Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veiligheid Nieuwe Waterweg

Veiligheid Nieuwe Waterweg 13 mei 2022 06:45 #1390536

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1385
Orange Sunset schreef :

Ja dat geloof ik ook. Maar mijn ervaring op dat soort vaarwater is beperkt en het kan vrij ‘nauw’ zijn tov zee. Sommigen hier laten voorkomen alsof dit een enorm heftig avontuur zou gaan worden tegen het onverantwoordelijke af. Dus ik probeer nog even een beeld te vormen, want ook mij lijkt het mooi en indrukwekkend om zo langs de havens, terminals en grote schepen etc te varen :)

Het is ook betreft getij een mooi alternatief als je vanaf Haringvliet/Hollands Diep/Volkerak de Noordzee op wil richting Noord.
Het tijdstip dat je buiten wilt zijn scheelt niet zo veel (rond HW) alleen vanaf Stellendam tot Hoek van Holland is al snel 2-3 uur varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 13 mei 2022 07:11 #1390548

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4663
Blueromance schreef :
In al die jaren dat ik op de Waterweg vis, zijn de golven van DFDS (voor mij) onverklaarbaar hoog en gevaarlijk. Ik zal mijn punt bewijzen met enkele filmpjes op yourube, waarop te zien is dat een vrouw bijna verdrinkt.

Het zal wel loslopen met die lachende Poolse mannen in de buurt. En wielrenners kunnen ook goed zwemmen.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 13 mei 2022 07:25 #1390552



Varen op de Waterweg betekent dat je de grote zeevaart van wat dichterbij bekijkt, maar heb ik afgelopen juli niet als heel ingewikkeld ervaren. De oversteek van uit de Oude Maas doe je met hulp van de verkeerspost, die in mijn geval een binnenschip en een zeeschip vroeg op ruimte te maken respectievelijk net iets later los te gooien waardoor ik recht kon oversteken.
Op de foto de meest drukke situatie die ik tegenkwam. Er zijn meer ferrys die snel varen. Deze SCA boot deed 16 mijl over de grond met 3 mijl stroom tegen (die ik dus mee had) is dat 19 mijl en trok dan ook behoorlijke golven. Je moet wel op het juist moment tegen sturen om de slingering te dempen, maar dat viel te overzien. Wel moet je zorgen dat er niets los ligt in de kuip en in de kajuit.
Je moet niet te dicht onder de wal varen op zo’n moment want daar krijg je kruisgolven die het lastiger maken om koers te houden. Je rompvorm en het feit of je al of niet precies in de golf past maakt uit voor de mate waarin je hier last ondervindt. Een achter mij varende werkboot met deklast onderging wel een behoorlijke schommeling. Ik kan mij voorstellen dat het schip waarover deze topic startte ongelukkig genoeg verkeerd in de golf paste waardoor het instabiel werd dat is met een meelopende golf ook nog iets lastiger te corrigeren door bij te sturen als bij een tegen lopende golf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 13 mei 2022 08:25 #1390570

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Mi Dushi schreef :
Dit gaat nu over grote schepen, maar jachtjes varen daar ook wel eens naar binnen. Heeft me zelf nooit aangetrokken en nu nog minder. Kan dat wel verantwoord met bootjes zoals het mijne?

Langzame open bootjes doen m.i. er verstandig aan weg te blijven. Het zal best 9 van 10 keer goed aflopen, maar als t fout gaat ben je (en je eventuele passagiers) goed de pineut.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 13 mei 2022 09:15 #1390581

[quote=
Langzame open bootjes doen m.i. er verstandig aan weg te blijven. Het zal best 9 van 10 keer goed aflopen, maar als t fout gaat ben je (en je eventuele passagiers) goed de pineut.[/quote]

je combineert nu ook wel een aantal zaken die niet zo voor de hand liggen. Al schat ik in dat je statistiek van 1 op 10 niet correct is. De meeste pleziervaart die over de Waterweg naar zee vaart of daarvan terug komt is 'zeewaardig', want ander heb je op zee niets te zoeken. Dat is ook letterlijk het verschil met een deel van de binnenvaart op deze route.
Een enkel kleiner open bootje kiest deze route wellicht om naar Maasluis te varen alleen al vanwege de hoorlijk heftige stroom is dat geen aanrader en zonder marifoon mag je hier ook niet varen.
Er zijn randvoorwaarden als goed zicht en liefst mee varen met het tij, maar is voor de meeste van onze ZF leden met een wat groter zeilschip goed te doen en kan voor diegene die anders het Slijkgat zouden kiezen een goed alternatief vormen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 13 mei 2022 09:57 #1390593

Vronsky schreef :
Mi Dushi schreef :
Dit gaat nu over grote schepen, maar jachtjes varen daar ook wel eens naar binnen. Heeft me zelf nooit aangetrokken en nu nog minder. Kan dat wel verantwoord met bootjes zoals het mijne?

Langzame open bootjes doen m.i. er verstandig aan weg te blijven. Het zal best 9 van 10 keer goed aflopen, maar als t fout gaat ben je (en je eventuele passagiers) goed de pineut.

Eens, maar de vraagsteller zeilt een prachtige, stoere HR 31 voet. Die kan wel wat meer aan dat wat golfjes van een ferry....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 13 mei 2022 09:58 #1390594

juist, en als je die ferry-golven al pittig vindt, heb je op zee voor de maasmond niks te zoeken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 13 mei 2022 10:11 #1390599

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1704
In mijn ervaring is de Nieuwe Waterweg (met zowel 28 als 34 voets) zeilboot prima te doen. Wel marifoon uitluisteren en goed achterom kijken. Ik vind het zelfs een gemakkelijkere en veiliger invaart naar binnen dan het Slijkgat (Stellendam), zeker met een wat meer wind (5+ Bf) uit westelijke streken. Als je je even meldt bij de verkeerspost bij het binnenvaren, weten ze wat je van plan bent en laat je ook weten dat je op het juiste kanaal uitluistert. Ze zullen jou en de andere schepen dan waarschuwen, begeleiden en behoeden voor gevaarlijke situaties.

Die grote golven van de snelvarende zeevaart zijn er zeker wel. Ook in de monding bij het kruisen van de Nieuwe Waterweg / Maasmond. Maar daar heb je met een zeilboot relatief weinig last van, al moet je natuurlijk niet terwijl je vlak langs de oever vaart verrast worden door zo'n oplopende surfgolf. Het verdient dan ook aanbeveling te zorgen dat je zelfs bij het "stuurboord wal varen" wel wat speling aanhoudt. Bijvoorbeeld minimale diepte 5 meter aanhouden en/of drie scheepslengte van het kantje blijven.

Met westelijke wind kun je zelfs gewoon zeilen en dat mag ook. Opkuisen mag niet.
Voordeel is dat ze je dan nog beter zien. Maar zorg wel voor stand by houden van de motor.
De interactie met al die scheepvaart en het binnenvaren van een wereldhaven vind ik zelf altijd heel leuk en uiteindelijk op de Oude Maas zit je weer in een hele andere groene wereld. Naar mijn smaak is dat ook wel een beetje de lol van varen in onze delta.

Bij mist of slecht zicht heb je hier niks te zoeken en mag je ook niet varen. Mocht je erdoor worden overvallen neem dan contact op met de verkeerspost. die sturen je dan wel naar een veilige plek, soms zelfs begeleid door een patrouilleschip.
Neem je zelf geen initiatief, loop je kans op een vette bekeuring.

AIS helpt voor het overzicht en om schepen te kunnen ontvangen en aanroepen van andere schepen.

De schepen zijn weliswaar groter en sommigen sneller dan op de rivieren, maar het is zeker niet drukker dan bijvoorbeeld in Dordrecht of op het IJ.

Tot zo ver de les "Nieuwe Waterweg voor beginners.... Niks om je echt druk om te maken!"
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 13 mei 2022 12:39 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 13 mei 2022 12:28 #1390638

Wij doen regelmatig dit rondje vanuit Hellevoetsluis. Dit is tenslotte onze "achtertuin".

Laat aan de verkeersleiding weten wat je van plan bent. Dus iedere keer als je een sector binnenvaart melden met de naam van de boot en de bestemming. Blijven uitluisteren op het desbetreffende kanaal want je kan aangeroepen worden.

De verkeersleiding helpt je met de oversteken en wij ervaren dit als zeer prettig.

Zie bijlage voor de verschillende marifoonkanalen en de werkgebieden van de verschillende verkeersleiders. Op de kant staan ook borden met het betreffende marifoonkanaal als je een nieuwe sector binnenvaart.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 13 mei 2022 13:39 #1390666

kortom, ook plezierbootjes kunnen de Nieuwe Waterweg varen mits boot en bemanning geschikt zijn.




Voor de hengelaars moet dan maar de nautische variant op dit oude gebruikt ontwikkeld worden. :)


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 13 mei 2022 13:40 #1390667

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
Mischief schreef :
Tot zo ver de les "Nieuwe Waterweg voor beginners.... Niks om je echt druk om te maken!"
Zal het toch eens overwegen :)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid Nieuwe Waterweg 13 mei 2022 16:53 #1390732

Herman Hartman schreef :
… en zonder marifoon mag je hier ook niet varen.

Oh? Volgens Varendoejesamen mag dat gewoon, hoor (zie Hier )
Hebt u als recreatievaarder een marifoon aan boord, dan bent u verplicht uit te luisteren

Een marifoon is toch nergens verplicht, het is op een aantal plekken alleen verplicht om uit te luisteren als je daadwerkelijk een marifoon aan boord hebt.

Overigens ben ik 3x de Nieuwe Waterweg afgevaren met de Pinkstertrip, en ik vond het vooral erg leuk om zo dicht bij de ‘grote jongens’ te varen. De meeste varen er vrij langzaam, ik kan me niet herinneren dat we ferries zijn tegengekomen. Blijkbaar hebben die daar nogal haast :huh:
Laatst bewerkt: 13 mei 2022 16:57 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.257 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl