Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inschrijven Kadaster

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 10:39 #1223799

Zou er niet een korting mogelijk zijn op de leges in verenigingsverband? Een registratie moet toch goedkoper kunnen lijkt mij!
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 10:57 #1223804

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27758
JotM schreef :
Tot het moment dat je de 12-mijls zone hebt verlaten. Als je daarna in een land binnenkomt hebben alle spelers zich te houden aan de regels in het Verdrag. Vandaar dat in het andere draadje ook iemand noemde dat Frankrijk het ICP nog steeds prima vindt op de binnenwateren. Maar niet als je van de vrije zee Franse wateren binnen vaart. Want dan ben je geen binnenvaart.

Die 12 mijls-zone is in de praktijk nog een flinke strook zee.
De vraag is hoe moeilijk een buitenlandse instantie gaat doen over het feit dat je als jacht weliswaar geen zeebrief hebt, maar wel een formele registratie als een Nederlands schip.

Ik kom nog een keer terug op de Engelse situatie, zie:
www.gov.uk/register-a-boat/the-uk-ship-register

Men heeft daar een 'small ships register (part III)'. Waarin in de praktijk alleen niet-beroepsschepen kunnen worden ingeschreven. Dat is een officieel overheids-document en kost 35 pond voor 5 jaar.

Engeland mag dan in sommige opzichten zijn afgezakt tot het niveau van een bananenrepubliek, maar je kunt denk ik wel de vraag stellen waarom wij in Nederland niet allang ook zoiets hebben.
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 10:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 11:17 #1223808

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27758
JotM schreef :
Voor de nationaliteit van een schip maakt het feit dat je het niet beroepsmatig gebruikt niets uit.

Dat is slechts zoals men dat in Nederland sinds kort wenst te zien, na het gedoe met die asielzoekersboot. En nu men in Nederland geen enkele vorm van registratie specifiek voor niet-beroepsmatig gebruikte schepen meer kent. De vraag is, of wij ons daarbij neer moeten leggen.
Dat ICP is er niet voor niks gekomen. De reden was dat een inschrijving in het kadaster voor veel jachten volledig 'over the top' is. Het ICP Functioneerde prima totdat het werd 'misbruikt' door een hulporganisatie, die hun schip feitelijk niet als plezierjacht gebruikten, maar voor een niet-recreatieve activiteit. Die boot had bovendien een maat die de maat van het gemiddelde jacht ver te boven ging.
Men had het gedoe met het ICP al een heel eind kunnen voorkomen door een maximum aan de bootmaat en het tonnage te stellen en bovendien alleen privé-personen in aanmerking te laten komen voor het aanvragen van een ICP. Want wie de verantwoordelijkheid voor semi-illegaal (niet puur recreatief) gebruik van de boot als individu dragen?
Behalve dat Nederland je niet verplicht het schip te registeren als zeeschip. Maar zonder de plichten (ook hier) niet de internationale rechten.
Dus nee, je hoeft geen zeebrief aan te vragen.

Welke rechten hebben we nodig, als jacht? Als ik een haven aanloop zonder nationale vlag achterop, maar ik kan wel aantonen dat ik een Nederlands schip ben, wat dan?
Op deze manier wordt het een nog lullige juridische haarkloverij, wat mij betreft.
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 11:18 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 11:25 #1223812

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Wadloper schreef :
Die 12 mijls-zone is in de praktijk nog een flinke strook zee.
De vraag is hoe moeilijk een buitenlandse instantie gaat doen over het feit dat je als jacht weliswaar geen zeebrief hebt, maar wel een formele registratie als een Nederlands schip.
De vraag lijkt mij ook hoe moeilijk de Nederlandse autoriteiten gaan doen. Want wat ik aanhaal is een Nederlandse verplichting.
wetten.overheid.nl/BWBR0001933/2010-10-10#Artikel14
Goed begin van je vakantie: door de Douane in Den Oever aan de ketting worden gelegd, totdat je je zeebrief op orde hebt.

Hoe ga je trouwens zonder zeebrief de registratie als "Nederlands schip" aantonen in het buitenland? (de Engelstalige term voor de zeebrief is het "certificate of registry")
De zeebrief is je bewijs van registratie in het vlagregister (welk register door ILenT gehouden wordt, namens Onze Minister). Als je die niet hebt zie ik geen enkele reden om je eigendom bij het kadaster te boek te laten stellen, tenzij je een hypotheek op het schip wilt vestigen.
Ik kom nog een keer terug op de Engelse situatie, zie:
www.gov.uk/register-a-boat/the-uk-ship-register

Men heeft daar een 'small ships register (part III)'. Waarin in de praktijk alleen niet-beroepsschepen kunnen worden ingeschreven. Dat is een officieel overheids-document en kost 35 pond voor 5 jaar.
Alleen geldig als je >185 dagen per jaar in het verenigd koninkrijk woont. Wat de reden is dat de RYA aanraadt voor langere reizen een "part 1 registration" aan te vragen.
RYA schreef :
Part 3 of the Register was formed in 1993 to provide a cheap and simple means of demonstrating British nationality aimed at UK boaters wishing to undertake short foreign voyages from the UK.
...
Anyone intending to spend a long period of time on their yacht away from the UK should consider registering their yacht on Part 1 of the Register before they leave the UK.
www.rya.org.uk/knowledge-advic...ation-in-the-UK.aspx

De jachten die nu in de knijp zitten rondom de Med zijn typisch niet de doelgroep van een SSR registratie.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 11:26 #1223813

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Wadloper schreef :
JotM schreef :
Voor de nationaliteit van een schip maakt het feit dat je het niet beroepsmatig gebruikt niets uit.

Dat is slechts zoals men dat in Nederland sinds kort wenst te zien, na het gedoe met die asielzoekersboot.
Nonsens. Dat staat letterlijk zo in artikel 86 van het Wetboek van Strafrecht sinds 1886.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 11:29 #1223814

vraag, worden al die oficiele documenten opgemaakt door het kadaster, wel internationaal begrijpbaar gemaakt zodat ze er bijvoorbeeld in Italie er iets van snappen, of moet je ook nog eens zorgdragen voor een beeidigde vertaling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 11:31 #1223816

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27758
JotM schreef :
Wadloper schreef :
JotM schreef :
Voor de nationaliteit van een schip maakt het feit dat je het niet beroepsmatig gebruikt niets uit.

Dat is slechts zoals men dat in Nederland sinds kort wenst te zien, na het gedoe met die asielzoekersboot.
Nonsens. Dat staat letterlijk zo in artikel 86 van het Wetboek van Strafrecht sinds 1886.

Dit is Nederland, JotM. We hebben hier wel meer dingen in wetboeken staan, waar niemand zich nog zorgen over maakt.
In plaats daarvan creëren we 'gedoogsituaties' waarbij de overheid willens en wetens een oogje dichtknijpt. Zo zijn we aan het ICP gekomen; als doekje voor het bloeden. Wist de overheid van en vond de overheid prima.

Tot dat geintje met die asielzoekersboot.
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 13:04 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 11:33 #1223818

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Wadloper schreef :
Dat ICP is er niet voor niks gekomen. De reden was dat een inschrijving in het kadaster voor veel jachten volledig 'over the top' is. Het ICP Functioneerde prima totdat het werd 'misbruikt' door een hulporganisatie, die hun schip feitelijk niet als plezierjacht gebruikten, maar voor een niet-recreatieve activiteit. Die boot had bovendien een maat die de maat van het gemiddelde jacht ver te boven ging.
...
Welke rechten hebben we nodig, als jacht? Als ik een haven aanloop zonder nationale vlag achterop, maar ik kan wel aantonen dat ik een Nederlands schip ben, wat dan?
Op deze manier wordt het een nog lullige juridische haarkloverij, wat mij betreft.
"Nederlands schip" is een juridische term. Aantonen dat je een "Nederlands schip" bent, zonder teboekstelling als zeeschip is onmogelijk. Want dat maakt onderdeel uit van de definitie van de juridische term.

Het "ging trouwens mis" toen het ICP gebruikt werd voor iets wat het niet is. De werking van het ICP is, alleen al vanwege de rechtsgrond ervan, beperkt tot binnen- en kustwateren. Voor zeevaart heeft het geen betekenis. Dat het daarvoor een tijd gedoogd/geaccepteerd is, fijn. Nu dat in een aantal landen niet meer het geval is, jammer.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 11:36 #1223819

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Wadloper schreef :
Wist de overheid van en vond de overheid prima.

Tot dat geintje met die asielzoekersboot.
Van de Nederlandse overheid hoef jij je schip nog steeds niet te registeren (zeebrief). Het wordt je wel (op de website van ILenT iig sinds 2012) aangeraden dat wel te doen, om mogelijke problemen in andere landen te voorkomen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 11:41 #1223820

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27758
JotM schreef :
Goed begin van je vakantie: door de Douane in Den Oever aan de ketting worden gelegd, totdat je je zeebrief op orde hebt.

Ik vaar bij de Roompotsluis (daar ga ik meestal de zee op) naar buiten en in de voorhaven van de sluis wordt ik al gepraaid door een boot van de Douane? Daar kun jij jezelf wel wat bij voorstellen?
Hoe ga je trouwens zonder zeebrief de registratie als "Nederlands schip" aantonen in het buitenland? (de Engelstalige term voor de zeebrief is het "certificate of registry")
De zeebrief is je bewijs van registratie in het vlagregister (welk register door ILenT gehouden wordt, namens Onze Minister). Als je die niet hebt zie ik geen enkele reden om je eigendom bij het kadaster te boek te laten stellen, tenzij je een hypotheek op het schip wilt vestigen.

Ik schreef al eerder dat inschrijving als binnenschip ook mogelijk is. Ik neem aan dat dit het type inschrijving is dat ook internationaal varende binnenschippers gebruiken. Zou het dan niet zo zijn dat dit document in een paar talen is gesteld, zodat de betekenis ervan ook voor buitenlandse autoriteiten duidelijk is? Ook zonder vlaggebrief?

(small ships register UK)
Alleen geldig als je >185 dagen per jaar in het verenigd koninkrijk woont. Wat de reden is dat de RYA aanraadt voor langere reizen een "part 1 registration" aan te vragen.

Hoe boeiend is dat, als argument? Alleen voor hen die een wereldreis gaan maken. 90 procent van de Nederlandse zeilers komt nooit verder dan NW-Europa. Die zouden erg geholpen zijn met een soortgelijk register voor 'small ships'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 11:43 #1223821

wat een gecompliceerd gedoe allemaal zeg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 11:45 #1223822

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27758
JotM schreef :
"Nederlands schip" is een juridische term. Aantonen dat je een "Nederlands schip" bent, zonder teboekstelling als zeeschip is onmogelijk. Want dat maakt onderdeel uit van de definitie van de juridische term.

Is dat zo? Hoe zit het dan met binnenvaartschepen in het buitenland? Zijn die niet officieel een Nederlands schip?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 11:48 #1223823

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Wadloper schreef :
JotM schreef :
Hoe ga je trouwens zonder zeebrief de registratie als "Nederlands schip" aantonen in het buitenland? (de Engelstalige term voor de zeebrief is het "certificate of registry")
De zeebrief is je bewijs van registratie in het vlagregister (welk register door ILenT gehouden wordt, namens Onze Minister). Als je die niet hebt zie ik geen enkele reden om je eigendom bij het kadaster te boek te laten stellen, tenzij je een hypotheek op het schip wilt vestigen.

Ik schreef al eerder dat inschrijving als binnenschip ook mogelijk is. Ik neem aan dat dit het type inschrijving is dat ook internationaal varende binnenschippers gebruiken. Zou het dan niet zo zijn dat dit document in een paar talen is gesteld, zodat de betekenis ervan ook voor buitenlandse autoriteiten duidelijk is? Ook zonder vlaggebrief?
Van de regen in de drup. "Internationaal varende binnenschippers" hebben hiervoor een Rijnvaartverklaring, die wordt afgegeven obv een teboekstelling in het Kadaster en een CvO. Die dan geldig is op de binnenwateren en geen "vlag" in de zin van het zeerechtverdrag behelst.
Dus nee, als bijvoorbeeld Italië daar geen trek in heeft, heeft dat geen enkele zin. En in landen die de Akte van Mannheim niet hebben ondertekend nog minder.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 11:50 #1223824

om even terug te komen op TS: bel gewoon even met het kadaster, ik werd keurig door hen te woord gestaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 11:50 #1223826

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Wadloper schreef :
JotM schreef :
"Nederlands schip" is een juridische term. Aantonen dat je een "Nederlands schip" bent, zonder teboekstelling als zeeschip is onmogelijk. Want dat maakt onderdeel uit van de definitie van de juridische term.

Is dat zo? Hoe zit het dan met binnenvaartschepen in het buitenland? Zijn die niet officieel een Nederlands schip?
Nee. Een Nederlands schip is een zeeschip. By definition.

artikel 86 Wetboek van Strafrecht schreef :
Onder Nederlandse schepen worden alleen verstaan die vaartuigen welke door de wet betrekkelijk de afgifte van zeebrieven en vergunningen tot het voeren van de Nederlandse vlag als zeeschepen worden aangemerkt.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 11:53 #1223828

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Damn forum quirk.

TS stelde zijn vraag in 2012. Ik hoop dat het inmiddels goed is gekomen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 11:57 #1223832

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27758
JotM schreef :
[
Van de regen in de drup. "Internationaal varende binnenschippers" hebben hiervoor een Rijnvaartverklaring, die wordt afgegeven obv een teboekstelling in het Kadaster en een CvO. Die dan geldig is op de binnenwateren en geen "vlag" in de zin van het zeerechtverdrag behelst.
Dus nee, als bijvoorbeeld Italië daar geen trek in heeft, heeft dat geen enkele zin. En in landen die de Akte van Mannheim niet hebben ondertekend nog minder.

Ik denk eerlijk gezegd nooit op de Rijn te komen en ik ben ook geen 'beroeps'. In hoeverre geldt dat verhaal voor mij? Of krijg je geen binnenvaartregistratie zonder Rijnvaartverklaring?

Wat dit hele gezemel vooral duidelijk maakt, is dat er in Nederland ernstige behoefte is aan een officiële regeling voor plezierjachten buiten het kadaster en vlaggebrieven om.

Zolang de Fransen het ICP nog accepteren en er in Engeland helemaal nergens naar wordt gekeken, houd ik het wel bij het ICP. Ik ben KNWV-lid via de wsv-Stalland, dus voor 22,90 ben je weer twee jaar klaar.

Daar laat ik het maar ven bij.
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 12:03 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 12:22 #1223840

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Wadloper schreef :
Wat dit hele gezemel vooral duidelijk maakt, is dat er in Nederland ernstige behoefte is aan een officiële regeling voor plezierjachten buiten het kadaster en vlaggebrieven om.
Nee, natuurlijk is er geen "ernstige behoefte".
De bulk van de Nederlanders met een bootje vaart in een sloep, binnen een straal van 25 km rondom de ligplaats. Die hebben geen enkele behoefte aan een registratie.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 12:36 #1223845

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6381
JotM schreef :
Nee, natuurlijk is er geen "ernstige behoefte".
De bulk van de Nederlanders met een bootje vaart in een sloep, binnen een straal van 25 km rondom de ligplaats. Die hebben geen enkele behoefte aan een registratie.
precies, en voor de prijs van een half jaar wegenbelasting kun je een officiële registratie voor een plezierjacht kopen. Inderdaad via kadaster en vlaggebrief.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 12:42 #1223848

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7564
Bedankt JotM voor je heldere en deskundige uiteenzettingen.

De nederlandse watersporter echter, die wacht liever tot de boot aan de ketting wordt gelegd, dan wel tot dat hij of zij een forse boete krijgt.

Denk niet dat je na de Brexit, zomaar even Engeland binnenkomt.

Maar goed, men moet het zelf maar ervaren.

Groet,


Bram
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 12:43 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 12:45 #1223849

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27758
JotM schreef :
Wadloper schreef :
Wat dit hele gezemel vooral duidelijk maakt, is dat er in Nederland ernstige behoefte is aan een officiële regeling voor plezierjachten buiten het kadaster en vlaggebrieven om.
Nee, natuurlijk is er geen "ernstige behoefte".
De bulk van de Nederlanders met een bootje vaart in een sloep, binnen een straal van 25 km rondom de ligplaats. Die hebben geen enkele behoefte aan een registratie.

Dan snap ik niet waar we de afgelopen zo druk mee zijn geweest, nu al drie draadjes ver.

En waarom je als nadeel van de Britse eenvoudige registratievorm aanvoert dat die niet bruikbaar is voor mensen die meer dan 185 dagen per jaar niet in Engeland zijn.

Maar goed. Het blijft een non-discussie.
Vind jij dat inschrijving in het kadaster + een zeebrief á raison van € 665,- een prima optie is voor iemand die legaal een paar weken per jaar de Noord-Europese kusten wil bezoeken? Daarbij maar even vergetend dat er per jaar wel honderden ICP's worden uitgeschreven, waaraan dus kennelijk als alternatief wèl een aanzienlijke behoefte bestaat?

Of vind je ruim 600 euro voor een bewijs dat het om een Nederlandse boot gaat en van welk bewijs je misschien maar een paar weken per jaar gebruik maakt een beetje overdreven, om het eufemistisch uit te drukken..?
Dat small craft certificate in het VK kost 35 pond. Als we voor het gemak die ruim 600 (665) euro even delen door 35, dan blijkt dat ik een dergelijk certificaat 17 keer kan aanvragen voor ik evenveel heb uitgegeven als nodig is voor één inschrijving in het kadaster + zeebrief. Als ik dan ook nog zie dat het Britse certificaat 5 jaar geldig is, dan ben ik met die 17 keer 85 jaar gedekt.

Dat zijn toch wat rare verhoudingen, niet dan?
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 12:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 12:54 #1223851

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27758
brambo schreef :
De nederlandse watersporter echter, die wacht liever tot de boot aan de ketting wordt gelegd, dan wel tot dat hij of zij een forse boete krijgt.

De Nederlandse watersporter moet zo langzamerhand eens gaan begrijpen dat er een eind moet komen aan ongeregistreerd rondvaren, of dat nu in het buitenland is of gewoon hier in Nederland.

Registreren dus, die hap en een getrapte vaarbelasting heffen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 13:02 #1223855

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Wadloper schreef :
Je vindt dat inschrijving in het kadaster + een zeebrief á raison van € 665,- een prima optie is
Nationaliteitsverklaring + teboekstelling + zeebrief kost meer dan dat
voor iemand die legaal een paar weken per jaar de Noord-Europese kusten wil bezoeken.
In ieder geval Zweden en Denemarken vereisen van pleziervaartuigen geen registratie, dus daar kun je legaal heen zeilen. Ook zonder ICP trouwens.
Daarbij maar even vergetend dat er per jaar wel honderden ICP's wordt uitgeschreven, waaraan dus kennelijk al alternatief wel een aanzienlijke behoefte bestaat.
Jij weet kennelijk welk deel van de uitgeschreven ICP's voor zeevaart wordt gemisbruikt en niet in de binnen- en kustwateren? Een ICP is namelijk gewoon van kracht als je op de binnenwateren blijft, dus bijvoorbeeld over het Nederlandse en Duitse wad naar Denemarken zeilt.
Het VK wordt wellicht een heel ander verhaal, maar dat weten we nu nog niet. Iig zal je daar iets met een eigendomsregistratie moeten (ICP?), nu het VK de douane-unie heeft verlaten.
Of je vindt ruim 600 euro voor een bewijs dat het om een Nederlandse boot gaat en van welk bewijs je misschien maar een paar weken per jaar gebruik maakt een beetje overdreven, om het eufemistisch uit te drukken..
Of je er een paar weken of het hele jaar door van de verkregen rechten gebruik maakt, maakt geen moer uit. Net als dat het aantal gereden kilometers niet uitmaakt voor de motorrijtuigenbelasting.

Maar weet je wat hier nou het mooie is? Je hoeft het schip niet te registreren als zeeschip en dus hoef je ook niet te betalen. Dat gaat pas spelen als je over zee naar één of meerdere specifieke landen wilt varen, die van pleziervaartuigen een bewijs van nationaliteit of geregistreerd eigendom verlangen en UNECE resolutie 13 niet hebben onderschreven. Keuzes, keuzes, keuzes.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 13:08 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 13:05 #1223856

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Wadloper schreef :
De Nederlandse watersporter moet zo langzamerhand eens gaan begrijpen dat er een eind moet komen aan ongeregistreerd rondvaren, of dat nu in het buitenland is of gewoon hier in Nederland.

Registreren dus, die hap en een getrapte vaarbelasting heffen.
En waar is dat dan goed voor? Alle bezitters van sloepjes laten registeren en belasting laten betalen, zodat een select groepje zeezwervers geen krappe €900 hoeft af te tikken?
Ben benieuwd naar de ratio achter je advies.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 13:08 #1223857

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6381
Joop66 schreef : dan klik je daar op, even scrollen, en dan kun je bij: "formulier Aanvraag registratie pleziervaartuigen voor een pleziervaartuig dat korter is dan 24 meter" www.ilent.nl/onderwerpen/plezi...ie-pleziervaartuigen
downloaden.

En daar staat dan op: "Met dit formulier kunt u een eerste registratie of wijziging van een
registratie voor niet bedrijfsmatig opererende pleziervaartuigen aanvragen.
Eigenaren van pleziervaartuigen die nog niet geregistreerd zijn bij het Kadaster en kleiner zijn dan 24 meter dienen zich te wenden tot het Kadaster.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl