hans2009 schreef :
Zoals wij altijd zeggen, elke tocht heeft vele aspecten. Het ene moment vaar je lekker 5 a 6 knopen en het andere moment moet je opboksen tegen de golven en haal je net de drie. Voor lange tochten rekenen we, met onze Najad van 36 foot, altijd op 4 knopen gemiddeld(100 mijl per etmaal) Op dagtochten kijken we naar wind en stroming en lengte van de dag en houden rekening met tussen de 3 en 6 knopen.
Zo is dat! Dat is realiteitszin.
En dan nog zie je vaak dat boten op zee aan't motorsailen zijn om aan een redelijke vaart te komen.
Een licht scheepje (8mtr) zal in een beetje zeegang behoorlijk afgestopt worden, maar afgezien daarvan, 100 mijl in ca 18 uur zal echt een uitzondering zijn ook als je twee tijen mee hebt.
Die 100/120 mijl per etmaal (dus 24 uur) zijn afstanden waarmee ik grofweg reken. Dat klopt over het algemeen aardig, maar dan hebben we het over mijn scheepje.
De discussie dat snelheid per definitie veiliger is in mijn optiek niet juist, een zware degelijk gebouwde boot die langzamer is dan het lichtgebouwde snelheids bakkie is bij voorbeeld zeker niet onveiliger, dat lijkt mij niet de juiste insteek voor de discussie over zeewaardigheid, het vertroebelt dat juist.
Anders is het als het gaat over slechte en goede eigenschappen in zeegang bijvoorbeeld.
Het is zeer wel mogelijk om op zee te varen met bij voorbeeld een domp, kies je route naar de mogelijkheden van schip en bemanning, overschat je mogelijkheden echter niet.
Ben je beginneling, doe het rustig aan en ga a.u.b. niet calculeren met gemiddelden die hier genoemd werden, zeker niet zonder uitwijkmogelijkheid, zonder alternatieven,je komt heus bedrogen uit!
Ik heb ze wel als een dweil zien binnenlopen, volledig gedesoriƫnteerd.
Groet,
Hans