Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Mastklimmen

Mastklimmen 07 apr 2025 15:04 #1619283

PeterG2 schreef :
Met een takeltje op de fokkeval (goed vastgezet), kan je de voorstag losmaken en de mast gecontrolleerd laten zakken (het wiebelpunt is altijd het spannenst).
Ik heb ergens gelezen "grootschoot op de fokkeval en de punt" Hijs ik dit blok van de grootschoot het best omhoog met de fokkeval?

Vervolgvraag: Kan ik de zijstagen laten zitten?

Enig idee hoeveel zo'n mast ongeveer gaat wegen, om in te schatten hoe sterk mijn "helpende handen" moeten zijn? Ik neem aan de mast ook een stukje te moeten verplaatsen zodat het topje niet aan de achterzijde uitsteekt en onbereikbaar boven het water hangt.
Trotse nieuw eigenaar van een niet zo nieuw bootje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 15:10 #1619284

Een plaatje van de mastvoet. Ik zie niet direct een scharnier- of kantelpunt? Wat mag in welke volgorde los (en weer vast), als ik wil voorkomen stupiditeiten te begaan?
Trotse nieuw eigenaar van een niet zo nieuw bootje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 15:43 #1619292

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4078
Verwacht dat de rechter bout op de foto a hterzijde mast is, daar zou die om moeten scharnieren.
Maar als aangegeven, zie je kanuitdak/ rand niet in de weg of je een schaar/ mik die hoog genoeg steekt?
Zet je grootschoot oor op dek vast naast/ achter een oog waar je stag aan dek beslag zit,
Bevestig je fokkeval aan de andere zijde van je grootschoot. Schat in of je grootschoot lang genoeg is, als je mast platigt/ dus je waar ongeveer komt je mast uit voor je mast voet
Als die dat niet haalt, maak een voorkoop, hoeft niet veel te zijn vaak.
Vertraging iets lossen zodat je voorstag los kan
Bij het zakken vd mast rem je met de grootschoot, de spanning van je verstaging neemt vanzelf verder.daarmee verlies je ook de zijdelingse ondersteuning vd mast, je 2e m/v dient die te controleren, dus niet bakboord/stuurboord bewegen op je boot, alles proberen in de kiellojn te houden. Zodra de 2e m/v de mast kan opvangen ( schaar/ mik al klaar/) mast plat leggen...
Spannend eerste keer altijd ;)
Met 3 kan ook, maar voor kom lopen op de boot tijdens t strijken.
Of je moet een strojkea t aanleggen, ander hoofdstuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 15:47 #1619294

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3157
SailorMcSailface schreef :
PeterG2 schreef :
Ik neem aan de mast ook een stukje te moeten verplaatsen zodat het topje niet aan de achterzijde uitsteekt en onbereikbaar boven het water hangt.

Of de boot met de achterzijde (evt diagonaal) naar de wal leggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 16:05 #1619297

Wat gebeurd er als je de boot krengt? Dus met een lijn aan de masttop de boot schuin trekt? De daarvoor benodigde kracht valt vaak alles mee. Desnoods met een laddertje op de steiger zodat de boot niet bijna 90 graden schuint hoeft.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 17:15 #1619325

  • Sunergon
  • Sunergon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Toch ook even ter informatie..



De schijnveiligheid van hangen in het harnas
Werk je op hoogte, dan werk je vaak met valbeveiliging in de vorm van een harnas en een vanglijn, die je opvangen bij een eventuele val. Maar als je valt en in het harnas bungelt, ben je nog niet veilig.

Er zijn gevallen bekend van arbeiders die van hoogte vallen, opgevangen worden door hun harnas, niet op tijd gered worden en binnen het uur alsnog overlijden als gevolg van een HST. Hoe komt dat?

Wat houdt een harness suspension trauma in
Wanneer iemand gevallen is en in het harnas bungelt, oefenen de beenbanden van het harnas druk uit op de aderen. Het bloed kan dan niet goed meer vanuit de benen naar boven gepompt worden. De bloedsomloop wordt uiteindelijk zo verstoort dat de bloeddruk zakt, men misselijk wordt en het zuurstofniveau snel daalt. Ook de organen, zoals de nieren, zullen steeds slechter gaan functioneren. Hierdoor raakt de persoon bewusteloos en de kans op overleven wordt steeds kleiner.

Harness suspension trauma kan al optreden binnen een half uur. En wanneer er tijdens de val ook andere verwondingen zijn opgetreden is een snelle redding nog urgenter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 17:22 #1619329

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1099
ilCigno schreef :
Deze mastvoet is (althans in deze vorm) helaas niet geschikt om als draaipunt te dienen voor het strijken van de mast. Je zou de mastrail ernstig beschadigen omdat het scharnierpunt niet achter de mast zit.
Is er ook een overzichtsfoto? Met verstaging enzo. De getoonde foto heeft een mogelijk scharnierpunt rechts, als de boeg ook rechts zit klopt bovenstaand verhaal maar mocht de achterkant van de boot rechts zitten zit het draaipunt precies goed.
Zoek anders even op het forum op mast strijken, of sprenkel. Dan heb je wel een aardig idee hoe het moet. Verstaging (want) moet los tenzij je een strijkwant hebt (denk ik niet, maar dat zal op de foto te zien zijn). Het zelf kunnen strijken van jouw mast is relatief simpel en een vaardigheid die vast vaker nuttig zal blijken (windex, bruggenroute,..).
Of gebruik de mastenkraan, dat kost vaak niks bij de vereniging.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 07 apr 2025 20:42 #1619395

  • PeterG2
  • PeterG2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
[/quote]
Ik heb ergens gelezen "grootschoot op de fokkeval en de punt" Hijs ik dit blok van de grootschoot het best omhoog met de fokkeval?

Vervolgvraag: Kan ik de zijstagen laten zitten?

Enig idee hoeveel zo'n mast ongeveer gaat wegen, om in te schatten hoe sterk mijn "helpende handen" moeten zijn? Ik neem aan de mast ook een stukje te moeten verplaatsen zodat het topje niet aan de achterzijde uitsteekt en onbereikbaar boven het water hangt.[/quote]
De fokkeval zover mogelijk naar een vast punt op de boeg, de grootschoot zeker niet ophijsen. Je wilt zoveel mogelijk lijn beschikbaar hebben om de mast te laten kantelen.

Kantelen op de bout die achterop de mastvoet zit (als iik het goed zag op de foto.

Zijstagen altijd vast laten zitten, maar je kunt er wel wat spanning van afhalen,zeker bij het rechtop zetten. Met losse zijstegen gaat de mast vanzelf over stuurboord of bakboord in minder dan een paar seconden, hetgeen niet gewaardeerd wordt door de buren.

Met de takel vang je al aardig wat gewicht op. Echter op een bepaald punt zal de mast ongezellig gaan wiebelen, het is zaak om niet achter de mast te blijven staan maar om mee te lopen naar het achterdek. Dan is het wel handig om dat met drie man te doen.


Nog ee, nee twee tips, vraag hulp van iemand die hiermee ervaring heeft, en bespreek wie wat gaat doen. Laatste tip, communiceer tijdens de uitvoering.

Hier een plaatje van mijn takelinrichting, we strijken een 9,5 meter mast met twee man: een bedient de lijn de ander loopt de mast naar beneden of naar boven. De mast weegt een kilo of twaalf inclusief verstaging en lijnen.
Bijlagen:
Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 08 apr 2025 06:34 #1619410

Een (tijdelijke) houten mik maken waar de mast achter op kan leunen. Zo hoog dat het opklapbare kajuitdak wordt gemeden.

Na strijken de mast naar voren trekken, boot achterstevoren in de box en op de steiger met een laddertje aan de masttop werken.

Mijn ervaring met de mast van een Delanta is trouwens dat deze enorm zwaar zijn voor de lengte (erg dik aluminium en stijf). Die leg je niet zomaar met 2 personen om. De Selden mast van onze huidige boot is volgens mij niet veel verschil in gewicht ondanks dat deze ~1,5 keer langer is, maar erg flexibel.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 08 apr 2025 06:37 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 08 apr 2025 06:38 #1619411

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 430
Heb in een ver verleden al eens een hoogwerker gehuurd, die werd door de verzekering betaald, dagprijs valt je nog mee.
Als je eigen boot te tuitelig is, en je wilt aan je val(len) werken, kun je ook overwegen naast een zwaardere boot te gaan liggen en daar in de mast te gaan, je trekt de mast van de kleinere boot makkelijk naar je toe. Wij hebben zo op Borkum als een een waarscheepje uit de brand geholpen.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 08 apr 2025 08:33 #1619423

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1099
PeterG2 schreef :
Vervolgvraag: Kan ik de zijstagen laten zitten?

Zijstagen altijd vast laten zitten, maar je kunt er wel wat spanning van afhalen,zeker bij het rechtop zetten. Met losse zijstegen gaat de mast vanzelf over stuurboord of bakboord in minder dan een paar seconden, hetgeen niet gewaardeerd wordt door de buren.

Zijstagen wel of niet losdraaien/maken hangt helemaal van de constructie af. Bij PeterG2 zit het draaipunt van de mast gelijk met het draaipunt van de verstaging. Dan klopt het. Maar wanneer het draaipunt lager of naar voren zit is het al een heel ander verhaal. Teken het maar eens uit, en vergeet niet dat de top van de mast nog iets omhoog gaat in het begin (draaipunt zit achter, en niet onder de mast!).
En je hebt een sprenkel of bokkenpoten nodig.
Leesvoer met plaatjes en videootje: zeilersforum.nl/index.php/foru...-strijkwant?start=25



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 08 apr 2025 09:56 #1619444

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7652
Ik hou van klimmen en moet recent nogal grote bomen bezagen. Daarvoor dit aangeschaft:


Als je een hout mest hebt is dat misschien ook heel goed bruikbaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 08 apr 2025 12:18 #1619484

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4367
Sunday schreef :
Ik hou van klimmen en moet recent nogal grote bomen bezagen. Daarvoor dit aangeschaft:
Als je een hout mest hebt is dat misschien ook heel goed bruikbaar

Ze zien je aankomen bij de VKSJ... :laugh: :laugh:

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 08 apr 2025 13:54 #1619496

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18564
Geeft zulke lelijke gaten in de zijkanten van mijn aluminium mast. Ik hou het toch maar bij mijn mast ladder met een paar aluminium tredes.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 apr 2025 13:54 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 09 apr 2025 05:30 #1619594

Hier nog een alternatief voor mastklimmen, zo doe ik het al jaren.
Het duurt even maar niks van aparatuur nodig, en ik doe het alleen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 13 apr 2025 11:20 #1620334

Lieve vrienden,

Allemaal enorm bedankt voor de suggesties en het meedenken. Graag deel ik hoe ik het uiteindelijk aangepakt heb.


Mast strijken.
Geen ervaring mee, ken ook geen mensen die ik zou kunnen veagen te helpen die WEL ervaring hebben. Optie viel dus af.

Krengen.
Geprobeerd, maar ik kreeg de boot in mijn eentje niet schuin genoeg, en begon ook tegen de steiger te schuren

Klimmen.
Klimgordel aan, borgen met harpsluiting van de fokkeval welke gezekerd werd door een behulpzame vriendelijke buurman. Met wat extra (korte) stukken landvast een prusik knoop (bedankt @bas van dijk voor het idee) om de mast gemaakt om hierin te kunnen staan. Vervolgens steeds "hangen" in het harnas, gewicht van de voet af, knoop omhoog schuiven, gewicht terug op de voet, been strekken en zo steeds een stukje verder.
Aangekomen bij de zaling al staande in de ene prusik onder de zaling, een tweede geknoopt boven de zaling en daarin overgestapt.
Voordeel van deze manier was dat de buurman niet mijn gewicht hoeft te takelen en dat ik, eenmaal boven, rustig in het touw kon staan en niet de hele tijd in het strakke harnas hoefde te hangen.
Trotse nieuw eigenaar van een niet zo nieuw bootje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 13 apr 2025 13:49 #1620344

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 519
Nou gefeliciteerd en moedig! Wat was nu het probleem?

mbt klimmen: begrijp ik het goed dat je fokkeval gebruikte als zekeringslijn die je buurman vast hield. En je om omhoog te komen enkel een lijn om de mast zelf heen gebruikte?

Mijn eerste advies zou zijn klim niet. Maar bloed, zoals ik zelf ook weet haha, kruipt toch altijd waar het niet gaan kan dus pas ik mijn advies wat aan ook omdat meer mensen dit draadje zullen lezen.

- Rig for rescue, Wat wil zeggen dat je naast het overdenken hoe je omhoog en weer beneden komt ook nadenkt als er iets misgaat en je hulp nodig hebt. bv Je boot even verleggen naar de wal waar ook een hoogwerker van de brandweer bij kan is super makkelijk, snel en wel zo veilig ook voor de redders.
Denk er ook aan aan hoe in dit geval de buurman de lijn kan vast zetten. Dat is handiger 112 bellen en is het enige touw (in deze situatie) waar ook een redder mee naar boven kan.

- Haal de harp, van de fokkeval af, (weer een kwetsbare schakel minder) en bindt de val meteen in aan je klimgrordel. Door de belay lus, of om been en heup band samen. En ja, met een teruggestoken 8.

- Prusik knopen zijn leuk. Maar als valbeveiliging niet altijd veilig, maar ook soms gewoon zo stroef zeker nadat er gewicht in gehangen heeft.
Overigens wel handig voor alles waar je op een lijn of ketting een in twee richtigen vasttrekkende vebinding wil maken. bv voor een snubber-lijn voor je ankerketting of een extra fender aan een lijn.

- stapje opwaarts: Je zou eens kunnen kijken naar mijn favorieten
a. De valdotain tresse, langer en verbruikt meer hoogte maar klemt goed en lost super makkelijk.



b. De Michoacan. minder lang dan a. klemt snel en goed en lost super. Ook voor variabele leeflijnen perfect.
Michoacan Hitch

Je hebt dan wel een peervormige (HMS) carabiner (dus geen harpje) nodig.
Met speciale (prusik stroppen of lijntjes) van aramide, kevlar, technora mix kan afdalen door de knoop te laten slippen en deze niet verbrand. bv timber prusik

Voor elke klemknoop geldt dat de diameter, aantal slagen om het touw afgestemd en uitgeprobeerd moet worden op de lijn waarin je klimt.

Voor elke stap die je wilt maken voor het klimmen: probeer het eerst uit in je schuur aan een balk of een boomtak. Zo raak je vertrouwd met de voor en nadelen van je systeem en 1 meter vallen doet echt een stuk minder pijn:)

Veel plezier!

Laatst bewerkt: 13 apr 2025 13:52 door scope.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 13 apr 2025 13:59 #1620345

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6445
TuuLeVi schreef :
een differentiaaltakel met doorlopende lijn.
Dat werkt perfect, en ik kan het alleen...

veel handiger dan alle bovengenoemde opties bij elkaar, wmb.



Ik zeker itt. het filmpje nog wel met een extra val.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 13 apr 2025 14:02 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 13 apr 2025 15:48 #1620358

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4055
Zo'n SWI-tec mast lift heb ik hier al 6-7 jaar liggen. Het is niet zo fijn als je wellicht denkt. Het ding is zwaar, dus eigenlijk alleen bruikbaar in de haven. De vertraging is enorm dus je bent niet zomaar boven. Een fit persoon die weet wat ie doet is 10x sneller boven met "gewoon" hijsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 13 apr 2025 15:53 #1620359

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13926
nog steeds aan boord, paar keer gebruikt, ook handig voor hoge kades;
een touwladder, gemaakt van 2 touwen, 3 bezemstelen en een handvol zeil sledes
wel altijd een extra zekering middels gordel aan extra val.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastklimmen 13 apr 2025 15:59 #1620364

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6445
Sneaker schreef :
je bent niet zomaar boven. Een fit persoon die weet wat ie doet is 10x sneller boven met "gewoon" hijsen.
ik gebruik 'em regelmatig. Wedstrijdje?
Bovendien moet je dan nog iemand hebben die je wil hijsen...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl