Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inschrijven Kadaster

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 13:22 #1223860

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7564
JotM schreef :
Wadloper schreef :
De Nederlandse watersporter moet zo langzamerhand eens gaan begrijpen dat er een eind moet komen aan ongeregistreerd rondvaren, of dat nu in het buitenland is of gewoon hier in Nederland.

Registreren dus, die hap en een getrapte vaarbelasting heffen.
En waar is dat dan goed voor? Alle bezitters van sloepjes laten registeren en belasting laten betalen, zodat een select groepje zeezwervers geen krappe €900 hoeft af te tikken?
Ben benieuwd naar de ratio achter je advies.

Interessant is om te weten hoe de meest intensieve gebruiker van de vaarwegen, de Binnenvaart, zijn bijdrage levert aan alle voorzieningen die voor de scheepvaart worden aangelegd.

Behalve liggeld is er vrijwel geen belastingheffing voor het gebruik van de vaarwegen en ze zijn ook nog vrijgesteld van de belasting op de brandstof.

In Frankrijk wordt een deel van de vaarwegen beheerd door de VNF en die moet je per traject betalen. En in Belgie gaat dit via het vaarwegen Vignet. Met als uitzondering als je via de Schelde naar Antwerpen wilt varen.

Bram
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 13:23 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 13:23 #1223861

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2851
TuuLeVi schreef :
voor de prijs van een half jaar wegenbelasting kun je een officiële registratie voor een plezierjacht kopen.

Correctie: voor de prijs van 2,5 jaar wegenbelasting voor een normale auto.
Maar oké, dan nog plaatst dat de kosten in perspectief.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 13:27 #1223862

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27758
JotM schreef :
En waar is dat dan goed voor? Alle bezitters van sloepjes laten registeren en belasting laten betalen, zodat een select groepje zeezwervers geen krappe €900 hoeft af te tikken?
Ben benieuwd naar de ratio achter je advies.

Ik vind het al jaren sociaal en moreel niet verantwoord dat er uit de algemene middelen dingen worden betaald als specifieke jachtensluizen, talloze aquaducten (op routes die nauwelijks door de beroepsvaart worden bevaren) en allerlei ander voorzieningen specifiek voor jachten. In Zuid-Holland legt RWS nog steeds hele reeksen meerboeien voor jachten uit. Mag je gratis aanhangen.

Dat gaat dus wel wat verder dan het specifieke probleempje van "een select groepje zeezwervers". Dat is een mening, maar het lijkt mij maatschappelijk gezien een vrij rationele overweging.

Bovendien ga jij nogal gebukt onder de perceptie dat zeezeilen zou zijn voorbehouden aan de eigenaren van 40-voeters.
Maar wat zou iemand die in een 22-voeter, die hij voor pakweg € 4000,- heeft gekocht, en waarmee hij de Franse kust wil afzakken, of via een Kanaal-oversteekje bij Dover het perfide Albion wil bezoeken, ervan vinden dat hij nog eens € 900,- moet dokken om dat zogenaamd 'legaal' te kunnen doen? En zou jij hem zo'n reisje willen ontzeggen onder het mom dat zeilen nu eenmaal geld kost?

Zo'n kadasterinschrijving voor schepen is iets dat ooit in het leven is geroepen voor beroepsmatig gebruikte vaartuigen. Als vehikel voor het registreren van kleine jachten ten behoeve van het 'recht' om de Nederlandse vlag te mogen voeren is het een instrument dat zijn doel door de hoge kosten totaal voorbij schiet, wat mij betreft.
Nog steeds is het overgrote merendeel van de Nederlandse jachten die gedurende een vakantie van een paar weken het buitenland bezoekt, niet officieel geregisteerd. Omdat het verhoudingsgewijs voor een klein jacht veel te duur is.

Dus als je nu over behoeftes praat, dan weet ik er nog wel één.
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 13:33 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 13:31 #1223863

brambo schreef :
Bedankt JotM voor je heldere en deskundige uiteenzettingen.

De nederlandse watersporter echter, die wacht liever tot de boot aan de ketting wordt gelegd, dan wel tot dat hij of zij een forse boete krijgt.

Denk niet dat je na de Brexit, zomaar even Engeland binnenkomt.

Maar goed, men moet het zelf maar ervaren.

Groet,


Bram

Bram, hoe kom je erbij dat NL watersporters liever wachten tot hun boot aan de ketting wordt gelegd? Dat lijkt me geen reeële voorstelling van zaken. Er was immers een ICP dat voor meeste landen voldeed. Dat vervalt nu. Dat brengt watersporters (zeker die met hun boot in het buitenland) in een lastige situatie, die iedereen graag opgelost wil zien. Dat lijkt me toch ook een beetje de teneur van de discussie hier op ZF? Dat er daarbij wat kritische vragen worden gesteld over de kosten en de procedure lijkt me te terecht. Nogmaals, ik sta achter registratie en het mag ook best wat kosten. Maar de geboden oplossing moet mijns inziens reëel, effectief en proportioneel zijn. Eigenlijk, zoals je mag verwachten van iedere overheidsprocedure.
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 13:34 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 13:33 #1223864

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2851
Joop66 schreef :
Hier dus, even voor de duidelijkheid GEEN ICP commentaren.

Het was een moedige poging, tegen de stroom in.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 13:34 #1223866

Arcadia schreef :
Joop66 schreef :
Hier dus, even voor de duidelijkheid GEEN ICP commentaren.

Het was een moedige poging, tegen de stroom in.

Sorry! :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 13:39 #1223873

  • robhop
  • robhop's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
Voor de kenners:

En als je dan zo'n volledig keurig geregistreerde boot hebt, is dat dan ook de Nederlandse wet van toepassing aan boord? Ook als je in een ver buitenland zeilt? Gelden dan ook alle Nederlandse rechten en plichten, zoals de AOW opbouw en ziektekostenverzekering?

Robin
Sydutchman.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 13:53 #1223875

Wadloper schreef :
JotM schreef :
Wadloper schreef :
Wat dit hele gezemel vooral duidelijk maakt, is dat er in Nederland ernstige behoefte is aan een officiële regeling voor plezierjachten buiten het kadaster en vlaggebrieven om.
Nee, natuurlijk is er geen "ernstige behoefte".
De bulk van de Nederlanders met een bootje vaart in een sloep, binnen een straal van 25 km rondom de ligplaats. Die hebben geen enkele behoefte aan een registratie.

Dan snap ik niet waar we de afgelopen zo druk mee zijn geweest, nu al drie draadjes ver.

En waarom je als nadeel van de Britse eenvoudige registratievorm aanvoert dat die niet bruikbaar is voor mensen die meer dan 185 dagen per jaar niet in Engeland zijn.

Maar goed. Het blijft een non-discussie.
Vind jij dat inschrijving in het kadaster + een zeebrief á raison van € 665,- een prima optie is voor iemand die legaal een paar weken per jaar de Noord-Europese kusten wil bezoeken? Daarbij maar even vergetend dat er per jaar wel honderden ICP's worden uitgeschreven, waaraan dus kennelijk als alternatief wèl een aanzienlijke behoefte bestaat?

Of vind je ruim 600 euro voor een bewijs dat het om een Nederlandse boot gaat en van welk bewijs je misschien maar een paar weken per jaar gebruik maakt een beetje overdreven, om het eufemistisch uit te drukken..?
Dat small craft certificate in het VK kost 35 pond. Als we voor het gemak die ruim 600 (665) euro even delen door 35, dan blijkt dat ik een dergelijk certificaat 17 keer kan aanvragen voor ik evenveel heb uitgegeven als nodig is voor één inschrijving in het kadaster + zeebrief. Als ik dan ook nog zie dat het Britse certificaat 5 jaar geldig is, dan ben ik met die 17 keer 85 jaar gedekt.

Dat zijn toch wat rare verhoudingen, niet dan?

Heeft een small craft certificate wel dezelfde status als een zeebrief? Ik vermoed dat het een ICP tegenhanger is, maw worden hier niet appels met peren vergeleken? Als dat zo is en onder hetzelfde verdrag valt dan is de geldigheid hetzelfde als voor de ICP.

Eigenlijk is er niet veel aan de hand. Het huidige ICP is overal nog geldig in de landen die het gerelateerde verdrag hebben ondertekend. Alleen enkele landen waar het ICP voorheen werd gedoogd zijn nu hiermee gestopt (of heb ik iets gemist?).

www.watersportverbond.nl/onze-...id-icp-binnen-europa

Niet genoemde landen == gedoogd.

Sorry Joop wordt toch een ICP discussie :whistle:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 13:56 #1223876

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Wadloper schreef :
Registreren dus, die hap en een getrapte vaarbelasting heffen.

Ik stel vast dat er toch minstens 1 NL watersporter is, die voor een vaarbelasting is. Wetgever, we hebben een draagvlak! :woohoo:
Sorry, Joop66, moest dat even kwijt :blush:
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 13:56 #1223877

je hebt inderdaad iets gemist, het icp is einde verhaal, je moet nu naar het kadaster een officieel papiertje aanvragen, kost wel een paar centen en dat geeft het recht om de Nederlandse vlag te voeren en kun je aantonen dat de boot van jou is en niet gestolen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 13:57 #1223879

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8281
AndreAzuree schreef :
om even terug te komen op TS: bel gewoon even met het kadaster, ik werd keurig door hen te woord gestaan.

En?

Wat zeiden ze daar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 14:02 #1223880

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Easyzeiler schreef :
je hebt inderdaad iets gemist, het icp is einde verhaal,
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar het ICP kan nog steeds gebruikt worden waarvoor 'ie bedoelt was. Alleen de gedoogfase waarbij het voor iets anders geaccepteerd werd is in een aantal landen voorbij.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 14:02 #1223881

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16901
Tuulevi sprak:
Eigenaren van pleziervaartuigen die nog niet geregistreerd zijn bij het Kadaster en kleiner zijn dan 24 meter dienen zich te wenden tot het Kadaster.

@ Andreaz
Inderdaad, wat zeiden ze daar bij het kadaster?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 14:04 #1223882

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27758
Nou goed, ik gooi nog één gedachtenspinsel in de groep: waarom zouden een inschijving bij het kadaster, een zeebrief en een nationaliteitsverklaring persé aan elkaar gekoppeld moeten zijn? Waarom is het niet mogelijk een zeebrief plus nationaliteitverklaring te verkrijgen zonder een kadasterinschrijving?

Ik denk eerlijk gezegd dat ook dit een gevolg is van het gegeven dat de hele procedure aanvankelijk vooral bedoeld was voor beroepsmatig gebruikte schepen waarop in de meeste gevallen een hypotheek rustte.
Nu zullen er best nog wel wat jachten op geleend geld rondvaren, maar voor een aanzienlijk percentage geldt dit niet. Waarom moet er dan toch een een kadastrale inschrijving plaatsvinden? Alleen als bewijs van eigendom?
Maar net is hiet betoogd dat het daar bij de zeebrief niet in de eerste plaats om draait. Het gaat om een bewijs van nationaliteit.

Mijn idee: laat de eis tot inschrijving bij het kadasster vallen. De kosten van de vlaggenbrief zijn dan al meer dan de helft minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 14:08 #1223883

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
robhop schreef :
Voor de kenners:

En als je dan zo'n volledig keurig geregistreerde boot hebt, is dat dan ook de Nederlandse wet van toepassing aan boord? Ook als je in een ver buitenland zeilt? Gelden dan ook alle Nederlandse rechten en plichten, zoals de AOW opbouw en ziektekostenverzekering?
Nee hoor, in een land geldt het recht van een land. Maar als je buiten verre buitenlanden zeilt, dan heb je wel met de Nederlandse wet te maken. Vandaar bijvoorbeeld de verplichting in het Wetboek van Strafvordering om aan boord een register van strafbare feiten te houden. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 14:10 #1223886

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7564
En zo maar even een ander document plus de controle hierop bedenken en dat nog regelen dat het internationaal erkend wordt is nog niet zo'n eenvoudig taak en gaat zeker langer duren.

Kost wat meer, maar met een Zeebrief/Registergoed registratie kun je je conformeren met de boot aan de overige zeescheepvaart. Heb je dezelfde rechten en wordt je met je "zee-scheepje" voor vol aangezien en kun je probleemloos vrijwel in ieder land terecht.

Ik heb al eerder aangegeven dat in veel landen de controles aanzienlijk zullen worden verscherpt. Waarbij jachten met de Nederlandse vlag bij voorbaat al als verdacht worden aangemerkt. Nederland is niet alleen een narco staat, brievenbussen paradijs voor buitenlands geld en is (was) ook nog een goedkope vlaggen staat voor buitenlanders.

Dit uiteraard niet voor sloepje, maar voor jachten die de zee bevaren en soms voor langere tijd in het buitenland verblijven.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 14:12 #1223887

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Wadloper schreef :
Nou goed, ik gooi nog één gedachtenspinsel in de groep: waarom zouden een inschijving bij het kadaster, een zeebrief en een nationaliteitsverklaring persé aan elkaar gekoppeld moeten zijn? Waarom is het niet mogelijk een zeebrief plus nationaliteitverklaring te verkrijgen zonder een kadasterinschrijving?

Ik denk eerlijk gezegd dat ook dit een gevolg is van het gegeven dat de hele procedure aanvankelijk vooral bedoeld was voor beroepsmatig gebruikte schepen waarop in de meeste gevallen een hypotheek rustte.
Nu zullen er best nog wel wat jachten op geleend geld rondvaren, maar voor een aanzienlijk percentage geldt dit niet. Waarom moet er dan toch een een kadastrale inschrijving plaatsvinden? Alleen als bewijs van eigendom?
Maar net is hiet betoogd dat het daar bij de zeebrief niet in de eerste plaats om draait. Het gaat om een bewijs van nationaliteit.

Mijn idee: laat de eis tot inschrijving bij het kadasster vallen. De kosten van de vlaggenbrief zijn dan al meer dan de helft minder.

zeilersforum.nl/index.php/foru...icp?start=50#1223277

Edit:
en zeilersforum.nl/index.php/foru...ar?start=800#1223417
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 14:15 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 14:14 #1223888

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2851
JotM schreef :
Vandaar bijvoorbeeld de verplichting in het Wetboek van Strafvordering om aan boord een register van strafbare feiten te houden. :)

Nou goed. maar ik ga niet noteren dat ik weer eens 'vergeten' ben om een kegel te hijsen, om maar eens wat te noemen. Ik ga dus alleen de strafbare feiten van de bemanning opschrijven, tenzij ze me omkopen natuurlijk.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 14:18 #1223889

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16901
Tuulevi sprak:
Eigenaren van pleziervaartuigen die nog niet geregistreerd zijn bij het Kadaster en kleiner zijn dan 24 meter dienen zich te wenden tot het Kadaster.

@ Andreaz
Inderdaad, wat zeiden ze daar bij het kadaster?

Ik blijf maar gewoon ontopic de vraag herhalen totdat het ongenoegen wat geluwd is. Inmiddels drie draadjes vol :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 14:21 #1223891

bij het kadaster zeiden ze ondermeer

Kadaster, goedemiddag hoe kan ik u helpen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 14:23 #1223892

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
En ondertussen maakt de politiek zich druk om als pleziervaartuig geregistreerde schepen in eigendom van ideële organisaties.

En KNVR en de belangorganisaties van zeevarenden om de rechtsbescherming bij het loskoppelen van de teboekstelling en het vlagregister in de concept Rijkswet nationaliteit zeeschepen. Werkelijk geen woord over de irritaties mbt de kosten van een zee-registratie voor jachtjes, dus daarin gaat de komende jaren niets veranderen.

Salut.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 14:31 #1223898

Goed om een draadje over kadastraal registreren weer af te stoffen!!

Wij hebben tijdens onze ronde Atlantic bewust gekozen voor kadastraal registeren. Ook hadden we een ICP.

Bij de kadastrale registratie hebben we zowel mijn vrouw alsook ikzelf als eigenaar laten registreren. Dit als middel om, in geval van uiterste nood, de ander in staat te stellen om met de boot verder te gaan als er me de een iets gebeurt (ernstig ziek, overlijden, vast komen te zitten etc.). Dus een legitieme "way out".
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 14:43 #1223904

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8281
Sailingcamelot schreef :
Goed om een draadje over kadastraal registreren weer af te stoffen!!

Wij hebben tijdens onze ronde Atlantic bewust gekozen voor kadastraal registeren. Ook hadden we een ICP.

Dus?

Hoe loopt dit traject daadwerkelijk? En wat kost t?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 14:44 #1223905

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Joop66 schreef :
, plus www.ilent.nl/onderwerpen/plezi...ie-pleziervaartuigen , twee formulieren dus.

Kosten Kadaster 485 bij eerste teboekstelling.

Dan de zeebrief

www.ilent.nl/onderwerpen/aanvr...ertificaten/tarieven

180. Teller: 665.

Mis ik nu iets?

Ja, de nationaliteitsverklaring pleziervaart ex art 311a Wetboek van Koophandel à €189,-
Die vraag je aan door beide bovenstaande formulieren door te akkeren. Krijg je wel een rekening voor.
Bij het verkopen van de boot, moet een wijzigingsformulier worden ingevuld. Weer 180.

Ja, dit is geld. Maar niet vreselijk onoverkomelijk voor een schip wat groot en goed genoeg is voor de internationale zee.

En je bent meteen van alle gedonder af.

Edit:
Volgens de procesbeschrijving krijg je ook een meetbrief. Die zal je wellicht dus ook aan moeten kruisen en betalen. €164,-
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 02 nov 2020 14:54 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inschrijven Kadaster 02 nov 2020 14:49 #1223906

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8281
JotM schreef :
Joop66 schreef :
, plus www.ilent.nl/onderwerpen/plezi...ie-pleziervaartuigen , twee formulieren dus.

Kosten Kadaster 485 bij eerste teboekstelling.

Dan de zeebrief

www.ilent.nl/onderwerpen/aanvr...ertificaten/tarieven

180. Teller: 665.

Mis ik nu iets?

Ja, de nationaliteitsverklaring pleziervaart ex art 311a Wetboek van Koophandel à €189,-
Die vraag je aan door beide bovenstaande formulieren door te akkeren. Krijg je wel een rekening voor.
Bij het verkopen van de boot, moet een wijzigingsformulier worden ingevuld. Weer 180.

Ja, dit is geld. Maar niet vreselijk onoverkomelijk voor een schip wat groot en goed genoeg is voor de internationale zee.

En je bent meteen van alle gedonder af.

En daarmee staat de teller op E854,-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl