Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 05:09 #1504492

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Jeroen-Pion schreef :
Het enige wat ik probeer is nuance te brengen....
Gratis tip: als bovenstaande je bedoeling is, zou ik dat in iets andere bewoordingen doen dan "dat is totale onzin" ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 08:54 #1504535

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Nachtvlinder schreef :
Bij welke spanning op de ladende batterij hoort de cyrix door te verbinden? En bij welke (lagere) spanning los te koppelen?

Is de cyrix defect?
Ik denk dat hij defect is: als de motor draait staat er geen laadspanning op de service accu.
Volgens de specs: connect voltage 13 V (delay 10 min), 13,8 V (4 sec); disconnect voltage 12,8 (delay 10 min), 11,8 V (4 sec). Nooit zo begrepen, die specs. De bedoeling is toch dat de accu's gescheiden zijn als de motor niet draait, ook als de startaccu vol is.
Maar dit relais blijft dus ook lekken.
In elk geval, er gaat iets anders komen dan een scheidingsrelais.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 09:05 #1504538

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
die specs zijn wanneer hij doorverbindt en wanneer niet
Als er langer dan 10 minuten een spanning van 13V aan de ene kant staat, verbindt hij door (typisch tijdens laden/motoren)
Als er langer dan 4 seconden een spanning van 13,8V aan de ene kant staat, verbindt hij door (typisch tijdens laden/motoren)
Als er langer dan 10 minuten 12,8V op de ene kant staat, koppelt hij af (typisch als er niet meer geladen/gemotord wordt)
Als er langer dan 4 seconden 11,8V op de ene kan staat, koppelt hij af (typisch als er niet meer geladen wordt en de ene kant flink belast wordt/leeg is)

Hij weet dus slechts indirect wanneer de motor draait. Je kunt deze waarden checken. Start de motor, meet de spanning op de startaccu en wacht de voorgeschreven tijd om te kijken of er verschil aan de andere kant van de cyrix komt - of hij open of dicht gaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 09:24 #1504545

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Pfff, wat een hoop ruis op de lijn. Zie daar maar eens de juiste elektronen uit te trekken.

Het parallel schakelen van verschillende typen en leeftijden accu's is gewoonweg nooit te adviseren.
Echter het parallel schakelen van identieke accu's van gelijke leeftijd is niet altijd een garantie dat het nooit mis gaat.

Onze boot kwam met 4x 6V AGM accu's uit 2012.
www.enersys.com/en-gb/products...safe/powersafe-v-tt/
Toch niet echt lowbudget spul.



Echter op een avond zwaveldampen en bleek er dit aan de hand:



1 batterij was tegen me aan het blazen. Ze stonden gewoon aan een 3 trapslader in rust, boot lag stil. was in augustus, geen bijzondere omstandigheden.

Normaal gaan dit soort accu's ruim 10 jaar mee, dat klopte dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 aug 2023 09:25 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 10:06 #1504565

Ga ik toch nog even "zuigen" lag dat nu aan de parallel schakeling ?

Of was dit ook gebeurd met een rotte accu die stuk is gegaan en standalone aan een 3 traps lader hing ?

De vraag is dus maakte de parallel schakeling ansich het erger? De lader buiten beschouwing gelaten want die staat er bij parallel of standalone ook aangesloten?

Eens dat gelijke accu's even oud en goed aangesloten zoals hier ooit al werdt opgemerkt etc etc dat je accu bank optimaal werkt en dat ook alles aanwezig is om het optimaal kunnen laten werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 10:41 #1504582

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
JeroenFemke schreef :
Gochem schreef :
In het verleden had ik 3 accu's. 1 startaccu en 2 gelijke accu's voor het boordnet. Beide systemen waren volledig separaat met dus ook een separate lader. In geval van nood kon je de de netten parallel zetten als je extra vermogen nodig had.

Werkte bij mij altijd perfect en met mijn nieuwe boot ga ik het op een gelijke manier doen. Er zit nu zo'n joekel van een accu schakelaar....gaat bij mij dus alleen gebruikt worden als ik parallel wil.

De kosten van automatische laders zijn vandaag de dag niet meer schikbarend. Ik had een kleintje voor de startmotor (gaat bijna niet leeg) een een forsere voor de boordaccu's

Toen wij onze boot kochten zat het ook zo en ik heb die schakelaar er meteen uitgesloopt, dat moet je volgens mij niet willen. Je gaat die schakelaar typisch gebruiken als 1 van de 2 accu paketten leeg is: de motor wil dus niet starten of je apperatuur werkt niet en dan ga je die schakelaar omzetten. Als je een volle en lege accu ineens parallel zet gaat de volle accu de lege accu laden met nauwelijks enige stroombeperking. Zoals ik al eerder schreef zou het me niets verbazen als zoiets ook bij TS is gebeurd want heb deze constructie al vaker op boten gezien.

Ik denk dat er in de verhalen wel wat onvolkomenheden zitten.
- Nooit accubanken met een schakelaar zomaar parallel zetten.
- Áls je zo'n grote keuze schakelaar hebt, dan altijd kiezen uit "1" of "2" over de "off" stand. Dan behoud je een zuivere voeding en je offert je goede accubank niet op aan een oude, lege of defecte accubank.

Daarbij heb je geen enkele idee welke stromen er lopen tussen de goede volle en de oude lege accubank .
Dat het vaak goed gaat is eigenlijk dat het minder fout gaat.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 11:12 #1504599

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7392
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 11:19 #1504601

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1801
Door de accu`s parallel te schaleken zoals mijn collega dat hierboven getekend heeft, is er een grote kans dat er verschillen ontstaan in wat in de basis dezelfde accu`s waren. Immers de achterste accu's hebben, omdat ze langere verbindingskabels hebben, iets meer weerstand t.o.v. de lader / verbruikers. Daardoor zullen er verschillen in spanningen en stromen en belasting zijn en dat verschil wordt gedurende de tijd steeds groter. Zelf niet bedacht maar is mij uitgelegd. Bij mij was een accu z.g.n. lui en de andere voldeed nog steeds aan wat er van verwacht kon worden. Daarom......
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 11:27 #1504604

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Jeroen-Pion schreef :
Ga ik toch nog even "zuigen" lag dat nu aan de parallel schakeling ?

Of was dit ook gebeurd met een rotte accu die stuk is gegaan en standalone aan een 3 traps lader hing ?

De vraag is dus maakte de parallel schakeling ansich het erger? De lader buiten beschouwing gelaten want die staat er bij parallel of standalone ook aangesloten?

Eens dat gelijke accu's even oud en goed aangesloten zoals hier ooit al werdt opgemerkt etc etc dat je accu bank optimaal werkt en dat ook alles aanwezig is om het optimaal kunnen laten werken.

Het gaat er om dat een goede kwaliteit accu dus ook spontaan de geest kan geven. Waarbij inderdaad de volle set ook probeert de kapotte cel te compenseren met redelijk geweld. Doe daar ook nog een lader bij die hetzelfde probeert tegelijkertijd. In die zin maakt accu's parallel het wel wat vervelender / erger.
Zeker als je bedenkt dat het 320AH was.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 11:29 #1504605

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Reed schreef :
Door de accu`s parallel te schaleken zoals mijn collega dat hierboven getekend heeft, is er een grote kans dat er verschillen ontstaan in wat in de basis dezelfde accu`s waren. Immers de achterste accu's hebben, omdat ze langere verbindingskabels hebben, iets meer weerstand t.o.v. de lader / verbruikers. Daardoor zullen er verschillen in spanningen en stromen en belasting zijn en dat verschil wordt gedurende de tijd steeds groter. Zelf niet bedacht maar is mij uitgelegd. Bij mij was een accu z.g.n. lui en de andere voldeed nog steeds aan wat er van verwacht kon worden. Daarom......

Dat probleem speelt hier niet in een principe schema. je kan het ook té letterlijk opvatten hé.

Deze is van mijn hand:

zeilersforum.nl/index.php/down...uiten-parallel-serie
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 11:36 #1504608

Calidris schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Ga ik toch nog even "zuigen" lag dat nu aan de parallel schakeling ?

Of was dit ook gebeurd met een rotte accu die stuk is gegaan en standalone aan een 3 traps lader hing ?

De vraag is dus maakte de parallel schakeling ansich het erger? De lader buiten beschouwing gelaten want die staat er bij parallel of standalone ook aangesloten?

Eens dat gelijke accu's even oud en goed aangesloten zoals hier ooit al werdt opgemerkt etc etc dat je accu bank optimaal werkt en dat ook alles aanwezig is om het optimaal kunnen laten werken.

Het gaat er om dat een goede kwaliteit accu dus ook spontaan de geest kan geven. Waarbij inderdaad de volle set ook probeert de kapotte cel te compenseren met redelijk geweld. Doe daar ook nog een lader bij die hetzelfde probeert tegelijkertijd. In die zin maakt accu's parallel het wel wat vervelender / erger.
Zeker als je bedenkt dat het 320AH was.

Dat snap ik! En inderdaad kan ook een hoogwaardige accu de geest geven .

Echter de invloed van de 2e accu is maar beperkt, ik zeg niet dat die er niet is maar hoelang kan een lood accu een hoogvermogen leveren ? 100Ah zal binnen 45 minuten helemaal dood zijn als hij gezond en vol was, waarschijnlijk veel eerder als het al een wat oudere accu is. Althans in alle andere draadjes over boegschroeven en startmotoren hebben we het over de C X toch ? En vaak blijkt een beetje vermogen trekken maar een gedoe.

Probeer je diesel maar eens 15 minuten te starten en kijk dan eens hoe vol je accu nog is die zakt als een plumpudding in elkaar om de 80 / 90 A te leveren aan je startmotor.

Een acculader daarin tegen laad gewoon door, die stookt pas echt goed door zolang de netspanning aangesloten blijft.

Maar goed ik denk dat het eens tijd wordt voor een praktijk test , gezonde accu / lege accu etc stromen en spanningen meten en daar een filmpje van maken en eens kijken wat daar allemaal uitkomt.

Wie doet er mee ? of stelt zich beschikbaar ?

Accu,s kan ik voor de test wel leveren / beschikbaar stellen tot truck accu's de echt grote jongens aan toe .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 12:19 #1504626

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2312
Reed schreef :
omega schreef :
Reed schreef :
Maar feit blijft wel dat wanneer je 2 accu's parallel wilt schakelen, dat je dan wel zoals Freek al aangaf, je de "plus" van de ene accu moet aansluiten op het boordnet, en de "min" van de andere accu.
Daarmee voorkom je ongelijke belasting en vreemde stroompjes onderling tussen de accu's.
Dit is wel een dingetje waar je goed op moet letten.

Sorry, maar volgens mijn bescheiden mening is dit flauwekul.
Het zijn nog steeds 2 accu's die zonder enige bescherming parallel staan.

Grt Hans

Ik heb dat niet bedacht maar een deskundige (van Mastervolt) heeft mij dat verteld en uitgelegd waarom dat beter is om te doen. Maar goed Hans wanneer jij dat als onzin bestempeld en het beter weet
dan doe jij het anders op jouw manier, helemaal prima. Het zou alleen jammer zijn wanneer mensen daar niet van op de hoogte zijn, hun accu om zeep helpen of gevaarlijke situaties kunnen ontstaan omdat jij dat onzin vind. Verder alles ok hoor.

Voortschrijdend inzicht, ik had ongelijk, mijn excuses.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 14:32 #1504658

Quote van Jeroen-Pion:

Maar goed ik denk dat het eens tijd wordt voor een praktijk test , gezonde accu / lege accu etc stromen en spanningen meten en daar een filmpje van maken en eens kijken wat daar allemaal uitkomt.

Wie doet er mee ? of stelt zich beschikbaar ?

Accu,s kan ik voor de test wel leveren / beschikbaar stellen tot truck accu's de echt grote jongens aan toe .


Ik kan het eens voorstellen op de volgende oefenavond van de brandweer. Maar meestal zijn ze bij mij op de post erg voorzichtig met mijn voorstellen. (en terecht, overigens :evil: )

Zal het ook bij Brandweer Sneek voorstellen, die hebben helaas minder goede ervaringen met accu's op boten.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 14:49 #1504660

Ik denk niet dat de brandweer over de meet apparatuur beschikt wat ik zou willen meten.

Wat ik zou willen testen is ;

Defecte accu en gezonde accu parallel > wat gebeurt er ?
Defecte accu en gezonde accu parallel en laden met 40A oid > wat gebeurt er ?
Defecte accu standalone en laden met 40A oid en wat gebeurt er ?

Zijn er in bovenstaande significante verschillen op te merken? In temperatuur en ontwikkeling knalgas en wat doen de stromen in de verschillende situaties etc.

Of wat men nog meer wil weten, deze testjes zijn over de hele wereld al vast en zeker 1000'en malen gedaan maar ach tis wel leuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 14:51 #1504663

JeePee schreef :
Deze hele draad volgend (wij hebben twee serviceaccu’s staan die het boordnet voeden via een Vetus accuschakelaar) heb ik het ‘accu-beleid’ gewijzigd. Dat wil zeggen:

* Geen accu’s meer parallel geschakeld, maar één accu in bedrijf en de andere in reserve.
* De walstroom acculader alleen aansluiten indien nodig en niet continu.

Dank voor het delen van kennis en inzichten!

Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 15:43 #1504687

Een eerste redenering…

Als je twee 100 Ah accu’s parallel zet, heeft, wanneer geladen, elk ongeveer 1200 Wh energieinhoud

Op het moment dat één cel zichzelf kortsluit, komt er in zeer korte tijd 1200/6=200 Wh vrij. Ik weet niet hoe kortgesloten “kortgesloten” is, maar als zo’n accu (6 cellen) een totale interne weerstand van 24 mOhm heeft (~startaccu), loopt er 2V/4mOhm = 500 A totdat die cel leeg is. Dat duurt 12 minuten en geeft gedurende die tijd 1 kW vermogen gemiddeld. Een deel daarvan zal warmte worden, een deel gebruikt voor de electrolyse.

Tegelijkertijd ziet de nog goede accu zijn klemspanning in die 12 minuten tot zo’n 10 V dalen. Deze zal zijn volle 1200 Wh in de 3 nog goede cellen en de slechte cel van de zojuist overleden accu dumpen. De nog goede accu ziet een belasting van 24 mOhm en heeft zelf eenzelfde interne weerstand. Dat geeft een gemiddelde stroom van 2V/48mOhm = 41 A dus een vermogen van ongeveer 80 W en dat gedurende 15 uur voordat zijn 1200 Wh verbruikt is. Omdat de nog goede cellen vol waren dus spoedig tot ver boven de gasspanning zullen komen, wordt die 1200 Wh energie verbruikt voor het omzetten van accuzuur in knalgas en H2S (hoe die verhoudingen liggen weet ik niet).

Het effect op de kapotte accu zou dan ongeveer gelijk zijn aan een extra 40 A acculader die 15 uur lang de slechte accu staat te overladen. Effect op de goede accu is dat deze ook leeggetrokken wordt en kapot zal gaan indien niet op tijd weer bijgeladen.

Wie een beter “gedachtenmodel” heeft: ga je gang!
Laatst bewerkt: 24 aug 2023 15:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 15:58 #1504694

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7206
nou ik heb 8 x 60ah parralel , kom er maar in cornelus. :laugh:
voor elke oplossing is er een probleem
Laatst bewerkt: 24 aug 2023 16:05 door b100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 16:20 #1504696

Nachtvlinder gaat van een constante ri uit .

En laat die nu bij een lood accu nu niet constant zijn ook de cel spanning niet .

Zo simpel is het niet uit te rekenen ( helaas)

En deze snap ik nog niet helemaal de berekening “ 2V/4mOhm = 500 A totdat die cel leeg is. Dat duurt 12 minuten en geeft gedurende die tijd 1 kW vermogen gemiddeld.“

Immers is het p= u x i dus 2 x 500 = 1000 watt maar jij daar in 12 minuten aan komt ? Ik ken alleen Ah Wh etc volgens mij moet er nog iets gedeeld worden om bij 12 minuten uit te komen .
Laatst bewerkt: 24 aug 2023 16:25 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 16:23 #1504698

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Ik heb gewoon afscheid genomen van lood....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 16:28 #1504700

Calidris schreef :
Ik heb gewoon afscheid genomen van lood....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik ook was ook een loodzware beslissing.
Bij het afrekenen zakte het lood me in de schoenen
Mijn portemonnee was loodzwaar , tot het afreken daarna licht .

Geen seconde spijt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 16:46 #1504705

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29387
Waterrimpels schreef :
JeePee schreef :
Deze hele draad volgend (wij hebben twee serviceaccu’s staan die het boordnet voeden via een Vetus accuschakelaar) heb ik het ‘accu-beleid’ gewijzigd. Dat wil zeggen:

* Geen accu’s meer parallel geschakeld, maar één accu in bedrijf en de andere in reserve.
* De walstroom acculader alleen aansluiten indien nodig en niet continu.

Dank voor het delen van kennis en inzichten!

Johan

En de accu ruimte tijdens het laden ventileren, en een intelligente lader gebruiken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 16:46 #1504706

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7206
Jeroen-Pion schreef :
Calidris schreef :
Ik heb gewoon afscheid genomen van lood....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik ook was ook een loodzware beslissing.
Bij het afrekenen zakte het lood me in de schoenen
Mijn portemonnee was loodzwaar , tot het afreken daarna licht .

Geen seconde spijt

och als je het slim aanpakt dat kosten die agm accu,s bijna niks.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 16:55 #1504710

Nog even aan het rekenen op de post van nachtvlinder die stelt dat er in die 12 minuten 1kw wordt ontwikkeld

"Op het moment dat één cel zichzelf kortsluit, komt er in zeer korte tijd 1200/6=200 Wh vrij. Ik weet niet hoe kortgesloten “kortgesloten” is, maar als zo’n accu (6 cellen) een totale interne weerstand van 24 mOhm heeft (~startaccu), loopt er 2V/4mOhm = 500 A totdat die cel leeg is. Dat duurt 12 minuten en geeft gedurende die tijd 1 kW vermogen gemiddeld. "

Om in 12 minuten 1Kw te ontwikkelen is er bij 2volt een stroom nodig van 2500A P=u x i dus 2 x 2500 = 5000watt / 60 minuten = 83,33 x 12 minuten = 999.99 watt 1 kw dus .

Dat zie ik een lood accu niet doen althans waar wij het hier over hebben :P

Althans zo werkt de wet van Ohm , maar heb ondertussen geen idee of deze inmiddels ook ter discussie staat :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 17:28 #1504717

@Jeroen, geeft even aan waar je afhaakt bij mijn berekening en model:

-een cel heeft een energieinhoud van 1200 Wh/6 = 200 Wh

-een cel heeft een klemspanning van 2 V

-een cel heeft een interne weerstand van 4 mOhm

-dat geeft bij kortsluiting een stroom van 2 V / 0,004 Ohm = 500 A

-die 500 A geeft bij 2 V een vermogen van 1000 W

-de beschikbare 200 Wh in die cel is in 200 Wh / 1000 W = 0,2 h opgebruikt

-0,2 h * 60 min/h = 12 min

Wat stel je voor ter verbetering van het model?
Laatst bewerkt: 24 aug 2023 17:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 Accu's (hoe aan te sluiten). Bijna brand 24 aug 2023 17:34 #1504718

  • jkb
  • jkb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
2 accu's parallel (bijv alleen voor de servicebank) kan dus problemen opleveren. Meermalen staat in reacties: zorg voor een goede scheiding ( of bedoelt men scheiding van service en startaccu).
Als ik -bij parallel geschakelde accu's- nu eens beide accu's op de uitgang voorzie van een dikke diode? Dan kan de één de ander toch niet leegtrekken?
jkb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl