Flo schreef :
Yachting monthly publiceerde recent een artikel nadat in de UK duidelijk is geworden dat circa 40% van recreatie boters en zeilers te maken krijgen met een verstopte motor (filters en leidingen) als gevolg van het toevoegen van FAME aan normale diesels. FAME is biologische goedbedoelde ethanol waarvan (ook in NL) max 7% mag worden toegevoegd aan diesels. Echter, leveranciers van diesel zijn min of meer verplicht (vanwege co2 reductie doelen) om dit ook aan non-bio diesels toe te voegen. Helaas is dit (zoals wel meer dingen) nooit op grote schaal goed getest, en nu blijkt dat deze Bio-ethonal sterk reageert met diesel en binnen enkele weken een soort schuimachtige dikke substantie vormt. (...) Vooral wanneer mensen in een flinke zeegang varen, gaat deze substantie de leidingen en filters in en dat zorgt er vervolgens voor dat je brandstof toevoer stokt.
Een slordige verzameling deels onjuiste informatie hier. De toevoeging van FAME aan diesel heeft slechts indirect te maken met filter problemen, die ontstaan in combinatie met andere factoren. FAME is geen ethanol, en ethanol wordt helemaal niet aan diesel toegevoegd.
De in NL aan het wegverkeer geleverde diesel moet wettelijk voldoen aan de EN590 norm, waarin is voorgeschreven dat aan minerale diesel 7% FAME (Fatty Acid Methyl Ester) wordt toegevoegd. FAME is een product van een separaat proces, het is het resultaat van verestering van oliën/vetten van plantaardige of biologische oorsprong.
Flo schreef :
Ik heb er in NL media nog niets over gezien, vandaar mijn vraag of er hier toevallig ook al de nodige mensen met ervaring hiermee rondlopen?
Er lopen hier inderdaad mensen rond die al meer dan 10 jaar ervaring hebben met de toepassing en de eigenaardigheden van FAME.
Flo schreef :
In de UK adviseren ze nu om anti oxidanten toe te voegen aan de brandstof om het proces tegen te gaan. Ik ben benieuwd wat de ervaring hier is, en of er ook mensen zijn die dit hebben meegemaakt die al wat goede producten kunnen aanraden om dit te voorkomen?
De informatie in het YM artikel en de quotes hieruit zijn onvolledig en misleidend. Peter Weide die in het verhaal wordt opgevoerd, is de co-director van Marine 16, de fabrikant van diesel 'additives' om filterverstoppingen te voorkomen. De echte vijand van diesel en FAME is water. Op het grensvlak tussen brandstof en water kunnen bacteriën en schimmels welig tieren. Kristallisatie van bepaalde componenten kan ook een rol spelen.
Carboxylates (uit het YM verhaal) met een deeltjes grootte van rond de 3 micron komen al heel lang in diesel voor, en vormden in het gros van de in de watersport gebruikelijke simpele robuuste motoren geen probleem. Pas bij filters met een maaswijdte van 2 micron zoals die in CR (common rail) motoren noodzakelijk zijn, spelen die een rol, nauwelijks gerelateerd aan FAME. (zie bijlage en kijk hier :
www.fuelsinstitute.org/Council...Carboxylates-Plug-My)
Het degeneratieproces van FAME in het brandstofsysteem wordt versneld door zich als katalysator gedragende materialen als koper en zink. Daarbij komt water vrij, waardoor een kettingreactie in de degeneratie kan ontstaan.
Bij het leegvaren van de tank vult deze zich met lucht van buiten, waarin zich altijd bacteriën en sporen van schimmels bevinden. Uit voorzorg kun je als profylaxe een biocide als Grotamar of Acticide aan de diesel toevoegen.
Flo schreef :
Hoor graag van jullie
Bij deze.