Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veiligheid Nieuwe Waterweg

Veiligheid Nieuwe Waterweg 01 mei 2022 17:07 #1387876

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 547
Het gaat niet alleen over aantallen maar ook over welke taken moeten worden uitgevoerd. Op mijn vakgebied, milieuregelgeving, zie ik een explosie ven taken en een gelijkblijvend aantal personen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 01 mei 2022 19:04 #1387944

En ik moet zeggen: er zit een kern van waarheid in wat hij zegt.
Ik ben zelf al 6 jaar geen ambtenaar meer, maar ik heb het fenomeen van het duur inhuren van extern personeel en het verwaarlozen en zelfs afstoten van de eigen bestaande expertise wel zien ontstaan.
Het werkt in feite hetzelfde als in het bedrijfsleven. Men durft geen vast personeel meer in dienst te nemen, want men wil zogenaamd flexibel zijn en à la minute kunnen snijden in personeelskosten.
En de expertise en ervaring bij puur uitvoerend werk van ingehuurd personeel is altijd minder dan dat van de vaste brug- of sluiswachter.

Dit zal best zo zijn, maar ik verzette me alleen tegen de opmerkingen dat het inhuren van externen inefficient zou zijn, omdat het werk van externen eerst voorbereid zou moeten worden, en daarna gecontroleerd door bestaande ambtenaren. Dat is niet zoals ik het in de praktijk zie. Opdrachtgevers, ook de commerciële klanten, willen juist dat je snel operabel bent, en dat ze er geen omkijken meer naar hebben. Lijkt me ook logisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 01 mei 2022 19:05 #1387945

Dat zie ik ook bij de lokale overheden: steeds meer taken, niet meer personeel. Misschien vragen we ook wel erg veel van onze overheid soms...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 00:51 #1390230

Ik ben een fanatieke sportvisser op de Nieuwe Waterweg en ken het water goed. De DFDS is een berucht schip dat veel leed heeft veroorzaakt, en ook waarschijnlijk een aantal doden de afgelopen decennia. Dit schip vaart stelselmatig te hard en heeft lak aan verantwoordelijkheid.

In al die jaren dat ik op de Waterweg vis, zijn de golven van DFDS (voor mij) onverklaarbaar hoog en gevaarlijk. Ik zal mijn punt bewijzen met enkele filmpjes op yourube, waarop te zien is dat een vrouw bijna verdrinkt.

Waarom de golven van de DFDS zo hoog zijn kan ik niet echt zeggen. Massa? Snelheid? Vorm van het schip? Veel sportvissers doen tien stappen achteruit als de DFDS voorbij komt, dat zegt toch wel wat. Opmerkelijk genoeg maken andere schepen op de Nieuwe Waterweg zelden tot nooit zulke hoge golven. Ja, je hebt nog de Stena Transporter , maar die vertrekt dichtbij de monding van de Waterweg en zorgt alleen voor problemen op de Pier van Hoek van Holland.


Ik hoop dat naar aanleiding van deze tragedie met die Urker visser, DFDS eindelijk eens strafrechtelijk aangepakt gaat worden.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 05:49 #1390236

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Bij de in- en uitgaande vaart zijn er enorme verschillen in snelheid. De meeste zeeschepen varen minder dan 10 knopen, de ferries zijn berucht voor snelheden rond de 20 knopen, waarbij ze zuiging creëren en hoge hekgolven trekken. Het dwarsprofiel van de Nieuwe Waterweg (zie plaatselijk voorbeeld) wordt gekenmerkt door een diepe geul in het midden, met over grote delen vlak lopende oevers waar de hekgolven breken. Op de pier staan waarschuwingsborden. Als je pech hebt bij een flinke hekgolf in combinatie met hoog water, ben je tot je middel nat.



Laatst bewerkt: 12 mei 2022 06:01 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 07:07 #1390246

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29402
CeesS schreef :
Als je pech hebt bij een flinke hekgolf in combinatie met hoog water, ben je tot je middel nat.

Precies, als je de borden negeert moet je niet klagen, je hebt er niks te zoeken.

Heul vroeger, eind 70er jaren betrad ik met een vriendinnetje de zuidpier in ijmuiden bij BF7. Dat kon toen nog, geen bebouwing, niks, alleen maar zand in die hoek.

Ergens halverwege werden we bijna van de pier afgespoeld over het randje, de schrik zat er toen goed in.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 07:52 #1390257

Maar die waarschuwingsborden zouden dan langs de gehele Waterweg moeten staan. Vorig jaar is een sportvisser voor de ogen van zijn familie het water in gezogen door een golfslag van de DFDS. Die heeft het niet overleefd. Dit gebeurde op de dijk van de Maeslantkering. Dus je kunt je voorstellen hoe hoog die golf wel niet geweest heeft moeten zijn.

Paar jaren daarvoor was het weer raak met DFDS. Ook een overlijden tot gevolg. En nu dus een schip van 40 meter dat omslaat met een dode tot gevolg. Ik vraag me af hoelang men om het wangedrag van dit bedrijf nog heen kan. Ze willen zo snel mogelijk van A naar B , want tijd is geld. Maar veroorzaken daarmee doden. Andere ferry’s en containerschepen veroorzaken werkelijk nooit zulke hoge golven als die van de DFDS. Wie mij niet geloofd, moet ook maar eens duizenden uren langs de Nieuwe Waterweg spenderen, en die zal ook tot dezelfde conclusie komen.
Laatst bewerkt: 12 mei 2022 07:58 door Blueromance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 09:11 #1390275

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 409
Meest logische is dan dat de pier/golfbreker tot verboden gebied wordt verklaard en toegang wordt afgesloten/geblokkeerd.
Hij ligt er blijkbaar niet voor de fun maar heeft puur een praktiche functie, golfbreker.

Moet er nog wel wat gebeuren (snelheidsbeperking) zodat schepen geen last meer hebben van de golven/zuiging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 09:30 #1390277

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2412
Calidris schreef :

Precies, als je de borden negeert moet je niet klagen, je hebt er niks te zoeken.

Dus als er maar een bord staat kunnen die cowboys gewoon hun gang gaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 10:05 #1390284

Ja en de meeste dodelijke gevallen gebeuren niet op de Pier van hvh, maar dieper in de Nieuwe Waterweg. En daar staan geen borden. Die kapitein van de DFDS misdraagt zich structureel, en moet eens voor de rechter verschijnen. Hij heeft al genoeg leed veroorzaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 10:06 #1390285

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Blueromance schreef :
Andere ferry’s en containerschepen veroorzaken werkelijk nooit zulke hoge golven als die van de DFDS.

Betreft het alle DFDS-schepen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 10:30 #1390293

Ja alle DFDS op de Nieuwe Waterweg. Kennelijk staat de veiligheid van anderen niet echt hoog in het vaandel bij dat bedrijf, en draait alles om het zo snel mogelijk van A naar B te gaan, en dat ze daarme anderen (inclusief grote boten) in gevaar brengen , boeit ze niks.



Deze golf valt nog mee..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 10:45 #1390294

Blueromance schreef :
Ja alle DFDS op de Nieuwe Waterweg. Kennelijk staat de veiligheid van anderen niet echt hoog in het vaandel bij dat bedrijf, en draait alles om het zo snel mogelijk van A naar B te gaan, en dat ze daarme anderen (inclusief grote boten) in gevaar brengen , boeit ze niks.



Deze golf valt nog mee..

Afgezien van correct of niet, maar als je daar gaat lopen zeebaarzen, dan vraag je wat mij betreft wel een beetje erom. Aan de kant doe ik al een paar stappen achteruit, maar als je op zo'n strookje gaat staan, dan ben je (wat mij betreft) niet goed bij je paasei.

Dat andere filmpje van DFDS sprak boekdelen.
Contest 28 “Contessa”, Numansdorp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 11:24 #1390296

De havenpolitie zal zich ook wel een keer achter de oren moeten krabben, en zich moeten afvragen waarom DFDS vaak betrokken is bij (dodelijke) incidenten op de Nieuwe Waterweg. Die boten zijn een constante factor bij alle incidenten van de afgelopen jaren. Ik heb ook grote containerschepen voorbij zien komen, en zelfs een keer het grootste cruiseschip ter wereld. Maar omdat die wel hun snelheid matigen, viel het reuze mee met de golfslag. De snelheid waarmee DFDS boten varen valt gewoon op, en dat geeft geen blijk van enig verantwoordelijkheids gevoel bij dat bedrijf.

Die vissers op dat filmpje kunnen daar inderdaad beter niet staan. Maar het zou ook kunnen dat het beginnende ‘Waterweg’ vissers zijn die zich van geen gevaar bewust zijn. Er staan ook verder geen borden langs de Waterweg (behalve op de Pier uiteraard).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 18:39 #1390438

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Dit gaat nu over grote schepen, maar jachtjes varen daar ook wel eens naar binnen. Heeft me zelf nooit aangetrokken en nu nog minder. Kan dat wel verantwoord met bootjes zoals het mijne?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 19:09 #1390453

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Ja. Luisteren naar marifoon, goede wal houden, achter je kijken en motor bij.

Diverse keren gedaan. Me nog nooit zorgen gemaakt.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 19:39 #1390470

Dekadent schreef :
Ja. Luisteren naar marifoon, goede wal houden, achter je kijken en motor bij.

Diverse keren gedaan. Me nog nooit zorgen gemaakt.

Dekadent

Ook als er DFDS Ferry’s van 200+ meter met 30km/u langskomen?

Nu denk ik wel dat als een zeilboot door een hekgolf platslaat, binnen enkele seconden weer rechtop staat. Daar zijn ze over het algemeen op gebouwd.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 19:44 #1390473

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Ja. Achterom kijken helpt. Acteren op die situatie is dan mogelijk.

Dekadent
Laatst bewerkt: 12 mei 2022 19:44 door Dekadent. Reden: Typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 20:22 #1390486

Mi Dushi schreef :
Dit gaat nu over grote schepen, maar jachtjes varen daar ook wel eens naar binnen. Heeft me zelf nooit aangetrokken en nu nog minder. Kan dat wel verantwoord met bootjes zoals het mijne?

Natuurlijk kan dat, ik heb het zelf vaak zat met nog een kleinere boot gedaan, ik vind het één van de leukste tochtjes om te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 20:23 #1390487

Orange Sunset schreef :
Dekadent schreef :
Ja. Luisteren naar marifoon, goede wal houden, achter je kijken en motor bij.

Diverse keren gedaan. Me nog nooit zorgen gemaakt.

Dekadent

Ook als er DFDS Ferry’s van 200+ meter met 30km/u langskomen?

Nu denk ik wel dat als een zeilboot door een hekgolf platslaat, binnen enkele seconden weer rechtop staat. Daar zijn ze over het algemeen op gebouwd.

Een beetje golven is toch geen probleem? Die heb je ook als het wat harder waait op zee. Daar kunnen onze bootjes best tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 20:27 #1390489

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
AndreAzuree schreef :
Natuurlijk kan dat, ik heb het zelf vaak zat met nog een kleinere boot gedaan, ik vind het één van de leukste tochtjes om te doen.
Hm, ik dacht meer in geval van nood, maar jij zegt dat het zelfs leuk is. En wat is er leuk aan?
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 20:31 #1390490

Je kunt vanaf stellendam of hellevoet een mooi rondje doen in een weekend: binnendoor via Spui naar R'dam, overnachten in de Entrepot-haven en dan de dag daarna via De Waterweg terug. Ik vind het varen tussen de grote schepen, loodsen, terminals en havens gewoon super indrukwekkend en interessant. Je moet je natuurlijk netjes aan de richtlijnen houden, maar zou leer je ook om het vaarwater te delen met de grote schepen. De nieuwe waterweg is echt niet alleen voor grote schepen, er is ook plaats voor jachtjes, en je wordt ook (marifoon, radarposten) met respect behandeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 20:50 #1390494

AndreAzuree schreef :
Je kunt vanaf stellendam of hellevoet een mooi rondje doen in een weekend: binnendoor via Spui naar R'dam, overnachten in de Entrepot-haven en dan de dag daarna via De Waterweg terug. Ik vind het varen tussen de grote schepen, loodsen, terminals en havens gewoon super indrukwekkend en interessant. Je moet je natuurlijk netjes aan de richtlijnen houden, maar zou leer je ook om het vaarwater te delen met de grote schepen. De nieuwe waterweg is echt niet alleen voor grote schepen, er is ook plaats voor jachtjes, en je wordt ook (marifoon, radarposten) met respect behandeld.

Inderdaad prima te doen met een geschikte boot. Ik heb de NW ooit met een (ex reddings)sloep met een diesel gedaan. Is prima te doen, je komt uiteraard wel eens een stevige golf tegen.

Maar met een hengel langs de kant gaan zitten wil vanzelfsprekend wel eens natte voeten opleveren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 12 mei 2022 20:57 #1390495

Dekadent schreef :
Ja. Achterom kijken helpt. Acteren op die situatie is dan mogelijk.

Dekadent
Dat is standaard procedure op ieder vaarwater :laugh:
AndreAzuree schreef :
[…]

Een beetje golven is toch geen probleem? Die heb je ook als het wat harder waait op zee. Daar kunnen onze bootjes best tegen.

Ja dat geloof ik ook. Maar mijn ervaring op dat soort vaarwater is beperkt en het kan vrij ‘nauw’ zijn tov zee. Sommigen hier laten voorkomen alsof dit een enorm heftig avontuur zou gaan worden tegen het onverantwoordelijke af. Dus ik probeer nog even een beeld te vormen, want ook mij lijkt het mooi en indrukwekkend om zo langs de havens, terminals en grote schepen etc te varen :)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 13 mei 2022 04:14 #1390515

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29402
martinw schreef :
Calidris schreef :
Precies, als je de borden negeert moet je niet klagen, je hebt er niks te zoeken.

Dus als er maar een bord staat kunnen die cowboys gewoon hun gang gaan?

Ja, een pier is geen primair recreatie object

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl