JotM schreef :
En waar is dat dan goed voor? Alle bezitters van sloepjes laten registeren en belasting laten betalen, zodat een select groepje zeezwervers geen krappe €900 hoeft af te tikken?
Ben benieuwd naar de ratio achter je advies.
Ik vind het al jaren sociaal en moreel niet verantwoord dat er uit de algemene middelen dingen worden betaald als specifieke jachtensluizen, talloze aquaducten (op routes die nauwelijks door de beroepsvaart worden bevaren) en allerlei ander voorzieningen specifiek voor jachten. In Zuid-Holland legt RWS nog steeds hele reeksen meerboeien voor jachten uit. Mag je gratis aanhangen.
Dat gaat dus wel wat verder dan het specifieke probleempje van "een select groepje zeezwervers". Dat is een mening, maar het lijkt mij maatschappelijk gezien een vrij rationele overweging.
Bovendien ga jij nogal gebukt onder de perceptie dat zeezeilen zou zijn voorbehouden aan de eigenaren van 40-voeters.
Maar wat zou iemand die in een 22-voeter, die hij voor pakweg € 4000,- heeft gekocht, en waarmee hij de Franse kust wil afzakken, of via een Kanaal-oversteekje bij Dover het perfide Albion wil bezoeken, ervan vinden dat hij nog eens € 900,- moet dokken om dat zogenaamd 'legaal' te kunnen doen? En zou jij hem zo'n reisje willen ontzeggen onder het mom dat zeilen nu eenmaal geld kost?
Zo'n kadasterinschrijving voor schepen is iets dat ooit in het leven is geroepen voor beroepsmatig gebruikte vaartuigen. Als vehikel voor het registreren van kleine jachten ten behoeve van het 'recht' om de Nederlandse vlag te mogen voeren is het een instrument dat zijn doel door de hoge kosten totaal voorbij schiet, wat mij betreft.
Nog steeds is het overgrote merendeel van de Nederlandse jachten die gedurende een vakantie van een paar weken het buitenland bezoekt, niet officieel geregisteerd. Omdat het verhoudingsgewijs voor een klein jacht veel te duur is.
Dus als je nu over behoeftes praat, dan weet ik er nog wel één.