Varen op de Waterweg betekent dat je de grote zeevaart van wat dichterbij bekijkt, maar heb ik afgelopen juli niet als heel ingewikkeld ervaren. De oversteek van uit de Oude Maas doe je met hulp van de verkeerspost, die in mijn geval een binnenschip en een zeeschip vroeg op ruimte te maken respectievelijk net iets later los te gooien waardoor ik recht kon oversteken.
Op de foto de meest drukke situatie die ik tegenkwam. Er zijn meer ferrys die snel varen. Deze SCA boot deed 16 mijl over de grond met 3 mijl stroom tegen (die ik dus mee had) is dat 19 mijl en trok dan ook behoorlijke golven. Je moet wel op het juist moment tegen sturen om de slingering te dempen, maar dat viel te overzien. Wel moet je zorgen dat er niets los ligt in de kuip en in de kajuit.
Je moet niet te dicht onder de wal varen op zo’n moment want daar krijg je kruisgolven die het lastiger maken om koers te houden. Je rompvorm en het feit of je al of niet precies in de golf past maakt uit voor de mate waarin je hier last ondervindt. Een achter mij varende werkboot met deklast onderging wel een behoorlijke schommeling. Ik kan mij voorstellen dat het schip waarover deze topic startte ongelukkig genoeg verkeerd in de golf paste waardoor het instabiel werd dat is met een meelopende golf ook nog iets lastiger te corrigeren door bij te sturen als bij een tegen lopende golf.