Calidris schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Ga ik toch nog even "zuigen" lag dat nu aan de parallel schakeling ?
Of was dit ook gebeurd met een rotte accu die stuk is gegaan en standalone aan een 3 traps lader hing ?
De vraag is dus maakte de parallel schakeling ansich het erger? De lader buiten beschouwing gelaten want die staat er bij parallel of standalone ook aangesloten?
Eens dat gelijke accu's even oud en goed aangesloten zoals hier ooit al werdt opgemerkt etc etc dat je accu bank optimaal werkt en dat ook alles aanwezig is om het optimaal kunnen laten werken.
Het gaat er om dat een goede kwaliteit accu dus ook spontaan de geest kan geven. Waarbij inderdaad de volle set ook probeert de kapotte cel te compenseren met redelijk geweld. Doe daar ook nog een lader bij die hetzelfde probeert tegelijkertijd. In die zin maakt accu's parallel het wel wat vervelender / erger.
Zeker als je bedenkt dat het 320AH was.
Dat snap ik! En inderdaad kan ook een hoogwaardige accu de geest geven .
Echter de invloed van de 2e accu is maar beperkt, ik zeg niet dat die er niet is maar hoelang kan een lood accu een hoogvermogen leveren ? 100Ah zal binnen 45 minuten helemaal dood zijn als hij gezond en vol was, waarschijnlijk veel eerder als het al een wat oudere accu is. Althans in alle andere draadjes over boegschroeven en startmotoren hebben we het over de C X toch ? En vaak blijkt een beetje vermogen trekken maar een gedoe.
Probeer je diesel maar eens 15 minuten te starten en kijk dan eens hoe vol je accu nog is die zakt als een plumpudding in elkaar om de 80 / 90 A te leveren aan je startmotor.
Een acculader daarin tegen laad gewoon door, die stookt pas echt goed door zolang de netspanning aangesloten blijft.
Maar goed ik denk dat het eens tijd wordt voor een praktijk test , gezonde accu / lege accu etc stromen en spanningen meten en daar een filmpje van maken en eens kijken wat daar allemaal uitkomt.
Wie doet er mee ? of stelt zich beschikbaar ?
Accu,s kan ik voor de test wel leveren / beschikbaar stellen tot truck accu's de echt grote jongens aan toe .