Capolavoro schreef :
@zeekraal,
dank voor je uitgebreide antwoord.
Maar ik blijf het op een paar punten niet met je eens
Overigens denk ik dat we nu de echte constructeurs (erik, britttt, anderen?) weer eens aan het woord moeten laten; mijn mechanica-kennis is middelbare school in 196x, en de jouwe weet ik niet maar ik denk niet dat je wel een ingenieur met constructie-kennis bent?
mijn vragen bij je verhaal:
- je gaat uit van een niet-bewegende boot. Dat is een gevaarlijke aanname, met veel wind staat de boot te schudden op zijn bokje kan ik je vertellen
- hoezo drukt de kiel 1500kg (eigenlijk 15.000N) opzij??
- hangend zou het zwaartepunt in de kiel zitten, en staand niet? Het zwaartepunt zit waar het zit en verplaatst zich niet door hangen of staan. Wel verplaatst het punt waarom de boot kan draaien (kiel resp. ophangbanden/steunen).
- bij een hangende of staande boot met 40% ballastaandeel (da's zo'n beetje normaal) zal het zwaartepunt boven de bovenkant van de kiel zitten, dus zo ongeveer ter hoogte van de ondersteuningspunten (je bok met liggers).
Van een oprichtend moment is dan ook geen sprake, zeker niet met flinke winddruk op mast en romp. Bovendien mis je op de bok de vormstabiliteit (net zoveel als de gewichtsstabiliteit, en zeker bij kleine hellingshoeken veel meer dan de laatste).
Ik zet lekker mijn kiel op de grond!
groet
t
Ik zou bij mijn antwoord nog wat tekeningen willen zetten maar het lukt mij niet de gescande afbeeldingen in de tekst te krijgen. Als ik de scanknop op de printer indruk verschijnt op het scherm de vraag waar de scan naar toe moet. Kies ik "klembord" dan verschijnt er als ik de afbeelding met "plakken" in de tekst wil zetten een venster waar die instructie niet zwart maar grijs in voorkomt en dus niet werkt. Kies ik "Word"dan verschijnt er wel een fraaie afbeelding maar het venster met de instructie "Kopiëren" krijg ik niet op mijn scherm.
Maar hier alvast de tekst.
Niet bewegende boot.
Het vraagteken in mijn verhaal (ook voor mij) is wat de kracht op het stempel doet als de windkracht toeneemt. Dat zal zeer afhankelijk zijn van de plaats van het stempel. Ondersteund die de boot onder het vlak waarbij de plaat op het stempel vrijwel horizontaal ligt dan komt de door mij berekende kracht op het stempel natuurlijk nooit aan de 1800 kg horizontaal.*) Ver voor dat die waarde bereikt wordt schuift de boot al over het stempel en wordt deze ook verticaal belast.
Ik stel me dat als volgt voor.
Zodra de boot door de wind naar een kant wordt gedrukt gaat die, vanwege de zeer geringe druk op het stempel over de plaat schuiven. En dan gaat het over mm. Dit heeft tot gevolg dat er een verticale kracht op het stempel ontstaat die toe neemt met de windkracht. Die verticale component vermindert de kracht waarmee de boot op de balk staat. Die daar door makkelijker zijdelings weg schuift. Wind neemt nog verder toe, verticale kracht nog groter, gewicht van kiel op balk nog minder, enz enz tot de boot onderuit gaat.
Staat het “stempel” daar in tegen naast de boot en wordt de romp net onder het dek zijdelings gesteund dan zal die kracht altijd horizontaal gericht blijven. Dit even los van het feit dat die kracht dan aanzienlijk minder zal zijn omdat die veel hoger zit.
Om die reden zijn steunen naast de boot dan ook principieel beter dan stempels onder de boot.
En wat dat schudden betreft. Ik ben al vaak bij harde wind (of nog harder) op mijn boot aan het werk geweest maar heb hem nog nooit voelen schudden. Dat zal zeker ook komen doordat hij in de luwte van andere boten staat. Daarom lijkt mij de windbelasting van de romp mee rekenen als ware het de masttop niet helemaal realistisch.
Kiel met 1500 kg opzij.
Ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten omschrijven als ik gedaan heb. Simpelweg de momenten stelling. Wel met de zelfde aantekening als hierboven. Wellicht dat ik met een schetsje duidelijker ben.
Hangend het zwaartepunt in de kiel en staand niet.
Ik moet toch mijn eigen reacties maar eens nalezen. Als ik dat letterlijk zo heb geschreven is dat natuurlijk onzin en als mijn tekst zo is dat die indruk gewekt wordt ook.
Geen oprichtend vermogen.
Welzeker is dat er. Maar ook hier een poging om met een tekeningetje duidelijkheid te verschaffen.
En wat mijn en jou ingenieurs kwaliteiten aangaat? Ach, de momentenstelling is al heel lang bekend en nooit veranderd evenmin als de evenwichtsvoorwaarden en voor het ontwerpen van de ideale bok is echt geen kennis op universitair niveau nodig.
Wat je laatste opmerking betreft, ik zal eens een strooklatje zagen en op de haven een paar foto's nemen.
Grt, Leo.
*) Ik heb uit eerdere posts begrepen dat jij meneer N ook alleen maar kent van horen zeggen.