Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 14:17 #1504143

Zo maar een paar gedachten die op borrelden:

2 accu´s parallel, waarvan 1 een defecte cel heeft geeft ongeveer 2 Volt spanningsverschil.

Zou die 2 volt in staat zijn de geneomde honderden amperes te laten lopen?? en hoe lang dan wel??

En dit bij een kortsluiting in de cel, zou die kortsluiting IN die cel dan niet snel een onderbreking in de stroomkring worden?
Laatst bewerkt: 22 aug 2023 14:20 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 14:20 #1504144

Reed schreef :
Het gaat m.i. juist niet over een kapotte cel, want dat is wel duidelijk.
Het gaat over wat je kunt verwachten wanneer je twee accu`s parallel aansluit en je dan niet de plus van de ene accu en de min van de andere accu op het net aansluit.
(nog buiten de gelijkheid der accu`s)
Wat er dan gebeurd en waarom het dan mis kan gaan of eigenlijk vaak mis gaat.
De een vind dat onzin, de ander meent dat je dat beter wel kan doen.
Simpel, maar forumvrinden, make my day, succes ermee.

Nee hoor TS schreef dit "Nu had ik afgelopen vakantie bija brand aan boord. 1 accu werd echt bloed heet.
Omdat er waarschijnlijk 1 accu zeer slecht was en maar lading aan de acculader bleef vragen.
Een enorm vieze lucht aan boord een 1 bloedhete accu.
Accu's gelijk van boord gehaald en beide direct vervangen."

Kan ook maar zo met 1 accu die rot is , maar dat schijnt op ZF onmogelijk te begrijpen zijn :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 14:32 #1504147

Jeroen-Pion schreef :

Kan ook maar zo met 1 accu die rot is , maar dat schijnt op ZF onmogelijk te begrijpen zijn :woohoo:

Kan met 1 accu ook gebeuren maar dan is de stroom nooit groter dan de max stroom van de lader. Bij parallelle accu's gaat de "goede" accu stroom leveren aan de "kaduke" accu. En dat kunnen heel veel ampères, dus veel vermogen, zijn.

Gevalletje derde wet van Kirchhoff; daar waar de stroom te groot is gaat het roken.
Laatst bewerkt: 22 aug 2023 14:35 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 14:32 #1504148

Saeftinghe schreef :
Zo maar een paar gedachten die op borrelden:

2 accu´s parallel, waarvan 1 een defecte cel heeft geeft ongeveer 2 Volt spanningsverschil.

Zou die 2 volt in staat zijn de geneomde honderden amperes te laten lopen?? en hoe lang dan wel??

En dit bij een kortsluiting in de cel, zou die kortsluiting IN die cel dan niet snel een onderbreking in de stroomkring worden?

Als de weerstand laag genoeg is kan elke spanningsverschil natuurlijk een grote stroom laten lopen... Beperking is de interne weerstand van de accu zelf.Die zal hoger zijn dan die van de kabel en de klemmen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 14:52 #1504153

keeszeiler schreef :
Jeroen-Pion schreef :

Kan ook maar zo met 1 accu die rot is , maar dat schijnt op ZF onmogelijk te begrijpen zijn :woohoo:

Kan met 1 accu ook gebeuren maar dan is de stroom nooit groter dan de max stroom van de lader. Bij parallelle accu's gaat de "goede" accu stroom leveren aan de "kaduke" accu. En dat kunnen heel veel ampères, dus veel vermogen, zijn.

Gevalletje derde wet van Kirchhoff; daar waar de stroom te groot is gaat het roken.

Kun je gewoon uitrekenen natuurlijk Rt = R1 + R2 + R3 + R4 cellen zijn serie geschakeld .

De totale weerstand bepaalt hoeveel stroom er KAN lopen .

De vraag is hoelang de gezonde accu dat kan volhouden 100Ah niet lang althans veel ampere , vermogen gaat verloren door warmte .

Een acculader daarin tegen kan dat weken volhouden zolang hij maar aan blijft staan .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 15:41 #1504164

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Jeroen-Pion schreef :
keeszeiler schreef :
Jeroen-Pion schreef :

Kan ook maar zo met 1 accu die rot is , maar dat schijnt op ZF onmogelijk te begrijpen zijn :woohoo:

Kan met 1 accu ook gebeuren maar dan is de stroom nooit groter dan de max stroom van de lader. Bij parallelle accu's gaat de "goede" accu stroom leveren aan de "kaduke" accu. En dat kunnen heel veel ampères, dus veel vermogen, zijn.

Gevalletje derde wet van Kirchhoff; daar waar de stroom te groot is gaat het roken.

Kun je gewoon uitrekenen natuurlijk Rt = R1 + R2 + R3 + R4 cellen zijn serie geschakeld .

De totale weerstand bepaalt hoeveel stroom er KAN lopen .

De vraag is hoelang de gezonde accu dat kan volhouden 100Ah niet lang althans veel ampere , vermogen gaat verloren door warmte .

Een acculader daarin tegen kan dat weken volhouden zolang hij maar aan blijft staan .
Dat dus.
Als parallel schakelen niet meer mag/kan, moet denk ik zeker drie kwart van de accu banken op pleziervaart én beroepsvaart worden herzien.
Volgens mij draven we weer een beetje door.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 16:20 #1504177

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Ik denk het ook. Ben een revisie van mijn systeem aan het plannen. Heb nu 3 x 105 Ah service accu's. Even opgezocht hoeveel zo'n accu weegt. Het totale gewicht is zowat 100 kg. Zoveel Ah vind je trouwens niet eens in één accu. Ik blijf maar bij parallel geschakelde kleinere accu's.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 16:29 #1504181

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1695
2x zo veel in 25kg?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 16:44 #1504187

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Doejong schreef
Ik denk het ook. Ben een revisie van mijn systeem aan het plannen. Heb nu 3 x 105 Ah service accu's. Even opgezocht hoeveel zo'n accu weegt. Het totale gewicht is zowat 100 kg. Zoveel Ah vind je trouwens niet eens in één accu. Ik blijf maar bij parallel geschakelde kleinere accu's

Klopt ik doe daarom accu’s van 33 kg in een dubbele canvas boodschappen tas (gewoon 2 in elkaar) landvast door de vier lussen en dan kun je m makkelijk van boord laten zakken als de boot opgebokt staat. Een enkele vertrouw ik niet als ie klapt…

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 19:09 #1504207

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Booty24 schreef :
2x zo veel in 25kg?
;) Later misschien. Eerst maar even verder met loodzware accu's.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 19:19 #1504210

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 294
In het verleden had ik 3 accu's. 1 startaccu en 2 gelijke accu's voor het boordnet. Beide systemen waren volledig separaat met dus ook een separate lader. In geval van nood kon je de de netten parallel zetten als je extra vermogen nodig had.

Werkte bij mij altijd perfect en met mijn nieuwe boot ga ik het op een gelijke manier doen. Er zit nu zo'n joekel van een accu schakelaar....gaat bij mij dus alleen gebruikt worden als ik parallel wil.

De kosten van automatische laders zijn vandaag de dag niet meer schikbarend. Ik had een kleintje voor de startmotor (gaat bijna niet leeg) een een forsere voor de boordaccu's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 22 aug 2023 20:42 #1504222

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5305
Ik heb zo'n joekel van keuzeschakelaar om te bepalen welke groep aan de Victron hangt om geladen te worden of om te vormen.
De lader komt sporadisch aan de startaccu te hangen, bijna altijd de serviceaccu's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 23 aug 2023 17:14 #1504430

Gochem schreef :
In het verleden had ik 3 accu's. 1 startaccu en 2 gelijke accu's voor het boordnet. Beide systemen waren volledig separaat met dus ook een separate lader. In geval van nood kon je de de netten parallel zetten als je extra vermogen nodig had.

Werkte bij mij altijd perfect en met mijn nieuwe boot ga ik het op een gelijke manier doen. Er zit nu zo'n joekel van een accu schakelaar....gaat bij mij dus alleen gebruikt worden als ik parallel wil.

De kosten van automatische laders zijn vandaag de dag niet meer schikbarend. Ik had een kleintje voor de startmotor (gaat bijna niet leeg) een een forsere voor de boordaccu's

Toen wij onze boot kochten zat het ook zo en ik heb die schakelaar er meteen uitgesloopt, dat moet je volgens mij niet willen. Je gaat die schakelaar typisch gebruiken als 1 van de 2 accu paketten leeg is: de motor wil dus niet starten of je apperatuur werkt niet en dan ga je die schakelaar omzetten. Als je een volle en lege accu ineens parallel zet gaat de volle accu de lege accu laden met nauwelijks enige stroombeperking. Zoals ik al eerder schreef zou het me niets verbazen als zoiets ook bij TS is gebeurd want heb deze constructie al vaker op boten gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 23 aug 2023 17:23 #1504432

Zucht het vertellen van grote onzin gaat maar door .........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 23 aug 2023 18:36 #1504446

Jeroen-Pion schreef :
Zucht het vertellen van grote onzin gaat maar door .........

Gaat dit over mijn bijdrage (die staat er namelijk direct boven)? Dan zou ik graag willen weten wat er volgens jou grote onzin aan is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 23 aug 2023 18:57 #1504449

JeroenFemke schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Zucht het vertellen van grote onzin gaat maar door .........

Gaat dit over mijn bijdrage (die staat er namelijk direct boven)? Dan zou ik graag willen weten wat er volgens jou grote onzin aan is.

Ik ga je niet de wet van ohm en de ri van een lood accu uitleggen daar vind je genoeg over op het internet.

Volgens jou hebben we straks in de winter een probleem als onze accu leeg is en jij gaat met een paar kabels helpen .

Volgens jou is de accu wel snel vol !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 23 aug 2023 19:00 #1504451

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ben geen expert maar volgens mij, heeft Jeroen een punt en is de “Both” stand niet het gevaar van die schakelaar. Wanneer je startaccu leeg is doe je met startkabels precies hetzelfde die leg je dan ook naar de service accu. Het enige gevaar van de schakelaar is de uit stand. Draai je met lopende motor door uit in plaats van door Both dan blaas je de electronica (diodes) in je dynamo op omdat die zijn stroom niet kwijt kan. Prima systeem die accu schakelaar zo lang je de 0 stand nooit met draaiende motor gebruikt/passeert. Andere boten lossen het op met een ander systeem met paar kleine accu schakelaars met een sleutel te weinig zodat de 0 niet gekozen kan.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 23 aug 2023 19:02 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 23 aug 2023 19:03 #1504452

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13754
nogmaals, "het gevaar" is laders onbewaakt laten blazen..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 23 aug 2023 19:03 #1504453

sy helios schreef :
nogmaals, "het gevaar" is laders onbewaakt laten blazen..

Precies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 23 aug 2023 19:30 #1504455

Jeroen-Pion schreef :
JeroenFemke schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Zucht het vertellen van grote onzin gaat maar door .........

Gaat dit over mijn bijdrage (die staat er namelijk direct boven)? Dan zou ik graag willen weten wat er volgens jou grote onzin aan is.

Ik ga je niet de wet van ohm en de ri van een lood accu uitleggen daar vind je genoeg over op het internet.

Volgens jou hebben we straks in de winter een probleem als onze accu leeg is en jij gaat met een paar kabels helpen .

Volgens jou is de accu wel snel vol !

Ik zeg het niet graag maar jij hebt gelijk en ik niet. Dat ik wat geleerd heb zie ik dan maar als een schrale troost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 23 aug 2023 20:35 #1504469

Het enige wat ik probeer is nuance te brengen of ik gelijk hebt doet er niet toe voor mij persoonlijk ook ik zeg wel eens iets wat niet helemaal juist is , correctie graag zelfs .

Er lezen ook mensen mee met geen kennis die mogelijk denken ojee ik heb dat ook en nu ?????

Hetzelfde geldt voor led navigatie lampjes, afsluiters, coax kabels, lijnen etc etc etc , doel van het forum is zaken belichten en de mensen met kennis delen die en zo leren we elke dag weer een hoop wat we wel of niet kunnen doen en wat eventueel de voor en nadelen zijn of risico’s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 23 aug 2023 21:51 #1504481

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Proefondervindelijk leren werkt altijd beter :)
Ik wist al dat mijn elektrische systeem een rommeltje is, maar ik hoopte er nog mee op vakantie te kunnen.
Vandaag na een leuk dagje op de Grevelingen Bruinisse binnengelopen. Eenmaal aangelegd valt mij op dat de accumonitor (die niet goed werkt, maar wel een spanning meet) 11,8 V geeft. Service-accu's dus, 3 stuks, zelfde type, maar vml. niet even oud en niet aan elkaar verbonden zoals het hoort. Steeds in de haven geladen en nu weinig gebruikt, koelkast uit.
Walstroom erop, lader dus aan, bulk, max. stroom zeggen de lampjes, maar 12,5 V ongeveer. Bakskist open, geur van rotte eieren, één accu heet. Lader uit. Maak aanstalten de defecte accu los te koppelen.
Wat opvalt is dat hij blijft koken, op de spanning van de andere accu's dus. Vandaag voor het eerst een accu horen borrelen.
Besloten de resterende service-accu's ook af te koppelen. Bleek er nog steeds 11,9 V op de plus en min kabels te staan. Kwam van het defecte Cyrix scheidingsrelais. De startaccu geeft 12,9 V. Daar moet dus een stroompje lopen over dat relais, anders kan je geen spanningsverschil hebben. Dat begrijp ik niet, maar na afkoppelen van het scheidingsrelais is het opgelost. Wat een zootje.
Onze vakantie wordt met een dagje ingekort.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 01:43 #1504485

Bij welke spanning op de ladende batterij hoort de cyrix door te verbinden? En bij welke (lagere) spanning los te koppelen?

Is de cyrix defect?
Laatst bewerkt: 24 aug 2023 01:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 04:06 #1504490

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7206
Saeftinghe schreef :
Ik ben voorstander van vloeistof accu´s, deed ik altijd meer dan 10 jaar mee.
Nadeel met AGM en Gel is dat je altijd frequent moet opletten en water bij vullen.
Maar je wordt wèl gewaarschuwd wanneer iets mis is.

Het is altijd één cel die als eerste de geest geeft. Maar ruim op tijd laat die cel dat weten door meer water nodig te hebben dan de andere cellen.

Ongeveer eens per 14 dagen controleerde ik het vloeistofpeil en vulde zonodig bij.
De waterfles werd gewogen vóór en ná het vullen, de hoeveelheid werd genoteerd.

Was er één cel die meer water nodig had dan betekende dat einde accu. niet direct de volgende dag, hij ging nog best een hele tijd mee, ruim genoeg om naar nieuwe te zoeken van juiste maat en kwaliteit.

De laatste keer waren geen vloeistof accu´s van juiste maat beschikbaar.
Het werden Gelaccu´s
Die doen het al weer een aantal jaren goed, maar ik mis wel de waarchuwings mogelijkheid van een naderend einde.

sorry maar ik snap hier helemaal niks van, agm accu,s bijvullen met water??
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 04:38 #1504491

Het staat er wat warrig inderdaad en hier en daar wisselt ie accutypes om. Hij bedoelt wss dat ie het liefst de vroegere FLA (flooded lead acid) types prefereert boven alle modernere types (SLA, AGM en Gel). FLA kun je bijvullen, peilen en zuurwegen.
Laatst bewerkt: 24 aug 2023 04:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl