Erik... "zijwaartse energie" ? Volgens mij hebben we het hier vooral over een krachtenspel, niet over energie. Er is natuurlijk energie nodig om de boot over z'n kantelpunt te tillen, maar het krachtenspel (gewoon een kwestie van momenten om een kantelpunt) is denk ik belangrijker. Zodra de bok aan loef eenmaal van de grond komt is het wel gedaan, dan levert dezelfde winddruk (kracht) de rest van de energie om de boot over het kantelpunt te tillen ook wel.
Ik schiet (zonder daarvoor opgeleid te zijn, op een stuk natuurkunde/mechanica aan de UT na) ook wel wat gaten in de redeneringen die hierboven gepost worden.
- Die 300kg windbelasting komt letterlijk en figuurlijk uit de lucht vallen. Wordt zomaar voetstoots als constante waarde voor alle boten en alle stormen aangenomen. Iets te makkelijk!
- Dat hangen van de kiel aan de romp hetzelfde is als het omgekeerde, is te kort door de bocht. Niet alleen zijn sommige constructies en materialen beter bestand tegen een trekkracht dan een duwkracht, maar we hebben het ook over een min of meer ronde vorm, die in treksterke materialen sterker is voor krachten naar buiten dan naar binnen. Neem een leeg soepblik, daar sla je van buitenaf veel makkelijker een deuk in dan van binnenuit. In materialen zonder veel treksterkte is dat trouwens precies andersom, zie gemetselde boogbruggen enzo. Kan een hoop druk hebben maar van binnenuit tik je ze zo uit elkaar. Kortom, een krachtenspel omkeren en dan aannemen dat het resultaat hetzelfde is? Doe maar niet.
- Hangen van romp op kiel is wat anders dan andersom, omdat de romp al snel 2 keer zo zwaar is als de kiel! Plus de rest, in de vorm van tankinhoud en inventaris.
De kielconstructie wordt "gered" doordat-ie ook op hoge (o.a. zijwaartse) dynamische belastingen gebouwd moet zijn, om er tijdens het varen niet onderuit te pleuren
Maar echt
zo vanzelfsprekend is het m.i. dus niet, dat de boot erop kan staan.