Ik denk dat beide, step en vouwfiets veel waarde als toevoegend vervoer bij een boot hebben maar ook erg verschillend zijn.
Step niet: toegelaten, alle bagage op lichaam, beperkte actieradius, soms te kleine wielen.
Step wel: lichter gewicht en veelal kleiner pakvolume.
vouwfiets, toegelaten, bagage niet op lichaam, onbeperkte afstand, kan ook mee in OV
groter gewicht en veelal groter pakvolume.
Mijn keuze is al vele jaren, inmiddels een oldschool Brompton vouwfiets en ik moet zeggen van veel investeringen een van de beste.
Ik doe er alles mee. Fiets naar NS stations, hop treinen en bussen in, leg m in mn tent en elke boot zelfs een net zo retro stern:) Met zn twee met de auto (jawel 2 fietsen passen makkelijk in elke kleine auto
naar Noorder gat, fietsen met bagage naar de boot op voor een rondje schier en nachtje camping en hop weer terug.
Ik heb geen slot dus klap hem in met alleen stuur en tas opstaand,(foto2) als winkelkarretje, rol op de bagadragerwieltjes elke winkel in, gooi boodschappen in mn tas, afrekenen, uitklappen en fietsen maar. Als ik niet fiets, rol ik hem en pas als dat niet gaat hoef ik hem te dragen.
Het grote voordeel van een brompton vind ik dat hij goed fietst, 35 km op een dag is geen probleem. En hij ingeklapt gewoon klein is.
Mijn retroversie is best zwaar, zeker met mn leren zadel erop. tegenwoordig zijn ze kilo's lichter.
De vuile ketting zit opgevouwen tussen de delen in, en alleen aan een zijde steekt de ketting op t grote tandwiel een beetje uit en is een aandachtspuntje. Mijn retroversie heeft een 5 versnellingen Sturmey Archer naaf dus als er veel olie in de naaf zit beter niet plat leggen.
Bij de nieuwe versies kan dat wel.
Tja en alles wat handig is is ook duur en dat geldt voor de Brompton zeker. Gelukkig heb ik ze 2e hands kunnen kopen. Op de haven zie ik regelmatig andere vouwfietsen en met zekerheid kan ik zeggen dat geen van alle zo handig in gebruik en klein zijn als de Brompton en men mij er altijd naar vraagt welk merk mijn fiets is.
Zou ik hem in willen wisselen voor een e-step?
Nee.
Voor sommige ritjes zijn ze zeker gelijkwaardig. Even verse croissantjes of een boutje halen prima.
Maar als het aankomt op gemak, altijd klaar staan zonder elektra, het soort weggetjes (klinkerweggetjes)en paadjes en bagage, als weekend tassen of jerrytanks kan de vouwfiets gewoon veel meer.
Dit ten koste van wat pakruimte en met name zo denk ik de vorm van het pakket. Ik ben op boten vanaf 8 meter nog geen bakkist tegengekomen waar hij niet zo in verdwijnt.