nardus schreef :
Niet ieder schip is oceaanwaardig, mits deze een "Lloyds CE category "A" (Oceangoing)" keuring hebben.
Is dit iets nieuws
Lloyd's en CE hebben namelijk helemaal niets met elkaar te maken en zijn feitelijk concurenten van elkaar.
Lloyd's is inderdaad een klassebureau, en eentje van de vele. Meesten zijn van origine verzekeringsmaatscahppijen die eisen gingen stellen aan de te verzekeren schepen. Die eisen werden steeds strenger en als je daar aan voldoet krijg je een goed schip. Lloyd's bestaat inderdaad ook al een paar honderd jaar, maar in het begin was het maar 1 pagina die omschreef wat voor pompen en sloepen men mee moest nemen. Het heeft nog een paar 100 jaar geduurd voordat ze op een niveau kwamen waar ze nu op zitten. Lloyd's kent ook geen Categorie A, ze kennen alleen wat "near coastal reductions". Wat inhoud dat iedere boot die onder keur valt per definitie ongelimiteerd vaargebied heeft, ijs rijke gebieden uitgezonderd, maar dat als je de eisen te streng vind, dan kun je reducties aanvragen die gepaard gaan met limitatie van je vaargebied.
CE is een hersenspinsel van de Europese Unie en is pas in de jaren 90 geintroduceerd. Ze proberen zeewaardigheid in een formule te vatten, maar dat dekt nooit of te nimmer in alle gevallen de lading.
De CE regels voor stabiliteit en de gepaard gaande categorie indelingen zijn altijd discussie punten geweest. In het begin werd alleen gekeken naar moderne kieljachten en zeer veel was afhankelijk van de lengte van de boot. Op een gegeven moment was een 23m lange Tjalk die op het snekermeer nog wel eens omlazeren tijdens een wedstrijd, geacht zeewaardig genoeg te zijn om de oceaan over te mogen steken. Puur en alleen omdat de boot lang en zwaar genoeg was.
Deze indelingen en aanvullende eisen zijn continue aan verandering en aanvullingen onderhevig, en van bruikbare kwaliteit geworden. Maar er varen nog steeds boten rond die in de jaren 90 ontworpen zijn en Cat.A hebben meegekregen, maar die met de moderne regels twijfelachtig een B notatie zouden krijgen. Eens gegeven word het niet meer ongedaan gemaakt.
En ook nu nog zijn er Cat A boten waarmee ik absoluut niet de oceaan over zou gaan. Als het alleen een passaat oversteekje naar de carieb zou zijn wellicht wel, maar op onze breedtes aan een lange oversteek beginnen? Nee, mij niet gezien. Wat mij betreft zou de Cat A toekennning niet bij een STIX van 32 moeten liggen, maar ergens in de 45-50 range om een betrouwbare zeeboot te hebben. En ook de constructieve eisen zullen een fors stuk beter moeten worden. De CE constructie eisen zijn praktisch waardeloos, beter is om met de regels van ABS of DNV rekening te houden, dan voldoe je automatisch ook aan je CE verplichting als bouwer/ontwerper zijnde.
Voor de Topicstarter:
Als het voor kustzeilen is, dan is nagenoeg alles wat drijft en knap onderhouden is geschikt zolang je je verstand gebruikt en de grenzen van de boot kan inschatten.
Als je deze vraag op een forum steld met als intentie een oceaan oversteek te maken, dan zeg ik dat je daar nog niet aantoe bent en beter meer ervaring dichterbij de wal opdoet alvorens naar (open)zee te gaan.