Capolavoro schreef :
zeekraal schreef :
Op de kiel zetten, waarbij dus de hele romp op de (vaak) kleine kiel rust (over gelijkmatige verdeling van het gewicht gesproken!), of ophangen? Bij de laatste methode benader je de krachten verdeling van in het water nog enigszins. Bij het op de kiel zetten echter op geen enkele manier.
We kennen allemaal wel die boten die staand op de kiel duidelijk over de kiel heen zakken en die een heerlijk deuk bij elke stempel vertonen. Toch zijn die vervormingen er in het water liggend niet.
ben het niet met je eens, zeekraal.
de romp-kiel verbinding is (als het goed is) gemaakt om de kiel onder zware dynamische belastingen netjes onder de boot je houden. Bij 60 graden helling, bij heen en weer gesmeten worden in golven, etc.
Het gewicht van de boot op die sterke constructie laten rusten is geen enkel probleem, bij een goeie boot.
En boten die 'over de kiel heen zakken' zijn waarschijnlijk dezelfde boten die zo af en toe de kiel verliezen, want of de boot nu op de kiel staat of de kiel onder de boot hangt, de krachten zijn vrijwel even groot, alleen in de andere richting.
Blijft nog de vraag over waarom je je kiel niet ondersteunt? Of die nu hoog of laag hangt, hij trekt even hard aan je romp. Dat doet ie in het water ook, maar dan is de hele romp de drager van dat gewicht, niet 2 liggers. Je kan toch onder de kiel iets aanbrengen waardoor hij tenminste niet meer aan de romp trekt, zonder dat je de hele boot erop laat staan?
groet
t
Zoals ik ook al ergens schreef zijn de meeste boten zo sterk gebouwd dat ze zonder problemen op de kiel kunnen staan.
Als het inderdaad zo is dat hangend of staand geen verschil maakt kun je dus niet meer stellen dat op de kiel zetten beter is!!!!!!!!!!!!!
Maar dat het geen verschil maakt of de kiel aan de romp hangt of de romp op de kiel staat klopt niet. Bij een boot van 5 ton met een kiel van 2 rust er dus een romp van 3 ton op de kiel of hangt er een kiel van 2 ton aan een romp. Dat is toch niet dezelfde situatie. Maar nogmaals, sterk genoeg gebouwd om die verschillende situaties aan te kunnen.
Die verschillen komen uiteraard alleen aan het licht in extreme situaties zoals ik noemde maar het principe blijft.
Als de boot uit mijn voorbeeld op de wal staat, en dan hangend, vertoont die de vervormingen niet. Lijkt me toch duidelijk.
Waarom ik de kiel niet ondersteun? Ik gaf dat al aan in mijn rekensommetje. Alleen vrij hangend bereik je de maximale stabiliteit. Net als liggend in het water. En hoe lager die hangt hoe groter. Loop maar eens aan de grond. Lig je gelijk scheef!
Grt, Leo.
P.S.Op je vraag over waarom ik de lengte van de stempel neem kom ik terug. Ik zag die zo net pas. Sorry.