Nachtvlinder schreef :
Ja. En 200 Wh is een capaciteit, een energiehoeveelheid. Die bepaalt hoe lang die cel een bepaald vermogen kan leveren. Bij een stroom van 500 A (1 kW vermogen dus, reken je mee?) is dat 1/5 uur. 12 minuten dus.
Op papier klopt dit. In de praktijk kun je zo’n startaccu niet 12 minuten kortsluiten (zou ook 2 V per cel dus 500 A geven); hij zal eerder leeg zijn. Mijn vraag in de eerste “modelberekening” was suggestie voor verbeteringen. Peukert? Een niet lineariteit ergens? Interne weerstand een functie van celspanning maken? Ideeën zijn (waren: de sfeer bevalt mij niet meer zo…) welkom.
Die ideeën heb ik nog niet gehoord, behalve iets onsamenhangends over (de weldegelijk gerespecteerde) wet van Ohm en een grootheden diahree die appels tot peren probeert terug te rekenen
zeilersforum.nl/index.php/foru...electrische-eenheden
Maarten je bent het denk ik wel met me eens dat een energie hoeveelheid van 200wh bij 2 volt overeenkomt met een cel van 100Ah ?
Even heel simpel als we hier op ZF uitrekenen hoelang we bij een bepaald stroom verbruik met een accu doen .
Meestal is het bij lood 50% om een reden, nu gaan we even uit van volledige ontlading !
100Ah en ik trek 10A = na 10 uur leeg
100Ah en 20A = 5 uur ?
100Ah en 100A = 1 uur? (hier is hij al leeg in een 45 minuten hoor maar goed we hebben het over kortsluiting ! )
100Ah en 200A = 30 min
100Ah en 300A = 15 min ?
100Ah en 400A = 7,5 min ?
100Ah en 500A=3,5 min ?
Bovenstaande is al heel theoretisch en slaat nergens op maar goed het is dan nog wel in een ideale wereld op papier , hoe jij nogmaals bij 12 minuten komt op 500 A is me echt nog steeds een raadsel.