Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Mastklimmen

Mastklimmen 07 apr 2025 07:19 #1619169

Afgelopen weekend wilde ik weer lekker gaan zeilen. Helaas, bleek er een technisch euvel. Het leek alsof de val van het grootzeil ergens bovenaan in de mast geblokkeerd zit. Ik kon trekken wat ik wilde, er ging niets omhoog (behalve mijn ergernis). Nochthans werkte het een week eerder, nog allemaal prima en had ik deze netjes op het pûntje van de giek vastgezet en deze een stukje omhoog gehesen.
De val is een combinatie van staaldraad bevestigd aan touw. Hij gaat boven aan de voorzijde de mast in komt er aan de achterzijde uit. De exacte constructie heb ik nog niet in detail kunnen bekijken.
Waarschijnlijk gaat de "oplossing" hier zijn dat ik zelf de mast in moet klimmen om daar in het topje wat te prutsen. Hierbij heb ik de volgende vragen:
  1. Is er een manier om mijzelf, (met de fokkeval) te zekeren? Ik heb nog een klimgordel die ik kan gebruiken. Vorige keer had ik het geluk dat "de buurman" toevallig op de haven was en mij wel even wilde helpen. Is er een manier om mijzelf "solo" te borgen
  2. Zou de zaling sterk genoeg moeten zijn om mijn gewicht te dragen?

Helaas geen duidelijke foto van de situatie kunnen nemen.
Trotse nieuw eigenaar van een niet zo nieuw bootje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 07:31 #1619172

Als je bekend bent met klimtechniek, dan kan je met een stijgklem en een zekerautomaat makkelijk zelf de mast in. Ik hijs wel altijd een klimtouw aan de beoogde val. Deze heeft veel meer rek en maakt het klimmen een stuk comfortabeler. Daarnaast zit jen iet met de tandjes van je stijgklem in je dure val.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 07:51 #1619174

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8433
Hier min of meer hetzelfde.

Ik heb een "mast-climber" nagebouwd met officiele klimmaterialen.

Dus: klimbroek, 2 ascenders, officiele klim musketon haken etc.

Voor de voeten heb ik een tuigje in elkaar geknoopt uit 8mm lijn.

Ik klim alleen aan een lijn die:

- Door de mast weer naar beneden komt, en dus niet ergens aan een of ander blokje hangt. Zelfs als de schijf of pen het begeeft, is er geen ramp.
- De beneden door middel van knopen (dus geen klem, shackle of wat dan ook) is vast gezet aan iets sterks. Een lier of zo. Een kikker moet flink bovenmaats zijn, wil ik die vertrouwen.

- Selftailers zijn onbetrouwbaar.
- Shackles, d-sluitingen, valstoppers, zijn onbetrouwbaar.

Je moet er op rekenen dat een val je dood wordt. Letterlijk. Want waarschijnlijk is dat ook zo, of zou je later wensen dat t dat geweest was. Dat is de zekerheid die je bij elke stap moet nemen. En elk deel van het krachtdragende systeem.
Laatst bewerkt: 07 apr 2025 07:52 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 08:02 #1619177

Ook de paalsteek wordt niet veilig geacht. Een professionele klimmer leerde mij de dubbele achtknoop voor de bevestiging aan je tuigje.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 08:27 #1619182

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4075
Noballast schreef :
Ook de paalsteek wordt niet veilig geacht. Een professionele klimmer leerde mij de dubbele achtknoop voor de bevestiging aan je tuigje.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 08:31 #1619183

Wellicht ten overvloede, moest er iemand een goede tip hebben hoe ik dit kan oplossen ZONDER de mast in te hoeven klimen, dan houd ik mij van harte aanbevolen.
De boot heeft als thuishaven Colijnsplaat. Ik zit eraan te denken om eens met laagwater een sluis in te varen (bijvoorbeeld Zierikzee, of Zandkreek), en dan te kijken of ik vanaf de sluiskade erbij kan. Ik vrees echter dat de mast dan wel eens te ver uit de kade kan liggen om hier iets aan te kunnen doen. Sugesties of tips zijn zeker welkom.
Trotse nieuw eigenaar van een niet zo nieuw bootje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 08:38 #1619184

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 610
Bij ons in de haven (Huizen) kan je gebruikmaken van de kraan. Je kan gezekerd naar boven klimmen en zo bij je mast komen. Check ff wat de mogelijkheden in je haven zijn, of ergens in de buurt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 09:02 #1619190

JB-NL schreef :
Noballast schreef :
Ook de paalsteek wordt niet veilig geacht. Een professionele klimmer leerde mij de dubbele achtknoop voor de bevestiging aan je tuigje.


Dat is de makkelijke versie. Wil je het aan de ring van je tuig bevestigen dan volg je de acht route met het enkele einde.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 09:07 #1619191

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8892
Heb je ook een kraanlijn?
Bij ons zitten de schijven van de grootval en de kraanlijn bovenin naast elkaar.
Ik had eens per ongeluk de grootval aan de verkeerde kant tov de kraanlijn aan het grootzeil geklikt en dan beginnen hijsen... Kwam serieus vast te zitten boven :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 09:11 #1619192

SailorMcSailface schreef :
Wellicht ten overvloede, moest er iemand een goede tip hebben hoe ik dit kan oplossen ZONDER de mast in te hoeven klimen, dan houd ik mij van harte aanbevolen.
De boot heeft als thuishaven Colijnsplaat. Ik zit eraan te denken om eens met laagwater een sluis in te varen (bijvoorbeeld Zierikzee, of Zandkreek), en dan te kijken of ik vanaf de sluiskade erbij kan. Ik vrees echter dat de mast dan wel eens te ver uit de kade kan liggen om hier iets aan te kunnen doen. Sugesties of tips zijn zeker welkom.

Ik neem aan dat je het wel hebt geprobeerd, maar kun je de val wel de andere kant door trekken? Als dat lukt misschien eens de gehele val eruit halen door aan het andere uiteinde een muislijntje te verbinden. Dan kan na inspectie de val weer terug.

Maar de val is verjongt met RVS. Op onze vorige boot hadden wij dat ook. Bij ons waren de rollen boven in de mast van tufnol (soort kunststof) en door gebrek aan smering waren die rollen vastgelopen en had het RVS zich daar ingevreten. De vallen heb ik vervangen door polyester vallen met het verjongde deel dyneema. Rollen vervangen door messing varianten (draaibank werk).

Maar Deltayachts in Colijnsplaat heeft toch ook een kraan beschikbaar? Maar als je in een sluis (in Zeeland) denkt voldoende hoogte te hebben, dan betreft dit een relatief klein bootje toch? Dan zou ik kijken om zelf de mast te strijken als je echt niet naar boven wilt.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 07 apr 2025 09:13 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 09:11 #1619193

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8892
Noballast schreef :
Ook de paalsteek wordt niet veilig geacht. Een professionele klimmer leerde mij de dubbele achtknoop voor de bevestiging aan je tuigje.


Klopt.
Teruggestoken achtknoop.
Laatst bewerkt: 07 apr 2025 09:12 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 09:19 #1619198

En als ie straks weer los is, dan vervangen door een dyneema val.
Staaldraad is zo vorige eeuw.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 09:49 #1619203

Orange Sunset schreef :
Ik neem aan dat je het wel hebt geprobeerd, maar kun je de val wel de andere kant door trekken?
Inderdaad, die had ik, zonder succes geprobeerd.

Orange Sunset schreef :
Maar Deltayachts in Colijnsplaat heeft toch ook een kraan beschikbaar?
Klopt, maar als dit iets een klusje is wat ik eenvoudig zelf zou kunnen, ga ik proberen dat uurtarief uit te sparen.

Orange Sunset schreef :
Dan zou ik kijken om zelf de mast te strijken als je echt niet naar boven wilt.
Op zich heb ik geen "schrik" om naar boven te klimmen. Mast strijken heb ik geen ervaring mee, ik vermoed daar mogelijk ook extra materialen voor nodig te hebben? Het voorlijk van het grootzeil meet iets minder dan 7 meter, dus ik schat dat het topje van de mast niet veel hoger dan 8 meter is.

It Paradyske schreef :
En als ie straks weer los is, dan vervangen door een dyneema val.
Hoeveel meter zou ik nodig hebben?
Trotse nieuw eigenaar van een niet zo nieuw bootje
Laatst bewerkt: 07 apr 2025 09:59 door SailorMcSailface. Reden: denkfout in oorspronkelijke tekst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 09:50 #1619204

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6445
SailorMcSailface schreef :
  • Is er een manier om mijzelf, (met de fokkeval) te zekeren? Ik heb nog een klimgordel die ik kan gebruiken. Vorige keer had ik het geluk dat "de buurman" toevallig op de haven was en mij wel even wilde helpen. Is er een manier om mijzelf "solo" te borgen
  • Zou de zaling sterk genoeg moeten zijn om mijn gewicht te dragen?
  • Zekeren met een val kan wel, op een zaling gaan zitten zou ik, op ons formaat kleine bootjes niet doen.
    Maar hoe ga je omhoog dan?
    Ik heb een differentiaaltakel met doorlopende lijn.
    Dat werkt perfect, en ik kan het alleen...
    S&S #2042 1/2ton 1973
    1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Mastklimmen 07 apr 2025 10:15 #1619212

    • holrobert
    • holrobert's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 3157
    Even met een drone (misschien ken je iemand die er een heeft, of heb je er zelf een) boven kijken wat er loos is. Als de val klem naast het wiel zit zul je naar boven moeten. Is er iets anders (verjonging die klem zit oid) kun je het mogelijk van beneden uit oplossen.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Mastklimmen 07 apr 2025 10:32 #1619213

    • Knoet
    • Knoet's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 2180
    Eigenwijs schreef :
    Als je bekend bent met klimtechniek, dan kan je met een stijgklem en een zekerautomaat makkelijk zelf de mast in. Ik hijs wel altijd een klimtouw aan de beoogde val. Deze heeft veel meer rek en maakt het klimmen een stuk comfortabeler. Daarnaast zit jen iet met de tandjes van je stijgklem in je dure val.

    Ik hijs juist een static met een val omhoog, dat klimt een stuk efficiënter met stijgklemmen. Anders besteed je een deel van elke beweging aan het rekken van het touw. Een dynamisch (rekkend) klimtouw is bedoeld om de energie van een (voorklim)val te absorberen, dat is bij mastklimmen niet aan de orde. Zo zie je maar, op een forum krijg je meerdere verschillende inzichten op je vraag.

    [Edit:] Maar met een relatief korte mast zou ik ook de mogelijkheid van strijken overwegen, dat werkt makkelijker dan hangend in een tuigje.
    Bert
    Spækhugger
    Laatst bewerkt: 07 apr 2025 10:43 door Knoet.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Mastklimmen 07 apr 2025 10:58 #1619216

    die realief korte mast betekent waarschinjlijk een behoorlijk klein schip met niet te veel balast onderin en beperkte aanvangsstabiliteit dan is naar boven klimmen extra uitdagend en levert onverwachte beweging een instabiele situatie op waarbij het schip behoorlijk kan gaan slingeren. Ook met een verrekijker of een sterke zoomlens krijg je een beter beeld over wat er bovenin fout gaat.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Mastklimmen 07 apr 2025 12:26 #1619235

    Jaren terug ben ik in een 26-voeter omhoog geklommen. Mast zelf was 9-9,5m lang (ex opbouw). Nergens last van, en ja zeker schommelt het wat heen en weer, maar vooral als iemand over het dek loopt van SB naar BB. In rust nergens last van.

    Maar toegegeven, ik had ook twijfels of het bij die boot goed zou gaan, hier nog een topic voor gestart op ZF. Maar met 90º gekenterd zou die boot nog zo'n 70-80kg zelfoprichtend vermogen hebben in de top van de mast. Met je gewicht redelijk dicht boven het draaipunt dus geen probleem.

    Deze boot lijkt mij wat lichter te zijn? Maar bij het omhoog gaan merk je het wel.
    Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Mastklimmen 07 apr 2025 12:27 #1619236

    • AdB
    • AdB's Profielfoto
    • aanwezig
    • Gebruiker
    • Berichten: 4366
    Om wat voor zeilboot gaat het? Want Herman heeft een punt, een klein
    bootje wordt al snel tuitelig.
    Op mijn Etap22 één keer de mast in geweest, daarna altijd de mast gestreken
    voor onderhoud/reparatie.

    A
    Tornado sport
    Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Mastklimmen 07 apr 2025 12:34 #1619239

    Hmm een Etap 22 heeft 550kg ballast bij 1,25m diepgang en die vorige boot van mij is een Delanta 80 met 600kg ballast bij 1,25m diepgang. Nu ken ik de masthoogte niet van een Etap 22 en het gewicht van Adb tov mijn gewicht (~82kg toentertijd :whistle: ).
    Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
    Laatst bewerkt: 07 apr 2025 12:36 door Orange Sunset.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Mastklimmen 07 apr 2025 12:48 #1619244

    Het is een Edel IV.
    Ik ben wel eens eerder, bij kalm weer, de mast in geklommen en op zich bleef hij stabiel genoeg. Ik denk dat het feit dat de boot met meerdere landvasten afgemeerd ligt ook bijdraagt aan de stabiliteit.
    Trotse nieuw eigenaar van een niet zo nieuw bootje
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Mastklimmen 07 apr 2025 12:52 #1619246

    • AdB
    • AdB's Profielfoto
    • aanwezig
    • Gebruiker
    • Berichten: 4366
    Orange Sunset schreef :
    Hmm een Etap 22 heeft 550kg ballast bij 1,25m diepgang en die vorige boot van mij is een Delanta 80 met 600kg ballast bij 1,25m diepgang. Nu ken ik de masthoogte niet van een Etap 22 en het gewicht van Adb tov mijn gewicht (~82kg toentertijd :whistle: ).

    Lengte mast Etap22 - 9.35 Mtr
    Mijn gewicht 93 Kg schoon aan de haak bij een lengte van 1.97 Mtr.
    (Toendertijd :whistle: )

    A
    Tornado sport
    Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Mastklimmen 07 apr 2025 13:00 #1619251

    • AdB
    • AdB's Profielfoto
    • aanwezig
    • Gebruiker
    • Berichten: 4366
    Een mast van een Edel 4 leg je met 2 mensen eenvoudig plat.
    Zou ik voor kiezen in plaats van de mast in gaan.

    A
    Tornado sport
    Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Mastklimmen 07 apr 2025 13:02 #1619252

    • Apae
    • Apae's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 6758
    Op die maat altijd gewoon de mast strijken. Enorm veel veiliger dan in de mast te klimmen op een bootje dat bij de minste verstoring flink gaat hellen, wanneer jij bovenin hangt.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Mastklimmen 07 apr 2025 14:06 #1619271

    • PeterG2
    • PeterG2's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 117
    De uitdaging bij het strijken zal het kajuitluik worden, de mast kan waarschijnlijk niet helemaal plat zonder het luik te kraken. Dus indien mogelijk het luik weghalen en de giek gaat ook in de wegzitten, dus ook eraf.
    Met een takeltje op de fokkeval (goed vastgezet), kan je de voorstag losmaken en de mast gecontrolleerd laten zakken (het wiebelpunt is altijd het spannenst).
    Veel werk? Ja, maar minder risico dan in de mastklimmen (als je het meet een keer klimmen redt).
    Peter
    Laatst bewerkt: 07 apr 2025 14:12 door PeterG2. Reden: Doublure
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    • Pagina:
    • 1
    • 2
    Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl