Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 08:59 #1504068

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2312
Freek, het gaat hier om loodaccu's.
Lipo accu's is een heel ander verhaal door gebruik van een BMS.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 08:59 #1504069

omega schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Dan moeten >100.000'en jacht eigenaren zich serieus zorgen gaan maken.

Met of zonder Cyrix relais

Er wordt advies gevraagd over het wel of niet parallel schakelen van 2 accu's.
Antwoorden zijn heel duidelijk lijkt me, niet doen.
Dat veel mensen dit wel doen wil niet zeggen dat het veilig is.
En ja, al die mensen lopen een potentieel risico.
Waarom zo'n risico lopen als je met een eenvoudige en goedkope accuscheider het risico op oververhitting sterk reduceert ?

Grt Hans

die accu scheider zet ze parallel met laden dat is de functie . Ze staan niet 100% van de tijd parallel dat klopt .

Bij een defecte accu , tja doet ie ook niets.

Lood accu's staan al eeuwen parallel of in serie , alleen de onwetende die nu wakker schrikken ervaren ineens veel gevaren.
Laatst bewerkt: 22 aug 2023 09:01 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 09:37 #1504079

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Bas van Dijk schreef :
ik snap ook totaal niet waarom je het zou doen..

Los van het feit dat je in feite dan gewoon 1 accu hebt zoals al gezegd, is meestal je boord accu een deep cycle, gemaakt om (vrijwel) volledig ontladen te kunnen worden, en je start accu is gemaakt op de hoogste piekstroom.
Door ze parallel te zetten heb je eigenlijk geen van de voordelen van de specifieke accu... maar wel alle nadelen.

Nou ik wel.
Simpelweg omdat het kan, en als je net wat meer capaciteit wil hebben en toch geen grote verbruikers of splitsing nodig hebt het ook goed werkt.

En zowel voor een boegschoef-, ankerlier, start-, en woonaccuzijde en plaatsing is het niet ongebruikelijk meerdere accu's parallel te zetten waar hetzelfde probleem (een kapotte cel en hoge stromen ook in niet bedoelde richting)zich kunnen voordoen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 09:46 #1504082

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1801
Maar feit blijft wel dat wanneer je 2 accu's parallel wilt schakelen, dat je dan wel zoals Freek al aangaf, je de "plus" van de ene accu moet aansluiten op het boordnet, en de "min" van de andere accu.
Daarmee voorkom je ongelijke belasting en vreemde stroompjes onderling tussen de accu's.
Dit is wel een dingetje waar je goed op moet letten.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 10:21 #1504089

Jeroen-Pion schreef :
Dan moeten >100.000'en jacht eigenaren zich serieus zorgen gaan maken.

Met of zonder Cyrix relais

Het wordt inderdaad veel gedaan. Dit is de enige manier volgens mij om een batterijbank te maken met een grote capaciteit, bijvoorbeeld voor electrisch varen. Meerdere kleinere accu's zijn ook makkelijker te hanteren en te plaatsen aan boord. Dan wel accu's van hetzelfde merk, type en leeftijd parallel zetten. Eens parallel, altijd parallel, dus niet apart laden en ook niet apart belasten. Het geheel zou zich dan als één grote accu moeten gedragen. Zie ook schema freek1970.

En ja, daar zitten ook bepaalde risico's aan. Maar ook een enkele accu is geen feestje als er een van de cellen kapot gaat en je blijft het ding maar doorladen. Voordeel is alleen dat dan de stroom beperkt blijft tot de maximale laadstroom die de lader kan leveren. De accu wordt wel warm en kookt waarschijnlijk droog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 10:35 #1504094

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 938
Weet iemand iets over de hoeveelheid stroom die er gaat lopen in geval er een cel gestorven is? Mochten er geen megaverbruikers in het boordnet zitten zou eventueel het plaatsen van een zekering grote problemen kunnen voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 10:42 #1504096

Wij gebruiken een 10A acculader met aansluitingen voor twee identieke accu’s voor het boordnet. In de beide + aansluitingen een glaszekering, en in één - aansluiting een glaszekering. De twee serviceaccu’s gebruiken we beurtelings via de accu keuzeschakelaar. Parallel schakelen kan, maar daar kiezen we niet voor. De acculader gebruiken we wanneer nodig voor bijladen (we gebruiken een zonnepaneel, aangesloten via een regelaar op één van de twee accu’s). Intern zal in de acculader n.m.i. een parallelschakeling voorkomen worden, ik neem aan d.m.v. een diodebrug. Geruststellend lijkt mij dat de aansluitkabels van drie zekeringen zijn voorzien. Gewoonlijk schakel ik van accu 1 naar accu 2 via de stand ‘beide’. Wellicht toch beter omdat via ‘uit’ te doen?

Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 22 aug 2023 10:43 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 10:51 #1504099

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2312
Reed schreef :
Maar feit blijft wel dat wanneer je 2 accu's parallel wilt schakelen, dat je dan wel zoals Freek al aangaf, je de "plus" van de ene accu moet aansluiten op het boordnet, en de "min" van de andere accu.
Daarmee voorkom je ongelijke belasting en vreemde stroompjes onderling tussen de accu's.
Dit is wel een dingetje waar je goed op moet letten.

Sorry, maar volgens mijn bescheiden mening is dit flauwekul.
Het zijn nog steeds 2 accu's die zonder enige bescherming parallel staan.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 10:55 #1504100

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2312
swblom schreef :
Weet iemand iets over de hoeveelheid stroom die er gaat lopen in geval er een cel gestorven is? Mochten er geen megaverbruikers in het boordnet zitten zou eventueel het plaatsen van een zekering grote problemen kunnen voorkomen.

Reken bij kortsluiting op een paar honderd Ampere in het ergste geval.
Het potentiële gevaar van loodaccu's wordt altijd onderschat.
Ik heb er zelf een heilig ontzag voor !

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 22 aug 2023 11:14 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 11:33 #1504108

omega schreef :
Reed schreef :
Maar feit blijft wel dat wanneer je 2 accu's parallel wilt schakelen, dat je dan wel zoals Freek al aangaf, je de "plus" van de ene accu moet aansluiten op het boordnet, en de "min" van de andere accu.
Daarmee voorkom je ongelijke belasting en vreemde stroompjes onderling tussen de accu's.
Dit is wel een dingetje waar je goed op moet letten.

Sorry, maar volgens mijn bescheiden mening is dit flauwekul.
Het zijn nog steeds 2 accu's die zonder enige bescherming parallel staan.

Grt Hans

Ach ja en in die accu zitten ook weer cellen parallel en in serie

Heb net de apotheker op gebeld voor een stevig slaapmiddel, bedacht me net dat ik 2 x 200 Ah lfp parallel heb staan .

Toen ik bedacht hoeveel batterijen in 1 accu zitten serie en parallel begon ik toch te zweten en onrustig te worden .
Laatst bewerkt: 22 aug 2023 11:34 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 11:47 #1504111

Als TS nu met twee verschillende accu's zit en toch de totale capaciteit wil inzetten, is dit misschien wat? Ik ken het apparaat niet, maar het ding lijkt te doen waar TS behoefte aan heeft.

www.obelink.nl/nds-imanager-bekabeld-7-meter.html

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 11:57 #1504114

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2312
Jeroen-Pion schreef :
omega schreef :
Reed schreef :
Maar feit blijft wel dat wanneer je 2 accu's parallel wilt schakelen, dat je dan wel zoals Freek al aangaf, je de "plus" van de ene accu moet aansluiten op het boordnet, en de "min" van de andere accu.
Daarmee voorkom je ongelijke belasting en vreemde stroompjes onderling tussen de accu's.
Dit is wel een dingetje waar je goed op moet letten.

Sorry, maar volgens mijn bescheiden mening is dit flauwekul.
Het zijn nog steeds 2 accu's die zonder enige bescherming parallel staan.

Grt Hans

Ach ja en in die accu zitten ook weer cellen parallel en in serie

Heb net de apotheker op gebeld voor een stevig slaapmiddel, bedacht me net dat ik 2 x 200 Ah lfp parallel heb staan .

Toen ik bedacht hoeveel batterijen in 1 accu zitten serie en parallel begon ik toch te zweten en onrustig te worden .

Je maakt er grapjes over en dat is natuurlijk ok ;)
Hoewel het technisch niet is aan te raden gebeuren er gelukkig weinig ongelukken.
Voor de goede orde, in één 12V loodaccu zitten 6 cellen van 2V in serie.
Bewustwording is ok maar slapeloze nachten is niet nodig hoor :laugh:

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 12:01 #1504115

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13754
statistisch geen feit, maar heb de indruk dat doorgassen, ontploft etc telkens het geval is bij onbewaakt door laten laden. Voor mij in elk geval onacceptabel van boord te zijn en lader wel aan te laten. Ik slaap er beter van
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 12:08 #1504119

omega schreef :
Jeroen-Pion schreef :
omega schreef :
Reed schreef :
Maar feit blijft wel dat wanneer je 2 accu's parallel wilt schakelen, dat je dan wel zoals Freek al aangaf, je de "plus" van de ene accu moet aansluiten op het boordnet, en de "min" van de andere accu.
Daarmee voorkom je ongelijke belasting en vreemde stroompjes onderling tussen de accu's.
Dit is wel een dingetje waar je goed op moet letten.

Sorry, maar volgens mijn bescheiden mening is dit flauwekul.
Het zijn nog steeds 2 accu's die zonder enige bescherming parallel staan.

Grt Hans

Ach ja en in die accu zitten ook weer cellen parallel en in serie

Heb net de apotheker op gebeld voor een stevig slaapmiddel, bedacht me net dat ik 2 x 200 Ah lfp parallel heb staan .

Toen ik bedacht hoeveel batterijen in 1 accu zitten serie en parallel begon ik toch te zweten en onrustig te worden .

Je maakt er grapjes over en dat is natuurlijk ok ;)
Hoewel het technisch niet is aan te raden gebeuren er gelukkig weinig ongelukken.
Voor de goede orde, in één 12V loodaccu zitten 6 cellen van 2V in serie.
Bewustwording is ok maar slapeloze nachten is niet nodig hoor :laugh:

Grt Hans

Grapjes maak ik omdat het weer een typich ZF draadje wordt waar doem en hel alleen maar groter worden.

Nog 3 dagen en je kunt onder geen enkele omstadigheid nog enige accu parallel of in serie zetten.

Als je even de wereld in kijkt en uit de tunnel visie komt en je kijkt naar paketten in Heftrucks etc en de bijbehorende laadstromen en gebruik ........ Om 1 voorbeeld te noemen. Doen al die mensen nu ineens levengevaarlijke zaken?

Gaat er wel eens een accu stuk ? Ja is dat vervelend ? Ja
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 12:29 #1504122

Jeroen-Pion schreef :
....
Als je even de wereld in kijkt en uit de tunnel visie komt en je kijkt naar paketten in Heftrucks etc en de bijbehorende laadstromen en gebruik ........ Om 1 voorbeeld te noemen. Doen al die mensen nu ineens levengevaarlijke zaken?

Gaat er wel eens een accu stuk ? Ja is dat vervelend ? Ja

Hier heftruck accu 80V 930Ah, alles netjes in serie....


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 12:39 #1504123

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1801
omega schreef :
Reed schreef :
Maar feit blijft wel dat wanneer je 2 accu's parallel wilt schakelen, dat je dan wel zoals Freek al aangaf, je de "plus" van de ene accu moet aansluiten op het boordnet, en de "min" van de andere accu.
Daarmee voorkom je ongelijke belasting en vreemde stroompjes onderling tussen de accu's.
Dit is wel een dingetje waar je goed op moet letten.

Sorry, maar volgens mijn bescheiden mening is dit flauwekul.
Het zijn nog steeds 2 accu's die zonder enige bescherming parallel staan.

Grt Hans

Ik heb dat niet bedacht maar een deskundige (van Mastervolt) heeft mij dat verteld en uitgelegd waarom dat beter is om te doen. Maar goed Hans wanneer jij dat als onzin bestempeld en het beter weet
dan doe jij het anders op jouw manier, helemaal prima. Het zou alleen jammer zijn wanneer mensen daar niet van op de hoogte zijn, hun accu om zeep helpen of gevaarlijke situaties kunnen ontstaan omdat jij dat onzin vind. Verder alles ok hoor.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 12:54 #1504125

keeszeiler schreef :
Jeroen-Pion schreef :
....
Als je even de wereld in kijkt en uit de tunnel visie komt en je kijkt naar paketten in Heftrucks etc en de bijbehorende laadstromen en gebruik ........ Om 1 voorbeeld te noemen. Doen al die mensen nu ineens levengevaarlijke zaken?

Gaat er wel eens een accu stuk ? Ja is dat vervelend ? Ja

Hier heftruck accu 80V 930Ah, alles netjes in serie....



Wat is je punt daarmee ? Ik heb op de zaak 3x een Jungheinrich 48Volt 2 pakketen 1 pakket serie dan staan beide paketten weer parallel .

Voor eentje ben ik al dagen aan het tobben er moet een nieuw pakket in cellen zijn op of koop ik een nieuwe heftruck............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 13:00 #1504126

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Makkers, staakt uw wild geraas.

Ik heb TS niet meer gezien, na alle offtopic zooi.
TD blinkt niet uit door afdoende kennis, daarom stelde ik in de 6e post al voor om er iemand bij te halen die het wél begrijpt. ( beter géén ZFer denk ik?).




Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 13:05 #1504128

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2312
Even goede vrienden hoor :)
Liep misschien een beetje uit de hand en dat is ook weer niet de bedoeling van dit mooie forum.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 13:18 #1504130

Tuurlijk, dat snap ik, maar ik reageerde op opmerking van TS dat het een start en een boordaccu is.
Ik zou niet weten waarom je die parallel zou zetten, ze dienen een andere functie en hebben andere eigenschappen, die wil je niet parallel hebben.
scope schreef :
Bas van Dijk schreef :
ik snap ook totaal niet waarom je het zou doen..

Los van het feit dat je in feite dan gewoon 1 accu hebt zoals al gezegd, is meestal je boord accu een deep cycle, gemaakt om (vrijwel) volledig ontladen te kunnen worden, en je start accu is gemaakt op de hoogste piekstroom.
Door ze parallel te zetten heb je eigenlijk geen van de voordelen van de specifieke accu... maar wel alle nadelen.

Nou ik wel.
Simpelweg omdat het kan, en als je net wat meer capaciteit wil hebben en toch geen grote verbruikers of splitsing nodig hebt het ook goed werkt.

En zowel voor een boegschoef-, ankerlier, start-, en woonaccuzijde en plaatsing is het niet ongebruikelijk meerdere accu's parallel te zetten waar hetzelfde probleem (een kapotte cel en hoge stromen ook in niet bedoelde richting)zich kunnen voordoen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 13:20 #1504133

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2312
Jeroen-Pion schreef :
omega schreef :
Jeroen-Pion schreef :
omega schreef :
Reed schreef :
Maar feit blijft wel dat wanneer je 2 accu's parallel wilt schakelen, dat je dan wel zoals Freek al aangaf, je de "plus" van de ene accu moet aansluiten op het boordnet, en de "min" van de andere accu.
Daarmee voorkom je ongelijke belasting en vreemde stroompjes onderling tussen de accu's.
Dit is wel een dingetje waar je goed op moet letten.

Sorry, maar volgens mijn bescheiden mening is dit flauwekul.
Het zijn nog steeds 2 accu's die zonder enige bescherming parallel staan.

Grt Hans

Ach ja en in die accu zitten ook weer cellen parallel en in serie

Heb net de apotheker op gebeld voor een stevig slaapmiddel, bedacht me net dat ik 2 x 200 Ah lfp parallel heb staan .

Toen ik bedacht hoeveel batterijen in 1 accu zitten serie en parallel begon ik toch te zweten en onrustig te worden .

Je maakt er grapjes over en dat is natuurlijk ok ;)
Hoewel het technisch niet is aan te raden gebeuren er gelukkig weinig ongelukken.
Voor de goede orde, in één 12V loodaccu zitten 6 cellen van 2V in serie.
Bewustwording is ok maar slapeloze nachten is niet nodig hoor :laugh:

Grt Hans

Grapjes maak ik omdat het weer een typich ZF draadje wordt waar doem en hel alleen maar groter worden.

Nog 3 dagen en je kunt onder geen enkele omstadigheid nog enige accu parallel of in serie zetten.

Als je even de wereld in kijkt en uit de tunnel visie komt en je kijkt naar paketten in Heftrucks etc en de bijbehorende laadstromen en gebruik ........ Om 1 voorbeeld te noemen. Doen al die mensen nu ineens levengevaarlijke zaken?

Gaat er wel eens een accu stuk ? Ja is dat vervelend ? Ja

Je hebt wel gelijk hoor.
Bij identieke loodaccu's die parallel staan lijkt het in de praktijk wel mee te vallen.
Blijft natuurlijk wel een feit dat het verstandig is om start- en huishoud-accu te scheiden, maar dat is een andere discussie.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 13:28 #1504135

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 938
omega schreef :
swblom schreef :
Weet iemand iets over de hoeveelheid stroom die er gaat lopen in geval er een cel gestorven is? Mochten er geen megaverbruikers in het boordnet zitten zou eventueel het plaatsen van een zekering grote problemen kunnen voorkomen.

Reken bij kortsluiting op een paar honderd Ampere in het ergste geval.
Het potentiële gevaar van loodaccu's wordt altijd onderschat.
Ik heb er zelf een heilig ontzag voor !

Grt Hans

Een paar honderd Ampere bij kortsluiting snap ik, de vraag is wat er gebeurt bij een kapotte cel in een van de accus? Bij een paar honderd Ampere zou ik ook gesmolten kabels en connectoren verwachten bij het beschreven geval. TS spreekt echter alleen van een hete accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 13:33 #1504136

Precies , in TS zijn opstelling is het enige nadeel dat je boordverbruikers er voor kunnen zorgen dat je niet meer kunt starten.

Meer niet , is dat verstandig ? Tja keuze die je maakt.

op 90% van de jachten bestaat de service bank door 2 of meerdere accu's parallel en dat levert geen problemen op. Heel heel soms wel.

We herschijven tegenwoordig wel heel veel maar om nu alles van het internet te wissen over het parallel zetten van een lood accu zou wel heel ver gaan.Maar ja niks is te gek tegenwoordig.

TS heeft de accu's al vervangen probleem opgelost!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 13:38 #1504137

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2312
Gezien de hitte gaat het al snel om tientallen Amperes denk ik.
Misschien zou TS de oude accu's weer aan kunnen sluiten en meten :P

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 14:17 #1504142

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1801
Het gaat m.i. juist niet over een kapotte cel, want dat is wel duidelijk.
Het gaat over wat je kunt verwachten wanneer je twee accu`s parallel aansluit en je dan niet de plus van de ene accu en de min van de andere accu op het net aansluit.
(nog buiten de gelijkheid der accu`s)
Wat er dan gebeurd en waarom het dan mis kan gaan of eigenlijk vaak mis gaat.
De een vind dat onzin, de ander meent dat je dat beter wel kan doen.
Simpel, maar forumvrinden, make my day, succes ermee.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 22 aug 2023 14:17 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl