Vorige week kapseisde het 40 meter lange Urker binnenvaartschip Mar-Grethe op de Nieuwe Waterweg ter hoogte van de Maeslantkering. Uit het artikel hierover dat vandaag in het AD verscheen :
'Ze vertrekken ze om 17.13 uur vanaf een kade op de Maasvlakte richting de Waalhaven in Rotterdam. Ze draaien met hun 40 meter lange schip de Nieuwe Waterweg op en varen, eenmaal op gang gekomen, met een snelheid van zo'n 11 kilometer per uur richting de Maeslantkering. Op basis van gps-data van scheepvaartwebsite MarineTraffic is deels te reconstrueren wat er daarna gebeurt.
Achter de Mar-Grethe stoomt het 150 meter lange containerschip WEC Van Rijn op. Dat vaart zo'n 17,5 kilometer per uur en begint met het inhalen van de Urkers. Dan verschijnt ook vrachtschip Tulipa Seaways (210 meter lang) van vervoerder DFDS op het toneel. Dat is afkomstig uit Felixstowe in Groot-Brittannië en met zijn vracht op weg naar de Vulcaanhaven in Vlaardingen.'
Terwijl de WEC Van Rijn bezig is met het inhalen van de Mar-Grethe, voert de DFDS-ferry de eigen snelheid op van zo'n 19 naar 31 kilometer per uur en gaat langszij. Vlak voor de Maeslantkering liggen de drie schepen even naast elkaar. De Tulipa passeert de stormvloedkering als eerste.'
Op dat moment kapseist de Mar-Grethe, de schipper weet zichzelf te redden maar de stuurman overleeft het niet.
In onze woonplaats Maassluis grenst de achtertuin bij wijze van spreken aan de Nieuwe Waterweg. Het dagelijkse scheepvaartverkeer daar (Het Scheur zoals het gedeelte bij Maassluis heet) is een geweldige bron van vertier.
Onze zeilboot heeft een ligplaats aan de Grevelingen, maar onderweg richting zee maken we vaak een ommetje via de mooie jachthaven in Maassluis. Naar zee varen we dan Nieuwe Waterweg af richting Hoek van Holland / Maasmond, en zijn daar in het verleden ook die snelvarende DFDS ferry tegengekomen. Op de relatief ondiepe oevers ontstaan door dat soort schepen angstaanjagende steile, soms brekende hekgolven. De eerste keer dat ik zo'n hekgolf aan zag komen, probeerde ik die haaks aan te snijden. Dat doe je maar een keer, het veroorzaakt heftige klappen in en uit het water, we waren blij geen schade te hebben opgelopen. Tegenwoordig snijd ik zo'n hekgolf onder een kleine hoek aan, dat geeft nauwelijks problemen.
Dat dit soort hekgolven zelfs binnenvaartschepen van 40m, zoals de Mar-Grethe fataal kunnen worden, was nieuw voor mij. Men zij gewaarschuwd.