Misschien kunnen enkele beelden deze oeverloze discussie tot een einde brengen.
Ik laat jullie met enkele simpele foto's hoe en met welke handelingen ik mijn lieren met de DeWalt bedien.
De blauwe schijn komt van het winter dekzeil voor alle duidelijkheid.
Dit is mijn DeWalt 18 volt in zijn waterdicht jasje.
Nu alvorens iemand me komt te vertellen dat dit niet goed is voor de koeling van de motor tijdens gebruik nog even dit.
De tijd dat die DeWalt moet presteren om een genua of grootzeil (ik heb een inmast) in te draaien is zo kort (hoge toeren weel je nog) dat de motor geen tijd heeft om warm te worden , en als dat dan al zou zijn dan wordt de ontwikkelde warmte onmiddelijk af gegegeven aan de behuizing die daarna wegens inactiviteit weer terug kan afkoelen tot omgevingstemperatuur.
Ik wou dit er toch maar even aan toevoegen.
Dit jasje houdt de haakse boormachine waterdicht. Dat heeft het verleden al bewezen.
Dat jasje kan mbv velcro onderaan open zodat ik eenvoudig de accu kan vervangen , dat is enkele seconden werk en ik heb dan weer een opgeladen lierhulpje.
Waar mijn middenvingers zich bevinden is de aan/uit traploze toerental schakelaar gelocaliseerd.
Zo schakel ik de machine in , en de geimplementeerde druk bepaalt het toerental.
Door dat jasje kan ik op een eenvoudige manier de mechanische toerental instelling bedienen bovenaan het toestel. Dit is een simpele schuifknop.
Ter hoogte van mijn duim bevindt zich aan de zijkant de links/recht drukknop , altijd handig om de lier links of rechts te laten draaien , U weet wel, de lierratio.
Ik heb dus 3 manieren om de torque op de lier te beinvloeden.
-Het mechanische toerental
-Het elektronische toerental
-De links/rechts draai
Keuze genoeg zou ik zeggen
Nu het belangrijkste van alles.
Deze foto toont exact de manier hoe ik mijn lier vasthoud wanneer ik tot het uiterste ga.
Mijn linkerhand bedient de schakelaar (zie vorige foto) , en mijn rechterhand zoals in dit geval houd het uiteinde van de DeWalt vast om de tegenreactie van het kracht zetten te compenseren.
Dat kan in functie van de lierkant die ik bedien natuurlijk ook andersom zijn.
M.a.w. , mijn rechterhand bedient de schakelaar enz......
Soms bedien ik de DeWalt met 1 hand , soms houd ik het uiteinde vast met enkele vingers , en soms - bij dat laatste opspannen van de genua met 2 handen.
Zoals ik eerder zei , mijn tool is niet in staat om bij 5 of 6B de genua met volle wind in de zeilen tot zijn optimale positie te brengen.
Daarvoor mis mijn maatje ietwat spierballen. Maar we spreken hier dan wel over die laatste centimeters schoot.
De Milwaukee is gerandeerd wel man genoeg om dat te doen , maar men komt altijd slimmer van de markt terug dan wanneer men er naartoe ging nietwaar.
Ik ben tevreden met mijn hulpje , maar zal upgraden wanneer de tijd er is.
Eén ding staat vast , en dat in tegenstelling tot het sceptisme van vele (onwetenden) hier , dit is en blijft standaard uitrusting bij mij aan boord.
Het converteren naar elektrische winches zou me minstens 10.000 Euro kosten , werk niet inbegrepen.
De Milwaukee doet dat alles voor een goeie 300 Euro (de DeWalt voor veel minder) , en je kan er dan nog gaten mee boren ,je romp polieren , een man/vrouw de mast mee inhijsen (niet de DeWalt) , veel meer is mogelijk.
Maar ja , onbekend is onbemind hé.
Beste groeten