niet helemaal eerlijk, dat ben ik met je eens, maar er zijn een hoop boten te koop waar alles vervangen wel degelijk gerechtvaardigd is. Wellicht niet het mastprofiel zelf, maar wel al het lopend en staand wand plus zeilen plus beslag...
Zo'n boot heb ik, en ik smeer het mooi uit over meerdere seizoenen, wat met een motor niet kan. Lieren, twee zeilen en een hoop beslag is al gedaan, dit jaar volgen lopend want en de helft van het staand want, volgend jaar wellicht de rest en nog een zeiltje... zo ben ik al goeddeels 'rond'.
Erikdejong schreef :
En vergelijken met de auto industrie is inderdaad absurd wat prijzen betreft want voor dat geld koop je een nieuwe mercedes met meer motor vermogen dan die 100pk die wij hebben.
Ja, maar wel een ander soort vermogen, niet gebouwd om 30 jaar
zo storingsarm mee te gaan. Daarom weegt jouw scheepsmotor ongetwijfeld drie keer zo veel (of meer) dan 100pk personenwagendieseltjes. De oude mercedes diesels met een ongelooflijk lage vermogensdichtheid lieten zich leuk mariniseren, maar moderner spul? Hmm....